آرشیو شهریور ماه 1401

ارائه خدمات حقوقی

جرم نشر اکاذیب

۳۱ بازديد

تمامی مواردی که در قانون ما جرم شناخته شده‌‌اند شامل مجازات ‌‌‌‌می‌شوند. افراد با وجود اینکه در اکثر مواقع ‌‌‌‌می‌دانند عمل ارتکابی آن‌‌‌‌‌ها جرم است اما بازهم آن‌ را انجام ‌‌‌‌می‌دهند و گاهی دیده ‌‌‌‌می‌شود که فرد یک جرم را چندین مرتبه تکرار نموده است. جرم نشر اکاذیب نیز یکی از جرائمی ‌‌‌‌می‌باشد که دز قانون کشور ما برای آن مجازات تعیین گردیده است. این جرم دارای شرایطی ‌‌‌‌می‌باشد که در صورت وجود آن‌‌‌‌‌ها فرد مجازات خواهد شد. در ادامه قصد داریم در خصوص مجازات جرم نشر اکاذیب توضیحات کامل‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرم نشر اکاذیب

جرم نشر اکاذیب

جرم نشر ‌‌اکا‌ذیب یکی از جرائمی ‌‌‌‌می‌باشد که با وجود شرایط خاصی اتفاق ‌‌‌‌می‌افتد و فرد مرتکب طبق قانون مجازات ‌‌‌‌می‌شود. جرم نشر ‌‌اکا‌ذیب به معنای نسبت دادن عملی کذب به دیگران با دارا بودن سوء نیت و همچنین انتشار اخبار و مطالب دروغین با هدف مشوش نمودن اذهان عمومی و یا مقامات رسمی ‌‌‌‌می‌باشد. نشر ‌‌اکا‌ذیب یکی از جرائم قابل گذشت به شمار رفته و برای مجازات نمودن مجرم نیز شرایط خاصی مد نظر قرار می‌گیرد. برای آشنایی با تعریف انواع نشر اکاذیب کلیک کنید.

مجازات جرم نشر اکاذیب چیست‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد برای جرم نشر ‌‌اکا‌ذیب مجازات مشخصی در نظر گرفته شده است که در خصوص مجرمین اعمال ‌‌‌‌می‌شوند. طبق قانون هر فردی که به واسطه اوراق چاپی، شکواییه، گزارش و… عملی کذب را به شخصیت حقوقی یا حقیقی‌‌‌‌ و یا مقامات رسمی نسبت دهد و یا اینکه اخبار و مطالب کذب را به طور صریح منتشر کند علاوه بر اعاده حیثیت به حبس نیز محکوم ‌‌‌‌می‌شود. مجازات اینگونه مجرمین حبس تادیبی از دو ماه الی دو سال و یا تحمل ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود که میزان این مجازات نیز ممکن است با توجه به صلاحدید قاضی کمتر یا بیشتر شود.

شرایط اعمال مجازات جرم نشر اکاذیب

برای اعمال مجازات جرم نشر ‌‌اکا‌ذیب ‌‌‌‌می‌بایست شرایطی‌‌‌‌ وجود داشته باشند تا قاضی بتواند فرد را مجازات کند. این شرایط به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشند:

  • خبر یا عمل انتساب داده شده باید حتما کذب باشند.
  • برای مجازات فرد باید حتما شاکی از او شکایت کرده باشد.
  • چنانچه شاکی از مجرم گذشت کند مجازات مجرم اعمال نخواهد شد و پرونده مختومه اعلام ‌‌‌‌می‌شود.
  • در جرم نشر ‌‌اکا‌ذیب نیاز نیست که حتما عمل نسبت داده شده جرم باشد و در هر صورت فرد مجرم مجازات ‌‌‌‌می‌شود.
  • در صورت شکایت شخصیت حقیقی و حقوقی مجازات جرم نشر ‌‌اکا‌ذیب اعمال ‌‌‌‌می‌شود.
  • برای اعمال مجازات این جرم ‌‌‌‌می‌بایست مجرم حتما از روی سوء نیت این کار را انجام داده باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

نسبت دادن یک عمل کذب به دیگران چه نام دارد‌‌ ؟

این کار نشر ‌‌اکا‌ذیب نام گرفته که جرم تلقی ‌‌‌‌می‌شود و توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

آیا جرم نشر ‌‌اکا‌ذیب شامل مجازات ‌‌‌‌می‌شود‌‌ ؟

بله این جرم دارای مجازات‌‌‌‌ بوده که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات حبس نشر ‌‌اکا‌ذیب چقدر است‌‌ ؟

مجازات حبس نشر ‌‌اکا‌ذیب‌‌‌‌ از دو ماه تا دو سال حبس تادیبی خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نشر اکاذیب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نشر اکاذیب پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم نشر اکاذیب

شروط ضمن عقد نکاح

۳۰ بازديد

منظور از شروط ضمن عقد نکاح چیست؟ بر اساس قانون مدنی طرفین هر عقدی می‌توانند در مورد شروطی با یکدیگر توافق کنند و شروط مدنظر خود را ضمن عقد بیاورند. عقد نکاح نیز از این قاعده مستثنی نیست. در عقد نکاح نیز زوجین می­‌توانند در ضمن عقد شروطی را مطرح کنند. در سند ازدواج تهیه شده در دفاتر رسمی این شروط غالبا به صورت پیش فرض وجود دارد و طرفین به دلیل احساسات و هیجانات قبل از ازدواج بدون هیچ گونه مطالعه‌ای آن را امضا می‌کنند که این امضا بدین معناست که این شروط را پذیرفته‌اند و متعهد به انجام آن‌ها هستند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شروط ضمن عقد نکاح

شروط ضمن عقد نکاح

بر اساس ماده 1119 قانون مدنی هر یک زوجین می‌توانند شروطی را که مدنظر دارند در عقد نکاح خود مطرح کنند. البته در ماده از عبارت « خلاف مقتضای عقد نباشد » استفاده کرده است. این نشان می‌دهد زوجین تا جایی مجاز هستند که این شروط بر خلاف اقتضای عقد نکاح نباشند. به طور مثال محل سکونت را شوهر تعیین می‌کند. زوجین می‌توانند بر خلاف این موضوع توافق کنند و شوهر حق انتخاب محل سکونت را به زن بدهد. برای آشنایی با نحوه ثبت ازدواج کلیک کنید.

شروط باطل عقد نکاح

برخی از شروط‌ هستند که حتی اگر در عقد نکاح مطرح گردند الزامی برای طرف مقابل ایجاد نمی‌کنند. این شروط باطل هستند و نیازی به انجام دادن آن نیست. با توجه به ماده­ 232 قانون مدنی این شروط را می‌توان به 3 دسته تقسیم کرد:

1/ شروطی که انجام آن‌ها مقدور نیست: اگر هر یک از زوجین از طرف مقابل کاری را بخواهند یا شرطی را مطرح کنند که انجام دادن آن مقدور نباشد این شرط باطل است و طرف مقابل ملزم به انجام آن نیست. به طور مثال زن از مرد بخواهد که قرآن را در یک روز حفظ کند و یا اینکه مرد از زن بخواهد تا مرده‌ای را زنده کند.

2/ شروطی که در آن نفع یا فایده‌ای نباشد: اگر هر یک شرطی را مطرح کنند که در آن هیچ نفع عقلایی نباشد طرف دیگر ملزم به انجام آن نیست. به طور مثال یک طرف شرط کند که طرف دیگر 10 کیلو سیب بخورد.

3/ شروطی که نامشروع باشند: قطعا وقتی شرطی بر خلاف شرع باشد الزامی به انجام آن نیست. به طور مثال شرط شود که یک طرف بتواند رابطه آزاد با نامحرم داشته باشد. شروط نباید خلاف قانون یا شرع باشد.

