آرشیو آبان ماه 1402

ارائه خدمات حقوقی

نصب قیم | تعیین قیم – موارد تعیین – شرایط و الزامات نصب – فوت قیم

۱۱ بازديد

بعضی از افراد به دلایل مختلفی در انجام امور قانونی و اداره اموال خود ناتوان هستند که به این اشخاص محجور گفته می‌شود. قانون‌ برای حمایت از محجورین اجازه داده است که آن‌ها بتوانند قیم‌ داشته باشند. در ادامه قصد داریم در مورد نصب قیم و موارد آن توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نصب قیم | تعیین قیم – موارد تعیین – شرایط و الزامات نصب – فوت قیم

نصب قیم یعنی چه ؟

قیم برای افرادی انتخاب می‌شود که محجور هستند و توانایی مدیریت دارایی خود و انجام امور مختص به خود را ندارند. همانطور که ‌همه ‌ما ‌می‌دانیم از نظر قانونی پدر و جد پدری هر فرد ولی قانونی او محسوب می‌شوند اما اگر این دو نفر در قید حیات نباشند قاضی دادگاه برای فرد قیم انتخاب می‌کند.

موارد نصب قیم

با توجه به توضیحاتی که در بالا خدمتتان ارائه داده شد شاید برایتان ‌سوال شود که موارد تعیین قیم کدامند‌؟ که در این خصوص باید بگوییم در برخی موارد خاص دادگاه برای فرد قیم انتخاب می‌کند. موارد تعیین قیم در زیر شرح داده شده است:

  • قیم برای افراد صغیر که دارای پدر، جد پدری و قیم انتخاب شده از طرف آن‌ها نیستند تعیین می‌شود.
  • قیم برای افرادی که از زمان کودکی دچار جنون و دیوانگی بوده‌اند تعیین می‌شود.
  • قیم برای افرادی که پس از رسیدن به سن بلوغ دچار جنون و دیوانگی شده‌اند تعیین خواهد شد.

اگر قیم‌ انتخاب شده برای افراد ذکر شده در بالا صلاحیت نداشته باشد تکلیف چیست‌ ؟

همانطور که می‌دانید شخصی که دادگاه یا پدر و جد پدری او را به عنوان قیم‌ انتخاب می‌کنند باید دارای صلاحیت باشد و در جهت صلاح کودک امور او را به انجام برساند. چنانچه قیم انتخاب شده دارای صلاحیت نباشد دادگاه او را عزل خواهد کرد. برای مثال اگر فرد قیم امانت دار نباشد و به اموال محجور خسارت وارد کند دیگر صلاحیت قیم بودن را ندارد و باید عزل شود. پس از عزل قیم دادگاه فرد صلاحیت دار دیگری را به عنوان قیم محجور انتخاب خواهد کرد تا از حق و حقوق او دفاع کند.

فوت قیم محجورین

اگر قیم انتخاب شده برای محجورین فوت کند می‌بایست فرد دیگری مسئولیت قیومیت او را به عهده بگیرد و به انجام ‌امور او بپردازد. این‌ فرد تنها توسط دادگاه انتخاب می‌شود. برای مثال اگر قیمی‌ که برای فرد صغیر انتخاب شده باشد فوت‌ کند آن فرد به علت اینکه سن کمی ‌دارد نمی‌تواند امور خود را انجام دهد و به همین خاطر دادگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن ‌برای او قیم جدیدی را انتخاب خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نصب قیم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نصب قیم پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

اگر فرد پس از سن بلوغ دچار جنون و دیوانگی شود برای او قیم تعیین خواهد شد‌ ؟

بله در این صورت دادگاه برای او قیم انتخاب می‌کند.

در صورتی که فرد دارای پدر و جد پدری نباشد چه کسی برای او قیم انتخاب می‌کند‌ ؟

قاضی دادگاه موظف است که برای او قیم انتخاب کند.

حقوق مالی | انواع – حق عینی و دینی – تفاوت حقوق مالی و غیر مالی

۱۴ بازديد

حقوق مالی چه مفهومی دارد؟ هر فرد در جامعه دارای حق و حقوقی ‌‌می‌باشد که این حقوق او را از برخی مزیت‌‌‌ها بهره مند خواهد ‌کرد‌. حقوق افراد انواع مختلفی دارند و هر کدام با توجه‌ به‌ شرایط فرد و نوع حقی که دارد معین ‌‌می‌شوند. در ادامه قصد داریم در مورد حقوق مالی توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حقوق مالی | انواع – حق عینی و دینی – تفاوت حقوق مالی و غیر مالی

حقوق مالی چیست‌‌‌‌ ؟

حقوق ‌‌ما‌لی به اموال و دارایی فرد اطلاق می‌گردد. برای مثال خانه، زمین و… افراد جزو حقوق ‌‌ما‌لی آن‌‌‌‌ها به حساب ‌‌می‌آید. فرد نسبت به حقوق ‌‌ما‌لی خود اختیارات بیشتری دارد و ‌‌‌می‌تواند هر تصرفی در آن‌ها ایجاد نماید. اما حقوق غیر ‌‌ما‌لی نیز وجود دارند و شامل حق زوجیت، حضانت و…‌‌ می‌گردند که با حقوق ‌‌ما‌لی تفاوت دارد و همین تفاوت‌‌‌ها باعث شده که این دو از یکدیگر متمایز شوند.

تفاوت حقوق مالی و غیر ‌‌ما‌لی

در ادامه ‌تفاوت‌ حقوق ‌‌ما‌لی و غیر ‌‌ما‌لی شرح داده شده است تا شما با حقوق ‌‌ما‌لی و مزیت‌‌‌های آن بیشتر آشنا شوید:

  • اولین تفاوت این دو نوع حقوق این‌ است که حقوق ‌‌ما‌لی قابلیت تبدیل به پول دارند اما حقوق غیر ‌‌ما‌لی را ‌‌نمی‌توان به پول و سرمایه تبدیل کرد.
  • دومین تفاوت قابلیت انتقال ‌‌می‌باشد، حقوق ‌‌ما‌لی قابل انتقال به افراد دیگر نیز هستند مثلا فرد ‌‌می‌تواند خودروی خود را به فروش برساند و پول آن ‌را به شخص دیگر بدهد اما در حقوق غیر ‌‌ما‌لی ‌‌نمی‌توان چیزی را انتقال دارد. برای مثال در حقوق غیر ‌‌ما‌لی فرد ‌‌نمی‌تواند حق زوجیت خود را به شخص دیگر اهدا کند.
  • سومین تفاوت گذشتن از حق ‌‌می‌باشد، در حقوق ‌‌ما‌لی فرد ‌‌می‌تواند از دریافت حق خود صرف نظر کند اما در حقوق غیر ‌‌ما‌لی امکان انجام این کار وجود ندارد. برای مثال در حقوق ‌‌ما‌لی فرد ‌‌می‌تواند از دریافت ارث که حق مسلم او است صرف نظر کند و اعلام کند که ارثیه را ‌‌نمی‌خواهد. اما در حقوق ‌‌ما‌لی مثلا اگر فرد بخواهد از حق پدری خود نسبت به فرزندش بگذرد این کار امکانپذیر نخواهد بود.
  • قابل توقیف بودن نیز از تفاوت‌‌‌های این‌ دو نوع حق ‌‌می‌باشد، برای مثال در حقوق ‌‌ما‌لی اگر فرد بدهکار باشد دادگاه ماشین یا خانه او را توقیف ‌‌می‌کند تا بدهی‌‌‌هایش را پرداخت کند اما در حقوق غیر ‌‌ما‌لی اگر فرد بدهکار باشد ‌توقیف حقوق غیر ‌‌ما‌لی او مانند حق حضانت، حق زوجیت و… امکانپذیر نخواهد بود.

