آرشیو بهمن ماه 1401

ارائه خدمات حقوقی

امتناع موجر از دریافت مال الاجاره | اقدامات لازم از طرف مستاجر

۲۲ بازديد

آیا امکان امتناع موجر از دریافت مال الاجاره وجود دارد؟ قرارداد اجاره یک قرارداد مرسوم میان افراد جامعه است. به واسطه این قرارداد مالک طی مدت زمان مشخصی ملک خود را در اختیار مستأجر می‌گذارد. و مستأجر تا زمانی که قرارداد پابرجاست می‌تواند از منافع ملک بهره ببرد. روابط موجر و مستأجر همواره با چالش‌هایی روبه‌رو است. یکی از مشکلاتی که ممکن است میان موجر و مستأجر ایجاد شود خودداری مالک از تحویل گرفتن مالی است که آن را اجاره داده است. در ادامه مقاله به مسئله امتناع موجر از دریافت مال‌الاجاره می‌پردازیم. برای آشنایی با نحوه نگارش اجاره نامه دستی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع: امتناع موجر از دریافت مال الاجاره | اقدامات لازم از طرف مستاجر

امتناع موجر از دریافت مال الاجاره

در روابط موجر و مستأجر یکی از مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاید امتناع مالک از تحویل‌گرفتن کلید ملک خودش است. وقتی زمان قرارداد اجاره تمام شود، قرارداد نیز خودبه خود به پایان می‌رسد. اگر بعد از پایان قرارداد کلید ملک در دست مستأجر باشد، گویی ملک همچنان در تصرف مستأجر است. در این شرایط گاهی ممکن است موجر به دلایلی از تحویل گرفتن کلید ملک امتناع کند. تصرف ملک پس از پایان قرارداد اجاره برای مستأجر مسئولیت‌هایی ایجاد می‌کند. بنابراین مستأجر برای جلوگیری از این مشکلات باید حتماً کلید ملک را به موجر برگرداند. در صورتی که پس از پایان قرارداد اجاره ملک همچنان در اختیار مستأجر باشد دو فرض ایجاد می‌شود.

فرض اول در امتناع موجر از دریافت مال الاجاره

در فرض اول مستأجر بعد از پایان قرارداد اجاره ملک را با اجازه و رضایت موجر در تصرف دارد. در این صورت مستأجر باید در ازای استفاده‌ای که از ملک می‌برد باید هزینه و اجرت‌المثل آن را بپردازد. این اجرت‌المثل ممکن است با اجاره‌بهای تعیین شده در قرارداد متفاوت باشد. زیرا قرارداد اجاره به پایان رسیده است. و معمولاً اجرت‌المثل بر اساس شرایط عرفی تعیین می‌شود. البته معمولاً مستأجر همان مبلغ اجاره‌بها را به عنوان اجرت‌المثل می‌پردازد. مستأجر در این شرایط این امتیاز را دارد که در صورتی که با وجود تصرف ملک از آن استفاده‌ای نکرده هزینه‌ای نپردازد.

فرض دوم در امتناع موجر از دریافت مال الاجاره

در فرض دوم مستأجر بعد از اتمام مدت قرارداد اجاره بدون اجازه مالک به تصرف ملک ادامه می‌دهد. در این حالت از نظر قانون مستأجر غاصب خواهد بود. غصب کننده مسئول تمامی عیب‌ها و نقص‌های ایجاد شده در ملک است. حتی اگر این نقص ناشی از عمل مستأجر و یا ناشی از تعدی و تفریط وی نباشد. بنابراین اگر ایراد وارد بر ملک عامل خارجی داشته باشد مسئولیت آن با غاصب است.

اقدامات مستأجر پس از پایان قرارداد اجاره

بهتراست مستأجر بعد از آن که قرارداد اجاره به پایان رسید اقدام به تعیین تکلیف قرارداد اجاره نماید. در صورتی که دو طرف تمایل به ادامه قرارداد باشند قرارداد اجاره تمدید می‌شود. اما ممکن است موجر قرارداد اجاره را تمدید نکند. و با این وجود کلید ملک را نیز تحویل نگیرد. در این صورت مستأجر در زمره یکی از دو فرض مذکور قرار می‌گیرد. قانون روابط موجر و مستأجر مشکل امتناع موجر از تحویل گرفتن کلید ملک را پیش‌بینی کرده است. ماده 13 این قانون اقدامات لازم مستأجر را در این شرایط به ‌تفصیل بیان می‌کند. مستأجر می‌تواند جهت تحویل دادن کلید قانوناً مراحل تأمین دلیل را انجام دهد.

ماده 13 قانون روابط موجر و مستأجر

قانون روابط موجر و مستأجر در ماده 13 اقدامات مستأجر را در شرایط امتناع موجر از تحویل کلید ملک را این‌گونه تعیین می‌نماید:

« هر‌گاه مستأجر به علت انقضاء مدت اجاره یا در مواردی که به تقاضای او حکم فسخ اجاره صادر شده مورد اجاره را تخلیه کند و موجر از‌ تحویل گرفتن آن امتناع کند مستأجر مکلف است به وسیله اظهارنامه از موجر یا نماینده قانونی او تقاضا کند که برای تحویل مورد اجاره حاضر شود. ‌در صورتی که موجر ظرف پنج روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه حاضر نگردد مستأجر باید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه و تخلیه کامل مورد اجاره را‌ تأمین دلیل نماید و کلید آن را به دفتر دادگاه تسلیم کند. ‌از این تاریخ رابطه استیجاری قطع می‌شود و دفتر دادگاه ظرف ۲۴ ساعت به موجر یا نماینده قانونی او اخطار می‌کند که برای تحویل گرفتن مورد اجاره‌ و دریافت کلید حاضر شود تا زمانی که مستأجر به ترتیب فوق عمل نکرده باشد تعهدات او به موجب مقررات این قانون و شرایط اجاره‌نامه برقرار است.»

تأمین دلیل در زمان امتناع موجر دریافت مال الاجاره

زمانی که افراد تشخیص بدهند در حال حاضر دلیلی جهت اثبات حقشان در دعوای آینده وجود دارد تقاضای تأمین دلیل می‌دهند. همچنین اگر این احتمال وجود داشته باشد که دلایل موجود تا شروع دادگاه از بین برود یا قابل استفاده نباشد تقاضای تأمین دلیل می‌دهند. فرض کنید افرادی وجود دارند که می‌توانند به نفع شما در دادگاه شهادت دهند. حال ممکن است تا زمان شروع دادگاه این شاهدان منصرف شوند و یا دیگر در دسترس نباشند. در چنین شرایطی با تأمین دلیل از بروز این مشکل جلوگیری می‌شود. درخواست تأمین دلیل در شورای حل اختلاف مطرح می‌شود. شورای حل اختلاف صالح آن شورایی است که دلایل مورد درخواست تأمین دلیل قرار می‌گیرند در حوزه آن وجود داشته باشند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در صورت امتناع مالک از دریافت مال‌الاجاره مستأجر چه اقدامی انجام دهد ؟

مستأجر می‌تواند طبق ماده 13 قانون روابط موجر و مستأجر عمل کند و جهت تحویل دادن کلید قانوناً مراحل تأمین دلیل را انجام دهد.

اجرت‌المثل استفاده از ملک بعد از پایان قرارداد اجاره چگونه تعیین می‌شود ؟

از آنجایی که قرارداد اجاره به پایان رسیده است و معمولاً اجرت‌المثل بر اساس شرایط عرفی تعیین می‌شود. البته معمولاً مستأجر همان مبلغ اجاره‌بها را به عنوان اجرت‌المثل می‌پردازد.

