آرشیو اسفند ماه 1401

ارائه خدمات حقوقی

ساخت و ساز در حریم رودخانه | ضوابط و محدویت‌های قانونی این ساخت و سازها

۱۸ بازديد

ساخت و ساز در حریم رودخانه با چه شرایطی امکان پذیر است؟ در سال‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر در ایران شاهد وقوع سیل‌‌‌‌‌‌‌‌های ویرانگر زیادی بودیم. به طور مثال سیلی که در نوروز سال 98 در شیراز اتفاق افتاد و سبب عزادار شدن خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیاری گردید. اما آنچه که این سیل‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به چنین فاجعه بزرگی تبدیل کرد ساخت و ساز‌‌‌‌‌‌‌‌های غیر مجاز در حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها بود. در صورتی که حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها رعایت نشود و در جایی که آب باید عبور کند ساخت و ساز انجام شود در هنگا‌‌‌‌‌‌‌‌می که آب رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها افزایش پیدا می‌کند به دلیل نبود ظرفیت لازم برای عبور در بستر رودخانه سیل به وقوع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌پیوندد. متاسفانه با اینکه دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های مربوطه به اشخاص اخطار‌‌‌‌‌‌‌‌های لازم را ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهند اما باز هم شاهد دخل و تصرف در حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستیم. به دلیل اهمیت زیاد این موضوع در این مطلب به بررسی ساخت و ساز در حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ساخت و ساز در حریم رودخانه | ضوابط و محدویت‌های قانونی این ساخت و سازها

حریم رودخانه

در سال 1370 در خصوص میزان بستر و حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها مقرره‌ای به تصویب رسید که در آن به تعریف حریم و بستر رودخانه نیز پرداخته شده بود. بستر همان بخش از رودخانه است که در آن آب رودخانه جریان دارد و با حریم رودخانه تفاوت دارد. در این مقرره بر اساس بخش «خ» حریم قسمتی است از اراضی اطراف رودخانه می‌باشد که بلافاصله پس از بستر قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد. با توجه به حجم آب میزان حریم نیز متفاوت است.

در اصطلاح ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان حریم رودخانه را آن زمین‌‌‌‌‌‌‌‌های اطراف رودخانه دانست که از بعد از بستر رودخانه شروع ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و بین 1 تا 20 متر میزان آن متغیر است.

شرکت آب منطقه‌ای با توجه به ضوابط مربوطه میزان حریم و بستر رودخانه‌ای را اعلام ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید. البته در آمار‌‌‌‌‌‌‌‌های اعلام شده دیده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که هنوز برای میزان زیادی از رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌های کشور حریم قانونی تعیین نشده است. در صورتی که دولت موظف است که حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تعیین نماید و در اطراف آن میله گذاری کند.

ساخت و ساز در حریم رودخانه

قطعا رعایت میزان حریم رودخانه امری ضروری و مهم است. همین عدم رعایت ضوابط مربوطه سبب شده است که در سال‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر شاهد فجایع بزرگی باشیم. هر رودخانه دارای یک حریم مشخص است که نباید در آن ساخت و ساز انجام گردد زیرا این حریم برای این در نظر گرفته شده است که از خسارت و آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌های شدید در هنگام سیل جلوگیری شود. اگر این حریم رعایت نشود قطعا در هنگام وقوع سیل شاهد این موضوع خواهیم بود که خانه‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی تخریب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند و حتی به دلیل فرسایش شدت سیل بیشتر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. همین طور که در سال‌‌‌‌‌‌‌‌های قبل دیده شد در پی یک بارندگی بهاره چه خسارات زیادی بر کشور وارد شد.

ساخت و ساز‌‌‌‌‌‌‌‌های مراکز دولتی

برای ساخت و ساز و تصرف در حریم‌‌‌‌‌‌‌‌های رودخانه‌ای یک استثنا در قانون مطرح شده است. با اینکه ساخت و ساز در حریم رودخانه ممنوع است اما از نظر قانونی در صورت لزوم به طور مثال برای عبور خط لوله و یا دکل‌‌‌‌‌‌‌‌های برقی و مخابراتی به شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ارگان‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی اجازه انجام عملیات در حریم رودخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ها را داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

البته این کار به راحتی نیست بلکه نیاز به موافقت کتبی و قبلی وزارت نیرو دارد. این ارگان‌‌‌‌‌‌‌‌های دولتی موظف هستند در ابتدا برای هرگونه دخل و تصرف از وزارت نیرو مجوز‌‌‌‌‌‌‌‌های لازمه را دریافت کنند. در غیر این صورت طبق مقررات هم مورد تعقیب قرار می‌گیرند و هم مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساخت و ساز در حریم رودخانه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ساخت و ساز در حریم رودخانه پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ساخت و ساز در حریم رودخانه | ضوابط و محدویت‌های قانونی این ساخت و سازها

سن قانونی تصمیم گیری برای حضانت

۱۵ بازديد

پس از طلاق زن و شوهر موظف هستند که حضانت فرزندان خود را به عهده بگیرند. فرزندان در واقع نتیجه زندگی مشترک زوجین هستند و پس از طلاق نیز آن‌‌‌ها ملزم به مراقبت از فرزندان خود ‌‌می‌باشند و اجازه ندارند آن‌‌‌ها را رها کنند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در مورد سن قانونی دختر و پسر برای تصمیم گیری در خصوص ‌‌‌‌حضانت برایتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: سن قانونی تصمیم گیری برای حضانت

حضانت فرزند دختر و پسر

پس از طلاق زن و شوهر موظف هستند که فرزندان دختر و پسر خود را تحت حضانت قرار داده و تمام نیاز آن‌‌‌ها را برطرف نمایند. طبق قانون دختر تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادر است و سپس تا سن نه سالگی پدر عهده دار حضانت او خواهد بود. پسر نیز ‌‌می‌بایست تا هفت سالگی تحت حضانت مادر باشد و پس از آن تا سن پانزده سالگی تحت حضانت پدر قرار می‌گیرد

سن قانونی فرزند دختر و پسر جهت تصمیم گیری برای ‌‌‌‌حضانت و انتخاب سرپرست

همان طور که در بالا گفته شد طبق قانون فرزندان تا سنین خاصی تحت حضانت پدر و مادر خود خواهند بود و ‌‌‌‌سرپرست ‌‌‌‌نمی‌تواند به صورت دائمی فرزند را تحت حضانت خود قرار دهد مگر اینکه قانون به او ‌این اجازه را داده باشد. اما سوالی که در اکثر موارد پیش ‌‌می‌آید این است که تکلیف حضانت دختر پس از سن نه سالگی و پسر پس از پانزده سالگی چگونه خواهد بود؟ که در این باره باید بگوییم وقتی دختر و پسر به سن نه و پانزدهسالگی ‌‌می‌رسند از نظر قانون دیگر کودک نیستند و ‌بالغ شده‌‌‌‌اند و همچنین‌ قانون دیگر آن‌‌‌ها را نیازمند به ‌‌‌‌سرپرست ‌‌‌‌نمی‌بیند.

از این رو دختر و پسر با رسیدن به سن بلوغ ‌‌می‌توانند در مورد ‌‌‌‌سرپرست خود تصمیم گیری نمایند. برای مثال دختر ‌‌می‌تواند انتخاب کند که ‌‌‌‌سرپرست پدرش باشد و با پدر خود زندگی کند و پسر نیز ‌‌می‌تواند مادر را انتخاب کند و این تصمیم گیری هیچ گونه منع قانونی به همراه نخواهد داشت.

پس از رسیدن فرزند به سن قانونی تصمیم گیری برای حضانت و انتخاب والد سرپرست، والد دیگر اجازه ملاقات با او را ندارد ؟

بعضی از زوجین تصور ‌‌می‌کنند که اگر فرزندشان والد دیگر را به عنوان ‌‌‌‌سرپرست خود انتخاب کنند آن‌‌‌ها دیگر ‌‌‌‌نمی‌توانند فرزند را ببینند و با او ملاقات داشته باشند که در این باره باید بگوییم انتخاب ‌‌‌‌سرپرست توسط فرزند ‌‌‌‌نمی‌تواند والد دیگر را از ملاقات با او منع کند و والد دیگر نیز ‌‌می‌تواند اقدام به ملاقات فرزند خود نماید.