نکته: با توجه به توضیحات بالا ‌‌می‌توان گفت که حقوق ‌‌ما‌لی برای شخص منفعت بیشتری دارند.

انواع حقوق ‌‌مالی کدامند‌‌‌‌ ؟

حقوق ‌‌ما‌لی انواع و اقسام مختلفی دارند که در زیر به آن‌ها اشاره نموده‌‌‌‌ایم:

حقوق ‌‌ما‌لی عینی: حقوق ‌‌ما‌لی عینی به حقوقی گفته ‌‌می‌شود که ناظر بر یک عین هستند و افراد ‌‌می‌توانند از آن‌ها در هر زمان که‌ بخواهند استفاده کنند و نیاز به اجازه گرفتن از کسی نیز ندارند. اما حقوق ‌‌ما‌لی عینی نیز به دو دسته زیر تقسیم بندی ‌‌می‌شوند:

حق عینی اصلی: حق عینی اصلی حقی است که فرد ‌‌می‌تواند به طور کامل و مستقیم از آن استفاده نماید و هیچ مانعی برای او وجود ندارد. برای مثال فرد ‌‌می‌تواند از خودرویی که خریده است تا هر زمان که بخواهد استفاده کند و استفاده کردن از خودروی شرایط خاصی ندارد.

حق عینی تبعی: در اینجا هم حق عینی هم حق دینی وجود دارد و یک عین ضمانت پرداخت دین می‌گردد. برای مثال فردی با کمک وام خانه‌‌‌‌ای ‌‌می‌خرد و تضمین ‌‌می‌کند که وام را تا آخر پرداخت ‌‌می‌کند. در این ‌صورت او ‌‌می‌تواند از خانه تا زمانی که به دینش پایبند است استفاده کند و چنانچه قسط وام را پرداخت نکند خانه مصادره ‌‌می‌شود.

حق دینی: حق دینی نیز جز حقوق ‌‌ما‌لی به حساب ‌‌می‌آید، حق دینی به طلب یا بدهکاری فرد نسبت به دیگران گفته ‌‌می‌شود. مثلا زمانی که فرد باید از شخصی طلبش را دریافت کند و یا به او پولی بپردازد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقو‌ق مالی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقو‌ق مالی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

حق ‌‌ما‌لی چه نوع حقی است‌‌‌‌ ؟

حق ‌‌ما‌لی به حقی گفته ‌‌می‌شود که برای فرد منفعت‌ دارد و در واقع اموال و دارایی او جزو حقوق ‌‌ما‌لی‌اش به حساب ‌‌می‌آیند.

آیا ‌‌می‌توان حقوق ‌‌ما‌لی خود را انتقال داد‌‌‌‌ ؟

بله.

خانه و ماشین ‌فرد جزو حقوق ‌‌ما‌لی او محسوب ‌‌می‌شوند‌‌‌‌ ؟

بله.

وکیل حقوقی | معرفی – انواع – وظایف – تعهدات -مسئولیت‌ها – مزایا

۱۵ بازديد

وکیل حقوقی چه وظایفی و اختیاراتی دارد؟ همان طور که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دانید هرگاه بخواهید شکایتی را به سرانجام برسانید و یا یک کار حقو‌‌قی را به آخر برسانید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست از یک و‌کیل خوب کمک بگیرید. و‌کیل شما را در حل پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایتان یاری می‌نماید و به شما کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید تا زودتر بتوانید پرونده را به نتیجه برسانید. در ادامه قصد داریم‌ در مورد وکیل حقوقی توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: وکیل حقوقی | معرفی – انواع – وظایف – تعهدات -مسئولیت‌ها – مزایا

وکیل حقوقی کیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

وکیل حقو‌قی کسی است که با اجازه موکل و دریافت برخی اختیارات از جانب او موظف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که امور حقو‌قی موکل را به انجام برساند. وکیل حقو‌قی تمام سعی و تلاش خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به کار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد تا بتواند حقوق موکل خود را حفظ کند و آثار اقدامات او نیز متوجه موکلش می‌گردد.

تعهدات وکیل حقوقی

تعهدات وکیل حقو‌قی با توجه به میزان اختیاراتی که دارد معین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود، برای مثال وکیلی که وظیفه دارد به شهرداری شهر مراجعه کند و حق موکلش را وصول کند تنها در همین مورد متعهد خواهد بود. وکیلی که هم در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دادگاه و هم در مراکز دیگر به انجام امور موکل خود می‌پردازد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست در تمام امور به وظایفش متعهد باشد و آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به خوبی انجام دهد.

انواع وکلای حقوقی

وکلای حقو‌قی نیز انواع و اقسام مختلفی دارند و هر کدام بر اساس نیاز موکل انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. در زیر انواع وکیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقو‌قی را نام برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم:

وکیل حقو‌قی انتخابی: وکیل انتخابی به وکیلی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که شخص راسا برای خود برمی‌گزیند.

وکیل تسخیری: وکیل تسخیری به وکیلی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که توسط دولت برای افراد کم‌ بضاعت انتخاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود تا از حقوق آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در دادگاه دفاع نماید. وکیل تخسیری حق الوکاله خود را نیز از جانب دولت دریافت خواهد کرد.

وکیل معاضدتی: وکیل معاضدتی به وکلایی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که به صورت رایگان در اختیار افراد نیازمند قرار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرند تا حقوق هیچ فردی به علت مشکلات مالی ضایع نگردد.

وکیل یا نمایند حقو‌قی ادارات: وکیل حقو‌قی ادارات به کسی گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که به نمایندگی از سازمان خود در دادگاه حضور یافته و از حقوق سازمان مورد نظرش دفاع ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

وکیل حقوقی در چه مواردی به ما کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

وکیل حقو‌قی نیز مانند هر وکیل دیگری وظیفه دارد که امور حقو‌قی موکلش را به خوبی انجام دهد. در ادامه مواردی‌ که وکیل حقو‌قی در انجام ‌آن‌ها به موکل کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند را ذکر نموده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم:

موضوعات خانواده: وکیل حقو‌قی در موضوعات خانواده که شامل حق طلاق، حق زوجیت، حق حضانت و… ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند به ما کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

مهاجرت: وکلای حقو‌قی در مهاجرت موکل خود نیز او را یاری ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند و اموری مثل گرفتن ویزا و اقامت را برای او به انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌رسانند.

