آرشیو دی ماه 1401

ارائه خدمات حقوقی

انحلال قرارداد | موارد انحلال – تفاوت انحلال با بطلان و تعلیق در قرارداد

۳۵ بازديد

قراردادی که بسته می‌شود در صورت وجود شرایطی از بین می‌رود. برهم خوردن قرارداد و رفع آثار آن از ویژگی‌های معدوم گشتن قرارداد است اما باید بدانیم راه‌های متفاوتی برای از بین بردن قرارداد وجود دارد. انحلال قرارداد مسأله­‌ای است که به سبب آن قرارداد به هم می­‌خورد و کاملا با بطلان و تعلیق تفاوت دارد و هر کدام معنای خاصی را به همراه دارند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: انحلال قرارداد | موارد انحلال – تفاوت انحلال با بطلان و تعلیق در قرارداد

قرارداد چیست ؟

از مهم‌ترین موضوعات حقوقی که می­‌توان به آن اشاره نمود همین قراردادها هستند که افراد در جامعه با آن سر و کار دارند.

عقد و قرارداد عبارت است از این که حداقل دو نفر بر ایجاد تعهدی تراضی کنند یا عمل حقوقی خاصی را دو طرفه یا چند طرفه به انجام برسانند. برای آشنایی با انواع شرایط در عقد و قرارداد کلیک کنید.

انحلال قرارداد به چه مفهومی است ؟

همان طور که مستحضر هستید انحلال به معنی بر هم زدن قرارداد است و این­که از ادامه و تداوم آن جلوگیری شود و اعتبار قرارداد و آثار حقوقی که دارا می­‌باشد نیز پایان یابد.

انحلال قرارداد در دو مرحله صورت می­‌گیرد که این مراحل در هرکدام از موارد انحلال قرارداد به صورت کاملا متمایز وجود دارند و شکل می­‌گیرند:

  1. انحلال مربوط به زمانی می­‌شود که طرفین برای انعقاد قرارداد تراضی و توافق دارند تا زمانی که به سبب به وجود آمدن یک علتی، طرفین تصمیم می­‌گیرند که قراردادشان را منحل نمایند.
  2. از زمانی که طرفین تصمیمشان را گرفته‌اند که انحلال محقق شود و موجب می­‌شوند که عهد و پیمان بر هم بخورد و قرارداد موجود در حکم باطل به شمار بیاید.

به این نکته بسیار توجه فرمایید که گفتیم در حکم باطل باشند یعنی مانند قرارداد باطل باشند، لازم به ذکر است که در علم حقوق، در حکم باطل با باطل کاملا تفاوت دارند.

اشکال انحلال

شایان ذکر است که انحلال در هر نوع عقد و قراردادی دارای اشکال مختلفی می­‌باشد که عبارت هستند از:

  1. فسخ قرارداد.
  2. انفساخ.
  3. تفاسخ یا همان اقاله.
  4. انقضا مدت قرارداد.
  5. بطلان عقد.
  6. بذل مدت در عقد نکاح موقت.

نکته: بذل مدت به معنی صرف نظر کردن زوج و یا شوهر از تمتع زوجه و یا زن در باقیمانده مدت نکاح منقطع می­‌باشد.

  1. فوت کردن یکی از متعاقدین.
  2. جلوگیری از انتفاع موضوع عقد.
  3. صوری بودن عقد موجود.
  4. فاسد بودن عقد.

همان­طور که متوجه شدید موارد فوق همگی اشکال گوناگونی از انحلال عقد و قرارداد می­‌باشند که با توجه به شرایط خاص به وجود می‌­آیند.

برای آشنایی با تفاوت های انحلال قرارداد با فسخ قرارداد کلیک کنید.

تفاوت انحلال قرارداد با بطلان آن

موضوعی که باید به آن بسیار توجه کنید این است که اصلا نباید انحلال قرارداد را با بطلان آن اشتباه بگیرید.

انحلال قرارداد و بطلان قراردادها دو موضوع کاملا متفاوت هستند و می­‌توان آن­‌ها را به صورت ذیل بیان نمود:

بطلان قرارداد به این معنا می­‌باشد که در هر زمانی که قرارداد باطل اعلام شود قرارداد از روز اول عقد آن، دارای هیچ­ گونه اعتباری نخواهد بود.

برای این موضوع مثالی را مطرح می­‌کنیم تا کاملا در این مورد شفاف سازی صورت بگیرد، تصور کنید قراردادی را در روز یک خرداد سال 99 بسته و منعقد نموده‌­ایم و در روز نه آذر سال 99 مشخص می­‌شود که این قرارداد ما شامل یکی از موارد بطلان قرارداد است، اثر قرارداد از همان روز یک خرداد از بین می­‌رود و انگار که اصلا این قرارداد بسته نشده است و اوضاع به قبل از عقد قرارداد باز می­‌گردد.

اما در مورد انحلال قرارداد به این شکل نیست و بعد از انعقاد قرارداد، عقد از زمانی که منحل شده است، بی‌اثر می­‌شود و دیگر به قبل از آن زمان سرایت پیدا نخواهد کرد.

به عنوان مثال شما یک قراردادی را در تاریخ بیست آبان منعقد می­‌کنید و در تاریخ سی آبان، تصمیم طرفین بر فسخ قرارداد می­‌شود.

در این حالت، قرارداد از بیستم تا سی آبان کاملا صحیح بوده است و از سی آبان با توافقی که بین طرفین قرارداد صورت گرفته، منحل شده است.

تفاوت انحلال قرارداد و تعلیق آن

لازم به ذکر است که میان انحلال قرارداد و تعلیق آن هم تفاوت­‌هایی وجود دارد.

تعلیق قرارداد در اصل در مواردی به کار برده می­‌شود که اجرای آن قرارداد بنا بر عللی خاص معلق شده است و می­‌تواند با از بین رفتن آن علل تعلیق، قرارداد به طور مجدد اثر خودش را پیدا نماید و دوباره اعتبار خودش را به دست آورد.

اما در مورد انحلال قرارداد به این صورت است که دقیقا از زمان و تاریخ انحلال آن، قرارداد دیگر هیچ نوع اثر حقوقی دارا نمی­‌باشد.

موارد و اسباب انحلال قرارداد

انحلال قرارداد یعنی عقدی به درستی منعقد گردیده است اما به خاطر وجود یک علت خاصی مورد اجرا قرار نمی­‌گیرد.

به عبارتی یعنی اینکه عقد قابلیت این را دارد که اجرا و کامل شود اما وجود یک سبب و یا علتی باعث شده است تا اجرای آن بی‌اثر بشود و در واقع می­‌توان گفت عقد منحل شده است.

موارد انحلال قرارداد را می­‌توان شامل فسخ، اقاله و انفساخ دانست که به سبب وجود آن­‌ها قرارداد منحل می­‌گردد.

وجود وکیل برای فسخ قرارداد و ابطال معامله

بعد از انعقاد یک قرارداد، راه‌ها و روش‌های گوناگونی وجود دارد که هم می‌توان به صورت یک طرفه یا با توافق هر دو طرف قرارداد و یا این که بدون نیاز به هیچ نوع توافق و اراده­‌ای، به صورت قهری، قرارداد مورد نظر را منحل نمود.

اگر بخواهیم به صورت عامیانه موضوع را بررسی نماییم به تمامی روش‌های انحلال قرارداد در زبان عامیانه، فسخ گفته می‌شود.