شروط دوازده گانه ازدواج

علاوه بر شروطی که زوجین می‌توانند با هم بر سرشان توافق کنند شروطی نیز به صورت پیش فرض در عقدنامه ذکر گردیده است. از سال 1360 به بعد، در اسناد ازدواج شروطی ضمن العقد قرار گرفت که سردفتر موظف است پیش از خواندن خطبه عقد این شروط را برای زوجین مطرح کند و مفهوم هر کدام را توضیح دهد. زوجین هر شرط را که قبول داشته باشند امضا می‌کنند و هر کدام را که قبول نداشته باشند می‌توانند رد کنند. هیچ الزامی برای هیچ طرفی در امضای شروط نیست. شروط به شرح زیر است:

1/ شرط تصنیف اموال و دارایی مرد: بر این اساس هر گاه طلاق به درخواست زوجه نباشد و دادگاه تشخیص دهد که طلاق ناشی از تقصیر و تخلف زن نیست زوج موظف است تا نصف دارایی موجود را که در دوران زناشویی به دست آورده است یا معادل آن را طبق نظر دادگاه به زوجه واگذار کند.

2/ مرد به زن حق وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می‌دهد که در صورت وجود هر یک شرایط زیر به دادگاه مراجعه نماید و پس از اخذ مجوز از دادگاه نوع طلاق خود را انتخاب کند و خود را مطلقه نماید. همچنین به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر می‌دهد تا در صورت بذل از طرف او قبول نماید. برای آشنایی با موارد قابل ثبت ازدواج دائم کلیک کنید.

شروط دوازده گانه طلاق | شروط ضمن عقد نکاح

الف) خودداری شوهر از دادن نفقه و یا سایر حقوق واجبه زن به مدت 6 ماه و عدم امکان الزام او به ادای حق زوجه.

ب) سوء معاشرت یا بد رفتاری مرد با زن به حدی که زندگی مشترک را دشوار نماید.

ج) ابتلای زوج به بیماری صعب العلاج که ادامه زناشویی را برای زوجه خطرناک نماید.

د) جنون در مواردی که فسخ شرعی نکاح ممکن نباشد.

ه) بی‌توجهی شوهر به دستورات دادگاه مبنی بر عدم اشتغال زوج به حرفه‌ای که از نظر دادگاه خلاف مصالح و حیثیت زوجه باشد.

و) محکومیت زوج به حکم قطعی 5 سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که در نهایت منجر به 5 سال حبس یا بیشتر می‌شود. زوجه در صورتی می‌تواند درخواست طلاق بدهد که حکم قطعی شوهر صادر شده باشد و مرد در زندان باشد.

ز) هر گونه اعتیاد مضر مخل زندگی زناشویی به تشخیص محکمه.

ح) ترک زندگی زناشویی از جانب مرد و یا غیبت غیر موجه وی به مدت 6 ماه متوالی. تشخیص ترک زندگی مشترک و عذر موجه با دادگاه است.

ط) محکومیت قطعی زوج به دلیل ارتکاب جرم و اجرای هر گونه مجازات حدی یا تعزیری به دلیل ارتکاب جرمی که با حیثیت و شئون زوجه مغایرت دارد. تشخیص اینکه مجازات با شان زوجه مغایرت دارد یا خیر با دادگاه است.

ی) در صورتی که بعد از گذشت 5 سال زن از شوهر خود به دلیل عقیم بودن یا عوارض جسمی بچه‌دار نشود.

ک) مفقودالاثر بودن زوج در صورتی که تا 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

برای آشنایی بیشتر با نحوه اجرای شروط دوازده گانه طلاق کلیک کنید.

چند همسری مرد

همچنین اگر زوج بدون رضایت زوجه ازدواج مجدد کند و یا به تشخیص دادگاه بین همسران خود عدالت را رعایت نکند دادگاه به زن حق طلاق می‌دهد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شروط ضمن عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شروط ضمن عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شروط ضمن عقد نکاح

گم شدن شناسنامه و گرفتن المثنی

۲۷ بازديد

گم شدن شناسنامه اتفاقی است که امکان دارد برای هر فردی رخ دهد. از آنجایی که شناسنامه یک مدرک هویتی مهم است بیم آن وجود دارد که افرادی در پی سوءاستفاده از شناسنامه مفقود شده باشند. علاوه بر آن بدون داشتن این مدرک مهم انجام بسیاری از امور اداری افراد به مشکل برمی‌خورد. قانون برای جلوگیری از این مشکلات راه حل دریافت شناسنامه المثنی را پیش‌بینی کرده است. در ادامه مقاله به توضیح گرفتن المثنی برای شناسنامه مفقودی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: گم شدن شناسنامه و گرفتن المثنی

گم شدن شناسنامه و گرفتن المثنی

شناسنامه سند رسمی برای احراز هویت افراد جامعه می‌‌باشد. پیش از این صدور شناسنامه و کارت شناسایی و مدارک هویتی نظیر آن از جانب اداره ثبت احوال انجام می‌گرفت. اما امروزه برای صدور مدارک هویتی و حتی ایجاد تغییراتی نظیر عکس‌دار کردن شناسنامه یا تغییر نام نیز باید به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کرد. صدور شناسنامه المثنی نیز از این دست اقدامات است و برای متقاضی دریافت المثنی باید به دفاتر پیشخوان دولتی مراجعه کند. لازم به ذکر است ضرورتی ندارد که تقاضای المثنی برای شناسنامه در همان محل صدور شناسنامه اولیه ارائه شود. به عبارتی در همه ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان اقدامات لازم انجام می‌‌شود و محدودیتی وجود ندارد.

برای آشنایی با نحوه تغییر اسم شناسنامه کلیک کنید.

گم شدن شناسنامه و شرایط صدور شناسنامه المثنی

در صورت مفقود شدن یک مدرک هویتی نظیر شناسنامه ممکن است افرادی آن مدرک را بیابند. اگر این افراد شناسنامه مفقودی را به اداره ثبت احوال تحویل دهند صاحب آن می‌تواند به راحتی آن را تحویل بگیرد. اما در فرضی که شناسنامه پیدا نشود و به اداره ثبت احوال تحویل داده نشود فرد باید تقاضای صدور شناسنامه المثنی دهد. البته ممکن است شناسنامه در حادثه‌ای نظیر آتش سوزی از بین برود. در این حالت نیز فرد باید برای شناسنامه خود تقاضای المثنی دهد. البته افراد متقاضی برای صدور شناسنامه المثنی شرایطی دارند که به شرح زیر می‌باشد:

  • متقاضی جهت ارائه تقاضا برای صدور شناسنامه المثنی باید 18 سال تمام سن داشته باشد.
  • اگر متقاضی زیر 18 سال است در صورتی می‌تواند رأساً تقاضای شناسنامه المثنی دهد که از دادگاه حکم رشد داشته باشد.
  • حال اگر شناسنامه افراد زیر 18 سال که حکم رشد نیز ندارند مفقود شود؛ پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای آن‌ها تقاضای صدور شناسنامه المثنی می‌دهند. البته مادر نیز می‌تواند تقاضای صدور شناسنامه المثنی دهد به شرط آن که از پدر صاحب شناسنامه طلاق نگرفته باشد.
  • سرپرست قانونی افراد محجور و صغیر نیز می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات سرپرستی خود صدور شناسنامه المثنی برای صاحب شناسنامه را درخواست نمایند. سرپرست قانونی شامل قیم، امین و وصی می‌شود.