ملکی: وکیل حقو‌قی در حقوق ملکی مثل فروش خانه، زمین و… نیز به افراد کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند.

وکیل چک و سفته: وکیل حقو‌قی چک و سفته را نیز برای موکلش وصول ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

وکیل حقو‌قی قرارداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها: وکلای حقو‌قی شما را در انجام عقد و بستن قرارداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخالف نیز یاری نموده و کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند تا بتوانید از حقوق خود در قراداد دفاع کنید.

چرا باید حتما از وکیل حقو‌قی کمک بگیریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

از آن جایی که وکیل حقو‌قی دارای تحصیلات در رشته‌های حقو‌قی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است و اطلاعات بیشتری نسبت به ما دارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند امور ما را با نتیجه بهتری به انجام برساند و به همین خاطر است که باید حتما از وکیل حقو‌‌قی کمک بگیریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص و‌کیل حقو‌قی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون و‌کیل حقو‌قی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

وکیل حقو‌قی کیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

کسی که به انجام امور حقو‌قی موکلش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌پردازد.

آیا وکیل حقو‌‌قی امور ملکی افراد را نیز انجام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله

طلاق رجعی | تعریف و شرایط طلاق رجعی چیست؟

۱۱ بازديد

طلاق رجعی یعنی چه ؟ طلاق یک عامل آسیب زا در اجتماع می‌باشد که تا حد ممکن می‌بایست زوجین از آن امتناع نمایند‌. متاسفانه بسیاری از ازدواج‌ها به علت عدم سازش زوجین با یکدیگر به طلاق ختم می‌شود. طلاق انواع مختلفی دارد و قوانین خاصی دارد که می‌بایست زن و شوهر به آن توجه نمایند. در ادامه قصد داریم در مورد طلاق رجعی توضیحات کاملی را خدمتتان بیان نماییم، با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: طلاق رجعی | تعریف و شرایط طلاق رجعی چیست؟

طلاق رجعی چیست‌ ؟

طلاق ر‌جعی به طلاقی گویند که مرد بتواند در مدت زمان عده زن به زندگی زناشویی بازگردد. در‌ این نوع طلاق مرد می‌تواند در مدت زمان عده اعلام کند که قصد رجوع به زندگی خود را دارد و هر گاه که مرد‌ این را اعلام کند قانون زن را موظف به انجام تکالیف زناشویی در قبال مرد می‌نماید. مرد می‌بایست تا یک ماه پس از رجوع به زندگی بازگشت خود را ثبت رسمی کند و در غیر‌ این صورت ممکن است به علت عدم ثبت رجوع محکوم شود.

درخواست طلاق‌هایی که یک جانبه از سمت مرد مطرح می‌گردند ر‌جعی هستند اما زن می‌تواند با بخشش مقدار یا تمامی مهریه خود حق بازگشت به ازدواج را از مرد سلب نماید.

شرایط طلاق رجعی

طلاق ر‌جعی نیز می‌بایست دارای شرایطی باشد تا دادگاه آن را تایید کند. شرایط طلاق ر‌جعی در زیر بیان شده است:

  • زن می‌بایست در طلاق ر‌جعی عده نگه دارد تا مرد بتواند در مدت زمان عده به زندگی مشترک رجوع کند و بازگردد و در طلاق‌هایی که زن هنوز دوشیزه است شرایط برای طلاق ر‌جعی مهیا نیست زیرا‌ این گونه طلاق‌ها عده ندارند.
  • خواست یک طرفه مرد برای رجوع اکتفا می‌کند و همین که در زمان عده آن را به زن اعلام کند یا با اعمال خود قصدش را به زن بفهماند برای رجوع کفایت می‌کند. در طلاق ر‌جعی می‌بایست مرد بتواند بدون‌ اینکه دوباره با زن ازدواج کند به زندگی مشترک بازگردد و در غیر‌ این صورت شرایط طلاق رجعی موجود نیست.

در صورتی که طلاق رجعی اتفاق بیفتد نفقه به زن تعلق می‌گیرد‌ ؟

در صورتی که طلاق رجعی اتفاق افتاده باشد مرد موظف است که نفقه زن را در مدت عده به او بپردازد زیرا در مدت عده زن هنوز تحت تمکین همسر است و پرداخت نفقه او نیز به عهده مرد می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق ر‌جعی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق ر‌جعی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

طلاق رجعی جیست‌ ؟

طلاقی که مرد می‌تواند در مدت عده زن به زندگی مشترک برگردد.

اگر مرد بتواند پس از طلاق بدون عقد دوباره به زندگی مشترک بازگردد طلاق رجعی‌محسوب می‌شود‌ ؟

بله

سامانه سها | سامانه هدایت الکترونیک قضایی – نحوه استفاده – دسترسی

۲۱ بازديد

سامانه سها برای چه منظور است؟ امروزه یکی از اهداف اصلی و مهم قوه‌‌‌‌ قضائیه اجرای عدالت الکترونیک می‌‌‌‌باشد. در این راستا برای انجام امور قضایی از جمله ثبت دادخواست‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌، ابلاغیه‌ها‌‌‌ و… سامانه‌ها‌‌‌ی مختلفی مانند ثنا‌‌‌‌‌، ساجد و… راه اندازی شده است. اما قطعا استفاده از این خدمات الکترونیک نیاز به راهنمایی و آموزش دارد. در این مطلب به بررسی سامانه‌‌‌‌ سها می‌‌‌‌پردازیم که این سامانه برای راهنمایی چگونگی انجام خدمات الکترونیک قضایی است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: سامانه سها | سامانه هدایت الکترونیک قضایی – نحوه استفاده – دسترسی

سامانه سها یا سامانه هدایت الکترونیک

بخش زیادی از فعالیت‌ها‌‌‌ی قضایی مانند ثبت دادخواست‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌، شکوائیه‌‌‌‌‌، ابلاغیه و… از طریق سامانه‌ها‌‌‌ی الکترونیک و از راه دور انجام می‌‌‌‌شود. اما بسیاری از افرادی که به هر دلیلی درگیر پرونده‌‌‌‌ قضایی هستند از چگونگی انجام فعالیت‌ها‌‌‌ی الکترونیکی مطلع نیستند. آن‌ها نمی‌‌‌‌دانند که چگونه باید کارهای خود را از راه دور و از طریق اینترنت انجام دهند. به همین دلیل قوه‌‌‌‌ قضائیه برای آشنایی اشخاص با چگونگی انجام فعالیت‌ها‌‌‌ی قضایی سامانه‌‌ای را با عنوان سها راه اندازی کرده است.

سها مخفف سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک است و همانطور که از نام آن مشخص است فقط صرفا برای آموزش و راهنمایی اشخاص است. اشخاص می‌‌‌‌توانند با مراجعه به این سامانه پاسخ سوالات خود در مورد امور حقوقی و قضایی را دریافت کنند.