این در حالی است که فسخ یکی از راه‌­هایی است که با استفاده از آن، قرارداد منحل می­‌گردد و به دلیل وجود همین شرایط است که پیشنهاد می‌شود تا از بدو شروع کار و در هر مرحله کار، با وکیل در این رابطه مشورت نمایید تا بعدها دچار مشکلات نشوید و راحت­‌تر بتوانید آن­‌ها را حل نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انحلال قرارداد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انحلال قرارداد پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

انحلال قراداد به چه معناست ؟

انحلال قرارداد به معنی بر هم زدن آن می­‌باشد به طوری که از تداوم و ادامه آن جلوگیری شود و آثار حقوقی که دارا می­‌باشد هم پایان یابد.

بطلان قرارداد چه معنایی دارد ؟

بطلان قرارداد به این معنا می­‌باشد که از هر زمانی که قرارداد را باطل اعلام نمایند، آن قرارداد از روز اول عقد دارای هیچ­ گونه اعتباری نخواهد بود.

تعلیق قرارداد به چه شکل است ؟

در تعلیق قرارداد، اجرای آن قرارداد بنا بر علتی خاص معلق شده است و اگر آن علت رفع گردد، قرارداد می­‌تواند مجددا اعتبار خودش را به دست بیاورد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: انحلال قرارداد | موارد انحلال – تفاوت انحلال با بطلان و تعلیق در قرارداد

ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج

۲۸ بازديد

در شرع اسلام همواره در مورد اهمیت نطفه آدمی سخن گفته شده است. اهمیت موضوع تا بدان حد است که روایات و احادیث فراوانی در مورد چگونگی انعقاد نطفه‌ای حلال مطرح شده است. اما متاسفانه امروزه با آزاد شدن روابط بین زن و مرد شاهد آن هستیم که روابط جنسی خارج از چارچوب نکاح افزایش یافته که حاصل آن فرزندان نامشروع می‌باشد. از منظر قانون و شرع فرزندی که حاصل رابطه جنسی و آمیزش میان زن و مرد باشد در حالی که بین آن‌ها هیچ علقه زوجیتی وجود ندارد فرزند نامشروع یا ولد زنا است. تکلیف و حقوق فرزندی که به شکل نامشروع به دنیا آمده چیست؟ آیا چنین فرزندی ارث دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج

ارث فرزند نامشروع

پدر و مادر چنین کودکی عملی غیر قانونی انجام داده‌اند اما قطعا این طفل معصوم و بی‌گناه است. بی‌شک حالا این فرزند یک انسان است و باید مانند سایرین از حقوقی برخوردار باشد. یکی از انواع حقوق فرزند نامشروع مربوط به امور مالی است از جمله ارث بردن او از والدین خود.

بر اساس آن چه که در ماده 861 قانون مدنی آمده است موجب ارث بردن اشخاص از هم دو چیز است نسب و سبب. در مورد فرزند نامشروع قانون معتقد است که زنا مانع ایجاد نسب بین فرزند نامشروع و والدین است. به همین دلیل ولدزنا از والدین خود ارث نمی‌برد. از نظر قانونی برای ارث بردن باید نسبت خونی یا سببی باشد در حالی که فرزند نامشروع نسبتی مشروع با والدین خود ندارد پس ارث نمی‌برد.

ماده 884 قانون مدنی به صراحت تکلیف ارث فرزند نامشروع را مشخص کرده است. بر اساس این ماده ولدزنا نه از والدین خود نه از اقوام آنان هیچ ارثی نخواهد برد.

برای آشنایی با شرایط محرومیت از ارث کلیک کنید.

شرط ارث بردن فرزند نامشروع

با اینکه اصل این است که فرزند نا‌مشروع ارث نمی‌برد اما در قسمت دوم ماده یک استثنا بیان شده است. در صورتی که طرفین یا یکی از آن‌ها نسبت به عمل زنا دچار اشتباه شده یا جاهل بوده باشد نسبت به آن طرف فرزند ارث می‌برد و بالعکس.

گاهی پیش می‌آید که یکی از طرفین زنا یا هر دو طرف نسبت به این که عمل زنا است دچار اشتباه می‌شوند یا اینکه جاهل هستند. یعنی نمی‌دانند که کار آن‌ها زنا است بلکه گمان می‌کنند مشروع است. به طور مثال زن و مردی که برای 6 ماه با هم صیغه بودند بدون توجه به زمان صیغه با هم رابطه برقرار می‌کنند در حالی که فکر می‌کنند هنوز زن و شوهر هستند اما در حقیقت مدت صیغه تمام شده است.

از منظر قانونی در این صورت فرزند متولد شده دارای نسبت با والدین خود است و از آن‌ها می‌تواند ارث ببرد زیرابه خاطر این شبهه در عمل زنا سبب ارث بردن ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: شروط تقسیم ارث پدر

البته فقط رابطه وراثت با آن طرفی برقرار می‌شود که دچار اشتباه شده است. در مثال بالا اگر مرد می‌دانسته و زن جاهل بوده که عمل زنا بوده است فرزند از مادر ارث می‌برد و اگر زن نسبت به زنا بودن مطلع بوده اما مرد دچار اشتباه شده از پدر ارث می‌برد. اگر دو طرف هم جاهل بوده‌اند که از دو طرف ارث می‌برد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن فرزند نا‌مشروع از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث فرزند نا‌مشروع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث فرزند نا‌مشروع پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا فرزند نامشروع ارث می‌برد ؟

خیر، فرزند نا‌مشروع ارث نمی‌برد این موضوع در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه صورت فرزند نامشروع ارث می‌برد ؟

در صورت وجود شبهه و جهل نسبت به زنا که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارث فرزند نامشروع | شرط ارث بری فرزند متولد از روابط خارج ازدواج

رجوع در طلاق توافقی | بررسی شرایط رجوع از طلاق توافقی و ثبت آن

۲۷ بازديد

زندگی مشترک ممکن است به جدایی بکشد و در برخی از موارد زمانی که طرفین از همدیگر کراهت دارند یا به هر دلیلی امکان ادامه زندگی مشترک برای آن‌ها وجود ندارد با توافق یکدیگر از هم جدا می‌شوند که اصطلاحا به این نوع از جدایی طلاق توافقی می‌گویند. آنچه که در این جا قصد بررسی آن را داریم خود موضوع طلاق توافقی نیست بلکه رجوع کردن از طلاق توافقی است. با توجه اینکه در طلاق توافقی طرفین هر دو خواستار جدایی هستند سوال اصلی که مطرح است این می‌باشد که آیا امکان رجوع‌ازطلاق‌توافقی وجود دارد؟ آیا اراده شوهر برای رجوع از طلاق به تنهایی کافی است یا خیر؟ یا رجوع هم باید با توافق طرفین باشد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: رجوع در طلاق توافقی | بررسی شرایط رجوع از طلاق توافقی و ثبت آن

ماهیت طلاق توافقی

برای مشخص شدن این موضوع که آیا امکان رجوع از طلاق توافقی وجود دارد ابتدای امر باید بررسی کرد که ماهیت طلاق توافقی رجعی است یا بائن. در رابطه با این موضوع دو دیدگاه دیده می‌شود. به نظر گروهی ماهیت طلاق توافقی مانند طلاق مبارات است که طرفین از یکدیگر اکراه دارند پس نمی‌شود از آن رجوع کرد. اما نکته مهم این است که گاهی در طلاق‌توافقی اصلا مالی هبه نمی‌شود یا بذل مهریه وجود ندارد در حالی که در طلاق مبارات اصولا بذل مهر و هبه عوض وجود دارد. از نظر گروهی دیگر طلاق توافقی از اقسام طلاق رجعی است و امکان رجوع از آن وجود دارد اما نظر غالب بر بائن بودن آن است.

