آرشیو مرداد ماه 1402

ارائه خدمات حقوقی

دفاع مشروع | تعریف – شرایط تحقق – مبانی و ارکان – حکم به پرداخت دیه

۱۹ بازديد

بر اساس ماده ۲ ق.م.ا جرم عبارت است از انجام دادن یا انجام ندادن کاری که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد؛ بنابراین رفتار مجرمانه با مجازات و کیفر همراه است. اما گاهی شرایطی ایجاد می‌شود که شخص برای دفاع از یک سری موارد، مجبور به انجام جرم است. آیا در این هنگام نیز مسئولیت کیفری به دنبال شخص است و او باید مجازات شود؟ در قانون مجازات اسلامی، یک سری شرایط وجود دارد که با وجود آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و انجام فعل مجرمانه، شخص مجرم شناخته نمی‌شود و مجازاتی در پی او نیست. این موارد تحت عنوان دفاع مشروع در قانون ذکر شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. برای بررسی دفاع مشروع و شرایط آن تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: دفاع مشروع | تعریف – شرایط تحقق – مبانی و ارکان – حکم به پرداخت دیه

دفاع مشروع چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

دفاع به معنای دور کردن و دفع کردن و مشروع نیز به معنای قانونی و مجاز است؛ طبق معانی جداگانه این دو جزء، دفاع مشروع یعنی دفع کردن قانونی و دفاع مجاز. ماده ۱۵۶ ق.م.ا چنین بیان کرده است که چنانچه فردی جهت دفاع و دور کردن ضرری از نفس، ناموس، مال و آزادی تن خود و شخص دیگر در برابر تجاوز و خطری که در حال وقوع و رخ دادن است یا نزدیک است رخ دهد، با رعایت مراحل دفاع و وجود شرایط دفاع مشرو‌ع که در قانون ذکر شده است، مرتکب رفتار مجرمانه شود، مجازات نمی‌شود و مسئولیت کیفری به دنبال نخواهد داشت.

به عنوان مثال شخصی به شما حمله می‌کند یا مطمئن هستید که قصد حمله دارد و شما برای دفاع از خود و جلوگیری از وقوع خطر، به او ضربه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌زنید و وی آسیب می‌بیند؛ در این صورت شما مرتکب عمل مجرمانه شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید اما این جرم در راستای دفع خطر و دفاع از خود بوده و مجازاتی در پی ندارد. البته همانطور که گفتیم هر دفاعی نیز، دفاع مشر‌وع محسوب نمی‌شود و باید شرایطی داشته باشد.
موضوع خطر و تجاوز در رابطه با دفاع مشروع

بر اساس ماده ۱۵۶ ق.م.ا، تجاوز و خطر باید در رابطه با یکی از موارد زیر باشد تا دفاع مشروع تلقی شود.

۱- نفس:

نفس در این جا به معنای وجود مادی و جسمانی فرد است و خطر در اینجا آسیب رسیدن به حیات و زندگی و سلامت شخص معنی می‌دهد.

۲- عرض:

عرض نیز یعنی آبرو،‌ حیثیت و شرف. دفع خطر و تجاوز از عرض نیز مشروع است.

۳- ناموس:

خطر و تجاوز برای ناموس، به معنای خطر برای عصمت، پاکی و پاکدامنی است.

۴- مال:

در این ماده دفع خطر برای حفظ مال نیز مشروع دانسته شده است.

۵- آزادی تن:

نجات خود از حبس و تلاش برای خلاصی تن خود با انجام عمل مجرمانه، دفاع مشروع است.

دفاع مشر‌وع از فرد دیگر

در تبصره ۲ ق.م.ا آمده است که در صورتی شخص می‌تواند از نفس، مال،‌ عرض، ناموس و آزادی فرد دیگر دفاع کند و دفاعش مشروع محسوب می‌شود که:

۱- فرد از نزدیکان مدافع باشد.

۲- دفاع از او بر عهده مدافع باشد.

۳- از دفاع از خود عاجز باشد.

۴- از فرد مدافع تقاضای مساعدت و کمک کند.

۵- در موقعیتی قرار داشته باشد که امکان درخواست کمک وجود نداشته باشد.

شرایط دفاع مشروع

در ادامه ماده ۱۵۶ ق.م.ا ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌خوانیم که وجود شرایط زیر باعث مجاز شدن عمل دفاع و مشروعیت آن می‌شود.

۱- دفاع ضروری باشد:

هنگامی که فرد ناگزیر از انجام عمل مجرمانه برای دفاع و دفع تجاوز و خطر باشد و هیچ راه دیگری پیش رویش باقی نمانده باشد، عمل مجرمانه وی مشروع است.

۲- دفاع با توجه به شواهد موجود یا ترس عاقلانه باشد:

این شرط بدین معناست که اگر شما بدون اطمینان از وقوع تجاوز و خطر یا فقط با استناد به حدس و گمان و ترس ناشی از بروز خطر قریب الوقوع، مرتکب جرم شوید، دفاع مشروع تلقی نمی‌شود. به عنوان مثال تنها با تصور اینکه شخص رو به روی شما قصد حمله به شما را دارد ‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌توانید با ارتکاب عمل مجرمانه از خود دفاع کنید؛ بنابراین باید از وقوع خطر یا نزدیک بودن آن بر اساس عقل و شواهد تصمیم بگیرید.

۳- خطر یا تجاوز به علت رفتار خود فرد صورت نگرفته باشد:

مطابق این شرط، شخص مدافع، خود نباید عامل وقوع خطر باشد و موجبات ایجاد آن و تهاجم طرف مقابل را فراهم کند. چنانچه متجاوز بر اساس رفتار مدافع، تحریک شود و حمله کند، دفاع شخص مدافع مشروع شناخته نشده و مجازات در پی دارد.

۴- امکان دسترسی سریع به قوای دولتی وجود نداشته باشد:

چنانچه فرد مطمئن شود که در صورت انتظار برای رسیدن قوای دولتی جهت دفاع، تجاوز و آسیب صورت می‌گیرد و به اصطلاح کار از کار می‌گذرد، یا اینکه حتی با حضور قوای دولتی کاری از دست آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ساخته نیست و آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نمی‌توانند خطر را دفع کنند، وی مجاز است که اقدام به دفاع ‌‌‌‌‌‌‌‌کند و دفاع او مشروع شناخته می‌شود.

حکم پرداخت دیه در دفاع مشروع

موارد فوق، شرایطی بودند که وجود همه آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جهت تحقق یافتن دفاع مشروع لازم و ضروری است. در صورتی که عمل مجرمانه به حکم قانون دفاع مشروع نامیده شود، شخص از مجازات و پرداخت دیه معاف است. البته چنانچه شخص مهاجم مجنون و دیوانه باشد، دیه او توسط بیت المال پرداخت می‌شود.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۵۶ ق.م.ا، چنانچه عمل دفاع برای دفع خطر ثابت شده باشد اما رعایت شرایط آن آشکار و ثابت نشده باشد، اثبات رعایت نشدن شروط دفاع مشروع بر عهده فرد مهاجم قرار دارد.