همچنین در این سامانه به افراد آموزش داده می‌‌‌‌شود که چگونه از سایر خدمات قضایی الکترونیک استفاده نمایند. مطالب آموزشی حقوقی در این سامانه قرار داده شده است.

برای آشنایی با امکانات و نحوه ورود به سامانه ثنا کلیک کنید.

چگونگی دسترسی به سامانه سها

برای دسترسی به این سامانه در ابتدا از طریق یکی از موتورهای جستجو مانند google chrome‌‌‌‌‌ وارد سایت شوید. آدرس saha.eadl.ir را جستجو نمایید‌‌‌‌‌. سپس صفحه‌‌‌‌ اصلی برای شما باز می‌‌‌‌شود و می‌‌‌‌توانید از خدمات این سایت استفاده نمایید.

نحوه استفاده از سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک

این سامانه برای آموزش اشخاص بخش‌ها‌‌‌ی مختلفی دارد. افراد می‌‌‌‌توانند در صفحه‌‌‌‌ اول در بخش جست و جو عنوان و عبارت مورد نظر خود را جست و جو نمایند و سپس تمام مطالب مربوط به آن برای افراد نمایش داده می‌‌‌‌شود. عکس

به طور مثال در بخش جست و جو عبارت پرداخت مهریه را وارد نمایید سپس تمام مطالب مرتبط نمایش داده می‌‌‌‌شود.

همچنین با انتخاب هر گزینه می‌‌‌‌توانید خدمات مربوط به آن را دریافت نمایید.

کاربرد سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک

هدف اصلی این سامانه آموزش است و دارای بخش‌ها‌‌‌ی مختلفی برای آموزش و راهنمایی افراد دارد از جمله:

1/ معرفی مراجع قضایی و صلاحیت آن‌ها‌‌‌.

2/ فرآیند این رسیدگی.

3/ نشان دادن موقعیت مکانی حوزه‌ها‌‌‌ی قضایی.

4/ محتوای آموزشی.

5/ محاسبه‌‌‌‌ هزینه‌‌‌‌ دادرسی و دادسرا .

6/ محاسبه‌‌‌‌ تعرفه‌‌‌‌ خدمات.

7/ سوالات حقوقی: در این بخش می‌‌‌‌توانید سوالات سایر اشخاص و پاسخ‌ها‌‌‌ی داده شده به آن‌ها‌‌‌ را ببینید.

8/ مقالات حقوقی.

9/ جستجوی دفاتر خدمات قضایی: در این بخش می‌‌‌‌توانید آدرس و شماره تماس‌‌‌‌‌ دفتر خدمات قضایی در محدوده و آدرس مورد نظر خود را پیدا کنید.

10/ دعاوی حقوقی: در این بخش به تعریف دعوای حقوقی پرداخته شده است و همچنین توضیح و راهنمایی درباره‌‌‌‌ دعاوی حقوقی مانند دعاوی مربوط به عقود، معاملات‌‌‌‌‌، اسناد تجاری و… داده شده است.

12/ دعاوی کیفری: در این بخش هم دعوای کیفری تعریف شده و در مورد انواع آن مانند جرایم علیه اشخاص‌‌‌‌‌، جرایم علیه آسایش عمومی ‌‌‌‌و… توضیح داده شده است.

همچنین در صورتی که می‌‌‌‌خواهید به یکی از سامانه‌ها‌‌‌ی قضایی ابلاغ الکترونیک وارد شوید در انتهای صفحه لینک‌ها‌‌‌ی ورودی قرارداده شده که با انتخاب هر یک از آن‌ها وارد سامانه‌‌‌‌ مورد نظر خود می‌‌‌‌شوید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک می‌‌‌‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساما‌نه سها، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ساما‌نه سها پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک چیست ؟

سامانه‌‌ای است برای راهنمایی و آموزش افراد است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه به سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک وارد شویم ؟

باید آدرس saha.eadl.ir را جستجو کنید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه از سامانه‌‌‌‌ هدایت الکترونیک استفاده نماییم ؟

این سامانه دارای بخش‌ها‌‌‌ی مختلفی است که با انتخاب هر بخش از خدمات آن می‌‌‌‌توانید استفاده نمایید و در بخش جست و جو با نوشتن موضوع مورد نظر خود می‌‌‌‌توانید مطالب مربوطه‌اش را ببینید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

منبع: سامانه سها | سامانه هدایت الکترونیک قضایی – نحوه استفاده – دسترسی

طلاق صوری | عواقب طلاق صوری چیست؟

۱۱ بازديد

طلاق صوری چیست؟ احتمالاً شما هم با اصطلاح طلاق صوری آشنا هستید. هنگامی‌که یک زوج برای کسب برخی منافع بدون قصد واقعی و ایجاد آثار قانونی طلاق اقدام به ثبت طلاق خود نمایند. تا با ثبت مهر طلاق در شناسنامه از منافع شخصی مورد نظر خود بهره ببرند. به این صورت طلاق غیرواقعی یا صوری رخ می‌دهد. مثل زمانی که زوج برای دریافت معافیت سربازی فرزند خود طلاق بگیرند. یا خانم برای دریافت مستمری پدر فوت‌شده‌اش از شوهر خود به صورت صوری طلاق بگیرد. در ادامه ابن مطلب به معرفی کامل این نوع طلاق و حکم آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: طلاق صوری | عواقب طلاق صوری چیست؟

طلاق صوری چیست ؟

مقصود از طلاق، عملی حقوقی است که طی آن یک زوج به زندگی مشترک خود پایان می‌دهند. زمانی که زن و شوهری می‌خواهند طلاق بگیرند. باید شرایطی وجود داشته باشد تا طلاق به صورت صحیح و قانونی انجام شود. تا بدین ترتیب عمل طلاق آثار حقوقی خود را ایجاد کند.

از شروط اولیه برای اجرای صحیح و قانونی طلاق، وجود قصد واقعی شوهر یا هر دو طرف است. در اصطلاح حقوقی میگوییم فرد باید قاصد باشد. یعنی زوجین باید حقیقتاً بخواهند که به رابطه زوجیت خود پایان دهند و پس از آن با یکدیگر نامحرم شوند. بنابراین زمانی که قصد واقعی برای طلاق وجود نداشته باشد. و زوجین برای استفاده از یک منفعت مثل معافیت از سربازی فرزندشان یا استفاده از مستمری پدر فوت‌شده زن، اقدام به ثبت طلاق خود نمایند. در این صورت طلاق غیرواقعی اتفاق افتاده است.

به این ترتیب در تعریف از طلاق صوری می‌گوییم: اگر زوجین برای سوءاستفاده از برخی مزایای قانونی مثل معافیت از سربازی فرزندشان، یا دریافت مستمری و … به طوری که قصد و نیت حقیقی برای اتمام رابطه زوجیت ندارند. بلکه با توافق و هدف قبلی که پس از طلاق نیز به نوعی رابطه زوجیت میان آن‌ها باقی بماند. مثل استفاده از قانون رجوع طلاق و یا اجرای صیغه 99 ساله و در این صورت تصمیم به طلاق گیرند. به این نوع از طلاق غیرواقعی یا صوری می‌گوییم.