مسئولیت پرداخت نفقه پس از رسیدن دختر و پسر به سن قانونی جهت تصمیم گیری برای حضانت

فرزند هر کدام از والدین را که به عنوان ‌‌‌‌سرپرست انتخاب کند پرداخت کننده نفقه باز هم پدر او خواهد بود و پدر موظف است که نفقه او را حتی اگر تحت حضانت مادرش باشد نیز بپردازد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سن قانونی دختر و پسر برای تصمیم گیری در خصوص حضانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سن قانونی دختر و پسر برای تصمیم گیری در خصوص حضانت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متدوال

معنای حضانت چیست ؟

مراقبت و رفع نیازهای فرزند.

آیا فرزندان پس از رسیدن به سن بلوغ قادر به انتخاب ‌‌‌‌سرپرست خود هستند ؟

بله.

پس از انتخاب والد ‌‌‌‌سرپرست توسط فرزند والد دیگر حق ملاقات با فرزند را دارد ؟

بله.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: سن قانونی تصمیم گیری برای حضانت

راه های اثبات خیانت همسر | چگونگی اثبات خیانت مرد و زن – مجازات

۲۱ بازديد

راه های اثبات خیانت همسر از نظر دادگاه کدامند ؟ وقتی زن و شوهر با یکدیگر عقد ‌‌می‌کنند در برابر یکدیگر مسئولیت‌هایی دارند که ‌‌می‌بایست به آن‌ها توجه نمایند. یکی از این مسئولیت‌ها خیانت نکردن به همسر است که بسیار مهم ‌‌می‌باشد و در صورت وقوع ممکن است ازدواج زوجین را به طلاق بکشاند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص خیانت و راه های اثبات آن خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: راه های اثبات خیانت همسر | چگونگی اثبات خیانت مرد و زن – مجازات

خیانت چیست ؟

خیانت یک عامل آسیب زا در زندگی مشترک ‌‌می‌باشد که در صورت انجام آن اکثر ازدواج‌ها به طلاق ختم ‌‌می‌شود. در خیانت شخص با فرد دیگری به جز همسر خود ارتباط برقرار ‌‌می‌نماید در صورتی که از نظر قانونی و شرعی اجازه این‌ کار را ندارد. در حین مواجه شدن با خیانت ‌‌می‌بایست آرامش خود را حفظ نمود و با یک مشاور حقوقی مجرب و کاردان مشورت کرد تا بتوان برای اثبات خیانت و جدایی از همسر اقدام کرد.

راه های اثبات خیانت به همسر

وقتی از شخصی در دادگاه به جرم خیانت شکایت ‌‌می‌شود فرد شاکی می‌بایست بتواند مدارک کافی را به دادگاه ارائه نماید و جرم خیانت را اثبات کند. راه‌های اثبات خیانت در دادگاه به شرح زیر ‌‌می‌باشند.

اقرار فرد خیانت کار

یکی از ساده‌‌ترین و آسان‌‌ترین راه‌های اثبات خیانت اقرار گرفتن از فرد خیانت کار ‌‌می‌باشد. چنانچه فرد خیانت کار در دادگاه و در حضور قاضی به خیانت خود اقرار نماید خیانت اثبات شده و قاضی حکم مربوطه را صادر خواهد کرد.

اثبات خیانت از طریق پیامک، مکالمه تلفنی و اسکرین شات

اثبات خیانت با اسکرین‌شات، پیامک و… امکانپذیر نخواهد بود زیرا چنین مواردی یک نشانه برای خیانت محسوب ‌‌می‌شوند اما برای صدور حکم‌ از طرف قاضی کافی نخواهند بود. دادگاه ‌‌می‌تواند با دریافت پرینت مکالمات فرد خیانتکار او را محکوم نماید و اینگونه خیانتش را اثبات کند.

راه های اثبات خیانت مرد به همسر

خیانت مرد فقط به ایجاد ارتباط نامشروع خلاصه نمی‌شود و چنانچه مرد بدون اذن همسر خود اقدام به ازدواج موقت یا دائم نماید مرتکب خیانت شده است و زن ‌‌می‌تواند در این موارد درخواست طلاق دهد.

اثبات خیانت از طریق عقد موقت

چنانچه مرد اقدام به عقد موقت با زن دیگر نموده باشد و ازدواج خود را ثبت کرده باشد اثبات خیانت او بسیار آسان است زیرا ازدواج او ثبت شده است. اما اگر ازدواج خود را ثبت نکرده باشد زن ‌‌می‌تواند با ادله دیگری مانند شهادت شهود این امر را اثبات کند.

اثبات خیانت از طریق عقد دائم

اثبات خیانت از طریق عقد دائم توسط مرد بسیار ساده است زیرا عقد دائم در سیستم ثبت شده و در شناسنامه مرد نیز نام همسر دوم ذکر خواهد شد و زن ‌‌می‌تواند به راحتی ازدواج دوم و خیانت او را به دادگاه ثابت کند.

مجازات شخص خیانت کار | راه های اثبات خیانت همسر

فرد خیانت کار نیز طبق قانون مستحق مجازات ‌‌می‌باشد و در صورت شکایت همسرش دادگاه او را مجازات خواهد کرد.

طبق اینکه عمل صورت گرفته از شخص خیانت کار در چه حدی باشد و اینکه شرایط اثباتی آن تا چه اندازه فراهم باشد میزان مجازات متغیر خواهد بود. برای مثال برای رابطه نامشروع دادگاه می‌تواند تا 99 ضربه شلاق حکم دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راه های اثبات خیانت همسر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون راه های اثبات خیانت همسر پاسخ دهند.

سوالات متدوال

خیانت چیست ؟

برقراری رابطه نامشروع با جنس مخالف بدون اجازه قانونی.

آیا ‌‌می‌توان از طریق اقرار شخص خیانت کار خیانت را اثبات نمود ؟

بله اقرار فرد خیانت کار یکی از راه‌های اثبات خیانت ‌‌می‌باشد.

اثبات خیانت از طریق اسکرین شات امکانپذیز است ؟

خیر این مورد فقط یک نشانه برای اثبات خیانت تلقی ‌‌می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: راه های اثبات خیانت همسر | چگونگی اثبات خیانت مرد و زن – مجازات

وکیل طلاق تهران | بهترین وکیل طلاق در تهران

۲۰ بازديد

بهترین وکیل طلاق تهران کیست ؟ زن و مردی که با هم پیوند ازدواج ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بندند قطعا قصد داشتن یک زندگی با دوام و طولانی مدت را دارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اما گاهی به دلایل مختلف طرفین ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌توانند به زندگی مشترک با هم ادامه دهند‌. وقتی که ادامه زندگی زناشویی برای دو طرف دردآور و غیر قابل تحمل ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود تنها راه نجات طلاق است‌. هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که انسان خود را آزار دهد‌.

اساس زندگی مشترک آرامش داشتن طرفین در کنار هم است نه عذاب کشیدن‌‌‌‌‌‌‌‌‌. پس زمانی که ادامه زندگی زوجین غیر ممکن ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود شرع و قانون طلاق را پیش روی زوجین می‌گذارد‌. چیزی که بدیهی است پیچیدگی و دشواری پروسه قانونی طلاق است‌. چه بسیار از زوجینی که از نظر عاطفی از هم طلاق گرفته‌اند اما به دلیل سختی روند قانونی که طلاق دارد آن را به طور رسمی ثبت نکرده‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌. یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای رسیدن به نتیجه در پرونده طلاق داشتن یک وکیل خوب است‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: وکیل طلاق تهران | بهترین وکیل طلاق در تهران

طلاق زوجه از مرد

از منظر شرعی و قانونی زوج ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند زوجه را طلاق دهد و در ‌‌‌‌‌‌‌‌این صورت کار آسان است اما دشواری زمانی رخ می‌دهد که زن درخواست طلاق می‌دهد‌. قطعا مهم‌ترین و پیچیده‌ترین پرونده در دعاوی خانوادگی پرونده درخواست طلاق از سوی زوجه است‌. ز وجه نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با اثبات وجود شرایط دوازده گانه طلاق و اثبات وجود عسر و حرج در زندگی زناشویی از شوهر طلاق بگیرد‌.