دفاع در برابر مامور قانون

مقاومت در مقابل ماموران انتظامی و سایر ضاطین دادگستری، با شرط اینکه آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حال انجام وظیفه و کار خود باشند، دفاع مشروع نیست. اما چنانچه این ماموران و ضابطین بیش از وظیفه خود عمل کنند و شواهد ثابت کنند که نتیجه اعمال آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قتل، جرح، تعرض به آبرو، ناموس و مال می‌شود، دفاع قانونی، مجاز و مشروع محسوب می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دفا‌ع مشروع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دفا‌ع مشروع پاسخ دهند.

 

عدم حضور در دادگاه | عواقب عدم حضور خوانده در جلسه دادرسی – صدور رای

۲۳ بازديد

عدم حضور در دادگاه برای خوانده چه پیامدهایی دارد؟ با یک نگاه اجمالی به تمامی دعوی کیفری و حقوقی متوجه ‌‌‌‌‌‌می‌شویم که این دعوی عمدتا دارای دو طرف هستند. یک طرف مرتکب عمل خلاف قانون شده است و طرف دیگر از این کار آسیب دیده است. هر دو طرف دعوی ملزم ‌‌‌‌‌‌می‌باشند تا خود یا نماینده قانونی آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها در جلسه دادگاه حاضر شوند‌‌‌‌‌‌. اما گاهی یک طرف یعنی خواهان یا خوانده در جلسه دادگاه حاضر ‌‌‌‌‌‌نمی‌شوند. در این مطلب سعی در بررسی عدم حضور خوانده در دادگاه داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: عدم حضور در دادگاه | عواقب عدم حضور خوانده در جلسه دادرسی – صدور رای

خوانده کیست ؟

از نظر حقوقی خوانده اعم است از شخص حقوقی و حقیقی است که علیه او ادعایی مبنی بر ارتکاب عملی غیر قانونی توسط او مطرح شده است‌‌‌‌‌‌. در مقابل خوانده‌‌‌‌‌‌، خواهان قراردارد که همان شاکی ‌‌‌‌‌‌می‌باشد یعنی کسی که بر علیه دیگری شکایت کرده است و مدعی شده است که بر علیه او جر‌‌‌‌‌‌می‌ اتفاق افتاده است از این رو به او شاکی یا مدعی ‌‌‌‌‌‌می‌گویند.

حضور طرفین در جلسه دادگاه

از نظر قانونی در ماده 93 قانون آیین دادرسی آمده است که اصحاب دعوی ‌‌‌‌‌‌می‌توانند در جلسه دادگاه شرکت کنند‌‌‌‌‌‌. همچنین از نظر قانونی هیچ ایرادی وجود ندارد که شخص در صورتی که نتواند شرکت نماید لایحه بنویسید. به این شکل که شخص از قبل دفاعیات و گفته‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را به شکل نوشته حاضر ‌‌‌‌‌‌می‌کند که به آن لایحه گفته ‌‌‌‌‌‌می‌شود. سپس بدون اینکه در دادگاه حضور فیزیکی داشته باشد لایحه خود را به دادگاه ارائه ‌‌‌‌‌‌می‌دهد و قاضی با خواندن لایحه رای مقتضی را صدور ‌‌‌‌‌‌می‌نماید.

بر اساس ماده 94 قانون آیین دادرسی مدنی طرفین دعوا ‌‌‌‌‌‌می‌توانند به جای خود وکیل به دادگاه معرفی کنند‌‌‌‌‌‌. در این صورت دیگر نیاز به حضور خوانده ‌‌‌‌‌‌نمی‌باشد و به جای او وکیل از حق او دفاع ‌‌‌‌‌‌می‌کند. البته در صورتی که حضور خوانده در دادگاه الزا‌‌‌‌‌‌می ‌باشد باید در برگه احضاریه قید گردد که خوانده حتما باید شرکت کند و ‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند به جای خود وکیل به دادگاه بفرستد.
عدم حضور خوانده در جلسه دادگاه

بر اساس قانون این که طرفین در دادگاه حضور پیدا کنند حق آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها است و الزا‌‌‌‌‌‌می ‌وجود ندارد. مگر در مواردی که خوانده ملزم به حضور در دادگاه است که در صورت عدم حضور او در دادگاه با حکم جلب و دستگیر شدن او را ملزم به حضور در جلسه دادگاه ‌‌‌‌‌‌می‌کنند.

اما به طور کلی ‌‌‌‌‌‌می‌توان گفت حضور خوانده حقی برای او است تا بتواند دفاعیات خود را مطرح کند. اما اگر به هر دلیلی در جلسه دادگاه شرکت نکند این امر مانع از برگزاری جلسه و صدور رای نیست. بر این اساس ماده 95 قانون آیین دادرسی مدنی عدم حضور خوانده یا وکیل او در جلسه دادگاه مانع از برگزاری جلسه یا اتخاذ تصمیم ‌‌‌‌‌‌نمی‌باشد. در این صورت رای به شکل غیابی صادر ‌‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌.

البته این امکان وجود دارد در صورتی که دادگاه نتواند بدون حضور خوانده و توضیحات او تصمیم بگیرد جلسه برگزار گردد ولی اتخاذ تصمیم به جلسه‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر موکول شود. یعنی در جلسه‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر با حضور خوانده رای نهایی خود را صادر نماید.

عذر موجه عدم حضور در جلسه دادگاه حقوقی

قطعا قانونگذار برای زمانی که خوانده ‌‌‌‌‌‌نمی‌تواند در دادگاه حضور پیدا کند در قانون استثنائاتی مطرح کرده است‌‌‌‌‌‌. یعنی در صورتی که حضور خوانده در جلسه دادگاه الزا‌‌‌‌‌‌می ‌باشد و خوانده به دلیل عذر موجه و قانونی نتواند حضور پیدا کند دادگاه ‌‌‌‌‌‌می‌پذیرد. این دلایل موجه اعم از موارد زیر است:

1/ فوت یکی از بستگان نسبی مانند فرزند یا سببی مانند همسر تا درجه اول از طبقه دوم.

2/ حوادث قهری که مانع از حضور خوانده ‌‌‌‌‌‌می‌شود. حوادث قهری یعنی حوادثی که خوانده در وقوع آن و جلوگیری از وقوع آن هیچ اختیاری ندارد مانند سیل و زلزله.

3/ ابتلا به مرضی که مانع از حرکت خوانده باشد یا اینکه حرکت کردن برای خوانده مضر باشد مانند فلج شدن.

4/ هرگونه اتفاقی که خارج از اراده و اختیار خوانده باشد مانع حضور او در جلسه دادگاه شود.