رجوع از طلاق توافقی

بعد از بررسی دو نظر می‌توان به این نتیجه رسید که طلاق توافقی اولا و بالذات رجعی است و امکان رجوع از آن وجود دارد. زیرا ممکن است که طرفین از هم جدا شوند و در مقابل مرد تمام حق و حقوق زن را پرداخت نماید و با اینکه از هم کراهت دارند اما نیازی نباشد تا زن عوضی را پرداخت کند. اما اگر شرایطی به وجود بیاید که در هنگام طلاق توافقی زن مجبور شود عوض بپردازد یا از مهریه خود بگذرد که در این صورت این طلاق توافقی زیر مجموعه طلاق مبارات قرار می‌گیرد.

د‌ر صورتی که طلا‌ق‌توافقی به شکل مبارات باشد با رعایت شرایط ر‌جوع د‌ر طلاق مبارات شوهر نمی‌تواند به زن خود رجوع کند مگر تحت یک استثنا. د‌ر طلاق مبارات فقط د‌ر صورتی حق ر‌جوع وجود دارد که عوض هبه شده یا مهریه بذل شده به زن برگردد. یعنی زن از بخشیدن مهریه‌ای که بذل کرده منصرف شود یا اینکه بخواهد آن عوضی را که هبه کرده است پس بگیرد. در این صورت طلاق قابل رجوع است.

چگونگی رجوع در طلاق توافقی

د‌ر صورت توافقی بودن شرایط ر‌‌جوع‌ازطلا‌‌ق همان گونه است که د‌ر قانون مطرح شده است یعنی باید د‌‌ر زمان عده زن باشد. مرد می‌تواند با کلام یا گفتار خود به همسرش رجوع‌کند و از او بخواهد که به زندگی برگردد.

ثبت رجوع در طلاق توافقی

بر اساس ماده 20 قانون حمایت از خانواده رجوع از طلاق توافقی هم باید در دفترخانه‌ای که طلاق صورتجلسه شده است ثبت شود. مرد یک ماه فرصت برای ثبت دارد. در صورتی که طلاق توافقی از نوع رجعی بوده که به آسانی ثبت می‌گردد. اما اگر از نوع مبارات بوده است در ابتدا اثبات می‌گردد که زن از بذل مهریه پشیمان است یا اینکه عوضی را که داده پس گرفته است. بعد وقتی این موضوع ثابت شد حالا می‌توان رجوع‌ازطلاق را ثبت کرد. قطعا عدم ثبت واقعه رجوع سبب مجازات از سوی قانونگذار است.

عدم امکان رجوع از طلاق توافقی

موانع رجو‌ع از طلا‌ق‌توافقی همان است که ماده 1145 قانون مدنی به طور کلی برای طلاق مطرح نموده است. از جمله طلاق زن یائسه و طلاق قبل از نزدیکی به دلیل نداشتن عده و همچنین طلاق بعد از سه بار وصلت متوالی و طلاق خلع و مبارات که در این خصوص پیش از این گفته شده است که در چه صورت امکان رجوع وجود دارد. نکته: معمولا زنان در طلاق توافقی تمام یا بخشی از مهریه خود را می‌بخشند تا روند طلاق تسریع و همچنین حق رجوع از مرد سلب گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در خصوص رجوع‌درطلاق توافقی می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. وکیل دات کام پاسخگوی مشکلات حقوقی شما در سریع‌ترین زمان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ر‌جوع د‌ر طلاق توافقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ر‌جوع در طلاق تو‌افقی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا امکان رجوع از طلاق توافقی وجود دارد ؟

بله امکان رجوع هست اما طلاق توافقی عمدتا بائن است که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

چه کسی د‌ر طلاق توافقی باید رجوع کند ؟

در صورت رجعی بودن طلاق مرد رجوع می‌کند و در صورت بائن بودن مرد چنین حقی ندارد که د‌ر متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

آیا د‌ر طلاق تو‌افقی باید رجوع از طلاق ثبت شود ؟

بله باید رجوع ثبت شود و مرد در صورت عدم ثبت مجازات می‌شود که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: رجوع در طلاق توافقی | بررسی شرایط رجوع از طلاق توافقی و ثبت آن

شروط دوازده گانه طلاق | بررسی شروط مندرج در قباله ازدواج – آثار حقوقی و عملی هر یک

۳۳ بازديد

هر امضایی که شما بر روی کاغذ می‌زنید قطعا اثراتی به دنبال دارد. این که انسان بدون هیچ آگاهی و یا بدون خواندن سند و برگه‌ای آن را امضا کند اشتباه محض است. گاهی انسان تحت تاثیر شرایط و جو اطراف شروطی را می‌پذیرد و حتی بدون آگاهی زیر این شروط را امضا می‌کند. یکی از این مواقع در هنگام ازدواج است. سر سفره عقد هر دو عروس و داماد به قدری خوشحال هستند که هر شرطی را بی‌چون و چرا امضا می‌کنند. در داخل عقدنامه بخشی مربوط به شروط دوازده گانه طلاق می‌باشد. در این مطلب به بررسی شروط ضمن عقد قباله ازدواج پرداخته‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره طلاق کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شروط دوازده گانه طلاق | بررسی شروط مندرج در قباله ازدواج – آثار حقوقی و عملی هر یک

شروط دوازده گانه طلاق

از سال 1360 در عقدنامه دو بند به شکل پیش فرض قرار گرفت که در هنگام عقد سردفتر ملزم به خواندن آن‌ها برای زوجین است. بعد از توضیح هر بند باید آن‌ها را به امضای زوجین برساند. در بند ب عقدنامه دوازده شرط مطرح شده است که در صورت وجود این شروط زوجه حق دارد تقاضای طلاق از شوهر را بکند. در ادامه هر یک از این شروط توضیح داده می‌شود. البته طرفین می‌توانند خارج از این موارد برای ازدواج خود شروطی را مطرح کنند.

برای آشنایی با نحوه درخواست طلاق کلیک کنید.

شرط اول از شروط دوازده گانه طلاق

یکی از حقوق مسلمی که زن در زندگی مشترک دارد حق دریافت نفقه از شوهر است. در شرط اول ذکر شده است که اگر شوهر به مدت 6 ماه حقوق مالی زوجه را پرداخت نکند و امکان اجبار او وجود نداشته باشد زن حق طلاق دارد. حقوق مالی زن که باید شوهر پرداخت کند نفقه، اجرت المثل و مهریه است. در صورتی که شوهر این حقوق را پرداخت نکند ابتدا دادگاه او را مجبور به پرداخت می‌کند و اگر چنین چیزی ممکن نباشد زن می‌تواند طلاق بگیرد.