در‌‌‌‌‌‌‌‌ این صورت قطعا زن باید وکیل داشته باشد و یا حداقل از مشاوره و یا نظر یک وکیل مجرب استفاده نماید‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در غیر ‌‌‌‌‌‌‌‌این صورت احتمال اینکه به نتیجه نرسد زیاد است‌.

نحوه دادخواست طلاق

نخستین مرحله تسلیم درخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است‌. در ‌‌‌‌‌‌‌‌این مرحله هر یک از طرفین که خواستار طلاق است دادخواست خود را ثبت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند‌. شما باید در دادخواست خود شرح دهید که قصد جدایی دارید و دلایل خود را ارائه دهید‌. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه درخواست طلاق کلیک کنید.

نحوه ارائه دادخواست از اهمیت زیادی برخوردار است‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در صورتی که در تنظیم دادخواست دقت نکنید امکان دارد که دادخواست شما پذیرفته نشود و از همان ابتدا رد گردد‌. بنابراین بهتر است اصلا بدون وکیل شروع نکنید زیرا به نتیجه مطلوب نخواهید رسید‌. گروه وکیل دات کام با گروهی از وکلای مجرب در زمینه طلاق راهنمای شما برای تنظیم دادخواست طلاق هستند‌.

بعد از‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت گردید به دادگاه خانواده ارسال ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و سپس تعیین شعبه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد‌. ‌‌‌‌‌‌‌‌این که در چه تاریخی و در کدام شعبه نخستین جلسه برگزار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود از طریق سامانه ثنا به طرفین ابلاغ ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد‌.

وکیل طلاق

قطعا زمانی که پرونده طلاق را مطرح ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنید از همان مراحل نخستین نیاز به وکیل دارید‌. همانطور که گفته شد اگر دادخواست را به درستی مطرح نکنید و مدارک لازم را برای دادخواست خود ارائه ندهید دادخواست شما رد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و مانند ‌‌‌‌‌‌‌‌این است که قبل از شروع پرونده در آن شکست بخورید‌.

وکیل طلاق ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با استناد به مواد قانونی برای ما دادخواست تنظیم کند‌. گروه وکیل دات کام نه تنها دادخواستی دقیق برای شما ثبت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نمایند بلکه در جمع آوری مدارک و اسناد لازم به شما کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند‌.

وکیل طلاق در تمام مراحل دادگاه در کنار شما است و به شما در رسیدن به نتیجه مطلوب کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید‌. گاهی پیش ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید که زن یا شوهر در پرونده برنده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود اما به نتیجه مطلوب خود ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌رسد‌. به طور مثال زن ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند تمام حقوق مالی خود را بگیرد‌. قطعا وکیل طلاق با دانش حقوقی خود سبب ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود تا به نتیجه مطلوب خود برسید‌.

لزوم وکیل طلاق تهران

در تمام مراحل دادگاه طلاق قطعا قاضی از طرفین ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌خواهد تا علاوه بر ‌‌‌‌‌‌‌‌اینکه به صورت کتبی شواهد و اسناد خود را ارائه دهند به صورت شفاهی نیز توضیحات را برای قاضی دادگاه مطرح کنند‌. استفاده از یک وکیل باعث ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که با قاضی با زبان قانون سخن بگویید‌. چه چیزی بهتر از‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه وکیل زبان قانونی شما در دادگاه باشد‌.

به علاوه گاهی پروسه طلاق طولانی و وقت گیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که شما ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید با سپردن این کار به گروه وکلای وکیل دات کام علاوه بر ‌‌‌‌‌‌‌‌اینکه در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه دلخواه خود ‌‌‌‌‌‌‌‌برسید، نیز دیگر نیازی نباشد که وقت خود را در دادگاه بگذرانید‌. حتی دردسر‌‌‌‌‌‌‌‌ این که خارج از جلسات اصلی مدام به دادگاه مراجعه نمایید و پیگیری‌‌‌‌‌‌‌های لازم را انجام دهید نخواهید داشت‌.

هزینه‌‌‌‌‌‌‌های وکیل طلاق تهران

ممکن است که به نظر شما داشتن یک وکیل بسیار هزینه داشته باشد اما قطعا با یک محاسبه ساده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید متوجه شوید که داشتن وکیل نه تنها از نظر مالی به ضرر شما نیست بلکه حتی به سود شما است‌. زمانی که شما بتوانید تمام حقوق مالی خود را بگیرید یا‌‌‌‌‌‌‌‌ اینکه مجبور نشوید بیشتر از آنچه که قانون تعیین کرده بپردازید نه تنها هزینه‌‌‌‌‌‌‌های شما برای وکیل جبران ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود بلکه حق واقعی خود را به دست آورده‌‌‌‌‌‌‌‌اید‌.

وکلای طلاق با توجه به نوع پرونده برای این کار حق الوکاله‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی از هم دارند اما گروه وکلای وکیل دات کام دارای بهترین و منصفانه‌ترین تعرفه‌ها برای پذیرش پرونده طلاق ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌.

بهترین وکیل طلاق تهران

برای اینکه بتوانید بهترین وکیل طلاق تهران را پیدا نمایید باید به فاکتور‌‌‌‌‌‌‌های زیادی توجه نمایید‌. در مورد پرونده طلاق وکلای زیادی وجود دارند اما باید در انتخاب آن‌ها دقت نمود‌. یک وکیل بد نه تنها کمکی به شما ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌کند بلکه باعث ضرر و شکست شما نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود‌.

برای انتخاب بهترین وکیل باید به سابقه و تجربه وکیل و پرونده‌‌‌‌‌‌‌هایی که در آن موفق شده است دقت نمود البته موضوع حق الوکاله نیز مهم است‌.

گروه وکلای وکیل دات کام با در اختیار داشتن بهترین وکلای طلاق در تهران شما را در پیش برد اهدافتان یاری می‌رساند. وکلای این گروه نه تنها دارای تجربه و سابقه کافی در‌‌‌‌‌‌‌‌ این زمینه هستند بلکه حق الوکاله‌های منصفانه‌ای نیز دارند‌.

پیش از شروع کردن فرآیند طلاق ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید و با آگاهی کامل قدم در‌‌‌‌‌‌‌‌ این راه بگذارید‌. وکیل دات کام پرونده طلاق شما را بر عهده می‌گیرد‌ و در تمام مراحل همراه شما است و به شما برای رسیدن به بهترین نتیجه که دلخواه شما است کمک می‌کند‌.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکیل طلاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: وکیل طلاق تهران | بهترین وکیل طلاق در تهران

میزان نفقه | مبلغ نفقه زن چقدر است ؟‌

۱۸ بازديد

میزان نفقه طبق مبانی اسلامی و قانون ما این وظیفه مردان بوده است که ریاست خانه و خانواده را بر عهده بگیرند. قطعا زمانی که مرد را به عنوان رییس خانواده می‌دانند همانطور که برای او حقوقی وجود دارد تکالیفی نیز بر دوش او قرار می‌گیرد. یکی از این تکالیف، وظیفه مرد برای تامین نیازهای مالی خانواده است. در این مطلب به بررسی میزان نفقه می‌پردازیم که پرداخت آن یکی از عمده‌ترین وظایف مالی مرد است. توصیه می کنیم مقاله حق حبس را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: میزان نفقه | مبلغ نفقه زن چقدر است ؟‌

تعریف میزان نفقه

در لغت نفقه به معنای هزینه و خرج هر روزه است. در اصطلاح حقوقی به معنای هزینه کردن برای برطرف شدن کلیه نیازهای متعارف و متناسب یک شخص است. اگر بخواهیم یک تعریف عامیانه از نفقه بکنیم می‌توان گفت این امر پول دادن به دیگری مثل فرزند، همسر و یا هر شخص دیگری است که مستحق دریافت آن می‌باشد برای رفع کردن نیازهای مادی او.

در قانون سه نوع نفقه شناخته شده است: نفقه اقارب، زوجه و زندانی.

نفقه زوجه

بر مبنای ماده 1107 نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب یا وضعیت زن است از جمله لباس ، غذا و… در نتیجه مبلغی که مرد به عنوان نفقه زن می‌پردازد دستمزدی برای کارهای خانه که زن انجام می‌دهد نیست. بلکه پرداخت پول برای رفع نیازهای شخصی زن است.