در چه صورتی مستأجر به عنوان غاصب شناخته می‌شود ؟

در صورتی که مستأجر بعد از اتمام مدت قرارداد اجاره بدون اجازه مالک به تصرف ملک ادامه می‌دهد از نظر قانون مستأجر غاصب خواهد بود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: امتناع موجر از دریافت مال الاجاره | اقدامات لازم از طرف مستاجر

ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید

۲۲ بازديد

ابطال ضمانت نامه بانکی چگونه انجام می‌شود؟‌ یکی از خدمات مهم و کاربردی بانک‌‌‌‌ها برای مشتریانشان ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی است. بانک به عنوان یک پشتوانه مالی قوی و سرمایه دار بزرگ می‌تواند در صورت وجود شرایط لازم به درخواست مشتری ضمانت نامه بانکی صادر کند‌‌. بر این اساس هر گاه که مشتری نتواند تعهد مالی خود را انجام دهد بانک به عنوان ضامن به درخواست ذینفع پول را پرداخت می‌کند. در ادامه توضیحاتی را در خصوص خاتمه بخشیدن به ضمانت نامه بانکی و نحوه ابطال آن خدمتتان ارائه خواهیم نمود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید

ابطال و خاتمه ضمانت نامه بانکی

با توجه به این که ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی دارای استحکام هستند برای بانک این امکان وجود ندارد که بعد از ضمانت کردن از انجام تعهد خود سرباز زند. اما بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در موارد زیر امکان ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد.

1. سررسید مدت اعتبار ضمانت نامه

بدیهی است در صورتی تاریخ پایان اعتبار ضمانت نامه برسد این ضمانت نامه باطل می‌شود. حتی اگر ذینفع درخواست وصول ضمانت نامه را نداده باشد. به طور مثال اگر اعتبار ضمانت نامه شش ماه باشد بعد از گذشت شش ماه این ضمانت نامه باطل می‌گردد و ذینفع نمی‌تواند از آن استفاده نماید.

البته بر اساس دستورالعمل نظارت بر ضمانت نامه‌‌‌‌های بانکی امکان تمدید آن‌‌‌ها وجود دارد.

2. درخواست مبنی بر ابطال ضمانت نامه بانکی

با توجه به این که شخص ذینفع حق استفاده از ضمانت نامه را دارد خود او هم می‌تواند این حق را از خودش سلب کند.

اما حق ابطال برای بانک صادر کننده ضمانت نیز وجود دارد. عمدتا این بانک‌‌‌‌ها هستند که درخواست ابطال ضمانت نامه را می‌دهند. در مواردی که برای بانک محرز گردد علیرغم اینکه ضمانت خواه صلاحیت و شرایط لازم برای دریافت ضمانت نامه را نداشته است برای او ضمانت نامه بانکی صادر شده است می‌تواند آن را ابطال نماید. به طور مثال ضمانت نامه بر خلاف شرایط و نرخ سود اعلامی‌بانک مرکزی بوده است.

همچنین در صورتی که مشتری مدارک و اسناد جعلی به بانک ارائه داده باشد این حق برای بانک ایجاد می‌شود تا علاوه بر ارائه درخواست ابطال ضمانت نامه بانکی در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی نیز شکایت نماید.

3. ارائه سند یا اسنادی مبنی بر حصول شرایط خاص مندرج در ضمانت نامه بانکی

در صورتی که ضمانت نامه برای شرایط خاصی صادر شده باشد اگر آن شرط خاصی که در ضمانت نامه قید شده است اتفاق بیفتد ضمانت نامه خاتمه می‌گردد.

4. به صفر رسیدن وجه ضمانت نامه

در دو صورت وجه الضمان به صفر می‌رسد: اولا وقتی که تمام آن یک جا به ذینفع پرداخت شود دوما از طریق تقلیل وجه الضمان.

گاهی تمام وجه به یکباره به ذینفع پرداخت نمی‌شود بلکه در طی مراحلی این وجه تقلیل پیدا می‌کند تا جایی که به صفر می‌رسد. تقلیل وجه فقط از سوی ذینفع امکان دارد. شخص ذینفع می‌تواند در طی یک درخواست کتبی از بانک ضامن بخواهد تا مبلغی را از کل وجه الضمان کسر نماید. بانک موظف است نسبت به صدور اسناد مبنی بر تقلیل و ارسال آن‌‌‌ها جهت اطلاع ذینفع و مشتری اقدام نماید.

در صورتی که این تقلیل تا چند مرتبه ادامه پیدا کند و در نتیجه آن مبلغ ضمانت نامه به صفر برسد خود ضمانت نامه نیز ابطال می‌گردد.

نحوه ابطال ضمانت نامه بانکی

در صورت هر یک شرایط ذکر شده در بالا این امکان وجود دارد که ضمانت نامه باطل شود‌‌. بعد از ابطال بانک مراتب را به ذینفع و مشتری اعلام می‌دارد و وثایق و سپرده نقدی دریافتی از مشتری به وی بازگردانده می‌شود.

نحوه تمدید ضمانت نامه بانکی

مدت زمان هر ضمانت نامه حداکثر یک سال است. در صورتی که بیش از یک سال ضمانت نیاز باشد این امکان وجود دارد که بعد از پایان مدت اعتبار ضمانت نامه تمدید گردد. به این صورت که ضمانت نامه یک ساله صادر می‌شود و پس از آن شخص ذینفع درخواست کتبی خود را مبنی بر تمدید مهلت به بانک ارائه می‌دهد. هر ضمانت نامه حداکثر به مدت یکسال قابل تمدید است‌‌.

بانک موافقت کتبی ضمانت خواه و ذینفع را مبنی بر تمدید مهلت ضمانت نامه دریافت می‌کند به دنبال آن مدارک پرداخت کارمزد تمدید و در صورت تغییر وثائق مورد نظر بانک، تامین وثائق جدید نیز لازم می‌باشد. بانک می‌تواند با این درخواست تمدید موافقت یا مخالفت نماید.

مهلت تمدید ضمانت نامه بانکی تا پایان ساعت اداری تاریخ اعتبار ضمانت نامه است و بعد از آن درخواست تمدید دیگر پذیرفته نمی‌شود‌‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ابطال ضمانت نامه بانکی از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ابطال ضمانت نامه بانکی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ابطال ضمانت نامه بانکی پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا امکان ابطال ضمانت نامه بانکی وجود دارد ؟

بله‌‌‌، اگر چه ضمانت نامه یک سند قطعی است و بانک باید به تعهد خود برای ضمانت مشتری عمل کند اما با حصول شرایطی امکان ابطال وجود دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا امکان تمدید مدت ضمانتنامه وجود دارد ؟

بله ضمانت نامه می‌تواند به درخواست ذینفع تمدید گردد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تا چه زمانی مهلت تمدید ضمانت نامه وجود دارد ؟

تا پایان وقت اداری تاریخ خاتمه اعتبار ضمانت نامه مهلت دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ابطال ضمانت نامه بانکی | ضوابط ابطال و خاتمه – نحوه ابطال و تمدید