شرط دوم از شروط دوازده گانه طلاق

بد رفتاری شوهر اگر به حدی برسد که برای زوجه غیر قابل تحمل شود این حق را برای زن ایجاد می‌کند که بتواند طلاق بگیرد. بر اساس ماده 1103 قانون مدنی زوجین ملزم به خوش رفتاری با یکدیگر هستند. قطعا حسن معاشرت معنای مختلفی برای هر کس دارد. بنابراین برای این که رفتار شوهر را حسن معاشرت دانست یا سوء رفتار باید به دو معیار عرف اجتماعی و شخصیت زوجه توجه کرد. در صورتی که شوهر رفتاری داشته باشد که از نظر عرف جامعه بد رفتاری باشد به طور مثال مدام اخم کند و اصلا مهربان نباشد یا اینکه با توجه به شخصیت زوجه در هنگام حرف زدن با همسرش از الفاظ نامناسب استقاده کند مصداق عدم رعایت حسن برخورد است. اگر این رفتارها به حدی برسد که غیر قابل تحمل باشند نه اینکه گاهی بخاطر شرایط خاص شوهر بداخلاقی کند، این حق برای زن ایجاد می‌شود که طلاق بگیرد.

شرط سوم از شروط دوازده گانه طلاق

هنگامی که شوهر یک بیماری خطرناک دارد و این بیماری قابل درمان نباشد و سلامتی زن را به خطر بیندازد زن می‌تواند برای حفظ جان طلاق بگیرد.

شرط چهارم

دیوانه بودن زوج این حق را برای زن ایجاد می‌کند که طلاق بگیرد. البته در ابتدای امر امکان فسخ نکاح وجود دارد ولی در صورتی که نکاح را نتوان فسخ کرد زن می‌تواند طلاق بگیرد. قطعا استفاده از واژه دیوانه نشان می‌دهد که هر گونه بیماری روانی شوهر باعث ایجاد حق طلاق برای زوجه می‌شود.

شرط پنجم

اشتغال مرد به شغلی که به حیثیت و آبرو و مصالح خانوادگی زن آسیب می‌زند. الزاما این شغل نباید خلاف قانون باشد. گاهی شغلی کاملا قانونی است اما با شان و آبروی زن مغایرت دارد. در این صورت دادگاه با بررسی موقعیت اجتماعی و خانوادگی زن و سپس با بررسی شغل در صورت وجود مغایرت اجازه طلاق را به زن می‌دهد.

شرط ششم

در صورتی که شوهر مرتکب عملی شود و به دنبال آن به مجازات حبس 5 سال یا بیشتر محکوم شود و حکم مجازات نیز در حال اجرا باشد یعنی شوهر در حبس باشد و این حبس بیشتر از 5 سال طول بکشد زن ملزم به ادامه زندگی مشترک نیست. البته اگر شوهر محکومیت مالی داشته باشد و به خاطر ناتوانی از پرداخت محکوم‌به به 5 سال حبس شود یا اینکه به حبس و جزای نقدی محکوم شود که مجموعا باعث شود 5 سال یا بیشتر در حبس بماند حق طلاق برای زن ایجاد می‌گردد. آن چه اهمیت دارد محکوم به حبس بودن به مدت 5 سال و بیشتر است حالا هر دلیلی که داشته باشد و اینکه حکم در حال اجرا باشد نه این که در حال تعلیق باشد یا به هر دلیلی اجرای آن متوقف شده باشد.

شرط هفتم

اعتیاد شوهر به هر چیزی که به تشخیص دادگاه سبب شده باشد زندگی برای زن سخت شده باشد و حتی به سلامتی او آسیب وارد کند به طور مثال اعتیاد به مشروبات الکلی یا مواد مخدر. البته این جا چیزی درمورد دخانیاتی مانند سیگار و قلیان و… گفته نشده است زیرا از نظر عرفی سیگار کشیدن اعتیاد بسیار مضر نیست اما این امکان وجود دارد که در شرایطی خاص با صلاح دید دادگاه استعمال این دخانیات نیز ایجاد حق طلاق برای زوجه بکند.

شرط هشتم

در صورتی که زوج بدون هیچ عذر موجهی و بدون اطلاع دادن به مدت 6 ماه متوالی غیبت کند. البته این 6 ماه باید پشت سر هم باشد گاهی غیبت از 6 ماه هم بیشتر است اما چون متوالی نبوده مثلا گاهی شوهر برمی‌گشته یا خبری از خود می‌داده است حق طلاق ایجاد نمی‌کند.

شرط نهم

از دیگر مواردی که برای زن حق طلاق را ایجاد می‌کند محکومیت شوهر به مجازاتی است اعم از حدی یا تعزیری که مغایرت با شان و موقعیت زن دارد. قطعا تشخیص مغایرت داشتن یا نداشتن با دادگاه است.

شرط دهم

اگر بعد از گذشت 5 سال از زندگی مشترک مرد نتواند بچه‌دار شود زن می‌تواند طلاق بگیرد. این بچه‌دار نشدن می‌تواند به هر دلیلی باشد مثلا عقیم بودن مرد. فرقی در این که این مشکل از ابتدا بوده یا بعد از ازدواج به وجود آمده است نیست بلکه مهم آن است که بعد از 5 سال مرد نتواند بچه‌دار شود.

شرط یازدهم

در صورتی که زوج مفقودالاثر شود و به مدت 6 ماه بعد از مراجعه زن به دادگاه اثری از او نباشد زن اجازه طلاق دارد. تفاوت مفقودالاثر شدن با غیبت شوهر در این است که اولا در غیبت باید 6 ماه متوالی صبر کرد تا زن بتواند طلاق بگیرد ولی مفقودالاثری حتی اگر یک ماه هم باشد کافی است. فقط باید اثبات گردد که مرد مفقودالاثر شده در این صورت زن می‌‌تواند اقدامات اولیه طلاق خود را انجام دهد. دوم در غیبت شوهر ملاک مدت زمان عدم مراجعه شوهر است که باید 6 ماه طول بکشد ولی در مفقودالاثری مهم زمان مراجعه زوجه به دادگاه است که از آن زمان باید 6 ماه را محاسبه کرد. ممکن است که شوهر 1 سال است که گم شده یا یک ماه، هیچ فرقی ندارد. مهم تاریخ مراجعه زن به دادگاه برای طلاق است.

شرط دوازدهم

آخرین شرط که در زندگی زناشویی زیاد پیش می‌آید ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول است که برای زن حق طلاق ایجاد می‌کند.

برای آشنایی با شرایط رجوع از طلاق کلیک کنید.