مصادیق نفقه زوجه

در ماده 1107 قانون مدنی برای نمونه چند مورد را برای نفقه مطرح کرده است اما این موارد حصری نیستند و فقط به عنوان مثال مطرح شده‌اند. همان طور که در ابتدای ماده مطرح شده است ممکن است زن نیازهای متعارف و متناسب دیگری داشته باشد که خارج از موارد مطرح شده در ماده باشد یا اینکه زوجین در رابطه با موارد دیگری با هم توافق کنند. اما آنچه در ماده آمده است شامل:

1/ مسکن.

2/ البسه.

3/ غذا.

4/ اثاث منزل: اگر چه در عرف زوجه به خانه شوهر جهزیه و لوازم زندگی را می‌برد اما در واقع زوجه وظیفه‌ای برای تامین اثاث زندگی ندارد.

5/ هزینه‌های درمانی و بهداشتی: هزینه‌هایی که زن برای نظافت و تمیزی خود نیاز دارد نیز باید پرداخت شود. به طور مثال در قدیم که هر خانه حمام شخصی نداشت مرد موظف بود هزینه‌هایی که زن برای رفتن به حمام عمومی دارد را پرداخت کند.

6/ خادم در حالتی که زن عادت به خدمتکار دارد و یا به خاطر نقص یا بیماری نیاز به خادم پیدا کرده است.

تاثیر وضعیت و موقعیت زن در میزان نفقه

برای تعیین نفقه شان و موقعیت زن از اهمیت زیادی برخوردار است. اما به نظر می‌رسد آنچه که معیار تعیین میزان نفقه قرار می‌گیرد موقعیتی است که زن در خانه پدری داشته است. البته از نظر برخی از جمله دکتر کاتوزیان منظور از وضعیت زن، وضع او در زندگی خانواده تشکیل شده از شوهر و خود زن است.

اما می‌توان در پاسخ دلایلی برای رد این حرف بیان کرد. اولا اگر منظور وضعیت در خانه شوهر باشد دیگر استفاده از عبارت «متناسب با وضعیت زن» بی‌معنی می‌شود. چرا که اگر بخواهیم وضعیت او در زندگی خانوادگی با شوهر را در نظر بگیریم مثل این می‌شود که وضعیت مالی شوهر را ملاک قرار بدهیم چرا که به هر حال وضع زندگی زناشویی بستگی به درآمد مرد دارد. در نتیجه اصلا وضعیت زن در زندگی زناشویی معنایی پیدا نمی‌کند که بتوان بر اساس آن میزان نفقه را تعیین کرد.

دوما در انتها برای تعیین خادم از «به عادت» استفاده کرده است که این نشان می‌دهد قانون گذار بیشتر به وضعیتی که زن در دوران مجردی داشته توجه می‌کند. اگر وضع زن در زندگی مشترک معنا داشت باید می‌گفت اگر که مرد بتواند خادم بگیرد. در حالی که عادت زن را ملاک قرار داده است.

میزان نفقه زوجه

در قانون برای میزان نفقه مبلغی مشخص نکرده است. به طور مثال نمی‌توان گفت که به تمام زن‌ها مبلغ یک میلیون تومان تعلق می‌گیرد. بلکه بر اساس آن چه در ماده 1107 قانون مدنی مطرح شده میزان نفقه هر زن با توجه به شان و وضعیت او متفاوت است. ممکن است نفقه یک زن یک میلیون تومان باشد در حالی که ممکن است برای زن دیگری این مبلغ دو میلیون تومان برآورد شود. پس این امر بستگی به زوجه دارد.

محاسبه مبلغ و میزان نفقه

در صورتی که طرفین نتوانند در خصوص مبلغ نفقه با هم توافق کنند دادگاه شخصی را به عنوان کارشناس مشخص می‌کند تا میزان آن را محاسبه کند.

کارشناس با تحقیق در مورد زوجه یک مبلغ متعارف را برای پرداخت ماهیانه به دادگاه اعلام می‌کند. در اعلام نظر، کارشناس مربوطه به مواردی مانند وضعیت مالی و اجتماعی خانواده زوجه، عرف محل زندگی زوجین، تحصیلات زوجه، شغل زوجه در صورت شاغل بودن، نیازهایی که زوجه دارد، سن زوجه و وضعیت کلی زوجه توجه می‌کند. البته قطعا وضعیت مالی مرد و درآمد او نیز مورد مدنظر کارشناس قرار می‌گیرد. با بررسی همه جوانب کارشناس تعیین می‌کند که عرفا نفقه یک زن با این ویژگی‌ها چه قدر است و یک مبلغی مثلا 500 هزار تومان را برای آن زن در نظر می‌گیرد.

زوجه در صورتی که بخواهد میزان نفقه خود را بداند فقط یک راه وجود دارد آن هم مراجعه به دادگاه و دریافت نظر کارشناس است. قطعا داشتن یک وکیل در تمام مراحل این دعوا هم باعث سرعت بخشیدن به پرونده و هم محاسبه دقیق‌تر مبلغ می‌شود. شما می‌توانید از وکلای وکیل دات کام برای طی آسان و مطمئن این روند کمک بگیرید.

عدم استحقاق نفقه

زن چنانچه تمکین نکند از دریافت نفقه محروم می‌شود. این سرپیچی زن اعم از این است که نیازهای جنسی مرد را برطرف نکند یا در زندگی از او تبعیت نکند مثلا منزل را ترک کند یا با مرد بد رفتاری کند.

سوالات متداول

چه کسی میزان نفقه زن را تعیین می‌کند ؟

ابتدا زوجین می‌توانند توافق کنند در غیر این صورت با نظر کارشناس است که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

ملاک محاسبه نفقه زن چیست ؟

وضعیت و موقعیت اجتماعی زوجه که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

میزان نفقه زن چه قدر است ؟

نفقه هر زن با دیگری فرق دارد و کارشناس بعد از بررسی مبلغ دقیق را مشخص می‌کند که در مطلب به طور مفصل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ به سوالات مربوط به نفقه زن و میزان آن می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن و میزان آن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن و میزان آن پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: میزان نفقه | مبلغ نفقه زن چقدر است ؟‌

نحوه پیگیری دادخواست مهریه | مراحل پیگیری دادخواست مهریه از طریق سامانه ثنا

۱۷ بازديد

مطابق قانون زن می‌تواند هرگاه که اراده کند برای مطالبه مهریه خود اقدام نماید. مهریه حق زن است که در حین عقد نکاح به او تعلق می‌گیرد. در ادامه توضیحاتی را در خصوص تنظیم و نحوه پیگیری دادخواست مهریه از طریق سامانه ثنا در اختیارتان قرار داده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نحوه پیگیری دادخواست مهریه | مراحل پیگیری دادخواست مهریه از طریق سامانه ثنا

دادخواست مهریه چیست و چگونه تنظیم می‌شود ؟

همان طور که در بالا گفته شد مهریه حق زن است و او می‌تواند آن را در هر زمان که بخواهد مطالبه نماید. برای دادخواست مطالبه مهریه می‌بایست زن به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه او را از مرد مطالبه کند. طی این دادخواست دادگاه با سنجش میزان دارایی مرد مهریه زن را به صورت قسط بندی شده و یا یکجا به او پرداخت می‌نماید.

اما برای گرفتن رای دادگاه مبنی بر مطالبه مهریه می‌بایست برخی مراحل طی شوند. برای تنظیم دادخواست زن یا وکیل او می‌بایست در دادخواست مشخصاتی مثل نام، نام خانوادگی، محل سکونت و سن زن را وارد نمایند. سپس در دادخواست بنویسند که خواهان چه مالی هستند، برای مثال می‌بایست مبلغ مهریه را در دادخواست ذکر کنند و به دادگاه ارائه نمایند تا در آنجا به این دادخواست رسیدگی شود و مهریه وصول گردد.

نحوه پیگیری دادخواست مهریه از طریق سامانه ثنا

سال ۱۳۹۵ سامانه خدمات الکترونیک قضایی راه اندازی شد تا طرفین دعوا بتوانند بدون حضور در دادگاه از رای صادر شده مطلع گردند و یا دادخواست خود را پیگیری نمایند.