برای آشنایی با عواقب جعل شناسنامه کلیک کنید.

مدت زمان صدور شناسنامه المثنی

صدور شناسنامه المثنی برای اولین بار پس از ارائه تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال انجام می‌شود. این روند حدوداً یک ماه به درازا می‌کشد. اما اگر فرد برای دومین بار شناسنامه خود را گم کند و تقاضای شناسنامه المثنی دهد این بار طی کردن این روند حدود سه ماه طول می‌کشد. تقاضای المثنی برای سومین بار فقط توسط مدیر کل ثبت احوال استان بررسی و تایید می‌شود و نهایتاً این روند حدود 6 ماه به درازا می‌کشد.

مدارک لازم برای صدور شناسنامه المثنی

افراد برای ارائه تقاضای صدور شناسنامه المثنی به مدارکی احتیاج دارند. این مدارک به شرح زیر می‌باشد:

  • تهیه استشهادیه محلی برای مفقود شدن شناسنامه و پشت نویسی و امضای آن
  • دو قطعه عکس تمام رخ و همچنین جدید برای افراد بالای 15 سال
  • ارائه کپی شناسنامه مفقود شده در صورت وجود، همچنین ارائه کپی شناسنامه همسر و فرزندان
  • افراد متأهل باید کپی از سند ازدواج خود را نیز ارائه نمایند.
  • تحویل کپی برابر اصل شده از مدارک معتبر و عکس‌دار مثل کارت شناسایی ملی، گواهینامه رانندگی، گواهی تحصیلی، کارت پایان خدمت، گذرنامه و… یا هر مدرک دیگری که توسط مأمور ثبت احوال درخواست شود.
  • در صورت نبود یک مدرک عکس‌دار معتبر، عکس فرد از طریق نیروی انتظامی یا شورای اسلامی و یا کارمند رسمی دولتی بر اساس رویه موجود، تایید خواهد شد.
  • در صورتی که فرد برای بار سوم تقاضای المثنی بدهد علاوه بر مدارک ذکر شده باید گواهی عدم سوءپیشینه نیز ارائه دهد.
  • پرداخت هزینه‌های لازم و ارائه رسید بانکی

دلایل گم شدن شناسنامه

مفقود شدن شناسنامه ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. در مواردی گم شدن شناسنامه به علت حوادث غیرمترقبه است. حوادثی نظیر سیل، زلزله، آتش سوزی و غیره. تهیه استشهاد محلی در چنین حالتی الزامی ندارد. همچنین در مواردی نیز ممکن است شناسنامه در ادارات دولتی مفقود شود.

اگر شناسنامه در اداره دولتی مفقود شود با اعلام آن مرجع و با دستور مدیر کل ثبت احوال استان شناسنامه صادر می‌شود. علاوه بر اقدامات قانونی علیه فرد خاطی که موجب مفقود شدن شناسنامه شد نیز انجام می‌گیرد. البته مفقودی شناسنامه دلایل مختلف دیگری نیز دارد که آن موارد شامل استثنا نمی‌شوند و متقاضی باید تمام مراحل برای تقاضای المثنی را خودش طی نماید.

در صورتی که شناسنامه اصلی پیدا شود چه باید کرد ؟

ممکن است دریافت‌کنندگان شناسنامه المثنی، شناسنامه اصلی خود را بیابند. در این صورت صاحبان شناسنامه وظیفه دارند طی ده روز شناسنامه اصلی را به اداره ثبت احوال تحویل دهند. اگر از صدور شناسنامه المثنی کمتر از یک سال گذشته باشد اداره ثبت احوال با انجام بررسی‌های لازم شناسنامه المثنی را باطل و شناسنامه قبلی را به متقاضی تحویل می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در صورت مفقود شدن شناسنامه چه باید کرد ؟

در فرضی که شناسنامه پیدا نشود و به اداره ثبت احوال تحویل داده نشود فرد باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا اداره ثبت احوال تقاضای صدور شناسنامه المثنی دهد.

مدت زمان صدور شناسنامه المثنی چه قدر است ؟

صدور شناسنامه المثنی برای بار اول 1 ماه برای دومین بار 3 ماه و برای سومین بار 6 ماه زمان می‌برد.

در صورت پیدا شدن شناسنامه اصلی بعد از صدور المثنی چه باید کرد ؟

صاحب شناسنامه ده روز فرصت دارد تا شناسنامه اصلی را به اداره ثبت احوال تحویل دهد و اگر از صدور المثنی کمتر از یک سال گذشته باشد با بررسی‌های اداره ثبت احوال، المثنی باطل و شناسنامه قبلی به صاحب آن بازگردانده می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: گم شدن شناسنامه و گرفتن المثنی

اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران

۳۰ بازديد

آیا با اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران آشنایی دارید؟ اصناف مختلف با هدف حفظ حقوق شغلی و حرفه‌ای مورد نظر خود اقدام به تشکیل اتحادیه می‌نماید. اتحادیه متشکل از نفراتی در یک صنف می‌شود که در راستای این اهداف مشترک قدم برمی‌دارند. اتحادیه صنف چلوکبابی تهران از جمله اتحادیه‌های معتبر در این شهر می‌باشد. در ادامه این مطلب به معرفی اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران

اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران

اتحادیه اصناف معمولاً از افراد خوش نامه همان صنف تشکیل می‌گردند. اعضای اتحادیه صنف چلو کباب و چلو خورش تهران نیز مانند سایر اتحادیه‌ها با برگزاری انتخابات برگزیده می‌شوند. معمولاً هر چهار سال یک‌بار شاغلین در صنف چلوکبابی تهران به کاندید موردنظر خود را جهت عضویت در هیئت‌مدیره اتحادیه رای می‌دهد. اعضای هر اتحادیه شامل رئیس اتحادیه، نائب رئیس اتحادیه، دبیر اتحادیه، خزانه‌دار اتحادیه و بازرس اتحادیه می‌شوند. آقای علی‌اکبر نریمانی رئیس فعلی اتحادیه چلوکبابی تهران می‌باشند.
اتحادیه‌چلوکبابی تهران باهدف حمایت از حقوق صنفی رسته‌های زیرمجموعه خود، ایجاد همکاری مناسب میان آن‌ها، بهبود بخشیدن به ارائه خدمات در این صنف و اجرای قوانین نظام صنفی و آیین‌نامه‌های مربوطه تشکیل‌شده است.

برای آشنایی با روند و نحوه انتخابات به سامانه ساران مراجعه نمایید.

خدمات و وظایف اتحادیه چلوکبابی تهران

از مهم‌ترین وظایف اتحادیه صنف چلوکبابی تهران می‌توان به وظیفه صدور و تمدید پروانه کسب متقاضیان فعالیت در این صنف اشاره نمود. علاوه بر صدور اجازه فعالیت در صنف، نظارت بر فعالیت افراد صنفی نیز بر عهده این اتحادیه می‌باشد. برای آشنایی با نحوه صدور و تمدید جواز کسب بدون مراجعه به اتحادیه کلیک کنید.

البته علاوه بر موارد ذکرشده مطابق با ماده ۳۰ قانون نظام صنفی سایر وظایف خدمات اتحادیه صنف چلوکبابی تهران مشخص‌شده است. این وظایف شامل برگزاری دوره آموزش، پیشنهاد برای تغییر قوانین مربوط به صدور جواز کسب، باطل نمودن جواز یا تعطیل نمودن محل کسب، اجرای قوانین نظام صنفی، تنظیم بودجه و تنظیم ترازنامه سالانه اتحادیه، رسیدگی به شکایات واحدهای صنفی مربوطه، دریافت مالیات و عوارض از افراد صنفی به نمایندگی از شهرداری و سازمان‌های وابسته به دولت، پیشنهاد تعیین نرخ کالا و خدمات و تعداد واحدهای صنفی موردنیاز در سال به اتاق اصناف و… می‌شود.