استفاده از شروط دوازده گانه طلاق

با توجه به این که از نظر شرعی و قانونی حق طلاق با مرد است قانون گذار سعی کرده است تا با درج این شروط در عقدنامه از حقوق زن در زندگی مشترک دفاع کند تا زن مجبور به ادامه زندگی مشترک در حالی که برای او رنج‌آور است نشود. در صورت بروز هر یک از شروط بالا زن می‌تواند با ادله خود به دادگاه مراجعه نماید و طلاق بگیرد. البته اینکه زن در واقعیت در رویه قضایی تا چه حد می‌تواند حق خود را بگیرد موضوعی جداست. توصیه می‌شود حتما برای تسهیل در روند پرونده طلاق از یک وکیل حرفه‌ای کمک بگیرید. با استفاده از دانش یک وکیل خانواده مجرب می‌توانید راحت‌تر و سریع‌تر به خواسته خود برسید زیرا پرونده طلاقی که از سوی زن مطرح شود دارای پروسه‌ای پیچیده و طولانی است که وکلای وکیل دات کام به راحتی می‌توانند شما را در این مسیر همراهی کنند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شروط دوازده گانه طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شروط دوازده گانه طلاق پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا امضای تمام شروط دوازده گانه الزامی است ؟

خیر، طرفین هر شرطی را که بخواهند می‌توانند امضا کنند و هر کدام را که نمی‌خواهند می‌توانند رد کنند که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

آیا علاوه بر شروط دوازده گانه طلاق می‌توان شرط دیگری مطرح کرد ؟

بله، هر شرطی که طرفین بخواهند می‌توانند اضافه کنند که در مطلب به تفصیل بیان شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شروط دوازده گانه طلاق | بررسی شروط مندرج در قباله ازدواج – آثار حقوقی و عملی هر یک

زمان پرداختن نفقه زوجه | شرایط پرداختن نفقه همسر – بررسی زمان تعلق نفقه

۳۱ بازديد

شروع زندگی مشترک را می‌توان شروع یکسری از حقوق و تکالیف برای زوجین دانست. هر کدام متعهد می‌شوند وظائفی را بر عهده بگیرند که بسیاری از این تکالیف را قطعا در دوران مجردی خود نداشتند. شرع و قانون حدود این وظائف را به وضوح مشخص کرده است. یکی از این وظائف مربوط به امور مالی در زندگی مشترک است که بر عهده مرد می‌باشد. مرد به عنوان رئیس خانواده باید خانواده خود را تامین کند. نفقه مصداق بارز یکی از وظائف مالی اصلی مرد در مقابل زوجه است وظیفه‌ای که قانون گذار در ماده 1106 قانون مدنی بر دوش مرد گذاشته است اما زمان پرداختن نفقه زن چه موقع است و چه شرایطی دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: زمان پرداختن نفقه زوجه | شرایط پرداختن نفقه همسر – بررسی زمان تعلق نفقه

نفقه و مصادیق آن

ماده 1107 قانون مدنی مصادیق نفقه را به عنوان نمونه مطرح کرده است. بر اساس این ماده مرد موظف است تا با توجه به موقعیت و وضعیت زن همه نیازهای او را برطرف کند از جمله نیاز به خوراک، لباس، مسکن و هزینه‌های بهداشت و درمان. حتی قانون گذار از نیازهای اساسی و اولیه فراتر رفته و مرد را موظف کرده در صورتی که زن عادت به داشتن خدمتکار داشته یا اینکه از انجام دادن کارها ناتوان است برای او خادم بگیرد.

البته همان طور که گفته شد آن چه در ماده بیان شده فقط از باب مثال است و انحصاری نیست. در نتیجه طرفین می‌توانند در مورد موارد دیگر با هم توافق کنند به طور مثال توافق برای تامین هزینه‌های تحصیل زوجه.

زمان پرداختن نفقه به زن

با توجه به ماده 1102 قانون مدنی همین که عقد نکاح به درستی واقع شود رابطه زوجیت نیز بین طرفین ایجاد می‌شود. داشتن رابطه زوجیت شروع تکالیف و حقوق طرفین نسبت به یکدیگر است. در نتیجه به محض وقوع عقد زن مستحق دریافت نفقه است و می‌تواند نفقه خود را از شوهر مطالبه کند.

شرایط پرداختن نفقه زوجه

برای اینکه زن مستحق دریافت نفقه باشد دو شرط وجود دارد:

1/ عقد نکاح دائم: در ماده 1106 قانون مدنی فقط زمانی که عقد دائم بین طرفین باشد شوهر ملزم به پرداخت مهریه است. البته در ازدواج موقت می‌توان شرط کرد که مرد نفقه را پرداخت کند ولی از نظر قانونی در صورتی که از قبل توافق نشده باشد مرد وظیفه پرداخت نفقه زوجه در عقد موقت را ندارد.

2/ عدم نشوز زن: همان طور که مرد تکلیف به پرداخت نفقه دارد زن هم باید از شوهر خود تمکین کند. به محض وقوع عقد همان طور که زن حقوق مالی دارد باید متقابلا تکالیف زناشویی را نسبت به شوهر خود انجام بدهد. ماده 1108 قانون مدنی زنی را که تمکین نکند مستحق دریافت نفقه نمی‌داند.

دریافت نفقه | زمان پرداختن نفقه زن

به محض وقوع عقد می‌توان نفقه را مطالبه کرد و در صورت استنکاف مرد از دادن نفقه زن می‌تواند از طریق مراجع قانونی برای گرفتن حق خود اقدام نماید.

قطعا کمک گرفتن از یک وکیل مجرب در مراحل گرفتن نفقه می‌تواند کمک بزرگی برای زوجه باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در خصوص نفقه و زمان پرداخت آن از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زمان پرداختن نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان پرداختن نفقه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می‌گیرد ؟

از زمان وقوع عقد نکاح که در رابطه با این موضوع در مطلب توضیح مفصل داده شده است.

نفقه بر چه اساسی پرداخت می‌شود ؟

بر اساس وضعیت و موقعیت زوجه که در رابطه با این موضوع در مطلب توضیح مفصل داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: زمان پرداختن نفقه زوجه | شرایط پرداختن نفقه همسر – بررسی زمان تعلق نفقه

دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند | شرایط بهره‌مندی فرزند از نفقه

۲۳ بازديد

ایجاد رفاه و تهیه لوازم زندگی فرزندان به عهده پدر آن‌هاست. به این لوازم و رفاه به اصطلاح نفقه می‌گویند و بر اساس ماده ۱۲۰۴ ق.م نفقه شامل مسکن، پوشاک، خوراک و همچنین فراهم نمودن شرایط تحصیل و… می‌شود. بر اساس ماده ۱۱۱۹ ق.م چنانچه پدر فوت کند یا استطاعت مالی کافی جهت پرداخت نفقه نداشته باشد، نفقه فرزند به ترتیب بر عهده اجداد پدری، مادر و اجداد مادری قرار می‌گیرد. زمانی که پدر با داشتن قدرت مالی کافی جهت پرداخت نفقه، از پرداخت آن سر باز زند، مادر فرزند می‌تواند نسبت به عدم پرداخت نفقه از سوی او اقامه دعوی کند و وی را ملزم به اجرای حکم دادگاه نماید. حال می‌خواهیم بدانیم برای مطالبه نفقه فرزند دادگاه صالح کدامست که می‌تواند به دادخواست مادر رسیدگی کند؟ برای کسب اطلاع درباره نفقه فرزند کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند | شرایط بهره‌مندی فرزند از نفقه

فرزند تا چه زمانی از نفقه بهره می‌برد ؟

لازم است بدانید همیشه پرداخت نفقه فرزند از طرف پدر الزامی نبوده و تحت شرایط خاصی نفقه‌ای به فرزند تعلق نمی‌گیرد. حال می‌خواهیم بدانیم چه زمانی نفقه به فرزند تعلق می‌گیرد؟

الف) افراد ملزم به انفاق استطاعت مالی داشته باشند. بر اساس ماده ۱۱۹۸ ق.م زمانی فرد ملزم و مجبور به پرداخت نفقه است که از تمکن و قدرت مالی کافی برخوردار باشد و بابت پرداخت آن در مضیقه قرار نگیرد. تشخیص این امر با توجه به تعهدات و نحوه زندگی فرد و به عهده دادگاه است.