برای پیگیری دادخواست مهریه می‌بایست ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام نمایید. پس از ثبت نام در این سامانه برای پیگیری دادخواست نیازمند یک رمز عبور می‌باشید که برای دریافت آن می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهرتان مراجعه نمایید‌. در این دفتر شما احراز هویت خواهید شد و سپس رمز عبور در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

پس از دریافت رمز عبور می‌بایست دوباره به سامانه خدمات الکترونیک قضایی وارد شوید و روی گزینه اطلاع رسانی برای اشخاص کلیک نمایید. عکس

سپس صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد که می‌بایست در کادرهای مربوطه کد ملی خود و رمز عبوری که از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت نموده‌اید را وارد کنید. عکس

در مرحله بعد نیز می‌بایست رمز موقتی که به تلفنتان ارسال می‌شود را در کادر مربوطه وارد کنید و روی دکمه ثبت کلیک نمایید. حالا شما وارد حساب شخصی خود در سامانه ثنا شده‌اید و می‌توانید تمامی دادخواست‌های خود را در آنجا مشاهده کنید. عکس

برای مشاهده نحوه رسیدگی به دادخواست و پیگیری آن شماره پرونده خود را در کادر جست و جوی پرونده وارد نمایید. عکس

پس از وارد کردن شماره پرونده رای صادره از طرف دادگاه بر روی صفحه نمایش داده می‌شود و به این ترتیب شما می‌توانید دادخواست خود را پیگیری نموده و از نتیجه آن مطلع شوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز وکیل دات کام از معتبرترین مراکز در زمینه حل پرونده‌های حقوقی می‌باشد و شما می‌توانید با مراجعه به این مرکز حل پرونده حقوقی خود را تسریع بخشید و از خدماتی مانند مشاوره تلفنی و آنلاین بهره‌مند گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پیگیری دادخواست مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه پیگیری دادخواست مهریه پاسخ دهند.

سولات متدوال

در دادخواست مهریه مبلغ مال مورد نظر نیز باید ذکر شود ؟

بله مبلغ مهریه باید به طور دقیق در دادخواست ذکر گردد.

آیا می‌توان دادخواست مهریه را از طریق سامانه ثنا پیگیری کرد ؟

بله از طریق سامانه ثنا دادخواست مهریه قابل پیگیری خواهد بود که نحوه آن نیز در مقاله ذکر شده است.

چنانچه زن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی احراز هویت نشود به او رمز عبور داده می‌شود ؟

خیر برای دریافت رمز عبور به سامانه ثنا می‌بایست حتما احراز هویت شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نحوه پیگیری دادخواست مهریه | مراحل پیگیری دادخواست مهریه از طریق سامانه ثنا

جرم خیانت در امانت | مجازات – شرایط اثبات – مدارک طرح شکایت

۲۵ بازديد

حتما برای شما هم پیش آمده است که مالی را نزد کسی به امانت گذاشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید و از او خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید که از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی مراقبت نماید. به این کار امانت سپردن به دست دیگری‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و فرد موظف است که از آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراقبت کرده و در هر زمان که بخواهید آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به شما بازگرداند. گاهی پیش می‌آید که امین در امر نگهداری قصور کرده و سبب آسیب به مال می‌گردد. در ادامه توضیحاتی را در مورد جرم خیانت در امانت و نحوه مجازات آن برایتان بیان نموده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم‌‌‌‌‌‌‌‌، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جرم خیانت در امانت | مجازات – شرایط اثبات – مدارک طرح شکایت

جرم خیانت در امانت

سپردن مالی به دست دیگری که به این معنی است که فرد موظف ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود آن مال را به خوبی نگهداری کند و به شما بازگرداند. اما اگر فرد با قصد و عمدا مال را مصرف نماید یا به آن آسیبی برساند مرتکب جر‌م خیانت در امانت شده است و مستحق مجازات خواهد بود. در این صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان از فرد در دادگاه شکایت نمود و خواهان مجازات او شد.

مجازات جرم خیانت در امانت در چه مواردی اعمال می شود؟

برای اثبات جر‌م خیا‌نت در امانت و اعمال مجازات آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست برخی شرایط موجود باشند. شرایط اثبات این جر‌م که با اتکا به آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان فرد را مجازات نمود به شرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

مال

برای اثبات خیانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست موردی که به امانت گذاشته است ارزش اقتصادی داشته باشد مثلا چک‌‌‌‌‌‌‌‌، سفته‌‌‌‌‌‌‌‌، پول نقد و… باشد.

سپردن مال

مال ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست حتما‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توسط مالک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن به فرد امانت دار سپرده شود تا اثبات جر‌م آسان شود.

تصرف قانونی

کسی که مال را به فرد امانت دار ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌سپارد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست به صورت قانونی بر آن مال تصرف داشته باشد یا مالک آن باشد. در غیر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت اثبات جر‌م‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خیانت در امانت امکان پذیر نیست. برای مثال فردی که مالی را به سرقت برده و نزد دیگری به امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گذارد در صورت وقوع جر‌م خیانت در امانت امکان شکایت نخواهد داشت‌‌‌‌‌‌‌‌، زیرا مال در واقع متعلق به او نبوده است.

مالکیت امانت دار بر مال

چنانچه مالی که به فرد امانت دار سپرده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود به او تعلق داشته باشد و او تصرفی در آن ایجاد کند جر‌م خیانت در امانت انجام نگرفته است و امکان اثبات آن نیز وجود نخواهد داشت.

ضرر به مال

برای اثبات جر‌م خیانت در امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست حداقل ضرری به مال وارد شده باشد تا بتوان این جر‌م را اثبات نمود.

نکته: این ضرر حتما باید عمدی وارد شود وگرنه امکان شکایت کیفری از امین را نخواهید داشت.

مدارک طرح شکایت برای جرم خیانت در امانت

برای طرح شکایت خیانت در امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست برخی مدارک را به دادگاه ارائه نمود تا شکایت از فرد صورت بگیرد. مدارک مورد نیاز برای طرح شکایت این جرم به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

دارا بودن رسید

وقتی مالی به دیگری به عنوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امانت سپرده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست در قبال آن حتما رسید دریافت شود. در صورتی که برای طرح شکایت خیانت در امانت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقدام نمودید ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رسید را به دادگاه ارائه نمایید.

شهود

برای طرح شکایت خیانت در امانت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست دارای دو شاهد بود که در دادگاه شهادت دهند به مال شما زیان وارد شده است.

در صورت دارا بودن این دو مدرک مهم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست فرد شاکی مشخصات خود را در شکایت نامه ذکر کند و پس از تنظیم و نگارش آن را به دادگاه ارائه نماید تا به شکایت او رسیدگی شود.

مجازات جرم خیانت در امانت چیست ؟

طبق ماده ۶۷۴ قانون مجازات اسلا‌‌‌‌‌‌‌‌می چنانچه فردی مرتکب جر‌م خیانت در امانت شود و به مال دیگری زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد نماید به شش ماه تا سه سال حبس محکوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد. البته این مجازات برای همه افراد یکی نیست و قانونگذار هر فرد را بر حسب میزان خسارتی که به مال وارد کرده است مجازات خواهد کرد‌‌‌‌‌‌‌‌، در این صورت ممکن است مجازات افراد کم و یا زیادتر شود. مجازات این جرم نیز قابل تبدیل بوده و فرد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با پرداخت جریمه نقدی مجازات حبس خود را کاهش دهد.

درجه مجازات خیانت در امانت چیست ؟

مجازات خیانت در امانت از جمله مجازات‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درجه هفت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که در آن قانونگذار فرد را به موارد زیر محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید:

  • حبس از شش ماه تا سه سال
  • شلاق از یازده تا سی ضربه
  • محروم شدن از حقوق اجتماعی به مدت شش ماه تا یک سال.

تخفیف مجازات جرم خیانت در امانت

جر‌م خیانت در امانت از جمله جرائم قابل تخفیف ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. فرد مجرم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند با پرداخت جریمه نقدی از دادگاه بخواهد که در مجازات حبس او تخفیف دهد.