عذر موجه عدم حضور در دادگاه کیفری

در دعاوی کیفری نیز بر اساس ماده 178 قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که متهم یکی از عذر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های زیر را برای عدم حضور داشته باشد و نتواند در موعد مقرر شرکت نماید مورد قبول دادگاه قرار ‌‌‌‌‌‌می‌گیرد.

1/ احضاریه به دست متهم نرسد یا اینکه اینقدر دیر به او برسد که زمان کافی برای حضور در دادگاه نداشته باشد.

2/ بیماری سخت متهم یا والدین‌‌‌‌‌‌، همسر یا اولاد او به طوری که نتواند در جلسه دادگاه حاضر شود.

3/ فوت همسر یا هر یک از بستگان تا درجه سوم از طبقه دوم‌‌‌‌‌‌.

4/ در توقیف و حبس باشد و نتوان او را در جلسه حاضر نمود.

5/ وقوع حوادث قهری مانند سیل‌‌‌‌‌‌ به طوری که امکان تردد نباشد و یا دچار شدن به یک حادثه مهم و خارج از اختیار متهم مانند بیماری واگیردار‌‌‌‌‌‌.

6/ هر مورد دیگری که از نظر قاضی عذر موجهی برای عدم حضور باشد.

عدم حضور بعضی از خوانده‌‌‌‌‌‌‌‌ها در جلسه دادگاه

گاهی پیش ‌‌‌‌‌‌می‌آید که تعداد خوانده‌‌‌‌‌‌‌‌ها در یک پرونده بیشتر از یک شخص است‌‌‌‌‌‌. به طور مثال دو یا سه‌‌‌‌‌‌ نفر به عنوان خوانده احضار ‌‌‌‌‌‌می‌شوند‌‌‌‌‌‌. برخی از خوانده‌‌‌‌‌‌‌‌ها در دادگاه حاضر ‌‌‌‌‌‌می‌شوند و برخی دیگر در جلسه حاضر ‌‌‌‌‌‌نمی‌شوند و حتی لایحه نیز به دادگاه ارائه ‌‌‌‌‌‌نمی‌دهند‌‌‌‌‌‌.

در این صورت بر اساس ماده 304 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه به دعوای مطروحه علیه تمام خواندگان رسیدگی کرده سپس رای مقتضی را صادر ‌‌‌‌‌‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. رای نسبت به خواندگانی که در جلسه حاضر نشده‌اند و هیچ لایحه‌‌‌‌‌‌‌ای ارسال نکرده‌اند غیابی محسوب ‌‌‌‌‌‌می‌شود.

صدور رای بدون حضور خوانده

دادگاه در صورتی که خوانده یا وکیل یا قائم مقام او یا نماینده قانونی او در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نشود و هیچ لایحه‌‌‌‌‌‌‌ای هم ارائه ندهند‌‌‌‌‌‌ رای را صادر ‌‌‌‌‌‌می‌کند‌‌‌‌‌‌. یعنی دادگاه در مواردی که نیاز به حضور خوانده نباشد رای را صادر می‌کند. این رای اصطلاحا رای غیابی ‌‌‌‌‌‌می‌باشد. البته رای در صورتی غیابی است که خوانده در هیچ یک از جلسات حاضر نشده باشد یا اینکه لایحه نداده باشد.

خوانده ‌‌‌‌‌‌می‌تواند به این رای غیابی اعتراض کند و درخواست واخواهی بدهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد عدم حضور خوانده در جلسه دادگاه ‌‌‌‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عد‌م حضور در دادگاه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عد‌م حضور در دادگاه پاسخ دهند.

سوالات متداول

خوانده چه کسی است ؟

اعم از شخص حقوقی و حقیقی که ادعا ‌‌‌‌‌‌می‌شود کار غیر قانونی انجام داده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا حضور خوانده در دادگاه الزامی است ؟

خوانده ‌‌‌‌‌‌می‌تواند در دادگاه حضور پیدا کند ولی الزامی وجود ندارد مگر در مواردی که از نظر قانونی حضور خوانده الزامی باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

اگر خوانده در دادگاه حاضر نشود بازهم رای صادر ‌‌‌‌‌‌می‌شود ؟

بله‌‌‌‌‌‌، رای به شکل غیابی صادر ‌‌‌‌‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شرط عدم نزدیکی در ازدواج | شرط عدم وقوع رابطه زناشویی در نکاح

۲۶ بازديد

شرط عدم نزدیکی در ازدواج در چه زمانی تاثیر دارد؟‌ ازدواج جوانان از جمله اعمال پسندیده‌‌‌‌ای است که سبب ارضای چارچوب مند نیازهای جنسی ایشان در قالب خانواده گشته و باعث تداوم نسل آن‌ها نیز خواهد شد. اما در برخی موارد ممکن است در ازدواج نزدیکی صورت نگیرد که در ادامه توضیحات مختصری را در خصوص شرط عدم نزدیکی در ازدواج خدمتتان ارائه نموده‌‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: شرط عدم نزدیکی در ازدواج | شرط عدم وقوع رابطه زناشویی در نکاح

شرط عدم نزدیکی در ازدواج به چه معناست ؟

در برخی موارد دیده شده است که زوجه در حین عقد شرط ‌‌می‌کند‌ که پس عقد زوج حق برقراری رابطه جنسی را با او نداشته باشد. طبق نظر اکثر فقها و حقوقدانان این شرط باطل است چراکه خلاف ذات عقد ازدواج است و یکی از بنیان‌های ازدواج در اسلام تولید مثل و فرزندآوری می‌باشد. البته این شرط باطل خللی به خود عقد نکاح وارد نمی‌سازد چراکه راه‌های فسخ و برهم زدن نکاح انحصاری هستند.

البته طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی شرط عدم رابطه زناشویی در عقد نکاح موقت صحیح می‌باشد.

اگر مرد از شرط عدم نزدیکی تخلف نماید تکلیف چیست ؟

طبق قانون مرد موظف به رعایت شرط عدم ‌نزدیکی نیست و چنانچه از این شرط تخلف کند عواقب قانونی نخواهد داشت.

اگر بپذیریم که در نکاح موقت می‌توان چنین شرطی درج کرد چنانچه مرد تخطی کند و با زن‌ رابطه زناشویی برقرار نماید به زن ارش البکاره تعلق ‌‌می‌گیرد و مرد موظف به پرداخت آن ‌خواهد بود. البته اگر مرد از این شرط تخلف کند رابطه او حرام نبوده و زنا محسوب ‌‌نمی‌شود اما از نظر فقها برقراری رابطه با وجود چنین شرطی جایز نیست و حتی برخی از قانونگذاران معتقد هستند که برای برقراری رابطه ‌‌می‌بایست زن و شوهر عقد جدیدی را تنظیم نمایند.