ارث صیغه | ارث عقد موقت – ارث بردن زن و فرزند در ازدواج موقت

۲۱ بازديد

ارث عبارت است از حقوق و اموالی که پس از مرگ مورث به ورثه تعلق می‌گیرند. بر اساس ماده ۸۶۴ ق.م یکی از اشخاصی که ارث به او تعلق می‌گیرد هر یک از زوجین است. البته به شرطی که هنگام فوت دیگری زنده باشد. موت و مرگ ممکن است حقیقی یا فرضی باشد که در هر صورت، موجب تقسیم اموال و ارث می‌شود. در این نوشته به بررسی این سوال می‌پردازیم که در چه صورت به زن از شوهرش ارث می‌رسد؟ آیا در عقد موقت یا به زبان عامیانه همان صیغه نیز به زوجه ارث می‌رسد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: ارث صیغه | ارث عقد موقت – ارث بردن زن و فرزند در ازدواج موقت

ارث در عقد موقت

عقد موقت یا منقطعه عبارت است از عقدی که تنها با خواندن صیغه عقد و با مدت و مهریه معلومی برقرار می‌شود. در قانون مدنی نیز در ماده ۹۴۰، تنها از ارث بردن زوجینی که در عقد دائم یکدیگر هستند صحبت شده است؛ بنابراین زنی که در عقد موقت مردی قرار دارد، از او ارث نمی‌برد. از نظر اغلب حقوقدانان و طبق قانون مدنی شرط ارث بری هم در عقد موقت باطل است و این امر نشدنی است چرا که قوانین راجع به ارث، از قوانین آمره و غیر قابل تغییر هستند و نمی‌توان برخلاف آن‌ها عمل کرد.

ارث زوجه در صیغه یا همان ازدواج موقت

بر اساس ماده ۹۴۶ ق.م زن در صورت فرزند داشتن همسرش، یک هشتم از عین اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول شوهرش را به ارث می‌برد و در صورت فرزند نداشتن زوج، یک چهارم از کل اموال مرد به او تعلق می‌گیرد. حال می‌خواهیم بدانیم که این مقدار به زنی که در عقد موقت است هم تعلق خواهد گرفت یا خیر؟

مطابق فقه و قانون و بر اساس مواد ق.م تنها زوجینی که در عقد دائمی یکدیگر قرار دارند از یکدیگر ارث می‌برند، البته در صورتی که از دریافت ارث محروم نباشند.

پس زن در هیچ صورتی در ازدواج موقت ارث نمی‌برد مگر اینکه با مرد ازدواج دائم نماید.

ارث فرزند از ازدواج موقت

فرزند مشروع مرد در هر حال مستحق ارث است. حال این فرزند می‌تواند حاصل عقد موقت باشد یا دائم. این امر تفاوتی در تعلق ارث یا میزان آن ایجاد نمی‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث صیغه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث صیغه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: ارث صیغه | ارث عقد موقت – ارث بردن زن و فرزند در ازدواج موقت

حکم قانونی ترک منزل توسط مرد – مجازات ترک خانه از طرف شوهر

۲۰ بازديد

پس از برقراری عقد نکاح میان زن و مرد و شروع زندگی مشترک آن‌ها، مطابق قانون برای هر یک حقوق و مسئولیت‌هایی در مقابل یکدیگر ایجاد می‌شود. به عنوان مثال زن ملزم به سکونت گزیدن در منزل و اقامتگاه شوهر و مرد نیز در مقابل ملزم به پرداخت نفقه و همچنین ریاست و سرپرستی خانواده است. عدم انجام این وظایف توسط زوجین گاهی جرم شناخته شده و مجازات کیفری در پی دارد. در زندگی مشترک، مردان معمولا به عنوان حامی و تکیه‌گاه خانواده شناخته می‌شوند که این امر مسئولیت‌هایی برایشان به دنبال می‌آورد. در این بحث به پاسخ این سوال می‌پردازیم که حکم قانونی ترک منزل توسط مرد بدون دلیل قانع کننده و محکمه پسند چه می‌باشد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حکم قانونی ترک منزل توسط مرد – مجازات ترک خانه از طرف شوهر

ترک منزل توسط مرد

گاهی اوقات مردان از مسئولیت‌ها و وظایف خود در زندگی مشترک و در قبال خانواده شانه خالی می‌کنند و محل زندگی را بی‌هیچ دلیل موجه و قابل قبولی ترک می‌کنند. چنانچه این ترک منزل به مدت حداقل ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه به طور متناوب رخ دهد، به طوری که زندگی خانواده با عسر و حرج و مشقت همراه گردد، این رفتار مطابق قانون قابل مجازات است. حال به بررسی انواع ضمانت اجراها و مجازات‌های عدم انجام وظایف ناشی از ترک خانه می‌پردازیم.

حکم قانونی ترک منزل توسط مرد

ایجاد حق طلاق برای زن: در صورت ترک منزل توسط مرد زن در دو حال حق طلاق دارد:

۱- ترک منزل مذکور در شروط عقدنامه و سند ازدواج:

یکی از شروط دوازده‌گانه چاپ شده در سند ازدواج بند ۸ است که بیان می‌کند: چنانچه زوج بدون دلیل و عذر موجه زندگی مشترک را ترک کند، زوجه می‌تواند از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند. البته تشخیص دلیل و عذر و همچنین تشخیص ترک منزل به عهده دادگاه است و به نظر و رای محکمه بستگی دارد. پس مطابق این بند ضمانت اجرای ترک خانه توسط زوج، استحقاق یافتن زن برای درخواست طلاق است.

۲- ترک منزل مذکور در ماده ۱۱۳۰ ق.م و به عسر و حرج افتادن زوجه:

مطابق این ماده، ترک منزل توسط مرد به مدت حداقل ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه به طور متناوب و به سختی و عسر و حرج افتادن زوجه به طوری که ادامه زوجیت و زندگی وی را با مشکل و مشقت همراه کند، حق طلاق را برای زوجه فراهم می‌آورد. بنابر این ماده اگر مرد بدون دلیل خانه را ترک کند، پس از ۶ ماه متوالی و یا تکرار متناوب ترک منزل به مدت ۹ ماه، زوجه می‌تواند با مراجعه به حاکم شرع، درخواست طلاق کند و اگر عسر و حرج و سختی زندگی زوجه به اثبات برسد، دادگاه زوج را مجبور به طلاق می‌کند و در صورتی که محل زندگی مرد مشخص و امکان اجبار میسر نباشد، زوجه یکطرفه و با اجازه حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

حبس تعزیری مجازات ترک منزل و عدم پرداخت نفقه

حبس، توقیف اموال و ممنوع الخروج شدن ضمانت اجراهای عدم انجام تکالیف مرد است.

مطابق ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده هرگاه زوج استطاعت مالی و توان پرداخت نفقه را داشته باشد اما از تمکین و پرداخت آن خودداری نماید، در صورت شکایت زوجه و اثبات دلایل او به حبس تعزیری درجه ۶ محکوم می‌گردد. حبس تعزیری درجه ۶ شامل حبس بیش از ۶ ماه تا دو سال، پرداخت جزای نقدی و… است.