مجازات عدم اثبات جرم خیانت در امانت

معمولا به افراد توصیه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که بدون مدارک‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کافی از هیچ فردی شکایت نکنند. چنانچه فردی در دادگاه شخصی را به جر‌م خیانت در امانت متهم کند اما نتواند مدارک کافی را برای اثبات جر‌م او به دادگاه ارائه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نماید شخص ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند در دادگاه از او به جرم تهمت و افترا شکایت نماید. در این‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صورت دادگاه فردی را که به جرم افترا محکوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شده است مجازات خواهد کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. مجازات این گونه مجرمین معمولا مابین یک ماه تا‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یک سال حبس خواهد بود. در برخی موارد نیز شخص به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز وکیل دات کام از معتبرترین مراکز فعال در حل پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقوقی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد و شما ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید با دریافت انواع مشاوره حقوقی از این مرکز از نتیجه پرونده خود به خوبی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم خیانت در امانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم خیانت د‌ر امانت پاسخ دهند

سوالات متداول

جرم خیانت در امانت چیست ؟

وقتی کسی عمدا به مالی که نزد او به امانت سپرده شده است زیان وارد کند مرتکب جر‌م خیانت در امانت شده است.

بدون دارا بودن رسید نمی‌توان جرم خیانت در امانت را اثبات کرد ؟

خیر برای اثبات این جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست رسید مال را به دادگاه ارائه نمود.

مجازات جرم خیانت در امانت چیست ؟

طبق قانون مجازات فردی که مرتکب جر‌م خیانت در امانت شده است از شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود که با توجه به میزان جرم او متغیر خواهد بود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جرم خیانت در امانت | مجازات – شرایط اثبات – مدارک طرح شکایت

تصرف در ملک مشاع بدون اجازه شریک چه پیامدهایی دارد؟

۲۴ بازديد

تصرف در ملک مشاع بدون اجازه شریک پیامدهای قانونی دارد. افرادی که صاحب یک ملک شناخته می‌شوند قانوناً حق تصرف در آن املاک را نیز دارند. گاهی ممکن است یک فرد به تنهایی از پس خرید یک ملک برنیاید. از این رو با فرد دیگر به عنوان شریک اقدام به خریداری ملک می‌نماید. به عنوان مثال فردی می‌تواند هزینه سه دنگ یک خانه را بپردازد و برای سه دنگ دیگر خانه را شریک او می‌خرد. به این گونه املاک که در مالکیت چند نفر می‌باشد املاک مشاع می‌گویند. هر فرد در ملک مشاع می‌تواند به اندازه سهم خود از ملک استفاده نماید. اگر یکی از شریکان از سهم سایر شرکا سوءاستفاده کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در این صورت سایر شرکا باید چه اقدامی انجام بدهند؟ در ادامه مقاله به توضیح تصرف در ملک مشاع بدون اجازه شریک می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تصرف در ملک مشاع بدون اجازه شریک چه پیامدهایی دارد؟

تصرف در ملک مشاع بدون اجازه شریک

وقتی چند شریک یک ملک را به صورت مشترک خریداری می‌نمایند هیچ کدام از آن‌ها حق استفاده از سهم دیگری را بدون اجازه او ندارد. سند ملک مشاع نیز برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق سایر شرکا با رعایت تمام جزئیات به نام همه شرکا تنظیم می‌گردد. اما گاهی ممکن است یکی از شرکا ملک مشاع را بیشتر از آن چه سهم اوست تصرف نماید. این اقدام در قانون ایران جرم محسوب می‌‌شود بنابراین طرف مقابل می‌تواند در دادگاه‌ها علیه شریک متصرف خود شکایت طرح نماید.

به عنوان مثال تصور کنید 4 نفر یک آپارتمان 4 طبقه را خریداری کرده‌اند. هر کدام از آن‌ها مالک یک طبقه می‌شوند. در چنین فرضی حیاط، پارکینگ، راه‌پله و… میان این افراد مشترک است. حال اگر یکی از شرکا در فضای پارکینگ بدون اجازه سایر شرکا پرورش گل و گیاه راه اندازی کند در واقع مرتکب جرم تصرف ملک مشاع گشته است. زیرا پارکینگ یکی از قسمت‌های مشاع ساختمان محسوب می‌شود. استفاده از پارکینگ حق همه شرکا است و یک شریک حق ندارد بدون اجازه سایرین چنانچه گفته شد در آن تصرفی انجام دهد. بنابراین سه شریک دیگر می‌توانند علیه وی در مراجع قضایی صالح شکایت نمایند و شریک متصرف طبق قانون مجازات می‌شود.

طرح شکایت برای جرم تصرف ملک چگونه است ؟

همان‌طور که اشاره کردیم در صورتی که یکی از شرکا بدون اجازه سایر مالکان ملک مشاع را تصرف نماید سایر شرکا می‌توانند از او شکایت کنند. تصرف کردن ملک مشاع باعث ضایع شدن حقوق سایر شرکا می‌شود. به همین دلیل قانون‌گذار به شرکای دیگر اجازه داده است که علیه شریک متصرف خود طرح دعوا نمایند.

ممکن است این تصور وجود داشته باشد که برای شکایت از متصرف همه شرکا باید اقدام به طرح شکایت علیه وی نمایند. اما در واقع برای این که شرکا از فرد متصرف شکایت نمایند نیازی نیست همه آن‌ها در مرجع قضایی حاضر شوند. از آنجا که جرم در حق تمام مالکان صورت گرفته است هر کدام از شرکا به تنهایی می‌تواند در مرجع قضایی حاضر شود و از شریک متصرف خود شکایت نماید.

بنابراین برای طرح دعوا علیه فرد متصرف یکی از شرکا می‌تواند به دادگاه صالح مراجعه نماید و شکایت خود را مطرح کند. مدعی باید طی دادخواستی بیان دارد که شریک وی در ملک مشاع تصرفی غیرقانونی انجام داده است و مدعی خواهان برخورد قانونی با شریک متصرف‌اش می‌باشد. با ارائه دادخواست به دادگاه قاضی دادخواست را بررسی می‌نماید و چنانچه صحت ادعا اثبات شد فرد مجرم مورد تعقیب و مجازات قرار می‌گیرد. نکته مهم در طرح دعوای تصرف ملک مشاع این است که شاکی باید بداند به کدام مرجع قضایی برای طرح دعوا مراجعه نماید. زیرا در صورت مراجعه به دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به این گونه دعاوی را ندارد شکایت مطرح شده مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. دادسراها مراجع قضایی صالح برای رسیدگی به این دعاوی می‌باشند.

پیامد اصلی طرح شکایت تصرف در ملک مشاع و مجازات متصرف

مهم‌ترین پیامد شکایت علیه متصرف ملک مشاع صدور قرار رفع تصرف می‌باشد. با صدور این قرار از جانب دادگاه مجرم موظف است که تصرف غیرقانونی خود را به پایان برساند. به عبارتی مجرم بر اساس این قرار ملزم می‌گردد آن قسمت از ملک را که مورد تصرف او قرار گرفته است به سایر شرکا برگرداند.

علاوه بر این که دادگاه قرار رفع تصرف صادر می‌کند، برای مجرم نیز مجازاتی تعیین ‌می‌شود. مجازات تصرف‌ملک مشاع حبس می‌باشد. در صورت تکرار جرم‌تصرف ملک مشاع از جانب مجرم، مجازات سنگین‌تر می‌شود یعنی مدت حبس بیشتر می‌شود. بر اساس قانون مجازات اسلامی در صورتی که یک شریک اقدام به تصرف‌ملک مشاع نماید بدون آن که از سایر شرکا اجازه بگیرد به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. همچنین بر اساس همین قانون در صورتی که مجرم پس از مجازات مجدداً این جرم را تکرار کند مجازات او سنگین‌تر خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

تصرف در ملک مشاع بدون اجازه سایر شرکا به چه معناست ؟

وقتی چند شریک یک ملک را به صورت مشترک خریداری می‌نمایند هیچ کدام از آن‌ها حق استفاده از سهم دیگری را بدون اجازه او ندارد. اما گاهی ممکن است یکی از شرکا ملک مشاع را بیشتر از آن چه سهم اوست تصرف نماید. این اقدام در قانون ایران جرم محسوب می‌‌شود.