ب) فرد ذی نفع از نفقه، نیازمند و فقیر باشد. مطابق ماده ۱۱۹۷ ق.م زمانی به فرد نفقه تعلق می‌گیرد که تنگدست و محتاج باشد و نتواند مایحتاج خود را تهیه کند؛ بنابراین تا زمانی که مطابق قانون فرزند، شغلی ندارد و یا در حال تحصیل است، نفقه او بر عهده پدر است. البته نفقه فرزند دختر و پسر با هم تفاوت دارد؛ چنانچه:

الف) دختر تا زمانی که شغلی ندارد و مجرد است نفقه می‌گیرد اما چنانچه بعد از ازدواج و طلاق به خانه پدر برگردد واجب النفقه نخواهد بود.

ب) پسر تا ۲۰ سالگی و پس از آن چنانچه در حال تحصیل باشد، واجب النفقه است. البته باید توجه داشت که زمانی هزینه تحصیل جزو نفقه است که تحصیل واجب و ضروری باشد؛ در غیر این صورت پدر وظیفه‌ای در قبال پرداخت هزینه تحصیل ندارد.

در ضمن باید گفت که نفقه معوقه و گذشته به فرزند تعلق نمی‌گیرد و قابل درخواست نیست و تنها از زمان شکایت و اقامه دعوا نفقه حال و آینده محاسبه گردیده و به فرزند پرداخت می‌شود؛ به عنوان مثال نفقه پرداخت نشده سال‌های گذشته فرزند، قابل مطالبه نخواهد بود.

دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند

هنگامی که مادر نفقه فرزندش را مطالبه می‌کند، باید به چه دادگاهی رجوع کند و دادگاه صالح جهت رسیدگی به این امر چه دادگاهی است؟

بر اساس قانون، هر دادگاه از دو حیث قابل قابل بررسی است، صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی.

منظور از صلاحیت ذاتی دادگاه شایستگی و صلاحیت آن جهت رسیدگی به نوع خاصی از دعاوی است که در این صورت دادگاه صالح جهت مطالبه نفقه، دادگاه خانواده است؛ بنابراین مادر برای اقامه دعوی و شکایت علیه پدر فرزندش باید به دادگاه خانواده رجوع کند.

از طرفی ما تعداد زیادی دادگاه خانواده در سطح کشور داریم؛ آیا مادر فرزند می‌تواند به هر دادگاهی جهت رسیدگی به پرونده کودک خود رجوع کند؟ در اینجا بحث صلاحیت محلی دادگاه به میان می‌آید، چون دادگاه صالح جهت درخواست نفقه، دادگاه محل اقامت پدر یا شخص مسئول پرداخت نفقه فرزند است؛ بنابراین مادر برای مطالبه نفقه خود، باید به دادگاه خانواده محل اقامت پدر فرزند خود مراجعه کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دادگاه صالح برای مطالبه نفقه فرزند | شرایط بهره‌مندی فرزند از نفقه

پایان حضانت فرزند دختر و پسر

۱۸ بازديد

پس از طلاق زوجین می‌بایست مشخص کنند که کدام یک از آن‌ها حضانت فرزندشان را به عهده بگیرد. چنانچه ایشان در تعیین سرپرست اختلاف نظر داشته باشند دادگاه با توجه به مصلحت فرزند شخص مناسب را انتخاب خواهد کرد. اما حضانت فرزند نیز روزی به پایان خواهد رسید و پدر و مادر پس از این مدت به لحاظ قانونی به عنوان سرپرست و مراقب فرزند شناخته نمی‌شوند. در ادامه توضیحاتی در خصوص پایان حضانت فرزند دختر و پسر ارائه خواهیم نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: پایان حضانت فرزند دختر و پسر

حضانت فرزند

حضانت فرزند در واقع به معنای حمایت و مراقبت پدر و ‌مادر از او می‌باشد. دادگاه پس از طلاق حضانت فرزند را به یکی از والدین او‌ واگذار می‌کند‌. فردی که‌ به عنوان سرپرست انتخاب می‌شود می‌بایست بسیار صالح باشد و مصلحت فرزند را بخواهد. مطابق قانون دختر و پسر از زمان تولد تا سن هفت سالگی تحت حضانت مادر می‌باشند. پس از هفت سالگی نیز پسر تا سن ۱۵ سالگی و دختر تا سن ۹ سالگی تحت حضانت پدر خواهند بود. برای کسب اطلاع دقیق در مورد حضانت کلیک کنید.

پایان حضانت فرزند دختر و پسر

پایان حضانت دختر و پسر با رسیدن سن آن‌ها به ۹ و ۱۵سال فرا می‌رسد. پس از رسیدن آن‌ها به این سنین طبق قانون دختر و پسر دیگر بالغ و عاقل می‌باشند. فرزندان با رسیدن به این سن می‌توانند سرپرست خود را شخصا انتخاب نمایند. برای مثال دختر می‌تواند مادر را به عنوان سرپرست خود انتخاب کند و با او زندگی کند.

بیشتر بخوانید : سن قانونی تصمیم گیری حضانت

پس از پایان حضانت فرزند پدر و مادر می‌توانند حضانت دائمی آن‌ها را از دادگاه دریافت کنند ؟

چنانچه دختر یا پسر یکی والدین را به عنوان سرپرست خود انتخاب کند و بخواهد که‌ با او زندگی کند فرد انتخاب شده می‌تواند حضانت دائمی فرزندش را از دادگاه دریافت نماید اما این به این معنی نیست که والد دیگر از حقوقش محروم شود. او طبق قانون هر گاه که بخواهد قادر به دیدار با فرزند خود خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دائم کلیک کنید.

فرزندان پس از رسیدن به سن 9 و 15 می‌توانند خودشان انتخاب کنند که با چه کسی زندگی کنند. همچنین چنانچه سرپرستی که طبق حکم قطعی دادگاه حضانت را گرفته صلاحیت خود را از دست بدهد می‌توان از وی سلب حضانت نمود. این مطلب تحت عنوان موانع حضانت مقاله‌ای جداگانه به خود اختصاص داده است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پایان حضانت فرزند دختر و پسر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پایان حضانت فرزند دختر و پسر پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

حضانت به چه معناست ؟

سرپرستی، مراقبت، تربیت و نگهداری از فرزند.

پایان حضانت دختر و پسر در چه سنی اتفاق می‌افتد ؟

پسر در سن ۱۵ سالگی و دختر در سن ۹ سالگی.