اگر زن در عقد موقت با وجود شرط عدم نزدیکی پس از عقد به برقراری رابطه زناشویی رضایت دهد تکلیف چیست ؟

زن ‌‌می‌تواند پس از انعقاد عقد نکاح موقت به برقراری رابطه زناشویی رضایت دهد و چنانچه رضایت دهد مرد ‌‌می‌تواند با او رابطه برقرار کند و این مورد هیچگونه منع قانونی ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز معتبر وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌های حقوقی یاری ‌‌می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز ‌‌می‌توان به حل انواع پرونده‌‌‌های حقوقی و ارائه مشاوره‌‌‌های حقوقی تهران اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرط عد‌م نزدیکی در ازدواج، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرط عد‌م نزدیکی در ازدواج پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

عدم‌ نزدیکی در عقد نکاح یک شرط مشروع به حساب ‌‌می‌آید ؟

در ازدواج دائم خیر.

اگر مرد از شرط عدم نزدیکی در عقد موقت تخلف کند ‌به زن چه چیزی تعلق ‌‌می‌گیرد ؟

ارش البکاره که باید توسط مرد پرداخت شود و قانونگذار میزان آن‌ را تعیین خواهد کرد.

اموال غیر منقول | تعریف – بیان انواع – ارائه مثال‌های ملموس و عینی

۲۲ بازديد

همه افراد دارای اموالی هستند که در تصرفشان قرار دارد و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اموال افراد به دو دسته منقول و غیر منقول منقسم می‌گردند. در ادامه قصد داریم در مورد اموال غیر منقول توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اموال غیر منقول | تعریف – بیان انواع – ارائه مثال‌های ملموس و عینی

اموال غیر منقول به چه اموالی گفته می‌شود‌‌ ؟

اموال غیر ‌‌منقو‌ل به اموالی گویند که نمی‌توان آن را حمل کرد و از جایی به جایی دیگر برد زیرا این جابه‌جایی به مال آسیب وارد می‌کند و باعث خسارت آن می‌گردد.

برای آشنایی با روند رسیدگی در دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول کلیک کنید.

انواع مال غیر منقول کدامند‌‌ ؟

اموال غیر ‌‌منقو‌ل انواع و اقسام مختلفی دارند که همگی غیر قابل نقل و انتقال می‌باشند. انواع مال‌های غیر ‌‌منقو‌ل به شرح زیر می‌باشند:

  • مال‌هایی که به صورت طبیعی امکان نقل و انتقال آن‌ها وجود ندارد مانند زمین یا معادن که نمی‌توان آن‌ها را به جای دیگر منتقل کرد.
  • مال‌هایی که انسان باعث می‌شود به مال غیر ‌‌منقو‌ل مبدل شوند.‌ برای مثال پنجره با درب خانه تا زمانی که نصب نشده‌اند قابل نقل و انتقال هستند اما به محض اینکه در خانه نصب شوند جزو اموال غیر ‌‌منقو‌ل به حساب می‌آیند و این‌ به این دلیل است که‌ نقل و انتقال آن‌ها باعث آسیب رسیدن به مال می‌شود.
  • دسته بعدی میوه‌ها هستند، میوه‌ها تا زمانی که بر روی درخت درخت قرار دارند جزو اموال غیر ‌‌منقو‌ل به حساب می‌آیند زیرا هرگز نمی‌توان آن‌ها را جا به جا‌ کرد اما‌ اگر چیده شوند جزو اموال ‌‌منقو‌ل به حساب خواهند آمد.
  • تمام حیوانات و وسایلی که کشاورزان برای زراعت از آن‌ها استفاده می‌کنند نیز در اموال غیر ‌‌منقو‌ل قرار می‌گیرند. برای مثال تراکتور، گاو میش، بیل، بذر و… نیز جزو مال‌های غیر‌‌منقو‌ل هستند زیرا امکان جابه‌جایی آن‌ها وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اموال غیر منقول، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اموال غیر منقول پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

اموال غیر ‌‌منقو‌ل چه اموالی هستند‌‌ ؟

اموالی که قابل نقل و انتقال نیستند.

میوه‌هایی که چیده نشده‌اند جزو اموال غیر ‌‌منقو‌ل به حساب می‌آیند‌‌ ؟

بله.

پنجره‌‌ای که در خانه نصب است مال ‌‌منقو‌ل می‌باشد‌‌ ؟

خیر مال غیر ‌‌منقو‌ل است زیرا نقل و‌ انتقال به مال ‌آسیب می‌رساند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اموال غیر منقول | تعریف – بیان انواع – ارائه مثال‌های ملموس و عینی

حق طلاق | کسب حق طلاق زن – آثار – حق طلاق مرد – وضعیت مهریه

۲۰ بازديد

حق طلاق چگونه انتقال داده می شود؟ ازدواج یک امر مقدس به حساب می‌آید که سبب آغاز زندگی مشترک و تدوام نسل افراد ‌‌‌می‌شود. اما در برخی موارد ممکن است که زن و شوهر به هر دلیلی مایل به ادامه زندگی نباشند و بخواهند از یکدیگر جدا شوند و ‌‌طلا‌ق بگیرند.‌‌ ‌‌طلا‌ق نیز قوانین خاص خود را دارد که یکی از آن‌ها حق ‌‌طلا‌ق ‌‌‌می‌باشد. در ادامه توضیحات مفیدی را در خصوص حق طلاق بیان نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حق طلاق | کسب حق طلاق زن – آثار – حق طلاق مرد – وضعیت مهریه

حق طلاق چیست‌‌ ؟

حق ‌‌طلا‌ق به معنای اجازه برای انجام ‌‌طلا‌ق ‌‌‌می‌باشد. مطابق قانون حق ‌‌طلا‌ق با مرد است و ‌او ‌‌‌می‌تواند هرگاه که‌ بخواهد اقدام به ‌‌طلا‌ق همسرش نماید.

حق طلاق زن

حق طلا‌ق حق یک جانبه مرد است و آنچه که به عنوان حق طلا‌ق زن می‌شناسیم در واقع اعطای وکالت در طلاق است. به این معنی که زن طی کسب آن، وکیل مرد در امر طلاق می‌شود تا خود را مطلقه سازد. اگر زن این حق را از مرد بگیرد به معنای سلب حق طلاق از مرد نیست و مرد همچنان هر وقت که بخواهد می‌تواند زن را طلاق دهد. ولی اگر زن هم وکالت در طلاق را بگیرد می‌تواند مانند مرد هرگاه که بخواهد زندگی مشترک را خاتمه دهد.

مرد ‌‌‌می‌تواند قبل یا‌ بعد از عقد حق ‌‌طلا‌ق را به زن بدهد و‌ برای این کار‌‌‌‌ می‌تواند به دادگاه‌ مراجعه ‌نماید و یا اینکه از دفترداری ‌که عقد ‌نکاحشان را ثبت نموده بخواهد که‌ حق ‌‌طلا‌ق را به زوجه‌ بدهند.