جرم تصرف در ملک مشاع بدون اجازه سایر شرکا چه مجازاتی دارد ؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی وقتی یک شریک اقدام به تصرف ملک مشاع نماید بدون آن که از سایر شرکا اجازه بگیرد به یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. و در صورتی که مجرم پس از مجازات مجدداً این جرم را تکرار کند مجازات او سنگین‌تر خواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تصرف در ملک مشاع بدون اجازه شریک چه پیامدهایی دارد؟

مناقصه | تعریف – اقسام و انواع – مراحل و فرآیند برگزاری مناقصات

۱۷ بازديد

سازمان‌‌‌‌‌‌های دولتی برای انجام معاملات خود که تما‌‌‌‌‌‌می آن‌‌‌‌‌‌ها به منظور تأمین منافع عمو‌‌‌‌‌‌می انجام ‌‌‌‌‌‌می‌گیرند، لازم دارند تا یک سری تشریفات و قوانین را رعایت نمایند. برای تسهیل این امور، قانون گذار محترم تشریفات و قوانینی را تعریف نموده تا تما‌‌‌‌‌‌می سازمان‌‌‌‌‌‌های دولتی با رعایت آن‌‌‌‌‌‌ها، معاملات خود را انجام بدهند که یکی از ‌‌‌‌‌‌‌این تشریفاتی که بیان شد مناقصه ‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مناقصه | تعریف – اقسام و انواع – مراحل و فرآیند برگزاری مناقصات

مناقصه چیست ؟

همان طور که در مقدمه ذکر شد، سازمان‌‌‌‌‌‌های دولتی برای انجام معاملاتی که عموما به منظور تأمین منافع عمو‌‌‌‌‌‌می انجام ‌‌‌‌‌‌می‌شوند، نیاز دارند بر اساس تشریفاتی که قانون گذار تعیین نموده است، حرکت کنند و امورات را انجام بدهند.

یکی از ‌‌‌‌‌‌‌این تشریفات تعریف شده توسط قانون گذار، لزوم برگزاری منا‌قصه برای انجام معاملات ‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

جهت انجام هر چه بهتر مناقصات نیز قانونی جداگانه تحت عنوان قانون برگزاری مناقصات وجود دارد و در ماده 2‌‌‌‌‌‌‌ این قانون عمل منا‌قصه تعریف شده است.

منا‌قصه یک فرآیند کاملا رقابتی ‌‌‌‌‌‌می‌باشد که تعهدات موضوع معامله با هدف تأمین کالا و یا کیفیتی که مد نظر افراد است به فرد منا‌قصه گری که در میان تما‌‌‌‌‌‌می افراد شرکت کننده، کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد داده باشد، مورد واگذاری قرار ‌‌‌‌‌‌می‌گیرد.

طبق ماده فوق اگر سازمان دولتی تصمیم داشته باشد که کالا و یا خدماتی را تأمین نماید، ‌‌‌‌‌‌می‌بایست از طریق مناقصه دولتی، با فردی که کمترین قیمت متناسب را پیشنهاد داده است قراردادی منعقد نمایند.

این امکان نیز وجود ندارد که با هر شخصی که تمایل دارند،‌‌‌‌‌‌‌ این قرارداد مذکور را منعقد نمایند.

انواع مناقصه از نظر مراحل بررسی

در ماده 4 قانون برگزاری مناقصات، مناقصات را از نظر مراحل بررسی به انواع و اقسام ذیل طبقه بندی ‌‌‌‌‌‌می‌نمایند:

  1. منا‌قصه تک مرحله‌‌‌‌‌‌‌ای.
  2. منا‌قصه دو مرحله‌‌‌‌‌‌‌ای.

مناقصه تک مرحله‌‌‌‌‌‌‌ای به چه صورتی ‌‌‌‌‌‌می‌باشد ؟

در ‌‌‌‌‌‌‌این نوع منا‌قصه دیگر نیازی نیست که پیشنهادها مورد ارزیابی فنی بازرگانی قرار بگیرند و در همین منا‌قصه تما‌‌‌‌‌‌می پاکت‌‌‌‌‌‌های پیشنهادی منا‌قصه گران گشوده ‌‌‌‌‌‌می‌شوند و در همان یک جلسه‌‌‌‌‌‌‌ای که تشکیل شده است، فرد برنده در ‌‌‌‌‌‌‌این منا‌قصه معرفی ‌‌‌‌‌‌می‌گردد.

مناقصه دو مرحله‌‌‌‌‌‌‌ای چگونه ‌‌‌‌‌‌می‌باشد ؟

بنا به تشخیص فرد منا‌قصه گزار،‌‌‌‌‌‌‌ باید پیشنهادها مورد بررسی فنی بازرگانی قرار بگیرد.

در این نوع منا‌قصه کمیته فنی بازرگانی پس از انجام بررسی‌های لازم نظرات و پیشنهادات خود را به کمیسیون منا‌قصه اعلام داشته و برنده معرفی می‌گردد.

همان طور که متوجه شدید تفاوت هر دو نوع از منا‌قصه بیان شد و تما‌‌‌‌‌‌می موارد نیز به همان شکلی که توضیح دادیم به صلاحدید و تشخیص فرد منا‌قصه گزار انجام ‌‌‌‌‌‌می‌شود.

حال یک نوع دیگر از منا‌قصه هم داریم که با توجه به روش دعوت منا‌قصه گران تعیین ‌‌‌‌‌‌می‌گردد و آن را به شرح ذیل برایتان بازگو ‌‌‌‌‌‌می‌نماییم.

انواع مناقصه از نظر روش دعوت مناقصه گران

در ماده 4 قانون برگزاری مناقصات بند ب آن، مناقصات را با توجه به روش دعوت منا‌قصه گران به انواع زیر تقسیم ‌‌‌‌‌‌می‌نمایند:

  1. منا‌قصه عمومی.
  2. منا‌‌قصه محدود.

شاید بسیاری از شما با منا‌‌قصه عمو‌‌‌‌‌‌می آشنایی داشته باشید و یا ‌‌‌‌‌‌‌این کلمه را جایی شنیده باشید.

منا‌‌قصه عمو‌‌‌‌‌‌می به مناقصه‌‌‌‌‌‌‌ای گفته ‌‌‌‌‌‌می‌شود که در آن فراخوانی که جهت منا‌قصه اعلام ‌‌‌‌‌‌می‌گردد نیز از طریق آگهی عمو‌‌‌‌‌‌می به اطلاع افراد منا‌قصه گر ‌‌‌‌‌‌می‌رسد.

یعنی تنها از طریق آن آگهی عمو‌‌‌‌‌‌می است که متوجه ‌‌‌‌‌‌می‌شوند مناقصه‌‌‌‌‌‌‌ای در فلان سازمان دولتی قرار است صورت بگیرد و ‌‌‌‌‌‌می‌توانند در آن شرکت کنند.

در منا‌قصه محدود، محدودیت‌هایی که بالاترین مقام مناقصه گزار تعیین می‌کند باید رعایت شوند و این منا‌قصه دارای محدودیت‌هایی می‌شود.

فرآیند و مراحل برگزاری مناقصات به چه شکلی است ؟

برگزاری هر مناقصه‌‌‌‌‌‌‌ای نیز نیازمند وجود و رعایت یک سری پیش شرط‌‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌‌‌می‌باشد تا بتوان یک مناقصه اصولی را با رعایت تما‌‌‌‌‌‌می قوانین و مقررات برگزار نمود و در این میان نیز فرد منا‌قصه گر تعیین شود.

ماده 9 قانون برگزاری مناقصات نیز در ‌‌‌‌‌‌‌این خصوص به ‌‌‌‌‌‌‌این شکل بیان کرده است که پروسه برگزاری مناقصات به ترتیب شامل مراحلی که در ذیل بیان شده است، ‌‌‌‌‌‌می‌باشد:

  1. تأمین کردن تما‌‌‌‌‌‌می منابع مالی مورد نیاز.
  2. در معاملات کلان مشخص شود که چه نوع مناقصه‌‌‌‌‌‌‌ای صورت بگیرد.
  3. تهیه و تنظیم تما‌‌‌‌‌‌می اسناد مربوط به مناقصه.
  4. تما‌‌‌‌‌‌می مناقصه گران در صورتی که لازم ‌‌‌‌‌‌می‌باشد، مورد ارزیابی قرار بگیرند.
  5. اعلام فراخوان مناقصه.
  6. ارزیابی تمام پیشنهادهای ارائه شده.
  7. معین کردن فردی که به عنوان برنده در مناقصه اعلام ‌‌‌‌‌‌می‌شود و عقد قرارداد مذکور با وی.

در میان این شرایطی که بیان شد امکان دارد فردی که به عنوان برنده مناقصه اعلام شود از انعقاد قرارداد خودداری نماید و یا ضمانتی را که جهت انجام تعهدات لازم ‌‌‌‌‌‌می‌باشد ارائه ننمایند که در‌‌‌‌‌‌‌ این صورت تضمین مناقصه وی مورد ضبط قرار ‌‌‌‌‌‌می‌گیرد و قرارداد مذکور با فرد برنده دوم بسته ‌‌‌‌‌‌می‌شود و با وی آن عقد منعقد خواهد گشت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مناقصه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مناقصه پاسخ دهند.