طلاق صوری برای دریافت مستمری

در قانون ایران دختری که پدرش فوت کند. مشروط بر اینکه شغل نداشته باشد و متأهل نباشد. می‌تواند مستمری پدر خود را دریافت کند. همچنین اگر دختر قبلاً متأهل بوده و بعد طلاق بگیرد این قانون برای او نیز کاربرد دارد. بنابراین زنانی که متأهل بودند و طلاق گرفتند. می‌توانند با اثبات طلاق و عدم اشتغال خود مستمری پدر فوت‌شده‌شان را دریافت نمایند.

به این ترتیب یکی از موارد سوءاستفاده از قانون و دلایل طلاق صوری دریافت مستمری زن از سهم پدر فوت‌شده‌اش می‌باشد. در این شرایط زن و شوهر از یکدیگر طلاق می‌گیرند تا زن بتواند به مستمری دست پیدا کند. اما بعد از طلاق مجدد رابطه زوجیت خود را به نوعی ادامه می‌دهند.

مثلاً اگر طلاق از نوع رجعی باشد. شوهر می‌تواند در زمان عده به زن خود رجوع نماید. بدین ترتیب بدون اینکه جدا شوند به زندگی مشترک خود ادامه می‌دهند. اما رجوع را به صورت قانونی ثبت نمی‌کنند. افراد موظف‌اند رجوع بعد از طلاق را ثبت نمایند. در غیر این صورت به مجازات برای عدم ثبت رجوع از طلاق محکوم می‌شوند. همچنین در مواردی که طلاق بائن است و امکان رجوع وجود ندارد. زن و شوهر بعد از طلاق اقدام به صیغه مدت‌دار اما طولانی مدت مثلاً 99 ساله می‌نمایند. و به این ترتیب مجدداً رابطه زوجیت خود را ادامه می‌دهند.

مشکلات جدایی صوری برای دریافت مستمری

یکی از مشکلات طلاق غیرواقعی برای دریافت مستمری توسط زن ایجاد معضلاتی برای زن و مرد است. مثلاً زن با طلاق و اتمام رابطه زوجیت دائم خود دیگر از حقوقی که به واسطه ازدواج دائم از آن بهره‌مند بود محروم می‌شود. یکی از این حقوقی، رابطه توارث است. یعنی در صورت فوت شوهرش زن دیگر از او ارث نخواهد برد. همچنین مرد نیز دیگر از همسرش ارث نمی‌برد.

سازمان تأمین اجتماعی تنها در صورتی مستمری را پرداخت می‌نماید که زن درآمدی نداشته و واقعاً شاغل نباشد. همچنین این سازمان با انجام روش‌هایی در خصوص طلاق حقیقی یا صوری تحقیق می‌کند تا محرز کند طلاق صوری نیست و بعد از آن مستمری را پرداخت نماید. و در صورتی که طلاق غیرواقعی اثبات شود. مستمری زن قطع خواهد شد و محکوم می‌شود مستمری‌هایی که بعد طلاق صوری به صورت غیرقانونی دریافت کرده است را بازپس دهد.

طلاق صوری برای معافیت از سربازی فرزند

از مهم‌ترین دلایل طلاق‌های صوری در ایران می‌توانیم به طلاق برای دریافت معافیت از سربازی فرزند اشاره کنیم. بر اساس قانون اگر زوجین تنها یک فرزند پسر داشته باشند و طلاق بگیرند. همچنین تا زمانی که فرزند پسر به سن قانونی برسد مادر ازدواج مجدد نکند.

در این صورت کفالت و تأمین هزینه‌های زندگی مادر بر عهده تنها پسر او می‌باشد. بدین ترتیب پسر از سربازی معاف می‌شود. بنابراین در بسیاری از موارد دیده می‌شود که پدر و مادر برای دریافت معافیت تنها پسر خود اقدام به طلاق صوری می‌کنند. و بعد از آن با صیغه 99 ساله یا رجوع در طلاق رجعی به زندگی خود ادامه می‌دهند.

بر این اساس و جهت جلوگیری از طلاق غیرواقعی زوجین با هدف دریافت معافیت فرزندشان از سربازی یک قانون تصویب شد. که بر اساس این قانون جهت ارائه کارت معافیت از خدمت سربازی باید حداقل دو سال و نیم یا به عبارتی سی ماه از طلاق رجعی یا بائن زوجین گذشته باشد. در این مدت سی ماه نیز معافیت موقت به فرزندشان تعلق می‌گیرد. پس از گذشت مدت مذکور در صورتی که شرایط وجود داشت کارت معافیت از سربازی دائمی می‌شود. در صورتی که مشخص شود طلاق صوری بوده، فرزند باید به خدمت سربازی برود.

حکم طلاق صوری چیست ؟

اگر طلاق به صورت صوری انجام شود در این صورت چه آثاری دارد و چه حکمی دارد؟ در قانون ما حکم واضحی برای ازدواج یا طلاق صوری بیان نشده است. و ماده مشخصی برای مجازات این اعمال وجود ندارد. اما می‌توانیم با مراجعه به ماده 218 قانون مدنی در خصوص معامله صوری است به طلاق غیرواقعی نیز تعمیم دهیم. این ماده بیان می‌دارد که اگر مشخص شود معامله‌ای به قصد فرار از دین و به شکل صوری انجام شود در این صورت معامله باطل می‌باشد.

مقصود از اینکه طلاق باطل می‌باشد. این است که این طلاق هیچ اثر قانونی به دنبال نمی‌آورد. البته در شرایط حال حاضر اثبات طلاق غیرواقعی اصلاً آسان نیست. باید اشاره کنیم از نظر شرعی نیز طلاق صوری بدون قصد و نیت حقیقی باطل و بی‌اثر است.

اما چگونه دریابیم یک طلاق غیرواقعی است یا خیر؟ در ماده 1136 قانون مدنی، طلاق دهنده را فردی بالغ، عادل، قاصد و مختار تعریف می‌کند. پس اگر طلاق دهنده یعنی شوهر یا هر دو طرف قصد واقعی برای طلاق نداشته باشند. گویی فرد در حالت مستی قرار دارد و قصد حقیقی برای طلاق نداشته باشد. در این شرایط که صرفاً برای بهره‌مندی از برخی مزایای قانونی طلاق بگیرند. سپس مجدداً باهم زندگی کنند. آنگاه طلاق صوری است و ازنظر قانونی نمی‌توانیم طلاق ایشان را تائید کنیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

طلاق صوری چیست ؟

اگر زوجین برای سوءاستفاده از برخی مزایای قانونی به طوری که قصد و نیت حقیقی برای اتمام رابطه زوجیت ندارند. بلکه با توافق و هدف قبلی که پس از طلاق نیز به نوعی رابطه زوجیت میان آن‌ها باقی بماند؛ تصمیم به طلاق گیرند. به این نوع از طلاق غیرواقعی، طلاق صوری می‌گوییم.