آیا زن نیز ‌‌‌می‌تواند حق طلا‌ق را به مرد بدهد‌‌ ؟

همانطور که توضیح داده شد حق طلا‌ق متعلق به مرد است و اعطای وکالت در طلاق به زن سبب سلب حق طلاق از او نمی‌شود تا نیاز باشد دوباره به او اعطا شود.

اگر حق طلاق با زن باشد مهریه به او تعلق نمی‌گیرد‌‌ ؟

اگر زن حق طلا‌ق بگیرد باز هم ‌به او مهریه تعلق خواهد گرفت و دارا بودن حق ‌‌طلا‌ق ‌‌نمی‌تواند او را از دریافت مهریه‌اش که حق قانونی او است منع کند.‌‌ اما اگر زن در حین دریافت حق ‌‌طلا‌ق قسمتی یا کل مهریه‌اش را ببخشد و در قبال این بخشش حق ‌‌طلا‌ق را دریافت کند دیگر حق مطالبه مهریه را نخواهد داشت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق طلا‌ق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق طلا‌ق پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

حق ‌‌طلا‌ق به چگونه‌ حقی گفته ‌‌‌می‌شود‌‌ ؟

حق ‌‌طلا‌ق به حقی گفته ‌‌‌می‌شود که اصولا مال مرد است و زن نیز می‌تواند آن را کسب کند.

آیا مرد ‌‌‌می‌تواند حق ‌‌طلا‌ق را به زن‌ بدهد‌‌ ؟

بله مرد ‌‌‌می‌تواند قبل یا بعد از عقد نکاح حق ‌‌طلا‌ق را به زن‌ بدهد و این کار منع و اشکال قانونی ندارد.

اگر زن حق ‌‌طلا‌ق را دارا باشد از مطالبه و دریافت مهریه منع خواهد شد‌‌ ؟

خیر.

آیا اعطای حق طلا‌ق از جانب مرد به زن سبب محرومیت مرد از آن می‌شود ؟

خیر به هیچ وجه.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حق طلاق | کسب حق طلاق زن – آثار – حق طلاق مرد – وضعیت مهریه

منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی | مجازات کار اجباری در حقوق ایران و بین الملل

۲۵ بازديد

همه ما‌‌‌‌‌ این جمله که کار جوهره مرد است را بسیار شنیده‌ایم. انسان به کار و فعالیت زنده است‌‌. اما‌‌‌‌‌ اجبار اشخاص به انجام دادن کاری، عملی بسیار غلط و غیراخلاقی است. همانند اتفاقی که در زمان آلمان نازی رخ داد‌‌. در زمان هیتلر بود که نازی‌‌ها اردوگاه‌‌های کار اجباری را به راه انداختند و یهودیان‌، افراد معلول و… را مجبور به کار کردن در‌‌‌‌‌ این اردوگاه‌‌ها ‌‌می‌کردند. همین موضوع سبب شد تا جامعه جهانی به فکر نوشتن مقاوله نامه منع کار اجباری بیفتد. در‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی ‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی | مجازات کار اجباری در حقوق ایران و بین الملل

کار اجباری چیست ؟

همان طور که از ظاهر‌‌‌‌‌ این اصطلاح مشخص است کار اجباری به معنای بیگاری و مجبور کردن اشخاص به اشتغال به کاری بر خلاف میل آن‌هاست. در زمان جنگ جهانی دوم اردوگاه‌های کار اجباری توسط آلمان‌‌های نازی شکل گرفت‌‌. در‌‌‌‌‌ این اردوگاه‌‌ها اشخاص را مجبور ‌‌می‌کردند تا کارهای سخت و دشوار را انجام دهند. وضعیت‌‌‌‌‌ این اردوگاه‌‌ها بسیار وخیم بود به طوری که اشخاص زیادی در آن جا جان خود را از دست دادند.

اما‌‌‌‌‌ این موضوع به زمان گذشته ختم نمی‌شود بلکه بر اساس گزارش ارائه شده از سوی سازمان حقوق بشر در حال حاضر نیز در کره شمالی اردوگاه کار اجباری برای زندانیان وجود دارد.

منع کار اجباری در نظام‌‌های حقوقی

وضعیت بد اشخاص در اردوگاه‌‌های کار اجباری و ظالمانه بودن‌‌‌‌‌ این موضوع سبب‌‌‌‌‌ شد که در پنجم ژوئن 1957 طی یک کنفرانس مقاوله نامه‌‌‌ای با عنوان مقاوله نامه منع کار اجباری تصویب شود. بر اساس‌‌‌‌‌ این مقاوله نامه اجبار اشخاص به انجام دادن هر کاری تحت هر عنوانی از جمله تنبیه و مجازات ممنوع بوده و در صورت مشاهده در کشورهای عضو با آن‌ها برخورد ‌‌می‌شود.

پس از تصویب‌‌‌‌‌ این مقاوله نامه و امضا کردن آن توسط کشورهای مختلف در سرتاسر جهان از بیگاری و کار اجباری اشخاص جلوگیری ‌‌می‌شود و هیچ شخصی نمی‌تواند دیگری را مجبور کند تا برای او کار کند.

پیوستن ایران به مقاوله نامه منع کار اجباری

ایران نیز از جمله کشورهایی است که به مقاوله نامه منع کار اجباری پیوسته است. علاوه بر‌‌‌‌‌ این‌، ‌‌‌ایران در نظام حقوقی خود پیرو دین اسلام و دستورات آن است و در دین اسلام همواره بر آزادی فردی اشخاص تاکید شده است. از همین رو در کشور ما نیز از اجبار اشخاص به اشتغال منع شده است. بر این اساس باید به آزادی افراد احترام گذاشت‌‌. اشخاص ‌‌می‌توانند شغل خود را انتخاب نمایند و نباید آن‌ها را مجبور به شغل یا کار معینی نمود.

مجازات کار اجباری در ‌‌‌ایران

در تمام نظام‌‌های حقوقی مجبور کردن اشخاص به کاری دارای مجازات است. در ‌‌‌ایران بر اساس آنچه که در قانون کار جمهوری اسلا‌‌می آمده است مجبور کردن اشخاص به انجام دادن شغلی به صورت اجباری بدون رضایت و میل فرد جرم ‌‌می‌باشد.