فرزندان از زمان تولد تا سن هفت سالگی تحت حضانت چه کسی هستند ؟

تحت حضانت مادر.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: پایان حضانت فرزند دختر و پسر

اجازه جد پدری برای ازدواج دختر | رضایت پدر بزرگ پدری در نکاح دختر

۲۴ بازديد

ازدواج سرآغاز زندگی مشترک زن و مرد است. برای بستن صحیح عقد نکاح با فرد مورد نظر می‌بایست به برخی قوانین پای‌بند بود تا به راحتی بتوان با آن فرد ازدواج کرد. ازدواج برای دختران قوانینی دارد که یکی از این قوانین اجازه جد پدری برای ازدواج دختر می‌باشد. در ادامه توضیحات مختصری را در این خصوص بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج و مدارک لازم برای ثبت ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اجازه جد پدری برای ازدواج دختر | رضایت پدر بزرگ پدری در نکاح دختر

آیا دختر برای ازدواج نیازمند اجازه جد پدری می‌باشد ؟

مطابق ماده ۱۰۴۳ قانون‌مدنی دختر باکره می‌بایست برای ا‌زدواج خود از پدر یا جد پد‌‌ری خود اجازه بگیرد. در اکثر موارد دختران با کسب اجازه از پدر خود برای ازدو‌اج اقدام می‌نمایند اما اگر پدر دختر فوت نموده باشد دختر در صورت دسترسی داشتن و در قید حیات بودن جد پد‌ر‌ی باید بر‌ای کسب ا‌جازه به ایشان مراجعه نماید. در صورتی که پدر نیز در قید حیات باشد اما به دختر اجازه ازدواج ندهد نیز دختر می‌تواند با کسب اجازه از جد پد‌ری خود (در صورت وجود و در قید حیات بودن) ازدواج کند.

برای آشنایی با شرایط لازم برای اجازه پدر برای ازدواج دختر کلیک کنید.

در چه صورت دختر می‌تواند بدون اجازه جد پدری برای ازدواج اقدام نماید ؟

در موارد زیادی قانون گذار به دختر اجازه می‌دهد که بدون کسب اجا‌زه از جد پدری برا‌ی ازدواج اقدام کند. در ادامه سه مورد اصلی ازدواج دختر بدون اذن جد پدری را بیان نموده‌ایم:

جنون و دیوانگی

در صورتی که جد پد‌ری دختر در سلامت عقلی نباشد و دچار جنون و دیوانگی شده باشد دختر می‌تواند بدون کسب اجازه از او ازدواج کند.

بیشتر بخوانید : ازدواج مجنون

عدم ارائه دلیل منطقی

در صورتی که جد پدری بدون دلیلی منطقی به دختر اجازه ازدواج ندهد دختر می‌تواند با دریافت اجازه از دادگاه برا‌ی ا‌زدواج اقدام کند.

در دسترس نبودن

چنانچه جد پدری دختر در دسترس نباشد و دختر نتواند برای کسب اجازه به او دسترسی پیدا کند قانون به او اجازه ازدواج می‌دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌جازه جد پدر‌ی برای ا‌زدواج دختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جازه جد پدر‌ی برای ا‌زدواج دختر پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

در صورتی که پدر به دختر اجازه ازدواج ندهد دختر با دریافت اجازه از جد پدری قادر به ازدواج‌خواهد بود ؟

بله در صورتی که پدر یا جد پدری به دختر اجازه ازدواج دهند دختر می‌تواند برا‌‌ی ا‌زدواج اقدام کند و نیازی به اجازه هردوی آن‌ها نیست.

اگر جد پدری بدون دلیل به دختر اجازه ازدواج ندهد تکلیف چیست ؟

دختر می‌تواند با کسب اجازه از دادگاه بر‌ای ا‌زدواج اقدام کند.

جد پدری کیست ؟

جد پدری همان پدربزرگ پدری دختر است که می‌تواند به او اجازه ازدواج دهد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اجازه جد پدری برای ازدواج دختر | رضایت پدر بزرگ پدری در نکاح دختر

نزاع چیست | تعریف و عناصر جرم نزاع و درگیری خیابانی

۲۵ بازديد

همانطور که می‌دانید میلیون‌ها انسان بر روی کره زمین در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند که، هرکدام دارای نظر و عقیده متفاوتی می‌باشند. این تفاوت نظر و عقیده گاهی ممکن است باعث بروز اختلافاتی میان افراد یک جامعه شود و در نتیجه یک درگیری خشونت آمیز را به بار آورد. به همین دلیل قانونگذار درگیری، دعوا، مشاجره و… را صحیح ندانسته و در صورت وجود برخی شرایط این کار را به عنوان جرم بر شمرده است. جرم نزاع یکی از جرائمی است که توسط قانونگذار تعیین شده است و در واقع همان درگیری میان افراد می‌باشد در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص اینکه جرم نزاع چیست و چه عناصر و مجازاتی دارد توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نزاع چیست | تعریف و عناصر جرم نزاع و درگیری خیابانی

تعریف جرم نزاع در قانون چیست ؟

جرم نزاع یکی از جرائمی است که می‌تواند باعث آسیب مالی و جانی به یک یا چندین نفر شود. هر گاه دو یا چند نفر اقدام به مشاجره و دعوا با یکدیگر نمایند و یکدیگر را مورد ضرب و شتم قرار دهند، در واقع مرتکب جرم نزاع شده‌‌اند و مطابق قانون مجازات خواهند گردید.

جرم نزاع نیز مانند برخی جرائم دیگر برای تحقق نیاز به وجود سه عنصر مادی، قانونی و معنوی دارد که در این جرم هرکدام از آن‌ها تعریف جداگانه‌‌ای دارند. نکته حائز اهمیت در تحقق جرم نزاع این است که افراد به قصد آسیب به یکدیگر این عمل را مرتکب شده باشند. اما اگر فرد به طور نا خواسته و برای دفاع شخصی از خود این عمل را مرتکب شده باشد، در واقع مجرم شناخته نخواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله دفاع مشروع را مطالعه نمایید.

عناصر جرم نزاع چیست ؟

جرم نزاع نیز مانند اکثر جرائم دارای سه عنصر مادی، معنوی و قانونی است، که در صورت وجود آن‌ها می‌توان گفت جرم صورت گرفته است. این سه عنصر در زیر به طور کامل شرح داده شده‌‌اند:

  • عنصر مادی

عنصر مادی جرم نزاع یعنی فرد مرتکب عمل درگیری و ضرب و شتم شده باشد.

  • عنصر معنوی

عنصرمعنوی این جرم نیز به معنای این است که فرد به قصد نزاع و درگیری و آسیب به دیگران مرتکب این عمل شده باشد.

  • عنصر قانونی

عنصر قانونی به معنای جرم تلقی شدن عمل در قانون می‌باشد، که قانونگذار نزاع و درگیری را به عنوان جرم تلقی نموده است.

مجازات جرم نزاع در قانون چیست ؟

جرم نزاع در قانون مجازات مشخصی دارد. نزاع معمولا توسط چند نفر صورت می‌گیرد و قانونگذار برای همه شرکت کنندگان این جرم مجازات تعیین کرده است. مجازات جرم نزاع بر اساس میزان آسیب دیدگی در ضرب و شتم و برخی شرایط مجرمان تعیین می‌گردد. در زیر مجازات تعیین شده در قانون برای جرم نزاع ذکر گردیده است:

  • اگر نزاع باعث قتل یک انسان شود، همه شرکت کنندگان در این جرم به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند گشت.
  • چنانچه نزاع و درگیری باعث قطع یکی از اعضای بدن شخصی شود، مجازات مرتکبین شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود.
  • اگر درگیری باعث ضرب و جرح افراد شود، مجرمین به سه ماه تا یک سال حبس محکوم خواهند شد.

نکته: در برخی موارد که قاضی صلاح بداند، برخی از مرتکبین جرم نزاع به مجازات‌هایی مثل اعدام، قصاص، پرداخت دیه و… محکوم خواهند شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نزاع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نزاع پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

مجازات نزاع منجر به قتل یک انسان چیست ؟

در این صورت مجازات مرتکبین مابین یک تا سه سال حبس خواهد بود.