عضویت در اتحادیه صنف چلوکبابی تهران

اگر تمایل به راه‌اندازی یک واحد صنفی در حوزه چلوکباب و چلوخورش در شهر تهران و عضویت در اتحادیه موردنظر را دارید. ابتدا باید جهت اخذ جواز کسب اقدام نمایید. قانون نظام صنفی بیان می‌دارد افرادی که تمایل به راه‌اندازی واحد اقتصادی در یک محل ثابت یا وسیله سیار را دارند. باید جواز کسب دریافت نمایند تا به‌صورت قانونی جزء افراد صنفی محسوب گردد. بنابراین شما با دریافت جواز کسب از اتحادیه صنف چلوکبابی تهران عضوی از این اتحادیه خواهید شد. خوب است بدانید صدور جواز کسب توسط اتحادیه برای اشخاص حقیقی یا حقوقی انجام می‌گیرد.

امتحان و آموزش اتحادیه

اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران برای متقاضیان دریافت جواز کسب دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند. این افراد پس از پایان یافتن دوره آموزشی موظف به شرکت در آزمون نهایی دوره می‌باشند. پس از پایان دوره و شرکت در آزمون به‌شرط قبولی در آزمون گواهینامه پایان دوره متقاضی اعطا می‌شود.

دوره‌های آموزشی برای کسب آمادگی و افزایش آگاهی، دانش و سطح مهارت افراد برگزار می‌گردد. این دوره‌ها ممکن است به‌صورت داخلی یعنی توسط خود اتحادیه و یا به‌صورت برون‌سپاری یعنی از طریق مراکز آموزشی همکار با اتحادی ارائه شود. دوره‌ها به دو نوع حضوری و غیرحضوری ارائه می‌گردد. که متقاضیان برای قبولی در دوره حضوری باید نمره ۱۰ از آزمون و برای قبولی در دوره غیرحضوری باید نمره ۱۲ از آزمون را کسب کنند.

لازم به ذکر است که متقاضیان جهت شرکت در دوره آموزشی و آزمون باید هزینه آموزش را پرداخت نمایند. درصورتی‌که متقاضی موفق به کسب نمره قبولی در دوره حضوری یا غیرحضوری نشد. می‌تواند با پرداخت ۲۰ درصد از هزینه آموزش مجدداً اقدام به شرکت در آزمون نماید.
خوب است بدانید که امتحان از افراد باسواد به‌صورت کتبی و سؤالات چهارگزینه‌ای و از افراد بی‌سواد به‌صورت شفاهی گرفته می‌شود. محل از زمان برگزاری آزمون نیز به‌صورت کتبی و به‌صورت پیام کوتاه به متقاضی اطلاع داده می‌شود.

برای شرکت در آزمون و امتحان کسب و کار، وارد سامانه آموزش اصناف بشوید.

هزینه‌های پرداختی به اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران

هزینه پرداختی به اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران توسط اعضای صنف انواع مختلفی دارد. این مبالغ پرداخت‌شده به اتحادیه منابع مالی اتحادیه را تأمین می‌نمایند. حق عضویت جزء مهم‌ترین منابع مالی و پرداخته‌ای قانونی به اتحادیه می‌باشد. مبلغی که اعضای جهت تأمین هزینه‌های اتحادیه و به‌صورت سالانه به اتحادیه پرداخت می‌کنند حق عضویت نام دارد. میزان آن با پیشنهاد اتحادیه و تائید اتاق اصناف شهرستان تعیین می‌گردد. و با صلاح دیده اتحادیه امکان تقسیط حق عضویت حداکثر یک سال نیز وجود دارد.

علاوه بر حق عضویت اتحادیه از طریق ارائه خدمات غیرموظف خود مثل ارائه خدمات آموزشی به اعضا، به‌صورت قانونی درآمد دارد. کارمزد وصول مالیات عوارض و هزینه خدمات وزارتخانه شهرداری و سازمان‌های وابسته دولتی و همچنین بخشی از مبالغ دریافتی بابت صدور و تمدید پروانه کسب نیز به اتحادیه تعلق دارد. علاوه بر این‌ها امکان کمک‌های مالی از جانب اشخاص حقیقی یا حقوقی به اتحادیه چلوکبابی تهران وجود دارد.

اگر در مورد هزینه های پرداختی مساله ای برایتان پیش امده می توانید از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات یا اتاق اصناف تهران یا شهرستان مربوطه اقدام کنید.

آدرس اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران

این اتحادیه در خیابان شریعتی، خیابان ملک، جنب خیابان ترکمنستان، طبقه اول، پلاک ۱۰۱ واقع‌شده است. شماره تماس اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران ۸۸۴۴۲۳۹۴_۰۲۱ می‌باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مهم‌ترین وظیفه اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران چیست ؟
وظیفه صدور و تمدید پروانه کسب متقاضیان فعالیت در این صنف و نظارت بر فعالیت افراد صنفی در این اتحادیه از مهم‌ترین وظایف آن می‌باشد.
رئیس فعلی هیئت‌مدیره اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران کیست ؟
آقای علی‌اکبر نریمانی رئیس فعلی اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران می‌باشند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران

نفقه زن در حق حبس

۲۴ بازديد

نفقه زن در حق حبس چیست ؟ می‌دانیم که پس از برقراری هر نوع قراردادی طرفین عقد یا یکی از آن‌ها متعهد به انجام وظایف و تکالیفی می‌شوند. حال می‌خواهیم بدانیم آیا می‌شود یک طرف عقد به وظیفه خود عمل نکند؟ قانون تا چه زمانی به او اجازه امتناع از انجام تعهد خود می‌دهد و او را ملزم به اجرای وظایف خود نمی‌کند؟ در عقد نکاح که بین زوجین وظایف متقابلی ایجاد می‌شود نیز می‌توان از انجام آن وظایف خودداری کرد؟ اگر زن حق حبس خود را اعمال نماید آیا از مهریه و نفقه که جزو حقوق وی به شمار می‌روند بهره مند خواهد شد یا خیر؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق و حق حبس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نفقه زن در حق حبس

حق حبس چیست ؟

حق حبس یک اصطلاح فقهی و حقوقی است که عبارت است از اجازه امتناع از انجام تعهدات یکی از طرفین عقد تا موقعی که طرف دیگر به تعهداتش عمل کند. پس اگر دو شخص طی یک عقد و قرارداد ملزم به اجرای تعهداتی باشند یکی از آن دو تا زمان انجام تعهدات طرف مقابل می‌تواند از اجرای وظایف خود پرهیز کند.

بیشتر بخوانید : شرایط استفاده از حق حبس

حق حبس زوجه

در قانون مدنی ما آمده است که زن می‌تواند تا زمانی که مهریه را از همسرش دریافت نکرده است از تمکین در برابر او (چه تمکین عام و چه تمکین خاص) خودداری کند به شرط آن که مهریه‌اش حال باشد و برای پرداخت آن زمانی مشخص نشده باشد و به قدرت و استطاعت مرد نیز بستگی نداشته باشد. به عبارتی مهریه عندالمطالبه بوده و هر زمان که زوجه بخواهد بتواند دریافت آن را درخواست کند.