سوالات متداول

مناقصه به چه معنا ‌‌‌‌‌‌می‌باشد ؟

مناقصه را ‌‌‌‌‌‌می‌توان به عنوان مجموعه تشریفاتی دانست که توسط دولت برای خرید کالا با کمترین قیمت ممکن انجام ‌‌‌‌‌‌می‌شود.

آیا مناقصه با مزایده تفاوت دارد ؟

پاسخ این سوال کاملا واضح ‌‌‌‌‌‌می‌باشد و مثبت است. در مناقصه سازمان دولتی در جهت خرید کالایی با کمترین قیمت این تشریفات را راه اندازی ‌‌‌‌‌‌می‌نماید ولی مزایده مجموعه تشریفاتی است که توسط دولت در جهت فروش کالا به بالاترین قیمت ممکن انجام ‌‌‌‌‌‌می‌گیرد.

مناقصه عمو‌‌‌‌‌‌می به چه معنا ‌‌‌‌‌‌می‌باشد و منظور از عمو‌‌‌‌‌‌می بودن آن چه چیزی است ؟

منظور آن دسته از مناقصاتی ‌‌‌‌‌‌می‌باشند که تما‌‌‌‌‌‌می افراد امکان شرکت در آن را به صورت یکسان دارا ‌‌‌‌‌‌می‌باشند و هیچ گونه محدودیتی برای افراد وجود ندارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مناقصه | تعریف – اقسام و انواع – مراحل و فرآیند برگزاری مناقصات

رای اصراری چیست | معنی و نمونه رای اصراری

۱۵ بازديد

رای اصراری چیست؟ آیا با آرای دادگاهی و رأی اصراری آشنایی دارید؟ یکی از آرای صادره از جانب هیئت عمومی دیوان عالی کشور، رأی اصراری است. این قسم از آراء در موارد خاصی صادر می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به معرفی رأی اصراری و موارد صدور آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: رای اصراری چیست | معنی و نمونه رای اصراری

رای اصراری چیست ؟

رأی اصراری یکی از انواع آرائی است که هیئت عمومی دیوان عالی کشور آن را صادر می‌نماید. البته صدور این رأی در موارد خاصی اتفاق می‌افتد. در مواردی مثل فرجام خواهی، دیوان عالی ممکن است که رأی فرجام خواهی‌شده را نقض کند. سپس آن را به شعبه هم‌عرض دادگاه اولیه ارسال نماید تا مجدداً بررسی شود. اگر دادگاه دوم نیز بر رأی دادگاه اولیه اصرار کند. در این صورت دیوان عالی به اصطلاح رأی اصراری صادر می‌نماید. برای درک بهتر این مطلب بهتر است بدانیم فرجام خواهی چه زمانی رخ می‌دهد.

فرجام خواهی چیست ؟

وقتی رأیی توسط قاضی صادر می‌شود. مطابق قانون و شرع است و تلاش می‌شود تا به عادلانه‌ترین قضاوت صادر گردد. اما در بسیاری از موارد ممکن است کسی که با صدور رأی محکوم گشت. از رأی صادره راضی نباشد. و قصد اعتراض به رأی را داشته باشد. قانون نیز برای این مسئله شرایطی را پیش‌بینی کرده است.

طرف ناراضی می‌تواند با یکی از روش‌های قانونی و عادی که مناسب وضعیت اوست. از رأی صادره دادگاه شکایت نماید. روش‌های شکایت و اعتراض به رأی دادگاه شامل تجدیدنظرخواهی و واخواهی می‌شوند. که با کمک وکیل و مناسب با وضعیت شخص محکوم انتخاب می‌شود.

اما مواردی وجود دارد که رأی صادره و حکم دادگاه از این روش‌های عادی قابل اعتراض نمی‌باشند. در این شرایط فرد ناراضی باید از روش‌های فوق‌العاده شکایت از رأی دادگاه که در قانون پیش‌بینی شده است؛ استفاده نماید. هر یک این روش‌های فوق‌العاده برای اعتراض به رأی دادگاه باید با توجه به شرایط فرد ناراضی انتخاب شود. که این روش‌ها شامل اعاده دادرسی، اعتراض شخص ثالث و فرجام خواهی می‌شود. رأی اصراری، در روش فرجام خواهی رخ می‌دهد.

فرجام خواهی چه زمانی استفاده می‌شود ؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم؛ آرایی که توسط قاضی دادگاه صادر می‌شود مطابق با شرع و قوانین است و تطبیق رأی صادره بر شرع و قانون توسط دیوان عالی کشور نظارت می‌شود. هیئت عمومی دیوان عالی کشور مرجعی است که وظیفه دارد در موارد لزوم بررسی کند رأی صادره از دادگاه مطابق شرع و قانون باشد.

بنابراین یکی از وظایف دیوان عالی کشور همان‌طور که گفتیم نظارت بر اجرای صحیح قوانین توسط دادگاه‌ها است. دیوان عالی باید توانایی تشخیص و مطابقت آرا و احکام دادگاه‌ها را بر مقررات قانونی و موازین شرعی را داشته باشد.

حال در شرایطی که فرد محکوم توسط قاضی دادگاه اولیه، به مسئله عدم تطابق رأی دادگاه با قوانین یا شرع اعتراض داشته باشد. می‌تواند در دیوان عالی کشور که مرجع فرجام خواهی است. از روش فرجام خواهی برای ثبت شکایت و اعتراض خود استفاده نماید. و هیئت عمومی دیوان عالی کشور نیز وظیفه رسیدگی به آن را دارند.

گاهی ممکن است در روش فرجام خواهی اصطلاحی به نام رأی اصراری را بشنویم. با توجه به روندی که برای رسیدگی به اعتراض به رأی، در روش فرجام خواهی طی می‌شود. در مواردی، رأی نهایی دادگاه به اصطلاح رأی اصراری خواهد بود.

روند رسیدگی فرجام خواهی و صدور رای اصراری

قبل از این گفتیم که در چه شرایطی می‌توانیم برای اعتراض به یک رأی از روش فرجام خواهی بهره ببریم. در شرایطی که یک رأی، فرجام خواهی شود. دیوان عالی موظف به رسیدگی به رأی خواهد بود. اگر دیوان عالی کشور رأی صادره از دادگاه اولیه را صحیح بداند. در این صورت رأی را تائید خواهد کرد.

اما ممکن است که دیوان عالی رأی صادره از دادگاه اولی را خلاف مقررات قانونی یا موازین شرعی تشخیص دهد. در این صورت دیوان به اصطلاح رأی را ابرام می‌نماید. سپس جهت بررسی مجدد رأی، آن را به دادگاهی دیگر که هم‌عرض یا هم شان دادگاه ابتدایی باشد ارجاع می‌دهد.

دادگاه دوم اقدام به بررسی رأی می‌نماید. اگر دادگاه دوم پس از انجام بررسی‌های لازم، رأی دادگاه اول را تائید نماید. در این صورت به اصطلاح حقوقی می‌گوییم به رأی اولی اصرار ورزیده است. و این رأی صادره را رأی اصراری می‌نامیم. بنابراین می‌توانیم رأی اصراری را این‌گونه تعریف کنیم که: حکمی که برخلاف نظر دیوان عالی کشور توسط دادگاه صادر شود رأی اصراری است. و این رأی با رأی وحدت رویه متفاوت می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط تنصیف مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط تنصیف مهریه پاسخ دهند.

سؤالات متداول

رای اصراری چه رأیی است ؟

رأی اصراری یکی از انواع آرائی است که هیئت عمومی دیوان عالی کشور آن را صادر می‌نماید. البته صدور این رأی در موارد خاصی اتفاق می‌افتد که در این مطلب به آن پرداختیم.

فرجام خواهی چیست ؟

اگر فرد محکوم به مسئله عدم تطابق رأی دادگاه با قوانین یا شرع اعتراض داشته باشد. می‌تواند در دیوان عالی کشور از روش فرجام خواهی برای ثبت شکایت و اعتراض خود استفاده نماید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: رای اصراری چیست | معنی و نمونه رای اصراری