می‌دانیم که پرداخت نفقه به زن یکی از موارد تمکین برای مرد معرفی شده است. چنانچه مرد با استطاعت مالی، پس از ترک منزل، نفقه زوجه را نیز نپردازد علاوه بر موارد اشاره شده حبس تعزیری نیز برای وی تعیین می‌گردد. در صورت نامعلوم بودن اقامتگاه زوج، زن می‌تواند با مراجه به دادگاه و با داشتن حق توکیل ضمن عقد نکاح، نفقه و مهریه را مطالبه کند. در صورتی که زوج از قدرت و استطاعت مالی برای پرداخت مهریه برخوردار نبود وی به حکم دادگاه تا زمان پرداخت مهریه ممنوع الخروج می‌گردد و در صورتی که مرد توان مالی داشته باشد اموال او از طرف دادگاه توقیف شده و از محل آن مهریه زوجه پرداخت می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم قانونی ترک منزل توسط مرد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم قانونی ترک منزل توسط مرد پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حکم قانونی ترک منزل توسط مرد – مجازات ترک خانه از طرف شوهر

عدم استماع دعوی | قرار و آثار حقوقی عدم استماع دعوی

۲۹ بازديد

قرار‌ها بخش بسیار زیادی از آرای صادره توسط محاکم قضایی را تشکیل می‌دهند و می‌توانند تعیین کننده نتیجه دعاوی مختلف باشند. وقتی قاضی یک قرار صادر می‌کند در واقع نظر و رای خود را در خصوص پرونده مورد نظر اعلام کرده است. برخی از قرار‌ها قابل اعتراض می‌باشند و به برخی دیگر نیز نمی‌توان اعتراض نمود. قرار‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و هرکدام با توجه به نوع پرونده و موضوع آن صادر می‌شوند. یکی از انواع قرار‌هایی که امروزه در دادگاه‌ها صادر می‌شود قرار عدم استماع دعوا می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص قرار عدم استماع دعوی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم استماع دعوی | قرار و آثار حقوقی عدم استماع دعوی

قرار عدم استماع دعوی چیست‌ ؟

قرار عدم استماع دعوا یکی از انواع قرار‌هایی است که در خصوص پرونده‌های مختلف در مراکز قضایی صادر می‌گردد. این قرار در مواقعی صادر می‌گردد که قاضی به طور قانونی، رسیدگی به اصل و ماهیت دعوا را مجاز نداند یا این کار را بیهوده تلقی کند. در قانون مواردی پیش بینی شده‌اند که در صورت وجود آن‌ها رسیدگی به اصل دعوا مجاز نیست یا بیهوده خواهد بود.

برای مثال فردی ادعا می‌کند که از شخص دیگری پول و طلبی دارد و برای دریافت طلب خود علیه او در دادگاه طرح دعوا می‌نماید. حال اگر در دادگاه ثابت شود که خواهان پولی را که به خوانده قرض داده است از طریق فروش مواد مخدر به دست آورده است، قاضی قرار عدم استماع دعوا صادر می‌کند. این به این دلیل است که افراد نمی‌توانند در خصوص پولی که از راه‌های نامشروع به دست آورده‌اند در دادگاه علیه دیگری طرح دعوا نمایند و در اینجا قرار عدم استماع دعوا صادر می‌شود. این قرار آثار حقوقی مختلفی را برای پرونده به دنبال خواهد داشت.

نکته: قرار عدم استماع دعوا قابل تجدید نظر خواهی می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله سقوط دعوا را مطالعه فرمایید.

آثار حقوقی قرار عدم استماع دعوی

قرار عدم استماع دعوا یکی از قرار‌هایی است که در مواقعی که رسیدگی به دعوایی مجاز نیست یا بیهوده است صادر می‌گردد. این قرار می‌تواند آثار حقوقی بسیار زیادی برای پرونده داشته باشد. در زیر برخی از آثار حقوقی این نوع قرار را ذکر کرده‌‌ایم:

  • این قرار هیچگونه آسیبی به حق و حقوق افراد وارد نخواهد کرد.
  • در صورتی که این قرار صادر شود هزینه دادرسی پرداخت شده توسط طرفین دعوا قابل بازگشت نخواهد بود.
  • قرار عدم استماع دعوا دارای اعتبار امر مختومه نخواهد بود.

اقامه مجدد دعوا پس از صدور قرار عدم استماع دعوی

یکی از سوالاتی که اغلب در ذهن افراد مطرح می‌شود این است که، آیا پس از صدور قرار عدم استماع دعوا می‌توان دعوا را مجدد اقامه نمود‌ ؟ که پاسخ این سوال بسیار ساده می‌باشد. قرار عدم استماع دعوا مطابق قانون دارای اعتبار امر مختومه نبوده و پس از صدور نمی‌توان موضوع پرونده را مختومه اعلام نمود. همچنین این قرار باعث از بین رفتن حقوق طرفین دعوا نیز نمی‌شود. از این رو خوانده دعوا می‌تواند هر زمان که بخواهد دوباره دعوا را در دادگاه طرح نماید و خواهان رسیدگی به آن شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم استماع دعوی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم استماع دعوی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اگر فردی برای مطالبه پولی که از راه نامشروع به دست آمده علیه کسی طرح دعوا نماید چه قراری صادر می‌شود‌ ؟

در این صورت قرار عدم استماع دعوا صادر می‌شود.

آیا می‌توان نسبت به قرار عدم استماع دعوا درخواست تجدید نظر نمود‌ ؟

بله این نوع قرار از جمله مواردی است، که قابل تجدید نظر خواهی می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم استماع دعوی | قرار و آثار حقوقی عدم استماع دعوی

خیار تبعض صفقه | مفهوم و تعریف – نحوه اعمال – محاسبه میزان ثمن

۲۱ بازديد

یکی از اصطلاحات رایج در مبحث بیع که ممکن است بارها شنیده باشید «خیار یا خیار فسخ» است. اشخاصی که معاملات بزرگ و مهم انجام می‌دهند با این کلمه بسیار آشنا هستند. خیار به معنی توانایی فسخ است. از منظر حقوقی «خیار» به معنای اختیار در برهم زدن معامله به صورت یک جانبه است. در شرایط خاصی قانونگذار این اجازه را به طرفین معامله داده است که یک جانبه معامله را برهم بزنند. به این اختیار در فسخ یک جانبه اصطلاحا خیار یا خیار فسخ گویند. خیارات دارای انواع مختلفی هستند در این مبحث به خیار تبعض صفقه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: خیار تبعض صفقه | مفهوم و تعریف – نحوه اعمال – محاسبه میزان ثمن

تعریف خیار تبعضه صفقه

تبعض در لغت به معنای تجزیه گشتن و صفقه نیز اصطلاحا معادل معامله می‌باشد.

ماده 441 قانون مدنی به طور کامل این خیار را تعریف کرده است. به عبارتی وقتی که بیع به دو قسم تقسیم و تجزیه می‌شود که یک قسمت صحیح است اما قسمت دیگر به دلایلی باطل است. در اینجا برای شخصی که این تجزیه شدن به ضرر او باشد این حق وجود دارد که کلا معامله را یک طرفه فسخ کند.

چگونگی اعمال خیار تبعض صفقه

بر اساس ماده 441 قانون مدنی در صورتی که مبیع یا ثمن هر کدام تجزیه شوند شخصی که متضرر شده است می‌تواند یک جانبه معامله را فسخ نماید. این خیار هم برای مبیع یعنی آنچه که مورد معامله قرار می‌گیرد مثلا خانه و ماشین قابل اعمال است و هم برای ثمن یعنی عوض معامله که در مقابل مبیع، خریدار به فروشنده می‌دهد مثلا پول یا طلا.

در این صورت شخص می‌تواند یا کلا معامله را فسخ کند یا اینکه بخشی از معامله که باطل است را بهم بزند ثمن خود را پس بگیرد و قسمت دیگر که صحیح است را بپذیرد. اختیار این موضوع با کسی است که حق خیار دارد.