حکم طلاق صوری چیست ؟

ماده مشخصی برای مجازات طلاق صوری نیست. اما می‌توانیم ماده 218 قانون مدنی در خصوص معامله صوری را به طلاق صوری نیز تعمیم دهیم. که می‌گوید اگر مشخص شود معامله‌ای به قصد فرار از دین و به شکل صوری انجام شود در این صورت معامله باطل می‌باشد.

سامانه کد رهگیری املاک | استعلام کد رهگیری املاک

۸ بازديد

سامانه کد رهگیری املاک کدام است؟ هنگامی که معاملات ملکی انجام می‌دهید دریافت کد رهگیری ملک یا کد پیگیری اجاره‌نامه یکی از موارد ضروری است. دریافت این کد برای طرفین معامله مزایای زیادی دارد. البته دریافت این کد برای قراردادهای ملکی مثل اجاره در حال حاضر اجباری است. کد رهگیری از جرائم معاملات ملکی جلوگیری می‌کند. و موجب اطمینان خاطر طرفین معامله در انواع معاملات ملکی مثل رهن و اجاره می‌شود. اما پرسش این است که کد رهگیری املاک چگونه و از کجا دریافت می‌شود؟ در ادامه این مطلب به این پرسش، پاسخ خواهیم داد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سامانه کد رهگیری املاک چیست ؟

دریافت کد رهگیری املاک از سال 1387 طی یک بخشنامه دولتی، برای امنیت بخشی به معاملات ملکی ضروری شد. بر اساس این بخشنامه مشاورین املاک ملزم هستند تمامی معاملات ملکی نظیر رهن و اجاره را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نمایند. و کد رهگیری  مربوط به معامله را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور دریافت نمایند. سامانه ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی اینترنتی iranamlaak.ir جهت ثبت معاملاتی نظیر اجاره و رهن ایجادشده است. و این سامانه برای هر معامله ملکی یک کد رهگیری 13 رقمی صادر می‌نماید.

نحوه دریافت کد رهگیری از سامانه iranamlaak.ir

برای دریافت کد رهگیری املاک می‌توانید با مراجعه به بنگاه‌های املاک معتبر و از طریق سامانه ثبت قرارداد مسکن اقدام نمایید. ابتدا باید مراحل ثبت قرارداد را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور انجام دهید. برای ورود به سایت ثبت معاملات املاک نشانی اینترنتی iranamlaak.ir یا عبارت سامانه ثبت معاملات و املاک را در مرورگر خود جستجو کنید. و اولین سایت را انتخاب نمایید.

اگر پیش از این در سامانه ثبت‌نام نکردید. ابتدا باید جهت دسترسی به خدمات و امکانات سامانه، عملیات ثبت‌نام و ایجاد حساب در سامانه را انجام دهید. تمامی مشاورین املاک باید برای ثبت قراردادها و دریافت کد رهگیری معاملات پیش از هر چیز در سامانه ثبت‌نام نمایند. گزینه سبز رنگ ثبت‌نام را در بالای صفحه اول سایت انتخاب نمایید.

حال مطابق تصویر زیر گزینه ثبت‌نام مشاور املاک را انتخاب کنید.

و بدین ترتب مراحل ثبت‌نام را با تکمیل فرم و اطلاعات درخواستی سامانه انجام دهید.

حال اگر از پیش ثبت‌نام کرده‌اید. پس از ورود به سایت جهت دسترسی به خدمات و امکانات سامانه باید در صفحه اول گزینه سبز رنگ ورود به سامانه را انتخاب کنید.

سپس نام کاربری و رمز عبور که در زمان ثبت‌نام و تشکیل حساب در سامانه ایجاد نمودید را وارد نمایید و به سامانه وارد شوید.

بدین ترتیب مشاورین املاک می‌توانند وارد سامانه ثبت معاملات و املاک کشور شوند. و قراردادهای ملکی مانند اجاره یا رهن را در این سامانه ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند.

نحوه استعلام گیری از کد رهگیری املاک در سامانه iranamlaak.ir

شما برای استعلام گیری از کد رهگیری حتی بدون ثبت‌نام و ایجاد حساب در سامانه iranamlaak.ir می‌توانید اقدام نمایید. ابتدا همان‌طور که قبلاً گفتیم وارد سایت iranamlaak.ir شوید. گزینه سبز رنگ استعلام کد رهگیری در قسمت راست صفحه را انتخاب کنید. و یا از نوار بالای سایت و گزینه خدمات، روی عبارت استعلام کد رهگیری کلیک کنید.

حال یک صفحه جدید برای شما باز می‌شود. در این صفحه با درج کد ملی خود به عنوان یکی از طرفین، کد رهگیری 13 رقمی و کد امنیتی سایت صحت قرارداد ایجادشده خود را بسنجید.

حال در این مرحله شما می‌توانید در صورت صحت اطلاعات نشان داده‌شده در سامانه یک نسخه از آن را چاپ کنید.

مراحل و مدارک لازم برای دریافت کد رهگیری در بنگاه‌ها

جهت ثبت معامله و دریافت کد رهگیری معاملات ملکی  از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، هنگام مراجعه به بنگاه‌های املاک معتبر باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

اول؛ به عنوان یکی از طرفین معامله مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشید. مدارکی مثل کارت ملی، شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی.

دوم؛ اگر مالک ملک شما هستید اصل مدرک مالکیت را به همراه داشته باشید. سند مالکیت می‌تواند به صورت تک برگ یا بنچاق یا قولنامه و … باشد. همین‌طور مدارکی مثل وکالت‌نامه یا گواهی انحصار وراثت نیز باید به مشاور املاک ارائه شود.

سوم؛ هنگام ثبت معامله لازم است هر یک از طرفین یک شاهد برای معامله به همراه داشته باشند. و این شهود باید مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشند.

چهارم؛ تأییدیه کد پستی از ملک مورد معامله از مدارک و اسناد مهم برای ثبت معامله  دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات و املاک است.

پنجم؛ تکمیل فرم پیش‌نویس قرارداد برای راحتی کار و بارگذاری اطلاعات در سامانه توسط مشاور املاک لازم است.

درنهایت بعد از انجام مراحل ثبت قرارداد در سامانه می‌توانید کد رهگیری را دریافت نمایید. و این قرارداد نیز باید در سه نسخه یکی برای مشاور املاک و دوتای دیگر برای هر یک از طرفین معامله چاپ شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سامانه دریافت کد رهگیری چیست ؟

مشاورین املاک ملزم هستند تمامی معاملات ملکی نظیر رهن و اجاره را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور ثبت نمایند. و کد رهگیری مربوط به معامله را در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور دریافت نمایند.