بر اساس ماده 172 قانون کار شخصی که دیگری را وادار به انجام دادن کاری بکند علاوه بر‌‌‌‌‌ این که موظف است دستمزد یا اجرت المثل کار شخص را پرداخت کند‌، به حبس از 91 روز تا یک سال و یا به جریمه نقدی معادل 50 تا 200 برابر حداقل مزد روزانه کارگر محکوم ‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد منع کار اجباری در نظام‌‌های حقوقی ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرا‌‌می‌ وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص منع کار اجباری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون منع کار اجباری پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

کار اجباری چیست ؟

کار اجباری عبارت است از مجبور کردن اشخاص به انجام دادن شغلی بر خلاف میل و قصد ایشان که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا کار اجباری در نظام‌‌های حقوقی ممنوع است ؟

بله در هیچ نظام حقوقی کار اجباری مجاز نیست که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مجازات کار اجباری در ‌‌‌ایران چیست ؟

شخصی که دیگری را مجبور به کاری کرده است علاوه بر اینکه باید دستمزد یا اجرت المثل کارگر را بدهد به حبس یا جزای نقدی نیز محکوم ‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

کفالت | تعریف – شرایط – موارد بری‌الذمه شدن کفیل – پایان عقد کفالت

۲۹ بازديد

عقد کفالت به چه معناست؟ عقد به معنای قرارداد بستن در خصوص موضوعات مختلف می‌باشد. عقد به این دلیل انجام می‌گیرد که طرفین بتوانند به هم اعتماد کنند و هر کدام مطمئن باشد که طرف مقابلش به تعهداتش عمل خواهد کرد. در ادامه قصد داریم در مورد عقد کفالت که یکی از انواع عقود در قوانین کشور ما می‌باشد توضیحات مختصری را ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: کفالت | تعریف – شرایط – موارد بری‌الذمه شدن کفیل – پایان عقد کفالت

عقد کفالت چیست‌‌ ؟

عقد کفالت به عقدی گفته می‌شود که طی انجام آن شخص ملزم است فرد دیگری را در یک مدت زمان مشخص و در یک مکان از پیش تعیین شده حاضر نماید.

برای مثال فردی ضمانت می‌کند که فرد بدهکار را در روز…. و در مکان… حاضر نماید تا بدهی‌هایش را پرداخت کند که در این مورد می‌توان گفت عقد کفالت انجام گرفته است.

در عقد کفالت کفیل چگونه بری‌الذمه می‌شود‌‌ ؟

کفیل به کسی گفته می‌شود که عقد کفالت را انجام داده است و تعهد نموده است که در یک مدت زمان مشخص شده فردی را در مکانی حاضر کند.

بری شدن کفیل نیز به این معنا می‌باشد که کفیل دیگر هیچ تعهدی ندارد و تعهدش نسبت به حاضر کردن فرد از بین خواهد رفت. در ادامه برخی موارد که باعث بری شدن کفیل می‌شوند را نام برده‌‌ایم:

از بین رفتن دین در کفالت

اگر فردی که حضور او توسط کفیل تضمین شده است دینی به گردن داشته باشد ولی آن دین از بین‌ برود کفیل بری خواهد شد.

حاضر شدن فرد

اگر خود فردی که حضور او تضمین شده است در مکان به صورت سر خود حضور یابد کفیل دیگر وظیفه‌‌ای در قبال حضور او نخواهد داشت.

گذشتن از حق

اگر فردی که حضور او ضمانت‌ شده است به کسی بدهکار باشد و شخص طلبکار از حقش بگذرد کفیل دیگر تعهدی نخواهد داشت.

فوت فرد

اگر فردی که توسط کفیل حضورش ضمانت شده است‌ فوت نماید تعهد ‌کفیل نیز از بین رفته و دیگر مسئولیتی ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کفا‌لت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کفا‌لت پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

عقد کفالت چیست‌‌ ؟

عقد کفالت به عقدی گفته می‌شود که طی انجام آن فردی حضور فرد دیگر را ضمانت خواهد کرد.

اگر فردی که حضورش ضمانت ‌شده است فوت کند تکلیف چیست‌‌ ؟

مسئولیت کفیل منتفی می‌گردد.

شورای عالی کار | تعریف – وظایف و مسئولیت‌های قانونی – اعضا

۲۱ بازديد

شورای عالی کار چه وظایفی بر عهده دارد؟ در طول تاریخ شاهد شکل گیری گروه‌ها و سندیکاهای مختلف توسط کارگران بوده‌ایم. کارگران که اغلب از سوی کارفرمایان مجبور به انجام کارهایی سخت با حقوقی اندک بودند برای اینکه بتوانند حقوق اولیه خود را کسب نمایند تصمیم به تشکیل چنین گروه‌هایی گرفتند. هدف اصلی تمام این گروه‌ها حمایت از کارگران بود. در زمان حاضر نیز برای اینکه حقوق کارگران پایمال نگردد و همچنین برای بهبود سطح زندگی کارگران یک نهاد دولتی با نام شورای عالی کار شکل گرفته است. در این مطلب به بررسی شورای عالی کار می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: شورای عالی کار | تعریف – وظایف و مسئولیت‌های قانونی – اعضا

شورای عالی کار چیست ؟

با توجه به تعریف ارائه شده در قانون کار فصل دهم ماده 167 شورا‌ی عالی کار‌‌‌‌، شورایی است در وزارت کار که امور مربوط به کارگران و کارفرمایان بر عهده این شورا قرار می‌گیرد.

همان طور که از نام این شورا مشخص است شورایی می‌باشد که در زمینه حقوق و وظائف کارگران و کارفرمایان عمل می‌کند و در این خصوص تصمیم‌های مقتضی را می‌گیرد.

اعضای شورای عالی کار

در ادامه ماده 167 قانون کار اعضای این شورا به شرح زیر مطرح شده است:

1/ وزیر کار و امور اجتماعی که ریاست این شورا را بر عهده دارد.

2/ دو نفر از افراد آگاه و مطلع در زمینه مسائل اجتماعی و اقتصادی. وزیر کار و امور اجتماعی این دو نفر را به هیئت وزیران معرفی می‌نماید و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند هیات وزیران حضور آنان را تصویب می‌نماید. باید توجه داشت که یکی از این دو نفر باید از بین اعضای شورای عالی صنایع انتخاب شود.

3/ سه نماینده از سوی کارفرمایان. یک نفر از بخش کشاورزی انتخاب می‌گردد.

4/ سه نفر به عنوان نماینده کارگران که یک نفر از آن‌ها از بخش کشاورزی است. نمایندگان باید از سوی کانون عالی شوراهای اسلامی ‌کار انتخاب شوند.

بر اساس آنچه که در قانون آمده است تمام اعضا به استثنای وزیر کار و امور اجتماعی برای مدت دو سال انتخاب می‌گردند. بعد از اتمام دو سال انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

وظایف شورای عالی کار

بر اساس کلیتی که در قانون کار مطرح شده است می‌توان به این نتیجه رسید که شورا‌ی عالی کار دارای 4 وظیفه عمده است که با در نظر گرفتن منافع سه جانبه دولت‌‌‌‌، کارگر و کارفرما در چارچوب قانون کار به وظائف خود عمل می‌کند. وظائف شورا‌ی عالی کار به شرح زیر می‌باشد:

تعیین حداقل دستمزد کارگران

یکی از مهم‌ترین وظایف شورا‌ی عالی کار با توجه به ماده 41 قانون کار تعیین حداقل دستمزد دریافتی کارگران است. این شورا موظف است حداقل سالی یکبار با توجه به نرخ تورم مطرح شده از سوی بانک مرکزی و وضعیت جسمی ‌و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده حداقل دستمزدی که یک کارگر باید دریافت نماید را مشخص کند. هیچ قرادادی نباید به کمتر از این مبلغ تنظیم گردد. گاهی ممکن است به ضرورت وضعیت اقتصادی و اجتماعی این شورا بیش از یکبار در سال این حداقل دستمزد را تعیین نماید.