قبول بخشی از معامله

همان طور که در ماده 441 قانون مدنی گفته شده است صاحب خیار این حق را دارد که با استناد به خیار تبعض صفقه کلا معامله را برهم بزند یا اینکه بخش صحیح را قبول کند و ثمن قسمت باطل را بگیرد. به طور مثال شخص الف خانه‌ای را به شخص ب می‌فروشد. بعدا معلوم می‌شود که 2 دنگ از این خانه متعلق به شخص ج بوده است. در این صورت شخص ب این حق را دارد که یا کلا معامله را برهم بزند یا اینکه آن بخشی را که متعلق به شخص الف بوده قبول کند و پولی را که برای بخش شخص ج پرداخت کرده است پس بگیرد.

شرایط اعمال خیار تبعض صفقه

برای اینکه شخص بتواند از خیار تبعض صفقه استفاده نماید یک شرط در ماده 443 قانون مدنی مطرح شده است. زمانی شخص می‌تواند از خیار خود استفاده کند که مشتری در هنگام معامله نسبت به این مشکل آگاه نباشد. یعنی در مثال قبلی که مطرح شد، زمانی ب که خریدار است می‌تواند از خیار تبعض صفقه استفاده کند که در هنگام خرید عالم به این موضوع نبوده که دو دانگ متعلق به شخص ج است. اما اگر می‌دانسته و باز هم معامله را انجام داده در این صورت نمی‌تواند معامله را برهم بزند. در این حالت پولی که خریدار در برابر بخش باطل داده است به او برمی‌گردد اما معامله را نمی‌تواند برهم بزند.

اما اگر بخواهد بخشی را بپذیرد و بخش دیگر را رد کند علاوه بر شرط بالا باید شرایط دیگری رعایت گردد از جمله:

1/ مورد معامله قابل تجزیه باشد. یعنی بتوان آن بخشی از معامله را که باطل است جدا کرد و بخش دیگر را که نسبت به آن معامله درست است نگه داشت.

2/ بخشی که باطل شده است از عناصر اصلی معامله نباشد. یعنی به نحوی نباشد که اگر آن بخش حذف شود باعث تغییر ماهیت و اقتضای معامله گردد.

محاسبه میزان ثمن در خیار تبعض صفقه

ماده 442 قانون نحوه تقسیط ثمن معامله را به طور کامل توضیح داده است. در ابتدا باید قیمت مجموع مبیع را محاسبه کرد سپس قیمت قسمتی را هم که در مالکیت مشتری قرار گرفته است محاسبه می‌کنند. در انتها هر نسبتی که بین قسمت کل مبیع و قسمتی که در اختیار مشتری است ایجاد شد همان میزان از ثمن را بایع نگه می‌دارد و مابقی را به مشتری برمی‌گرداند.

آنچه مهم می‌باشد قیمت کل و قیمت بخش صحیح معامله است که مشتری مالک آن شده است. به طور مثال قسمتی که مشتری صاحب آن شده است 1 میلیون تومان ارزش دارد و کل مال 3 میلیون می‌ارزد. مشتری همه سه میلیون تومان را پرداخت کرده است. در اینجا ارزش قسمت مشتری به کل مبیع یک سوم است در این صورت بایع فقط می‌تواند یک سوم یا همان یک میلیون تومان را بردارد و مابقی را باید به مشتری پس بدهد. چون قطعا معامله نسبت به یک سوم از مبیع انجام شده و نسبت به دو میلیون دیگر باطل است.

مالیت نداشتن قسمت باطل

در صورتی که بعد از تجزیه مشخص شود قسمتی که باطل شده است اصلا ارزش و مالیت ندارد تقسیط ثمن صورت نمی‌گیرد. به طور مثال دو نفر با هم چیزی را به مبلغ 6 میلیون معامله کرده‌اند. بعد از مدتی معلوم می‌شود که بخشی از این مبیع غیر قابل معامله بوده است، معامله نسبت به آن باطل بوده و اصلا ارزش و مالیتی ندارد. در این صورت نیازی نیست که 6 میلیون تقسیط شود. زیرا مشتری این 6 میلیون را در واقع در برابر بخشی که ارزش دارد پرداخت کرده و تمام آن بخش هم اکنون در دست او است و بخشی که باطل شده اصلا ارزش نداشته است.

هنگامی که در معاملات دچار مشکل می‌شوید بهترین و مطمئن‌ترین راه مشورت کردن با یک وکیل مجرب است. شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین وکیل دات کام برای دریافت پاسخ سوالات خود در خصوص معاملات و خیار تبعض صفقه استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خیار تبعض صفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خیار تبعض صفقه پاسخ دهند.

سوالات متداول

خیار تبعض صفقه چیست ؟

اختیار برهم زدن یک جانبه معامله به دلیل تجزیه معامله به بخش صحیح و بخش باطل که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

آیا می‌توان بخشی از معامله را قبول و بخشی دیگر را رد کرد ؟

بله با استفاده از خیار تبعض صفقه این امکان وجود دارد که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

نحوه محاسبه ثمن در خیار تبعض صفقه چگونه است ؟

بر اساس نسبت قسمت صحیح بر کل مبیع محاسبه می‌شود که در مطلب به تفصیل پاسخ داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: خیار تبعض صفقه | مفهوم و تعریف – نحوه اعمال – محاسبه میزان ثمن

عزل متولی | موارد عزل متولی مال موقوفه – نحوه عزل متولی در وقف عام و خاص

۱۱ بازديد

قطعا وقف ثوابی کثیر برای واقف به همراه دارد. در این ثواب شخصی که متولی مال موقوفه است نیز شریک است. شخصی که وظیفه نگهداری از مال وقفی را بر عهده می‌گیرد از این جهت که عهده‌دار کاری نیکو در راه خدا است مستحق پاداش و ثواب الهی است. البته گاهی پیش می‌آید که به برخی دلایل شخص متولی از این کار عزل می‌شود. در ادامه به بررسی موارد عز‌ل متو‌لی وقف می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عزل متولی | موارد عزل متولی مال موقوفه – نحوه عزل متولی در وقف عام و خاص

متولی مال موقوفه

شخصی که برای انجام دادن امور مال وقفی انتخاب می‌شود متولی مال وقفی است. بر اساس ماده 75 قانون مدنی شخصی که تولیت مال وقفی را عهده‎دار می‌باشد و کارها و اداره کردن مال موقوفه را انجام می‌دهد متولی موقوفه نام دارد.

خود واقف یا شخص دیگری می‌توانند متولی باشند. حتی این امکان وجود دارد که خود واقف به همراه شخص دیگری مشترکا با هم تولیت مال وقفی را بر عهده بگیرند. واقف می‌تواند هر شرطی را در مورد متولی قرار دهد مثلا شرط کند که متولی مرد باشد یا سید باشد.

متولی می‌تواند یک نفر یا چند نفر به صورت مستقلا یا منضما باشد که مال موقوفه را اداره می‌کنند. به طور مثال واقف معین می‌کند که شخص الف و ب و ج با هم وظیفه اداره کردن مال وقفی را دارند. گاهی هم ممکن است واقف معین کند که شخص الف مسئول مخارج مال وقفی، شخص ب مسئول تعمیرات و شخص ج مسئول نظافت مال وقفی است.

مشخص نکردن متولی موقوفه

در صورتی که واقف به هر دلیلی متولی تعیین نکند دو حالت دارد یا وقف خاص است که در این صورت متولی مال موقوفه همان موقوف علیهم است. یا وقف برای عام است که در این صورت بر اساس ماده 81 قانون مدنی حاکم شرع متولی مال وقفی است. در زمان حاضر این وظیفه به اداره اوقاف سپرده شده است.

برای آشنایی بیشتر با انواع وقف کلیک کنید.