بیشتر بخوانید : سقوط حق حبس زوجه

این موضوع در ماده ۱۰۸۵ ق.م بیان شده است و ماده بعد از آن بیان می‌کند که چنانچه زن پیش از دریافت مهریه به میل و اختیار خودش در برابر شوهرش تمکین کند دیگر مستحق اعمال حق حبس نخواهد بود. منظور اصلی تمکین در این دو ماده ادای وظایف زوجیت و بالاخص انجام رابطه زناشویی است. پس برقراری رابطه زناشویی حتی یک بار موجب سقوط حق حبس می‌شود و دیگر این حق به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید : حق حبس در عقد نکاح

نفقه زن در دوران حق حبس

سوالی که در این بحث ممکن است مطرح شود این است که آیا در زمان استفاده زوجه از حق حبس خود و عدم تمکین در مقابل شوهرش باز هم زوج ملزم به پرداخت نفقه به زن خواهد بود یا خیر؟

در ادامه ماده ۱۰۸۵ ق.م آمده است که امتناع زن از تمکین در ایام استفاده‌اش از حق حبس موجب سقوط حق دیگر او یعنی نفقه نمی‌شود. یعنی با وجود عدم تمکین او و حتی سکونت نداشتن در منزل زوج او می‌تواند در این ایام هم مهریه و هم نفقه خود را مطالبه نماید و زوج نیز موظف به پرداخت آن می‌باشد.

بیشتر بخوانید : نفقه زن

‍برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن در دوران حق حبس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن در دوران حق حبس پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نفقه زن در حق حبس

جرم تکدی گری

۳۲ بازديد

آیا جرم تکدی گری در قانون تعریف شده است؟ کسانی که با فریب و برانگیختن حس ترحم مردم، چیزی از آن‌ها دریافت کنند مرتکب تکدی‌گری شده‌اند. متاسفانه در جامعه امروزی عمل تکدی گری بسیار شایع شده و می‌توان گفت دیگر تبدیل به یک امر عادی گشته است. در ادامه مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که تکدی گری جرم است یا خیر و اگر جرم است مجازات آن چیست؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع: جرم تکدی گری

جرم تکدی گری

افرادی که با فریب و برانگیختن حس ترحم مردم اقدام به دریافت وجه نقد از آن‌ها می‌نمایند، درواقع مرتکب به تکدی‌گری شده‌اند. عمل تکدی گری در جامعه امروزی به یک امر عادی تبدیل شده و بسیار شایع گشته است. اما آیا تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود؟

مطابق قانون ایران، قانون گذار عمل تکدی گری را جرم انگاری کرده است. به این معنی که در متن قانون این عمل را به عنوان یکی از جرائم معرفی نموده و برای جرم تکدی‌گری مجازات تعیین کرده است.

عناصر وقوع جرم تکدی گری

برای اینکه یک جرم محقق شود، عمل انجام شده باید دارای چند ویژگی باشد. به این ویژگی‌ها که موجب تحقق یک جرم می‌شود عنصر جرم می‌گوییم. عناصر جرم‌تکدی گری (مانند سایر جرائم) به چند دسته تقسیم می‌شود. که شامل عنصر قانونی، عنصر مادی و عنصر معنوی هستند. در ادامه عناصر جرم تکدی گری را شرح می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با نحوه تعریف جرم کلیک کنید.

عنصر قانونی

عنصر قانونی یک جرم به معنی متن قانون و ماده قانونی است که آن جرم را تعریف کرده باشد و مجازات آن جرم را نیز تعیین کرده باشد. تعریف جرم‌تکدی گری و مجازات این جرم در قانون مجازات اسلامی آمده است. ماده ۷۱۲ از قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ که در باب پنجم تعزیرات قرار دارد، جرم تکدی گری را معرفی کرده است. بنابراین این ماده عنصر قانونی تکدی گری می باشد.

ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵، باب پنجم تعزیرات:《هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد.》

عنصر مادی

عنصر مادی یک جرم به معنای وقوع یا انجام آن عمل توسط شخصی می‌باشد. یعنی یک فرد باید اقدام به عمل تکدی‌گری نماید و اگر این عمل مطابق با شرایط قانونی باشد، جرم تلقی می‌شود. برای تحقق عنصر مادی جرم‌تکدی‌گری باید توجه داشت که این جرم از جرائمی نیست که تنها با یکبار انجام دادن و به صورت آنی محقق گردد. به عبارتی برای اینکه جرم تکدی‌گری واقع شود باید استمرار داشته باشد. فردی که مرتکب تکدی گری می‌شود اگر به طور استمراری و چندین بار این عمل را انجام دهد آن وقت می‌توان گفت که جرم تکدی‌گری محقق شده است.

عنصر معنوی

عنصر معنوی یک جرم به قصد و اختیار فرد برای انجام آن عمل برمی‌گردد. به این معنی که اگر کسی مرتکب عمل تکدی‌گری شود برای اینکه بتوانیم این عمل را جرم تلقی کنیم فرد مرتکب باید قصد انجام تکدی‌گری را داشته باشد، برای انجام آن راضی و مختار باشد. با این اوصاف کودکانی که از نظر قانونی طفل صغیر یا غیر رشید محسوب می‌شوند و مرتکب عمل تکدی‌گری شوند را مجرم تلقی نمی‌کنیم.

مجازات جرم تکدی گری

در مطالب بالا اشاره کردیم که قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ جرم‌تکدی گری را معرفی نموده و مجازات آن را تعیین کرده است. طبق این قانون مجازات جرم تکدی‌گری، زندان از هفته تا سه ماه بسته به شرایط (مثلا تکرار جرم اتفاق افتاده باشد یا فرد برای اولین بار مرتکب آن شده و…) و با نظر قاضی متغیر خواهد بود. مجازات جرم تکدی گری، مجازات حبس در درجه هشت می‌باشد.

نکته دیگر در مجازات مرتکبین تکدی گری این است تشدید مجازات این جرم با توجه به یک شرط است. ممکن است فرد مرتکب توانایی مالی برای گذران زندگی داشته باشد، به عبارتی نیاز مالی نداشته باشد. اگر چنین فردی مرتکب تکدی‌گری شود علاوه بر مجازات حبس از یک تا سه ماه محکوم می شود، تمامی اموالی را که از طریق تکدی گری به دست آورده است به نفع دادگاه مصادره می‌شود.

برای آشنایی با مجارات تکرار جرم کلیک کنید.

تکدی گری و کلاهبرداری

جرم تکدی گری و جرم کلاهبرداری گاهی آنقدر به هم شبیه می‌شوند که تشخیص آن‌ها از یکدیگر سخت است. در بسیاری از موارد تشخیص این دو جرم از یکدیگر تحلیل حقوقی دقیقی لازم دارد. تشخیص این دو جرم از یکدیگر به این دلیل اهمیت دارد که بتوان مجازات مجرم را مطابق با جرم واقع شده تعیین کرد.

جرم کلاهبرداری زمانی واقع می‌شود که افراد با استفاده از وسایل و مانور متقلبانه مردم را فریب دهند تا مردم به خواست خود مال خود را به دیگری بدهند. بنابراین اگر با گفتن یک دروغ ساده کسی خود را در اختیار دیگری قرار بدهد نمی‌توان گفت که جرم کلاهبرداری واقع شده است و باید حتماً مانور متقلبانه انجام شود به صورتی که فریبخوردگی در اثر آن حاصل گردد.

حال تصور کنید یک شخصی با ظاهری آراسته سوار بر یک ماشین با مدل بالا و گران قیمت است. در صورتی که هم لباس‌ها و هم ماشین متعلق به شخص دیگری است. در این شرایط به بهانه‌ای از فرد دیگری تقاضای پول کند. بنابراین ممکن است فرد مقابل فریب ظاهر این شخص را بخورد و به او پول دهد. با تحلیل حقوقی می‌توان متوجه شد که این عمل جرم تکدی گری نمی‌باشد بلکه کلاهبرداری است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

جرم تکدی گری و مجازات آن چیست ؟
افرادی که با فریب و برانگیختن حس ترحم مردم اقدام به دریافت وجه نقد از آن‌ها می‌نمایند، درواقع مرتکب به تکدی‌گری شده‌اند. و مجازات آن از یک تا سه ماه حبس است.