حمایت از کارگران

بدون شک می‌توان علت اصلی تشکیل شورا‌ی عالی کار را حمایت از حقوق کارگران دانست. از همین جهت در قانون وظیفه تدوین آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی در رابطه با حمایت از کارگران بر عهده شورای عالی نهاده شده است. از جمله:

بر اساس ماده 52 قانون کار‌‌‌‌، انجام کارهای سخت و زیان آور و زیر زمینی باید به موجب آیین نامه‌ای باشد که از سوی شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار و شورای عالی تنظیم می‌گردد. این آیین نامه سپس به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی و بهداشت و درمان پزشکی خواهد رسید.

همچنین بر اساس ماده 90 قانون کار طول مدت کار و تعطیلات و مرخصی کارگران بر اساس آیین نامه تدوین شده از سوی شورا‌ی عالی کار است. این آیین نامه باید به تصویب هیئت وزیران برسد.

در قانون کار به موضوع کارگران زن پرداخته شده است. قطعا با توجه به وضعیت جسمانی حساس بانوان نیاز به تمایز قائل شدن میان آنان و دیگران هست. وظیفه تعیین نوع و میزان فعالیت کارگران زن بر عهده شورا‌ی عالی کار گذاشته شده است. این موضوع به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی می‌رسد.

بر اساس ماده 153 قانون کار کارگران می‌توانند شرکت‌های تعاونی داشته باشند و شورا‌ی عالی کار برای این تعاونی دستور العمل‌های مربوطه را صادر می‌نماید و به تایید وزیر کار و امور اجتماعی می‌رساند.

البته باید به این نکته توجه کرد که این تمام این آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در راستای حمایت از کارگران نیست. به طور مثال شورای عالی موظف است تا موارد قصور کارگران‌‌‌‌، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های انضباطی کارگاه‌ها را تدوین نماید و به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی برساند. این دستور العمل قطعا باید منافع کارفرما را تامین نماید.

تشکیل هیئت‌های حل اختلاف کارگر و کارفرما

در مواردی که بین کارگر و کارفرما اختلافی صورت می‌گیرد به طور مثال در مورد تاریخ و میزان مرخصی کارگر هیات‌هایی برای حل این مشکل تشکیل می‌شود. از نظر قانون کار شورا‌ی عالی کار باید اعضا و چگونگی تشکیل جلسات آنان را به عنوان مرجع حل دعاوی کار تعیین نماید و سپس به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی برساند.

تعیین موارد معافیت از قانون کار

از دیگر وظائفی که بر عهده شورا‌ی عالی کار نهاده شده است مشخص کردن فعالیت‌هایی است که می‌توان آن‌ها را از قسمتی از قانون کار معاف کرد. به طور مثال بر اساس ماده 189 قانون کار فعالیت‌های مربوط به پرورش و بهره برداری از درختان میوه‌‌‌‌، جنگل‌ها و مراتع‌‌‌‌، انواع نباتات و دامداری و… می‌توانند به پیشنهاد شورا‌ی عالی کار و تصویب هیات ویزران از شمول قانون کار خارج شوند.

شورای عالی کار به تنهایی وظایف خود را انجام ‌می‌دهد‌‌‌ ؟

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهن مخاطب ایجاد شود این است که شورای عالی کار برای انجام وظایفش از چه مرکزی کمک ‌می‌گیرد‌‌‌؟ که در این مورد باید بگوییم شورای عالی کار ابتدا کاری را که ‌می‌خواهد انجام دهد به هیئت وزیران پیشنهاد ‌می‌کند و سپس با کمک آن‌‌ها آن کار را به تصویب ‌می‌رساند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد شورا‌ی عالی کار می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرامی ‌وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شورای عالی کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شورای عالی کار پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

شورای عالی کار چیست ؟

شورایی که وظیفه رسیدگی به امور مربوط به کارگران و کارفرمایان را بر عهده دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

وظیفه شورای عالی کار چیست ؟

شورای عالی کار چهار وظیفه عمده در راستای حمایت از کارگران را بر عهده دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

استعلام سند ملک | بررسی روش‌های مختلف – آنلاین – پلاک ثبتی – شماره یکتا – کد ملی

۲۵ بازديد

استعلام سند ملک با چه روشی انجام می‌شود؟ در گذشته یکی از مشکلات اساسی در هنگام معامله ملک مربوط به سند مالکیت ملک بود. به طوری که به دلیل مشکلات سند خریدار دچار ضرر مالی زیادی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شد. بی‌شک بهترین راه حل برای جلوگیری از وقوع ضرر و زیان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بعدی در یک معامله ملک این است که قبل از هرگونه پرداخت پول‌‌‌‌‌‌‌‌‌، استعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های لازمه در مورد وضعیت ملک صورت بگیرد. در این مقاله به بررسی استعلام سند ملک ‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: استعلام سند ملک | بررسی روش‌های مختلف – آنلاین – پلاک ثبتی – شماره یکتا – کد ملی

استعلام سند ملک

به طور کلی استعلام کردن به معنی بررسی همه جانبه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌. از نظر اصطلاحی استعلام سند ملک به معنی سنجش اعتبار یک سند از لحاظ حقوقی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

استعلام کردن سند ملک به معنای آن است که شخص معامله گر در مورد وضعیت حقوقی ملک تحقیق نماید. یعنی متوجه شود که مالک ملک چه شخصی است و آیا این ملک دارای مشکل قانونی است یا نه به طور مثال توقیف است یا نه یا اینکه آیا در رهن بانک است یا نه‌‌‌‌‌‌‌‌. بعد از استعلام در مورد سند و هنگامی که مشخص گردید از نظر قانونی این سند مشکلی ندارد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان آن را معامله نمود.

برای آشنایی با نشانه های جعل سند کلیک کنید.

روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های استعلام سند ملک

در قدیم تنها راه انجام استعلام سند فقط از طریق مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک بود‌‌‌‌‌‌‌‌. اما خوشبختانه امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و اطلاعات استعلام از طریق اینترنت و سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به طور آنلاین امکان پذیر گشته است‌‌‌‌‌‌‌‌.

در این صورت اشخاص ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند قبل از معامله به راحتی بدون مراجعه به سازمان ثبت از طریق سایت این سازمان و وارد نمودن اطلاعات ملک در مورد وضعیت حقوقی ملک تحقیق نمایید.