نشانی اینترنتی سامانه دریافت کد رهگیری چیست ؟

سامانه ثبت معاملات و املاک کشور به نشانی اینترنتی iranamlaak.ir جهت ثبت معاملاتی نظیر اجاره و رهن ایجادشده است. و این سامانه برای هر معامله ملکی یک کد رهگیری 13 رقمی صادر می‌نماید.

تراکم ساختمانی | نحوه محاسبه – شاخص‌های کنترل – عوامل موثر – قوانین

۸ بازديد

در هر شهر تعداد زیادی ساختمان و ویلا ساخته ‌‌‌‌‌می‌شود ‌تا اهالی آن ‌شهر بتوانند در آن‌‌‌‌‌ها زندگی کنند. اما امروزه شهرداری هر شهر با دقت بیشتری به ساختمان‌‌‌‌‌ها مجوز ساخت ‌‌‌‌‌می‌دهد تا بتواند تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های شهر را کنترل کند و جمعیت شهر را در سطحی نگه ‌دارد که با تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر متناسب باشد. در ادامه قصد داریم در مورد تراکم ساختمانی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مبنع: تراکم ساختمانی | نحوه محاسبه – شاخص‌های کنترل – عوامل موثر – قوانین 

تراکم ساختمانی چیست و تراکم کدام ساختمان‌‌‌‌‌ها کنترل ‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد امروزه برای کنترل جمعیت هر شهر، شهرداری به دقت میزان ساخت و ساز را در آن شهر ‌‌‌‌می‌سنجد و در مناطقی مجوز ساخت ‌‌‌‌می‌دهد که فضای خالی وجود داشته باشد.

به تعدد انواع ساختمان‌‌‌‌‌های هر شهر تراکم ساختمان در آن‌ شهر گفته ‌‌‌‌می‌شود که‌ اگر تعداد این‌ ساختمان‌‌‌‌‌ها بیش از حد معمول ‌باشد ‌‌‌‌می‌گویند که ساختمان‌‌‌‌‌های آن ‌شهر ‌متراکم هستند اما اگر تعدادشان کم باشد نیز ‌‌‌‌می‌گویند ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر کم تراکم هستند. شهرداری‌‌‌‌‌ها برای تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها در شهر مجوز ساخت زمین‌های زیر را صادر ‌‌‌‌می‌نمایند.

زمین‌‌‌‌‌های مسکونی

در مرحله اول توجه ‌‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌‌‌‌‌های مسکونی که برای ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی آماده هستند چقدر فضای خالی وجود دارد. در بعضی از مناطق به سازنده اجازه ‌‌‌‌می‌دهند فقط تا شش طبقه ساختمان بسازد اما در برخی مناطق دیگر نیز به سازنده اجازه بلند مرتبه سازی ‌‌‌‌می‌دهند که این موارد با توجه به متراکم بودن یا کم تراکم بودن آن منطقه مسکونی تعیین ‌‌‌‌می‌شوند. در زمین‌های آماده برای ساخت ‌و ساز‌‌‌‌‌های مسکونی بیشتر مجوز ساخت برای ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی داده ‌‌‌‌می‌شود و معمولا کمتر ‌‌‌‌می‌توان ‌ساختمان‌‌‌‌‌های دیگر را در این مناطق مشاهده کرد.

تراکم ساختمانی زمین‌‌‌‌‌های تجاری

این زمین‌‌‌‌‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و اداری بسیار مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و معمولا ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی در این مناطق دیده ‌‌‌‌نمی‌شود. شهرداری‌‌‌‌‌ها دقت ‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌های تجاری این مناطق‌ چه تعداد ساختمان تجاری و چه تعداد ساختمان مسکونی ساخته شود و رعایت ‌‌‌‌می‌کنند که این تعداد با مساحت شهر متناسب باشد.

زمین‌‌‌‌‌های مختلط

این زمین‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و شهرداری به سازنده‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت زمین‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این مناطق را خواهد داد. البته توجه داشته باشید که زمین‌های مختلط ابتدا زمین‌های مسکونی بوده‌اند‌‌‌‌‌ که با گذشت زمان ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری نیز در آن‌ها ساخته شده است و‌ شهرداری با توجه به تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت هر دو ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این زمین‌‌‌‌‌ها را صادر ‌‌‌‌می‌کند.

تراکم ساختمانی زمین‌‌‌‌‌های فضای سبز

زمین‌‌‌‌‌های مخصوص ساخت فضای سبز از جمله زمین‌‌‌‌‌هایی هستند که از آن‌‌‌‌‌ها برای محافظت از فضای سبز شهر استفاده ‌‌‌‌می‌شود. در این زمین‌ها پارک، تفریحگاه، اماکن گردشگری و… ساخته‌‌‌‌‌ می‌شود و ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی در این‌ مناطق ساخته‌ نخواهند شد.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمانی

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست برای کنترل تراکم‌ ساختمان ‌و‌ همچنین کنترل جمعیت آن منطقه به شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان توجه ‌نماید. این شاخص‌‌‌‌‌ها در زیر شرح داده شده‌اند:

سطح زیر بنا

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست زیربنای هر ساختمان را محاسبه کند و بر اساس آن‌ ساختمان اجازه ساخت دهد. برای مثال برای یک ساختمان سه طبقه نیاز به حداقل ۱۵۰ متر زمین ‌‌‌‌می‌باشد و اگر زمین‌ کمتر باشد ممکن است تراکم‌ جمعیت نیز کمتر شود.

طبقات مجاز ساختمان

شهرداری دقت ‌‌‌‌می‌نماید که در برخی مناطق پرجمعیت ساختمان‌‌‌‌‌ها تا نهایتا شش طبقه ساخته شود و در برخی مناطق کم جمعیت اجازه بلند مرتبه سازی به سازنده ‌‌‌‌می‌دهد تا تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های آن‌ شهر حفظ و کنترل شود.

نوع ساختمان | تراکم ساختمان

نوع ساختمان نیز بسیار مهم است و از شاخص‌‌‌‌‌های اصلی به حساب ‌‌‌‌می‌آید. برای مثال در برخی مناطق اجازه داده ‌‌‌‌می‌شود که ویلا ساخته شود زیرا جمعیت آن منطقه زیادتر است اما در برخی مناطق فقط مجوز ساختمان داده ‌‌‌‌می‌شود تا جمعیت آنجا افزایش یابد.

عوامل موثر بر تراکم ساختمانی کدامند‌‌‌‌ ؟

عوامل بسیار زیادی بر تراکم ساختمانی در شهر موثر هستند که در زیر آن‌ها را بیان ‌نموده‌ایم:

قیمت زمین

قیمت مسکن

کاربرد ساختمان

جمعیت

هزینه ساخت

عرض معبر.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تراکم ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تراکم ساختمان پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

اگر تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های یک شهر زیاد باشند آن شهر چه ‌‌‌‌می‌گویند‌‌‌‌ ؟

به آن،‌ شهر دارای ساختمان‌‌‌‌‌های متراکم گفته ‌‌‌‌می‌شود.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان کدامند‌‌‌‌ ؟

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان نوع ساختمان، طبقات مجاز ساختمان و سطح زیربنای ساختمان ‌‌‌‌می‌باشند.