اهمیت تشخیص جرم تکدی گری از جرم کلاهبرداری چیست ؟
تشخیص این دو جرم از یکدیگر به این دلیل اهمیت دارد که بتوان مجازات مجرم را مطابق با جرم واقع شده تعیین کرد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم تکدی گری

حق حبس زوجه در عقد نکاح

۳۲ بازديد

یکی از اهداف ازدواج و تشکیل زندگی مشترک برخورداری از لذت حلال جنسی بین طرفین است. در عقد نکاح زن اجازه تمتع جنسی را به مرد می‌دهد. در مقابل مرد موظف می‌شود تا مبلغی را به عنوان مهریه به زن پرداخت کند. اما گاهی پیش می‌آید که مرد این وظیفه خود را انجام نمی‌دهد. در مقابل نیز زن نیازی نیست تا وظیفه زناشویی خود را انجام دهد و می‌تواند تا زمان دریافت مهریه به طور کامل اجازه رابطه زناشویی به همسر خود ندهد. این حق در اصطلاح حقوقی حق حبس زوجه در عقد نکاح نامیده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق و حق حبس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حق حبس زوجه در عقد نکاح

از عقد نکاح تا عروسی

در ایران ازدواج دارای مراحل مختلفی است که به مرور زمان از تعداد این مراسم و مراحل کاسته شده است. در گذشته از زمانی که دو طرف قصد ازدواج داشتند تا هنگامی که در منزل مشترک سکونت پیدا کنند مراسم مختلفی برگزار می‌شد. اکنون از تعداد این تشریفات کاسته شده است اما در اغلب موارد دو طرف با یکدیگر عقد می‌کنند سپس بعد از گذشت مدت زمانی زندگی مشترک خود را شروع می‌نمایند.

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج

اما آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در واقع بلافاصله بعد از جاری شدن عقد دو طرف زن و شوهر محسوب می‌شوند و از نظر شرعی تفاوتی با زوجینی که در یک منزل زندگی می‌کنند ندارند. این تمایز قائل شدن فقط از جهت فرهنگی است. وقتی طرفین عقد می‌کنند شرع و قانون همه حقوق و وظایف زوجین و عقد نکاح را بر ایشان بار می‌کند. حتی به زن در دوران عقد نفقه نیز تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید : حق حبس در ازدواج دوم

حق حبس زوجه در عقد نکاح در دوران عقد و پس از عروسی

از نظر شرعی و قانونی بلافاصله بعد از جاری شدن خطبه عقد مهریه بر ذمه زوج قرار می‌گیرد. زوج باید مهریه را در صورت درخواست زن به وی پرداخت نماید. در نتیجه به تبع این وظیفه، زوجه می‌تواند از همان ابتدا و در دوران عقد از حق حبس استفاده کند و تمتع جنسی را منوط به پرداخت کامل مهریه بکند.

در واقع زندگی کردن در منزل مشترک و گرفتن مراسم ازدواج هیچ تاثیری در حق حبس زوجه ندارد. زن بلافاصله بعد از عقد می‌تواند از حق حبس استفاده کند و تنها چیزی که این حق را برای او ساقط می‌کند تمکین کردن زن است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست حق حبس کلیک کنید.

بیشتر بخوانید : شرایط استفاده از حق حبس

گاهی زوجین عقد می‌کنند و زن به برقراری رابطه جنسی رضایت می‌دهد در این صورت زوجه دیگر حق حبس ندارد. گاهی طرفین با هم عقد می‌کنند ولی رابطه جنسی ندارند. در اینجا زوجه می‌تواند از حق حبس استفاده کند. حتی بعد از برگزاری مراسم عروسی نیز طرفین اگر رابطه نداشته باشند حق حبس برای زوجه باقی می‌ماند.

پس می‌توان گفت که زن در مرحله عقد نیز می‌تواند درخواست خود مبنی بر اعمال حق حبس را به دادگاه ارائه دهد. آنچه در دادگاه برای اعمال حق حبس مدنظر قرار می‌گیرد تمکین کردن یا نکردن زوجه است. این که زوجین در چه مرحله‌ای از زندگی مشترک هستند فقط تشریفاتی است که از نظر عرف اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید : سقوط حق حبس زوجه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس زوجه در عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس زوجه در عقد نکاح پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حق حبس زوجه در عقد نکاح

سقوط حق حبس زوجه

۳۰ بازديد

در عقد نکاح اساس بر این است که زوجین حق تمتع جنسی از یکدیگر را دارا شوند و در مقابل مرد به زن مهریه پرداخت کند. شرع برای زن این حق را ایجاد کرده است که در صورتی که مهریه به او پرداخت نشود به وظیفه زناشویی عمل نکند. زوجه می‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید و اعلام نماید که فقط در صورتی تمکین می‌کند که مهریه کامل پرداخت شود. در ماده 1085 قانون مدنی نیز این حق مورد تایید قرار گرفته است. اما چه مواردی سبب سقوط حق حبس زوجه می‌گردد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره طلاق و حق حبس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: سقوط حق حبس زوجه

موارد سقوط حق حبس زوجه

در برخی موارد خاص، حق حبس زوجه ساقط می‌گردد. بر اساس ماده 1086 قانون مدنی در دو مورد حق حبس از زوجه ساقط می‌شود.

1/ موجل بودن مهریه.

2/ تمکین زوجه از شوهر.

1/ موجل بودن مهریه: از نظر شرعی مهریه، دین حال است. شوهر باید بعد از عقد هر گاه زن تقاضا نمود به وی مهر را پرداخت نماید. اما گاهی طرفین با یکدیگر توافق می‌کنند که مهریه در یک زمان خاص پرداخت شود یا در صورت توان مالی مرد پرداخت شود. به طور مثال در عقد گفته می‌شود که زمان پرداخت مهریه موکول می‌شود به دو سال یا سه سال دیگر. در این صورت زن دیگر دارای حق حبس نیست. اگر بخشی از مهریه حال و بخش دیگری موجل باشد زن این حق را دارد که نسبت به آن بخشی که حال است حق حبس را اعمال کند.

برخی در استدلال این امر گفته‌اند که علت سقوط حق حبس برای زوجه آن است که وقتی زن با موجل بودن مهر موافقت می‌نماید در واقع به صورت ضمنی حق حبس را از خود ساقط کرده است. زیرا بعد از وقوع عقد نکاح حق تمتع جنسی از زن برای شوهر ایجاد می‌شود و زن در صورتی که امتناع کند ناشزه است و وقتی که زن قبول می‌کند که مهریه موجل باشد به این معنی است که تمکین از شوهر را پذیرفته است.

2/ تمکین زوجه از شوهر: در صورتی که زن به میل خود از شوهر خود تمکین کند دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید.

بیشتر بخوانید : حق حبس در عقد نکاح

عدم اسقاط حق حبس با مهریه موجل

از سوی دیگر برخی از حقوقدانان معتقد هستند که در یک صورت حتی اگر مهریه موجل باشد باز هم زن حق حبس دارد. این گروه معقتفدند اگر مهر موجل باشد و در مقابل هم زمان تا سررسید مهر شوهر درخواست رابطه زناشویی نکند به محض رسیدن زمان پرداخت مهریه برای زن حق حبس باقی می‌ماند. به طور مثال در حین عقد زوجین توافق می‌کنند که مهریه بعد از یک سال پرداخت شود. در مدت این یک سال مرد درخواست برقراری رابطه جنسی از زن نمی‌کند. بعد از پایان یکسال به نظر این گروه هنوز حق حبس برای زن وجود دارد.