برای آشنایی با پیامدهای خرید بدون سند کلیک کنید.

استعلام آنلاین سند ملک

این روش به صورت آنلاین و از طریق سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان پذیر است. در این روش ابتدا باید وارد سامانه استعلام سازمان ثبت شوید سپس فرم استعلام الکترونیکی را تکمیل نمایید. برای تکمیل این فرم حتما سند باید به شکل تک برگی باشد و امکان استعلام آنلاین اسناد قدیمی و منگوله دار وجود ندارد.

در فرم استعلام اطلاعاتی از جمله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نام استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌، واحد ثبتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شماره اصلی و فرعی ملک‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شماره صفحه و شناسه ملی باید وارد شود. تمام این اطلاعات داخل سند تک برگی مندرج گشته است. همچنین دو مورد به دفتر املاکی که معامله در آن صورت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد مربوط ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. یکی شماره دفتر املاک و دیگری شماره دفتر املاک الکترونیک یا شماره یکتا‌‌‌‌‌‌‌‌.

بعد از وارد نمودن تمام اطلاعات ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان استعلام سند انجام شود.

شماره یکتا برای استعلام سند

یکی از روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رایج کلاهبرداری ملک فروش آن به چند نفر بود‌‌‌‌‌‌‌‌. به طوری که یک ملک به چند نفر فروخته ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شد و افراد زیادی متضرر ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شدند‌‌‌‌‌‌‌‌. دولت برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری کد شناسه استعلام یکتا را ایجاد کرد. در هنگام ثبت اطلاعات ملک در سازمان ثبت اسناد و املاک این کد به مالک داده ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود و در هنگام معامله از طریق این کد ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان در مورد اطلاعات ملک و مالک آن تحقیق نمود.

یکتا یک کد 18 رقمی است که به هر سند اختصاص ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌یابد و به همین دلیل به آن یکتا گفته ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. زیرا کدی که به یک سند اختصاص پیدا ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند فقط مخصوص آن سند است و کد هر سندی با سند دیگر متفاوت است. 

استعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سند ملک با کد ملی

به منظور حفظ حریم خصوصی اشخاص هرگونه استعلام با کد ملی فقط با حضور خود شخص امکان پذیر است. از این رو شخص با در دست داشتن مدارک هویتی خود به سازمان اسناد مراجعه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید و سپس با ارائه کد ملی خود مشخص ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که چه ملک‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با چه اطلاعاتی به نام او است.

اشخاص این گونه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانند در مورد وضعیت ملک‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که به نام آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ثبت شده است اطلاعات کسب کنند.

در صورتی که شخص دیگر بخواهد با استفاده از کد ملی دیگری استعلام بگیرد نیاز به حکم قضایی دارد. به طور مثال شخص الف به دادگاه مراجعه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌نماید و از دادگاه حکم قضایی دریافت ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. سپس به سازمان اسناد و املاک مراجعه ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و با ارائه حکم قضایی و کد ملی آقای ج در مورد سند ملکی آقای ج استعلام ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گیرد.

استعلام سند با پلاک ثبتی

هر ملکی دارای یک پلاک ثبتی منحصر به فرد است. برای استعلام وضعیت پلاک ثبتی ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توان به سایت شهرداری مراجعه کرد و با وارد نمودن پلاک ثبتی در مورد وضعیت ملک اطلاعات جمع کرد. پلاک ثبتی کدی 8 رقمی در زیر پلاک است‌‌‌‌‌‌‌‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعلا‌م سند ملک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعلا‌م سند ملک پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

استعلام سند چگونه است ؟

برای استعلام سند ملک ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید به صورت حضوری و آنلاین اقدام نمایید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

استعلام سند چه قدر طول ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کشد ؟

استعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شهرداری دو روز و استعلام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ثبت یک روز طول ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: استعلام سند ملک | بررسی روش‌های مختلف – آنلاین – پلاک ثبتی – شماره یکتا – کد ملی

وکالت بلاعزل بعد از فوت | بررسی سرانجام عقد وکالت پس از فوت وکیل و موکل

۲۶ بازديد

از آنجایی که وکیل اطلاعات بیشتری نسبت به ما دارد بهتر می‌تواند کارهای حقوقی ما را انجام دهد و ما می‌توانیم برای انجام این امور از او کمک بگیریم. در این مورد می‌بایست به وکیل وکالتی را واگذار کنیم تا بتواند اموری را که به او سپرده‌ایم انجام دهد و ما را به خوبی یاری کند. وکالت انواع و اقسام مختلفی دارد. ‌در ادامه قصد داریم در مورد وکالت بلاعزل بعد از فوت و قوانین آن توضیحاتی را خدمتتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید
منبع: وکالت بلاعزل بعد از فوت | بررسی سرانجام عقد وکالت پس از فوت وکیل و موکل.

وکالت بلاعزل چیست‌ ؟

وکالت بلاعزل به وکالتی گفته می‌شود که طی واگذاری آن به‌ وکیل موکل دیگر حق ندارد که وکیل را از وکالتش عزل کند و وکیل به صورت دائمی ‌امور مربوط به موکلش را انجام خواهد داد.

وکالت بلاعزل بعد از فوت

همانطور که در بالا گفته شد در وکالت بلاعزل موکل نمی‌تواند وکالت را از وکیلش سلب نماید ولی اگر یکی از طرفین فوت کنند وکالت از بین رفته و باطل خواهد بود. برای مثال اگر موکل فوت نماید وکیل دیگر نمی‌تواند وکالت اموال‌ او را به عهده داشته باشد و اگر‌ وکیل فوت کند نیز وکالت باطل می‌شود.

اگر قبل فوت، وکیل شرط کند که بعد از فوت موکل نیز وکالت بلاعزل پابرجا بماند تکلیف چیست‌ ؟

در برخی موارد دیده شده است که وکیل شرط می‌نماید در صورت فوت موکلش وکالت او ادامه یابد اما طبق قانون این شرط پس از فوت موکل اعتباری ندارد و انجام این شرط نیز امکانپذیر نخواهد بود.

با توجه به توضیحات بالا باید بگوییم که در هر صورت پس از فوت وکالت باطل‌ می‌شود و هیچ شرایطی نمی‌تواند مانع از ابطال وکالت در این مورد شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌های حقوقی خود یاری می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت بلا‌عزل بعد از فوت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت بلا‌عزل بعد از فوت پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

وکالت بلاعزل چیست‌ ؟

وکالتی است که در آن موکل نمی‌تواند حق وکالت را از وکیل سلب کند و وکیل می‌تواند تا هر زمان که بتواند امور مربوط به موکلش را انجام دهد.

در صورت فوت موکل وکالت نیز باطل می‌شود‌ ؟

بله اگر هر کدام از طرفین فوت کنند وکالت باطل خواهد شد.