فسخ مبایعه نامه | شرایط – نحوه – فسخ از جانب خریدار یا فروشنده – نکات قانونی

۱۳ بازديد

فسخ مبایعه نامه چطور انجام می‌شود؟ افراد برای اینکه معامله‌ای با یکدیگر انجام دهند و از آن معامله مطمئن باشند سندی به نام مبایعه ‌نا‌مه را تنظیم ‌‌‌می‌کنند. این سند با دیگر اسناد تفاوت‌‌‌‌هایی دارد و طبق قانون ‌‌‌می‌توان آن را فسخ کرد. در ادامه قصد داریم در مورد فسخ مبایعه نامه توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: فسخ مبایعه نامه | شرایط – نحوه – فسخ از جانب خریدار یا فروشنده – نکات قانونی

مبایعه نامه چیست‌ ؟

مبایعه ‌نا‌مه یک سند عادی ‌‌‌می‌باشد که طی تنظیم آن دو طرف در مقابل یکدیگر مسئولیت‌‌‌‌هایی را به عهده ‌‌‌می‌گیرند.‌‌‌ در این نوع سند فردی به عنوان فروشنده مال خود را به دیگری ‌‌‌می‌فروشد و در قبال آن مبلغی دریافت ‌‌‌می‌کند. مال مورد معامله در مبایعه ‌نا‌مه ‌‌‌می‌تواند خانه، ماشین و… باشد.

امکان فسخ مبایعه نامه وجود دارد‌ ؟

یکی از سوالاتی که در مورد مبایعه ‌نا‌مه در ذهن افراد ایجاد ‌‌‌می‌شود این است که آیا ‌‌‌می‌توان این سند را فسخ نمود؟ که در این باره باید بگوییم در صورت وجود برخی شرایط ‌‌‌می‌توان مبایعه ‌نا‌مه را فسخ نمود. شرایطی که در صورت وجود آن‌ها امکان فسخ مبایعه ‌نا‌مه وجود دارد به شرح زیر هستند:

  • اگر در مبایعه ‌نا‌مه خریدار یا شخص فروشنده اقدامی کند که طرف مقابلش فریب بخورد فردی که فریب خورده است این حق را دارد که مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کند. برای مثال اگر شخصی انگشتر مسی را به عنوان طلا بفروشد خریدار ‌‌‌می‌تواند مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کند زیرا فریب خورده است.
  • اگر بعد از معامله خریدار متوجه شود که مال خریداری شده معیوب است طبق قانون حق فسخ مبایعه ‌نا‌مه را خواهد داشت.
  • تا زمانی که خریدار و فروشنده در املاک هستند اگر از تنظیم سند مبایعه ‌نا‌مه پشیمان شوند ‌‌‌می‌توانند آن را فسخ کنند.
  • چنانچه فرد فروشنده در حین تنظیم سند بگوید که مال دارای برخی ویژگی‌‌‌‌های خاص است در صورتی که چنین نباشد طبق قانون خریدار ‌‌‌می‌تواند مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کند.
  • اگر بعد از تنظیم سند خریدار مبلغ مال را به فروشنده تا مدت زمان تعیین شده در مبایعه نامه پرداخت نکند فروشنده این حق را دارد که مال را به خریدار تحویل ندهد و یا حتی مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کند.

نحوه فسخ مبایعه ‌نا‌مه

برای فسخ مبایعه ‌نا‌مه ‌‌‌می‌بایست به املاک یا مرکزی که سند در آن تنظیم شده است مراجعه کرد. چنانچه شرایط فسخ‌‌‌ مبایعه ‌نا‌مه موجود باشند فرد ‌‌‌می‌تواند این سند را بدون حضور طرف مقابلش فسخ کند اما اگر شرایط موجود نباشند مثلا طرف مقابل فسخ را نپذیرد باید برای تایید فسخ به دادگاه مراجعه نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فسخ مبایعه نامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فسخ مبایعه نامه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

مبایعه ‌نا‌مه قابل فسخ نمودن است‌ ؟

بله در صورت وجود برخی شرایط ‌‌‌می‌توان این سند را فسخ کرد.

اگر مال فروخته شده معیوب باشد ‌‌‌می‌توان مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کرد‌ ؟

بله فسخ مبایعه ‌نا‌مه در این مورد منع قانونی ندارد.

برای فسخ مبایعه نانه در صورت وجود شرایط فسخ بازهم توافق طرف مقابل شرط است‌ ؟

خیر نیاز به موافقت طرف مقابل نیست و در صورت وجود شرایط فسخ ‌‌‌می‌توان بدون حضور فرد مقابل نیز مبایعه ‌نا‌مه را فسخ کرد.

دیه پارگی پلک | محاسبه دیه پارگی پلک بالایی و پایینی

۱۶ بازديد

دیه پارگی پلک چقدر است؟ در هیج قانون و دینی آسیب رساندن بر جسم و بدن اشخاص پذیرفته شده نیست‌. هر کس که بخواهد بر جسم و جان دیگری آسیب بزند قطعا قانون او را مجازات می‌کند‌. در قانون جمهوری اسلامی ایران هنگامی که شخصی بر دیگری آسیبی وارد کند باید به عنوان مجازات به شخص دیه بپردازد. دیه نه تنها نوعی مجازات بلکه‌ برای جبران خسارت نیز هست. در این بخش دیه پارگی پلک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: دیه پارگی پلک | محاسبه دیه پارگی پلک بالایی و پایینی

دیه پارگی پلک

در صورتی که به شخص جراحتی وارد شود و در اثر این جراحت پلک فرد پاره شود باید دیه پرداخت گردد. پارگی پلک حالتی است که در آن پلک شخص از بین نرفته است ولی آسیب دیده به حدی که پاره شده‌ است. هر چشمی دارای دو پلک است یکی پلک بالایی و یکی هم پلک پایین‌.

بر اساس قانون دیه شکافته شدن هرکدام از پلک‌های بالایی 1/6 دیه کامل و دیه شکافته شدن هرکدام از پلک‌های پایین 1/4 دیه کامل است‌.

محاسبه دیه پارگی پلک

شخص آسیب دیده باید با دستور قضایی به پزشکی قانونی مراجعه کند‌. در آنجا نوع جراحت وارده را تعیین می‌کنند‌. سپس قاضی با توجه به گزارش پزشکی قانونی رای به میزان دیه می‌دهد. مثلا پلک بالا شکافته شده است در این صورت میزان دیه کامل در آن سال را در نظر می‌گیرند و یک ششم آن باید به عنوان دیه پرداخت شود و اگر دو پلک بالایی باشد برای هر کدام یک ششم باید بپردازد

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد دیه پارگی پلک می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه پا‌رگی پلک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه پار‌گی پلک پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

میزان دیه پارگی پلک چه قدر است ؟

بر اساس اینکه کدام پلک پاره شده باشد میزان دیه متفاوت است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.