نتیجه: با توجه به نص صریح ماده 1085 قانون مدنی و عدم جواز تفسیر موسع نمی‌توان نظر این گروه را قبول کرد و موجل بودن مهریه در هر صورت مسقط حق حبس است.

بیشتر بخوانید : شرایط استفاده از حق حبس

تقابل تمکین با حق حبس زوجه

فلسفه حق حبس برای زوجه آن است که اول مهریه خود را دریافت کند و وقتی که حق خود را گرفت، تمکین نماید. وقتی که خود زوجه به رابطه زناشویی پیش از دریافت مهریه رضایت دهد مانند آن است که زن به طور ضمنی این حق را از خود ساقط کرده است.

ماده 1086 قانون مدنی نیز به این موضوع را تصریح نموده است. اما آنچه که باید در این ماده مدنظر قرار بگیرد قید « به اختیار خود » است. در واقع اگر زن با میل و اختیار از شوهر تمکین کند این حق از او سلب می‌شود. در صورتی که زن در حالت بیهوشی و عدم اختیار و یا به اجبار رابطه زناشویی را بپزیرد حق حبس کماکان برای او باقی می‌ماند.

البته توجه به این نکته ضروری است که اگر چه با تمکین حق حبس ساقط می‌شود ولی حق مطالبه مهریه همچنان باقی است. زن هر زمان که بخواهد حتی بعد از تمکین می‌تواند مهریه خود را دریافت نماید فقط نمی‌تواند از حق حبس استفاده کند.

بیشتر بخوانید : تمکین و نشوز

انواع تمکین و سقوط حق حبس زوجه

همانطور که پیش از این گفته شده بود تمکین دو نوع است یکی تمکین خاص و دیگری تمکین عام. در مسئله حق حبس زوجه این سوال پیش می‌آید که منظور از این تمکین که مسقط حق حبس است چیست؟ آیا فقط تمکین خاص مدنظر است؟ یا تمکین عام از سوی زوجه نیز مسقط حق حبس است؟

در ماده 1086 قانون مدنی از عبارت « وظائفی که در مقابل شوهر دارد » استفاده شده است. به نظر اکثریت منظور از این بخش فقط تمکین به معنای خاص آن بوده و تمکین عام را شامل نمی‌شود.

در نتیجه رضایت زن به برقراری رابطه جنسی حق حبس او را ساقط می‌کند. اما اینکه زن با شوهر در یک منزل زندگی کند و به تبع آن وظائف خود را به عنوان خانم خانه انجام دهد یا اینکه با شوهر حسن معاشرت داشته باشد و به طور کلی تمکین کند سبب نمی‌شود تا حق حبس او ساقط گردد.

بیشتر بخوانید : انواع تمکین عام و خاص

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سقوط حق حبس زوجه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سقوط حق حبس زوجه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: سقوط حق حبس زوجه

تاثیر مستی در مسئولیت کیفری

۳۳ بازديد

آیا می‌دانید تاثیر مستی در مسئولیت کیفری چیست؟ در کشور ایران و یا در کشورهایی که قوانین اسلامی دارند مصرف مواد سکر آور جرم محسوب می‌شود. حتی در کشورهایی که مصرف مشروبات الکلی آزاد است در مواردی فرد مست مجازات می‌شود. مثلا رانندگی در حال مستی در کشورهای آزاد ضمانت اجرا دارد. در قانون ایران مصرف مسکرات جرم محسوب می‌شود و مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق حدی است. حال اگر کسی شراب یا همان مواد سکر آور را مصرف کرد و دچار مستی شد و به دنبال این مستی مرتکب جرم شد چنین فردی از نظر حقوقی چه وضعیتی دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تاثیر مستی در مسئولیت کیفری

تاثیر مستی در مسئولیت کیفری

صرف مصرف مشروبات الکلی موجب مجازات است ولی صرف نوشیدن مقداری از این مشروبات مسئولیت کیفری را زایل نمی‌کند. بلکه مصرف باید به حدی باشد که طرف اراده و اختیار خود را از دست بدهد.

نکته مهم این است که فرد نباید به منظور انجام جرم خود را مست کرده باشد. اگر فردی عمدا خود را مست کند تا جرمی را مرتکب شود مانند افراد عادی به جرم او رسیدگی می‌شود و مستی سبب زوال مسئولیت کیفری او نمی‌شود.

مصرف باید اختیاری باشد تا موجب زوال مسئولیت کیفری گردد اگر به کسی اجبارا مشروبات الکلی خورانده شود مسئولیت چنین فردی ذیل مباحث دیگری بررسی می‌شود.

قرص‌های روان گردان هم جزو مواد سکرآور هستند.

بیشتر بخوانید : عوامل رافع مسئولیت کیفری

بررسی حالات مختلف

اصل بر این است که مستی مانع مجازات نیست. یعنی فرد یک جرم شرب خمر انجام داده و جرم دیگری را هم انجام داده است و در این حال مجازات هر دو جرم جداگانه بر مرتکب بار می‌شود. مثلا گاهی اوقات فرد مرتکب جرم شرب خمر می‌شود اما مست نمی‌شود و اینجا مرتکب جرم دیگری هم می‌شود مثلا سرقت، در این جا مرتکب مجازات هر دو جرم را می‌بیند.

در مورد بعدی فرد مرتکب جرم شرب خمر شده و مست هم شده است اما اراده و اختیار خود را از دست نداده و نسبت به وقایع آگاه است و بعد هم مرتکب جرم دیگری هم شده است. در این جا هم به مجازات هر دو جرم محکوم می‌گردد.

در مورد سوم فرد مرتکب جرم شرب خمر شده و اراده خود را به طور کلی از دست داده است و مرتکب جرمی هم شده است. این جا فقط فرد به مجازات جرم شرب خمر می‌رسد و این بی‌اختیاری و بی‌ارادگی مانع از اعمال مجازات جرم دوم می‌گردد.

بیشتر بخوایند : مصرف مشروبات الکلی

در مورد چهارم فرد مرتکب جرم شرب خمر شده است و به طور کل اختیار و اراده خود را از دست داده است اما مست شدن با عمد فرد مرتکب صورت گرفته است چون می‌داند که با شرب خمر جرات و جسارت برای انجام دادن جرم پیدا می‌کند. در این مورد فرد بابت هر دو جرم مجازات می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر مستی در مسئولیت کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تاثیر مستی در مسئولیت کیفری پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تاثیر مستی در مسئولیت کیفری

اتحادیه چینی بلور و لوستر تهران

۴۲ بازديد

آیا شما با اتحادیه صنف تهیه و توزیع کنندگان چینی و بلور و لوستر تهران آشنا هستید؟ اصناف انجمن هستند که متشکل از گروهی از افراد دارای یک حرفه می‌شوند. هر اتحادیه نیز از این نفرات صنفی تشکیل می‌گردد که برای حفظ حقوق شغل و حرفه‌ی مورد نظر خود اهداف مشترکی را دنبال می‌کند. اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی و لوستر تهران یکی از اتحادیه‌های فعال در شهرستان تهران محسوب می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی این اتحادیه و برخی از وظایف و خدمات آن بپردازیم‌. برای آشنایی بیشتر با مرجع بالاتر این اتحادیه یعنی اتاق اصناف تهران کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اتحادیه چینی بلور و لوستر تهران

اتحادیه چینی و بلور و لوستر تهران

اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلورو‌چینی و لوستر تهران یکی از اتحادیه‌های فعال در شهرستان تهران است. این اتحادیه از افراد خوش‌نام شاغل در همین صنف تشکیل شده است. هدف از تشکیل این اتحادیه حمایت از حقوق صنفی و ایجاد همکاری در میان کاسبان این صنف، بهبود بخشیدن به خدمات ارائه‌شده به مصرف‌کنندگان و همین‌طور اجرای قوانین نظام صنفی و آیین‌نامه‌های مربوطه در صنف می‌باشد. با یک دید وسیع‌تر می‌توان گفت که تشکیل اتحادیه‌ها به‌منظور بهبود اقتصاد شهر و شهرستان و تسهیل در روابط میان موسسه‌های دولتی و خصوصی می‌باشد.