عنصر قانونی جرم نزاع چیست ؟

عنصر قانونی جرم نزاع یعنی این عمل در قانون به عنوان جرم شناخته شده باشد، که قانونگذار نزاع را به عنوان جرم بر شمرده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نزاع چیست | تعریف و عناصر جرم نزاع و درگیری خیابانی

ثبت رجوع از طلاق | مجازات عدم ثبت رجوع – نمونه دادخواست رجوع از طلاق

۱۶ بازديد

در کشور ایران قانون گذار همواره در قانون به صراحت اعلام کرده است که افراد موظف هستند تا احوال شخصیه خود از جمله ولادت، ازدواج و طلاق را به طور رسمی ثبت کنند. حتی در صورت عدم ثبت این وقایع در قانون برای اشخاص خاطی مجازات نیز تعیین شده است. رجوع از طلاق از این قاعده مستثنی نیست و در صورت رجوع (بازگشت) مرد به همسرش باید این موضوع در دفاتر رسمی ثبت گردد. زمانی که حکم طلاق جاری می‌شود اصل بر جدایی و عدم پیوند نکاح بین طرفین است در نتیجه اگر به هم رجوع کرده باشند باید این موضوع ثبت گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ثبت رجوع از طلاق | مجازات عدم ثبت رجوع – نمونه دادخواست رجوع از طلاق

رجوع از طلاق

بر اساس ماده 1148 قانون مدنی شوهر بعد از طلاق دادن همسرش می‌تواند در مدت معینی که عده نام دارد به زن و زندگی مشترکشان باز گردد. این حقی است که هیچ قرارداد و شرطی نمی‌تواند بر خلاف آن تنظیم شود و این حق را از شوهر بگیرد.

رجوع کردن به همسر از دو طریق فعلی و کلامی امکان دارد. بر اساس ماده 1149 قانون مدنی در صورتی که مرد بخواهد رجوع کند همین که لفظ یا کلامی را بگوید یا اینکه کاری انجام دهد که نشان دهنده درخواست او برای رجوع به همسرش است کافی می‌باشد و نیاز به خواندن صیغه نکاح نیست. البته نیت مرد مهم است و اینکه از این حرف یا عمل حتما باید قصد رجوع به همسر را داشته باشد نه چیز دیگری. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رجوع از طلاق کلیک کنید.

عدم امکان رجوع از طلاق

در برخی از موارد امکان رجوع برای شوهر وجود ندارد. ماده 1145 قانون مدنی به وضوح این موارد را مطرح کرده است. از جمله مواردی که امکان رجوع وجود ندارد:

1/ طلاق زن یائسه و زن قبل از نزدیکی است. به دلیل اینکه در این موارد اصلا عده وجود ندارد پس نمی‌توان رجوع کرد.

2/ طلاق خلع و مبارات.

3/ بعد از سه طلاق که بعد از سه وصلت متوالی بوده است. باید توجه داشت که این سه مورد وصلت حتما باید متوالی باشند یعنی بین این‌ها زن یا مرد با دیگری عقد نکرده باشند. همچنین این وصلت طرفین می‌تواند در قالب نکاح یا رجوع باشد.

علاوه بر این موارد یک مورد دیگر هم هست که در متن ماده نیامده است. زمانی که دادگاه حکم به طلاق را به درخواست زن داده باشد مرد دیگر نمی‌تواند رجوع کند. زیرا در این جا زن بوده که درخواست جدایی داده و دادگاه هم پذیرفته است.

ثبت رجوع از طلاق

اگرچه قانون گذار تشریفات نکاح را برای رجوع از طلاق الزامی نمی‌داند اما این بدین معنی نیست که در رجوع از طلاق خواست شوهر به تنهایی کافی باشد.

شوهر برای اینکه به زن خود رجوع کند علاوه بر اینکه باید کلامی بگوید یا عملی بکند که نشانه تمایل او برای رجوع به زن است بعد از آن باید رجوع به زن را ثبت کند. در هنگام ثبت کردن رجوع نیاز به خواندن مجدد عقد نکاح نیست.

بر اساس ماده 20 قانون حمایت از خانواده مرد تا یک ماه پس از رجوع به زن وقت دارد تا به دفترخانه‌ای که صورت جلسه طلاق در آن ثبت شده است مراجعه نماید و اعلام کند که به همسرش رجوع کرده است. سپس صورت جلسه طلاق ابطال می‌شود و طلاق ثبت نمی‌گردد.

البته توجه به این نکته مهم است که رجوع باید در زمان عده زن صورت بگیرد. اگر مرد بعد از مدت زمان عده زن به دفترخانه مراجعه کند باید اثبات نماید که رجوع در زمان عده بوده ولی حالا به دلایلی بعد از پایان زمان عده برای ثبت آمده است. مهم آن است معلوم گردد زمان رجوع در هنگام عده بوده است.

برای کسب اطلاعات درباره مدت زمان رجوع بعد از طلاق کلیک کنید.

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

شوهر وظیفه ثبت ر‌جوع را دارد. اگر به هر دلیلی رجوع کند ولی این موضوع را ثبت نکند بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده زن می‌تواند از او شکایت کند. دادگاه علاوه بر اینکه شوهر را ملزم به ثبت ر‌جوع می‌کند او را به جزای نقدی درجه پنج یعنی مبلغ 80 تا 180 میلیون ریال یا حبس تعزیری درجه هفت یعنی 91 روز تا 6 ماه حبس محکوم می‌کند.

نمونه دادخواست رجوع از طلاق

اینجانب: …………………… فرزند آقای …………………. و نام مادر خانم ………………. دارای شناسنامه شماره: ……………….. صادره از: ………………. متولد: …………. ساکن: ……………………….. با سند ازدواج شماره ………… مورخ ….. تهران که زوجه خود بانو: …………… فرزند آقای ……………. متولد ……. ساکن نشانی ذکر شده را طبق طلاقنامه شماره ………………… مورخ …………. تنظیمی دفتر رسمی ثبت طلاق شمارۀ ………… مطلقه کرده بودم، به موجب این سند رسمی و بر اساس ماده 1148 قانون مدنی اعلام می‌دارم که در زمان عده یعنی در تاریخ …….. به زوجه توصیف شده خود رجوع کردم و دوباره با ایشان قصد زندگی مشترک دارم. اما به جهت عدم دسترسی به دفترخانه طلاق برای ثبت واقعه رجوع طی این سند با امضای زوجه و شاهدان رجوع خود از طلاق را اعلام می‌دارم.

تاریخ

محل امضاء زوج:

محل امضاء زوجه:

محل امضاء شاهد اول:

محل امضاء شاهد دوم:

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت ر‌جوع ا‌ز طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ر‌جوع ا‌ز طلاق پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

وظیفه ثبت رجوع از طلاق با چه کسی است ؟

شوهر. در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمانی مهلت برای ثبت رجوع از طلاق وجود دارد ؟

تا یک ماه پس از رجوع به همسر برای ثبت فرصت وجود دارد که در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا عدم ثبت رجوع از طلاق مجازات دارد ؟

بله. شوهر به جزای نقدی و حبس محکوم می‌شود که در متن به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ثبت رجوع از طلاق | مجازات عدم ثبت رجوع – نمونه دادخواست رجوع از طلاق