موارد عزل متولی موقوفه

با توجه 79 قانون مدنی زمانی که واقف شخصی را به عنوان متولی انتخاب می‌کند و در همان ابتدا متولی این امر را قبول کرد امکان عزل وجود ندارد. اما با اینکه اولا و به‌ذات عزل متولی امکان ندارد اما در چند مورد قانون گذار اجازه عزل متولی را داده است.

عدم رعایت مصلحت موقوفه

عدم رعایت مصلحت مال موقوفه موجب عز‌ل متولیست. به طور مثال متولی باغ وقفی از سم پاشی برای درختان باغ استفاده نکند. قطعا متولی انتخاب شده است برای اینکه مال موقوفه به درستی اداره شود و اگر شخص مصلحت مال وقفی را در نظر نگیرد این حق وجود دارد که عزل شود.

برای عز‌ل متو‌لی در اولین مرحله به متو‌لی تذکر داده می‌شود در صورتی که وقف عام باشد اداره اوقاف این تذکر را می‌دهد. در صورتی که باز متولی گوش نکند عزل خواهد شد.

عزل متولی از راه عدم رعایت مفاد وقف‌نامه

در صورتی که متولی طبق آنچه در وقف نامه آمده است عمل نکند عزل خواهد شد. شخص واقف این حق را دارد که برای استفاده از موقوفه شرایط و مراتبی قرار دهد حالا اگر متولی به دلیل ناتوانی یا از روی عمد بر طبق مفاد وقف‌نامه اقدام ننماید می‌توان او را عزل کرد.

به طور مثال واقف می‌خواهد تا خانه او برای دانشجویان دختر فقط استفاده شود ولی متولی خیانت کند و علاوه بر دانشجویان اشخاصی را که دانشجو نیستند هم در خانه جای دهد.

یا اینکه واقف بخواهد که در باغ 100 عدد درخت سیب کاشته شود اما متولی توانایی انجام این کار را ندارد.

در این صورت در ابتدا تذکر داده می‌شود و در صورتی که متولی بر اساس وقف‌نامه عمل نکند عزل می‌شود.

از دست دادن شرایط مدنظر واقف

بر اساس ماده 75 قانون مدنی واقف می‌تواند خود متولی وقف را انتخاب کند و برای او ویژگی‌ها و شرایطی که می‌خواهد را قرار دهد. در صورتی که شخص از ابتدا این ویژگی‌ها را نداشته باشد مثلا شرط شده که سید باشد بعدا معلوم شود متولی اصلا سید نبوده است یا اینکه شرایط را در ابتدا داشته است اما سپس با گذشت زمان یا به هر دلیلی دیگر آن ویژگی را از دست دهد امکان عزل متولی وجود دارد. به طور مثال واقف شرط کرده است که متولی کمتر از 40 سال داشته باشد در این صورت بعد از گذشت 40 سال می‌توان او را عزل کرد.

نحوه عزل متولی

در صورتی که مشخص شود هر یک از شرایط بالا به وجود آمده است در اولین گام به متولی تذکر داده می‌شود. در صورتی که متولی به تذکرات گوش ندهد عزل خواهد شد. این عزل عمدتا از طرف خود واقف یا حاکم شرع است که در زمان حاضر اداره اوقاف به عنوان نماینده حاکم شرع این کار را می‌کند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره در خصوص عزل متولی وقف از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عز‌ل متو‌لی وقف، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عز‌ل متو‌لی وقف پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

متولی وقف کیست ؟

شخص یا اشخاصی که وظیفه اداره کردن مال موقوفه را دارند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا امکان عزل متولی وقف وجود دارد ؟

خیر در اصل این امکان وجود ندارد مگر در موارد استثنایی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عزل متولی | موارد عزل متولی مال موقوفه – نحوه عزل متولی در وقف عام و خاص

فساد و فحشا | مجازات و عناصر جرم فساد و فحشا چیست

۱۵ بازديد

جرم فساد و فحشا به معنای اعمالی است که ارتکاب آن‌ها زشت و قبیح باشد. متاسفانه امروزه در موارد زیادی دیده می‌شود که مردم مرتکب این نوع جرائم می‌شوند. برای مثال زنا یکی از مصادیق فساد و فحشا می‌باشد که مجرمین مرتکب آن می‌شوند. جرائم فساد و فحشا در قانون مجازات مشخصی دارند و گاهی شدید‌‌‌ترین مجازات برای مجرم در نظر گرفته می‌شود. اما نکته مهم این است که، تنها ارتکاب فساد و فحشا جرم نبوده و در صورتی که فردی مردم را تشویق به ارتکاب این نوع جرائم نماید نیز، به عنوان مجرم شناخته می‌شود. جرم اشاعه فساد و فحشا در واقع‌‌‌ ترغیب و تشویق مردم به ارتکاب فساد و فحشا می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص جرم اشاعه فساد و فحشا توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: فساد و فحشا | مجازات و عناصر جرم فساد و فحشا چیست

جرم اشاعه فساد و فحشا چیست‌ ؟

جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا یکی از جرائم قبیح و زشت می‌باشد که قانونگذار به تعریف آن پرداخته است. مطابق قانون اشاعه ‌فسا‌د و فحشا به معنای تشویق و ترغیب مردم به انجام فحشا و ‌فسا‌د، و یا تاسیس مراکز انجام ‌فسا‌د و فحشا می‌باشد. در این مراکز جرم ‌فسا‌د و فحشا صورت می‌گیرد.

برای مثال برخی از مجرمین مراکزی را تاسیس می‌کنند که در آن‌ها زنان و مردان مجرم به ارتکاب زنا می‌پردازند. در این صورت فرد تاسیس کننده آن مرکز به جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا محکوم گردیده، و مجازات تعیین شده در قانون شامل حال او خواهد شد.

مجازات تعیین شده در قانون برای جرم اشاعه فساد و فحشا

قانونگذار برای ارتکاب جرم ‌فسا‌د و فحشا مجازات نسبتا شدیدی را در نظر گرفته است. اعمال این نوع مجازات می‌تواند از تکرار دوباره این جرائم توسط متهم جلوگیری نماید. مجازات این جرم به قرار زیر است:

  • مطابق قانون چنانچه فردی مردم را به انجام ‌فسا‌د و فحشا ترغیب نماید و یا محلی را برای انجام این جرم تاسیس و اداره کند، به حبس از یک تا ده سال محکوم خواهد شد. علاوه بر این محلی که برای انجام این جرم تاسیس شده است نیز بسته خواهد شد.

عناصر تشکیل دهنده جرم اشاعه فساد و فحشا

جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا نیز مانند اکثر جرائم دارای سه عنصر مادی، معنوی و قانونی می‌باشد. این عناصر در واقع جرم اشاعه ‌فسا‌د و فحشا را تشکیل می‌دهند، و در صورت عدم وجود آن‌ها می‌توان گفت که جرم صورت نگرفته است. سه عنصر تشکیل دهنده این جرم به قرار زیر می‌باشند:

  • عنصر مادی

عنصر مادی تاسیس محل وقوع جرم ‌فسا‌د و فحشا یا ترغیب مردم به این جرم می‌باشد، که اگر توسط شخصی انجام بگیرد عنصر مادی جرم پدید می‌آید.

  • عنصر معنوی

عنصرمعنوی این جرم یعنی فرد با نیت قبلی و از روی عمد مرتکب آن شده باشد.

  • عنصر قانونی

عنصر قانونی نیز به این معناست که عمل ارتکابی در قانون جرم بر شمرده شده باشد که، در قانون اشاعه ‌فسا‌د و فحشا جرم تلقی می‌شود.