مدیریت اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی و لوستر تهران بر دوش هیئت‌مدیره اتحادیه می‌باشد. اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه هر چهار سال یکبار با برگزاری انتخابات و توسط رای شاغلین در صنف برگزیده می‌شوند. گاهی ممکن است برخی از اعضای هیئت‌مدیره بیش از یک دوره چهار سال در هیئت‌مدیره حضورداشته باشند. این اتفاق به علت انتخاب پی‌درپی فرد موردنظر لوستر برای شاغلین در صنف می‌باشد. در حال حاضر هیئت‌مدیره اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور چینی و لوستر تهران به ریاست آقای غلامرضا صفر نژاد بروجنی و نائب رئیسی حسین حیدریه اداره می‌شود.

برای آشنایی با روند و نحوه انتخابات به سامانه ساران مراجعه نمایید.

آدرس و تلفن اتحادیه

صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی و لوستر تهران در میدان شوش، خیابان شهید داوود امیر سرداری، خیابان شهید عباس صابونیان، پلاک 0، پاساژ قصر بلور، طبقه دوم، واحد ۲۱۰ واقع شده است. شما می‌توانید با شماره‌گیری 02155086845 و 02155088943 با این اتحادیه تماس برقرار نمایید.

همچنین اتحادیه دفتر مرکزی در میدان شهدا، خیابان مجاهدین اسلام، مقابل بیمارستان شفا یحیاییان، کوچه خزئل، پلاک ۴ واقع شده است. و برای برقراری تماس با دفتر مرکزی می‌توانید به شماره‌های 02177628689 و 02177628688 تلفن کنید.

برای آشنایی با نحوه صدور و تمدید جواز کسب بدون مراجعه به اتحادیه کلیک کنید.

وظایف و خدمات اتحادیه بلور و چینی و لوستر تهران

وظایف و خدمات تمامی اتحادیه‌ها بر اساس قانون نظام صنفی تعریف شده و یکسان می‌باشد. اما مهم‌ترین وظیفه اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلوروچینی و لوستر تهران صدور و تمدید پروانه کسب و نظارت بر فعالیت اعضای اتحادیه محسوب می‌شود. ماده ۳۰ قانون نظام صنفی به شرح کامل وظایف و اختیارات اتحادیه‌ها مانند اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی و لوستر تهران پرداخته است. برخی از وظایف نامبرده در این ماده عبارت است از:

  • اتحادیه می‌تواند در راستای تهیه تنظیم و یا تغییر ضوابط صدور پروانه کسب پیشنهاد‌هایی را به اتاق اصناف شهرستان ارائه نمایند.
  • اجرای قوانین مصوبات و بخشنامه‌های هیئت عالی نظارت و کمیسیون نظارت که در چارچوب این قانون اتحاد و ابلاغ می‌شود بر عهده اتحادیه‌های اصناف می‌باشد.
  • صدور جواز کسب تمدید جواز کسب و ابطال جواز کسب در صلاحیت اتحادیه‌های اصناف می‌باشد.
  • طبق مقررات و قانون اتحادیه می‌توانند اقدام به تعطیل نمودن محل کسب متخلف و همچنین جلوگیری از ادامه فعالیت واحدهای صنفی بدون جواز کسب، نمایند.
  • ایجاد تسهیلات لازم جهت ارائه آموزش‌های موردنیاز افراد صنفی و همچنین دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب‌وکار توسط اتحادیه و یا با کمک از سایر سازمان‌ها انجام می‌گیرد.
  • جهت رسیدگی به شکایات و حل اختلافات و همچنین بازرسی واحدهای صنفی اتحادیه کمیسیون‌های مربوطه را تشکیل می‌دهد. و کمیسیون‌های دیگر مصوب هیئت عالی نظارت را نیز تشکیل می‌دهد.
  • وصول مالیات عوارض و هزینه خدماتی که توسط وزارتخانه‌ها شهرداری و سازمان‌های وابسته به دولت به افراد شاغل در صنعت ارائه شده است بر عهده اتحادیه می‌باشد.

منابع مالی اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی و لوستر تهران

منابع مالی اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی و لوستر تهران مانند سایر اتحادیه‌ها بر اساس قانون شرح داده شده است. مطابق با قانون منابع مالی هر اتحادیه به ۵ دسته تقسیم می‌گردد. که عبارت‌اند از:

  • مهمترین منبع مالی هر اتحادیه حق عضویت افراد صنفی در اتحادیه است. حق عضویت افراد عبارت است از مبلغی که هر عضو از اتحادیه هرسال به جهت تأمین هزینه‌های اتحادیه مکلف به پرداخت آن می‌باشد. میزان مبلغ این حق عضویت با پیشنهاد اتحادیه و با تایید اتاق اصناف شهرستان و تصویب کمیسیون نظارت مشخص می‌گردد. اتحادیه نیز می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط اعضای خود حق عضویت را به صورت یکجا و یا تقسیط ۱۲ ماهه دریافت کنند.
  • دومین منبع مالی اتحادیه‌ها وجوه و مبالغی است که در ازای ارائه خدمات غیرموظف خود به اعضا دریافت می‌کند. خدماتی مانند ارائه خدمات فنی و آموزشی به اعضای صنف. برای شرکت در آزمون و امتحان کسب و کار، وارد سامانه آموزش اصناف بشوید.
  • سومین منبع درآمد اتحادیه نیز کارمزد وصول مالیات است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم اتحادیه‌ها به نمایندگی از سازمان‌های وابسته به دولت مالیات، عوارض و هزینه خدمات آن‌ها را از اعضای صنف وصول می‌کند. اتحادیه بابت وصول مالیات کارمزد دریافت می‌کند.
  • چهارمین منبر را می‌توان بخشی از مبالغ و وجود دریافتی بابت صادر نمودن یا تمدید کردن پروانه‌های کسب اعضای اتحادیه نام برد.
  • پنجمین منبع مالی اتحادیه‌ها نیز کمک‌هایی است که از جانب اشخاص حقیقی یا حقوقی به اتحادیه‌ها اعطا می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

از مهمترین وظیفه اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی و لوستر تهران چیست ؟

برخی مهمترین وظیفه اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی و لوستر تهران صدور و تمدید پروانه کسب و نظارت بر فعالیت اعضای اتحادیه محسوب می‌شود.

مهمترین منبع مالی اتحادیه صنف تهیه و توزیع‌کنندگان بلور و چینی و لوستر تهران چیست ؟

اولین مهمترین منبع مالی هر اتحادیه حق عضویت افراد صنفی در اتحادیه است. حق عضویت افراد عبارت است از مبلغی که هر عضو از اتحادیه هرسال به جهت تأمین هزینه‌های اتحادیه مکلف به پرداخت آن می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اتحادیه چینی بلور و لوستر تهران