مصادیق جرم اشاعه فسا‌د و فحشا کدامند‌ ؟

ارتکاب اعمال بسیار زیادی می‌توانند جزو مصادیق جرم ‌فسا‌د و فحشا در جامعه به حساب بیایند. در زیر دو مورد از مصادیق این نوع جرم را بیام نموده‌‌ایم:

  • انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن حاوی آمیزش جنسی زن و مرد یا برهنه بودن آن‌ها در فضای مجازی
  • بد حجابی و برهنگی زنان در ملا عام
  • تاسیس مکانی برای قمار
  • و…

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اشاعه فسا‌د و فحشا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اشاعه فسا‌د و فحشا پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا ترغیب افراد به فساد و فحشا جرم است‌ ؟

بله این عمل جرم تلقی شده و با عنوان اشاعه ‌فسا‌د و فحشا شناخته می‌شود.

عنصر معنوی جرم اشاعه فساد و فحشا چیست‌ ؟

عنصر معنوی ‌فسا‌د و فحشا به این معناست که فرد با نیت خود و از روی عمد این عمل را مرتکب شده باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: فساد و فحشا | مجازات و عناصر جرم فساد و فحشا چیست

حضانت دختر بعد از طلاق

۱۵ بازديد

پس از طلاق دادگاه یکی از والدین را مکلف خواهد کرد که حضانت فرزند خود را به عهده بگیرد و از او به خوبی مراقبت نماید. حضانت فرزند در واقع یکی از تکالیف پدر و مادر می‌باشد که بعد از طلاق می‌بایست به آن عمل شود. پس از طلاق دادگاه صالح‌ترین فرد را برای حضانت فرزند انتخاب می‌کند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص حضانت فرزند دختر در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دائم کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: حضانت دختر بعد از طلاق

حضانت چیست ؟

حضانت در واقع به معنی نگهداری از فرزند و رسیدگی به او می‌باشد. برای مثال وقتی حضانت فرزند به مادر سپرده می‌شود او موظف است که از فرزند خود به خوبی مراقبت نماید و در راستای برطرف نمودن نیازهای او تلاش کند.

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

وقتی زوج و زوجه از یکدیگر طلاق می‌گیرند حضانت فرزند د‌ختر طبق قانون با مادر خواهد بود. مادر موظف است که دختر را تا رسیدن به سن هفت سالگی تحت حضانت خود قرار دهد. البته این در صورتی است که مادر صالح باشد و صلاح کودک را بخواهد و در غیر این صورت حضانت دختر با پدرش خواهد بود.

در صورتی که مادر حضانت فرزند دختر را نپذیرد تکلیف چیست ؟

در برخی موارد دیده می‌شود که با وجود اینکه دادگاه حضانت د‌ختر را تا هفت سالگی به مادر می‌دهد مادر حضانت فرزند را نپذیرفته و از دادگاه می‌خواهد که حضانت را به فرد دیگری واگذار کند. برای مثال اگر مادر از لحاظ مالی در شرایط خوبی نباشد و به همین دلیل از حضانت د‌ختر خودداری کند دادگاه حضانت د‌ختر را به پدر واگذار خواهد کرد.

حضانت فرزند دختر در صورت ازدواج مادر

طبق قانون یکی از مواردی که حضانت فرزند د‌ختر را از مادر سلب می‌کند ازدواج مجدد او می‌باشد. اگر مادر پس از طلاق با شخص دیگری ازدواج کند دادگاه حضانت د‌ختر را از او سلب نموده و به پدر او واگذار خواهد کرد.

حضانت فرزند دختر در سنین مختلف با چه کسی است ؟

حضانت فرزند د‌ختر در سنین مختلف با یکی از والدین نخواهد بود و در هر سن یکی از والدین می‌تواند حضانت او را به عهده بگیرد. در ادامه حضانت د‌ختر را در سنین مختلف شرح داده‌ایم:

حضانت دختر تا هفت سالگی

همان طور که در بالا گفته شد حضانت د‌ختر از زمان تولد تا زمانی که به سن هفت سالگی برسد با مادرش خواهد بود. این به این دلیل است که مادر در این سن بهتر قادر است که نیازهای عاطفی دختر را برطرف کند و وابستگی زیادی به او دارد.

نکته: این حق حضانت بیانگر حق تقدم مادر است. یعنی چنانچه بین زن و مرد بعد از طلاق بر سر حضانت د‌ختر اختلافی ایجاد شود تا هفت سالگی مادر مقدم خواهد بود. وگرنه اگر مادر صلاحیت نداشته باشد یا از حضانت سر باز زند حضانت د‌ختر به پدرش می‌رسد.

حضانت دختر از هفت سالگی تا نه سالگی

پس از رسیدن د‌ختر به سن هفت سالگی دادگاه حضانت او را به پدرش واگذار خواهد کرد. پدر نیز موظف است د‌ختر را تا سن نه سالگی در حضانت خود قرار دهد.

نکته: این حق نیز بیانگر حق تقدم است. یعنی چنانچه بعد از طلاق بر سر حضانت د‌ختر هفت تا نه ساله اختلاف باشد پدر مقدم است اما چنانچه پدر صلاحیت نداشته باشد بازهم حضانت د‌ختر به مادر می‌رسد.

حضانت دختر پس از نه سالگی

مطابق قانون وقتی دختر به سن نه سالگی می‌رسد کاملا بالغ شده است و می‌تواند سرپرست خود را شخصا انتخاب نماید. پس با این وجود می‌توان گفت که پس از سن نه سالگی دختر با هر کدام از والدین که بخواهد می‌تواند زندگی کند.

آیا سرپرست دختر می‌تواند او را به شهر یا کشور دیگری ببرد ؟

والد سرپرست دختر برای بردن دختر به یک شهر دیگر و تغییر مکان زندگی او می‌بایست رضایت والد دیگر را نیز دریافت کند. در برخی موارد که سرپرست مجبور به بردن دختر به شهری دیگر باشد قانون او را ملزم به دریافت اجازه از والد دیگر نخواهد کرد.

اما برای خروج از کشور اجازه والد دیگر کاملا الزامی خواهد بود و چنانچه سرپرست دختر را بدون اجازه والد دیگرش به کشوری دیگر ببرد والد دیگر این امکان را خواهد داشت که با شکایت از شخص سرپرست، خواهان ممنوع الخروجی دخترش شود.

آیا می‌توان حضانت دختر را از پدر و یا مادرش سلب نمود ؟

بله چنانچه پدر یا مادر دارای خصوصیات منفی خاصی باشند که در قانون برشمرده شده، دادگاه حضانت د‌ختر را از آن‌ها سلب خواهد کرد. ‌برای مثال اگر پدر اعتیاد داشته باشد و یا به بیماری روانی مبتلا باشد و بیماری او به د‌ختر آسیب وارد کند دادگاه حضانت را از او سلب خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت دختر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت د‌ختر پاسخ دهند.

سوالات متداول

حضانت دختر تا سن هفت سالگی با چه کسی است ؟

با مادرش.

حضانت دختر پس از سن نه سالگی با چه کسی خواهد بود ؟

پس از سن نه سالگی دختر می‌تواند سرپرستش را خودش انتخاب نماید.

در صورتی که مادر حضانت دختر را نپذیرد تکلیف چه خواهد بود ؟

حضانت او با پدرش خواهد بود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: حضانت دختر بعد از طلاق

برگشت زدن چک تاریخ گذشته | چک تاریخ گذشته را چه زمانی برگشت بزنیم ؟

۱۶ بازديد

آیا امکان برگشت زدن چک تاریخ گذشته وجود دارد؟ گاهی دارنده چک، پس از موعد مقرر در چک اقدام به وصول آن می‌کند. حال پرسش این است آیا دارنده چک امکان وصول چکی که تاریخ آن گذشته است را دارد؟ یا اینکه آیا امکان تعقیب کیفری علیه صادرکننده چک تاریخ گذشته را دارد یا خیر؟ در ادامه این مطلب به مسئله برگشت چک تاریخ گذشته و تعقیب کیفری این چک‌ها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: برگشت زدن چک تاریخ گذشته | چک تاریخ گذشته را چه زمانی برگشت بزنیم ؟

برگشت زدن چک تاریخ گذشته

چک تاریخ گذشته به چکی گفته می‌شود؛ که از موعد پرداخت مبلغ آن گذشته باشد. به عبارتی اگر 6 ماه از تاریخ چک گذشته باشد؛ و طی این 6 ماه دارنده چک اقدامی به وصول یا برگشت چک نکند. در این صورت به این چک، چک تاریخ گذشته گفته می‌شود. دارنده چک تاریخ گذشته همواره حق دریافت مبلغ چک را خواهد داشت. و حتی بعد از گذشت تاریخ چک، حق مالی دارنده چک از بین نمی‌رود. اما با گذشت مدت زمان پرداخت، پیگیری کیفری از صادرکننده محدود خواهد شد. با این وجود دارنده چک می‌توانند در همه حال از طریق دادگاه حقوقی اقدام به شکایت و وصول مبلغ چک نماید.

بنابراین اگر چکی مدت‌ها از تاریخش گذشته باشد را هم می‌توانیم برگشت بزنیم. همان‌طور که گفتیم دارنده چک همواره می‌تواند وجه چک را مطالبه کند. یعنی عدم پرداخت مبلغ چک، هرگز امکان‌پذیر نیست. تنها در فرض اینکه چک سرقت شود، یا چک جعلی باشد، به صورت قانونی می‌شود از دادگاه حکم عدم پرداخت موقت دریافت کرد. تا پرونده ادعای جعل یا سرقت چک بررسی شود.

برگشت زدن چک تاریخ گذشته | مهلت پیگیری کیفری علیه صادرکننده چک

پیش‌تر اشاره کردیم که 6 ماه بعد از تاریخ چک، به چک مذکور تاریخ گذشته می‌گوییم. تا پایان این مدت 6 ماهه امکان شکایت کیفری وجود دارد. بنابراین اگر دارنده چک تا حداکثر 6 ماه پس از مدت زمان پرداخت چک، به برگشت چک اقدام نماید؛ می‌تواند شکایت کیفری خود را نیز ثبت کند.

در حالت دوم، دارنده چک از تاریخ گواهی عدم پرداخت چک تا 6 ماه بعد از آن نیز، تحت شرایطی فرصت ثبت شکایت کیفری علیه صادرکننده چک دارد. توجه داشته باشید؛ اگر در این مهلت‌های ذکرشده دارنده چک اقدام به ثبت شکایت کیفری نکند. پیگیری چک از حالت کیفری خارج می‌شود. و دارنده چک همان‌طور که اشاره کردیم تنها می‌تواند اقدام به شکایت حقوقی نماید. غیر از گذشت مهلت 6 ماهه موارد دیگری نیز وجود دارد که پیگیری کیفری یک چک در آن حالات امکان‌پذیر نیست.

مواردی که امکان تعقیب کیفری صادرکننده چک وجود ندارد چیست ؟

مورد اول همان گذشت مهلت 6 ماه از تاریخ چک یا گذشت 6 ماه از صدور گواهی عدم پرداخت چک می‌باشد. که اگر در این مدت یاد شده دارنده چک برای شکایت کیفری به مراجع قضایی مراجعه نکند؛ دیگر امکان پیگیری کیفری ندارد.

هنگامی که دارنده چک فوت کند. در این حالت چک به وارثان دارنده انتقال پیدا می‌کند. و امکان پیگیری کیفری از صادرکننده چک وجود دارد.

همچنین اگر صادرکننده چک پیش از موعد پرداخت چک، مبلغ چک را به صورت نقدی به دارنده چک تحویل دهد. و یا به نحوی رضایت دارنده چک را بگیرد. در این صورت نیز امکان شکایت کیفری وجود ندارد.

گاهی، برخی از چک‌ها طبق قانون کیفری مورد طرح دعوی قرار نمی‌گیرند. این چک‌ها شامل؛ چک‌های سفید امضا. چک‌های ضمانتی یا همان چک‌هایی که ضامن انجام کاری بوده‌اند. همچنین چک‌هایی که برای تضمین معاملات صادر می‌شود. و در آخر چک‌هایی که تاریخ ندارند.

مجازات کیفری صادرکننده چک

اگر با رعایت شرایط مذکور در بالا، دارنده چک موفق به شکایت کیفری از صادرکننده چک شود. در آن صورت صادرکننده چک مشمول مجازات کیفری خواهد شد. بدین صورت که اگر صادرکننده چک در تاریخ مقرر، مبلغ چک را در حساب خود نداشته باشد. یا به هر دلیلی ناتوان در پرداخت وجه چک در موعد مقرر باشد. با بررسی دادگاه و وجود سایر شرایط مربوط به چک کیفری، به زندان محکوم می‌گردد. مجازات زندان برای صادرکننده چک بی‌محل بین 6ماه تا 2 سال می‌باشد.

آیا مبلغ چک تاریخ گذشته با تورم زمان تطبیق داده می‌شود ؟

مبلغ چک بر اساس تورم و با گذشت زمان معادل‌سازی نمی‌شود. اما دارنده چک می‌تواند؛ همان مبلغ چک را به همراه خسارات وارده در اثر تأخیر در پرداخت از صادرکننده چک دریافت کند. مثلاً دارنده می‌تواند خساراتی نظیر خسارت دادرسی و خسارت تأخیر تأدیه را از صادرکننده چک و در محضر دادگاه طلب نماید. خسارت تأخیر پرداخت وجه چک (همان تأخیر تأدیه) مطابق با نرخ تورمی اعلام شده توسط بانک مرکزی بررسی می‌شود. و با حکم دادگاه صادرکننده چک موظف است علاوه بر مبلغ چک، خسارت دارنده را نیز بپردازد. لازم به ذکراست که خسارت تأخیر زمانی بر گردن صادرکننده می‌باشد؛ که صادرکننده از پرداخت چک در مدت قانونی امتناع کند. اما اگر تأخیر در پرداخت مربوط به عمل دارنده چک باشد. در آن صورت ضرر و زیان توسط صادرکننده جبران نمی‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا می‌توانیم چک تاریخ گذشته را برگشت بزنیم ؟

بله، اگر چکی مدت‌ها از تاریخش گذشته باشد را هم می‌توانیم برگشت بزنیم اما با گذشت مدت 6 ماه از زمان پرداخت، پیگیری کیفری از صادرکننده محدود خواهد شد.

مهلت شکایت کیفری علیه صادرکننده چک چه قدر است ؟

اگر دارنده چک با گذشت مهلت 6 ماه از تاریخ چک یا گذشت 6 ماه از صدور گواهی عدم پرداخت چک، برای شکایت کیفری به مراجع قضایی مراجعه نکند؛ دیگر امکان پیگیری کیفری ندارد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: برگشت زدن چک تاریخ گذشته | چک تاریخ گذشته را چه زمانی برگشت بزنیم ؟