آرشیو اردیبهشت ماه 1402

ارائه خدمات حقوقی

حمایت از کارگران در قانون کار | قوانین حامی حقوق کارگر – ضمانت اجرا

۲۴ بازديد

حمایت از کارگران در قانون کار چگونه است؟ در جامعه مدنی کنونی کارگران به عنوان بازوان محرک جامعه نقش به سزایی را‌‌‌‌ ایفا ‌می‌کنند. قطعا رشد و بالندگی یک جامعه تا حد زیادی در گرو داشتن نیروی کاری جوان و پویا است. اما همانطور که کارگران به کار و تولید مشغول هستند و وظائف خود را در قبال جامعه انجام ‌می‌دهند در مقابل نیز جامعه و قانون باید از آن‌ها حمایت نماید. در همین راستا برای دفاع از حقوق کارگران و حمایت از آن‌ها قانونگذار در سال 1369 قانون کار را به تصویب رساند. در‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی حمایت از کارگران در قانون کار می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حمایت از کارگران در قانون کار | قوانین حامی حقوق کارگر – ضمانت اجرا

ماهیت کلی قانون کار

در سال 1369 قانون کار در 203 ماده و چندین تبصره از سوی مجلس شورای اسلامی‌ به تصویب رسید.‌‌‌‌‌‌‌ این قانون دارای دوازده فصل می‌باشد که در آن قانونگذار سعی در‌‌‌‌ ایجاد تعادل و تناسب در روابط میان کارگر و کارفرما نموده است.‌‌‌‌‌‌‌ این قانون به مسائل مختلف از جمله جرائم و مجازات‌ها، شورای عالی کار، خدمات رفاهی کارگران، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و… پرداخته است.

با یک نگاه کلی به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون می‌توان گفت اگرچه هم حقوق کارفرمایان و هم کارگران در‌‌‌‌‌‌‌ این قانون آمده است اما طرف حمایت از کارگران سنگینی ‌می‌کند. از‌‌‌‌‌‌‌ آن رو که کارگران قشر زحمت کش و آسیب پذیر‌‌‌‌‌‌‌ کشور هستند در‌‌‌‌‌‌‌ این قانون حمایت از آنان در اولویت قرار گرفته است.

برای آشنایی با شرایط کارگاه در قانون کار کلیک کنید.

حمایت از کارگران در قانون کار

در قانون کار در فصل سوم از ماده 34 تا 84 به موضوع حمایت از کارگران در بخش‌های مختلف پرداخته شده است. در مبحث اول دستمزد کارگر بررسی شده است. برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران حداقل دستمزد یک کارگر تعیین شده است و نمی‌توان به کمتر از آن توافق نمود.

در مبحث دوم در مورد ساعات کاری صحبت شده است و بر این اساس نباید از 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته بیشتر باشد. قطعا ساعات کار زیاد برای جسم و روح کارگران زیان آور است و باعث آسیب به آنان می‌شود. به همین خاطر قانون برای‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع محدودیت ‌‌‌‌ایجاد کرده است و حتی زمان شروع و پایان ساعت کاری را هم مدنظر قرار داده است.

در مبحث سوم مرخصی و تعطیلات کارگران مورد توجه قرار گرفته و قانون گذار داشتن مرخصی و استراحت کردن برای تجدید قوا را حق مسلم یک کارگر می‌داند.

در فصل چهارم و پنجم به موضوع کار زنان و نوجوانان پرداخته شده است. با توجه به‌‌‌‌‌‌‌ این که از نظر جسمی‌ زنان و نوجوانان ضعیف‌تر و آسیب پذیر‌تر هستند در بخش جداگانه به موضوع آنان پرداخته شده است. با توجه به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون نمی‌توان زنان را به انجام کارهای دشوار و زیان آور و همچنین کار با وسایل مکانیکی مجبور کرد. همچنین زنان در صورت بارداری می‌توانند از امتیاز مرخصی زایمان استفاده نمایند.

در مورد نوجوانان نیز نسبت به اشخاص بالغ به میزان 30 دقیقه ساعت کاری کمتری در نظر گرفته شده است و نباید آن‌ها را به کاری که بر خلاف سلامتی آن‌ها باشد مجبور کرد.

در سایر مواد نیز به حمایت از سلامتی جسمی ‌و روحی کارگران پرداخته شده است.

برای آشنایی با قوانین مربوط به مرخصی کارگر کلیک کنید.

ضمانت اجرای قانون کار | حمایت از کارگران در قانون کار

برای‌‌‌‌‌‌‌ اینکه کارگر و کارفرما هر دو به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون پایبند باشند در ضمن ماده 171 قانون کار ذکر شده است که در صورت تخلف از مواد‌‌‌‌‌‌‌ این قانون شخص متخلف به مجازات حبس، جریمه نقدی و یا هر دو محکوم ‌می‌گردد. در ادامه ماده ذکر شده است که اگر‌‌‌‌‌‌‌ این نقض قانون باعث قطع یا نقص عضو و یا فوت کارگر شود علاوه بر تمام مجازات مطرح شده در‌‌‌‌‌‌‌ این قانون شخص کارفرما به مجازات جرم مقتضی مانند دیه در قانون مجازات اسلامی‌ محکوم ‌می‌گردد.

همچنین بر اساس نص ماده 8 قانون کار تمام مفاد مذکور در قرارداد کار و یا مواردی که بعدا اضافه می‌شود در صورتی که بر خلاف‌‌‌‌‌‌‌ این قانون باشد غیر نافذ هستند و کارفرما حق ندارد مزایای کمتری نسبت به‌‌‌‌‌‌‌ این قانون برای کارگر در نظر بگیرد.

برای آشنایی با فرایند شکایت از کارفرما کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد حمایت از کارگران در قانون کار می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرامی ‌وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حمایت از کارگران در قانون کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حمایت از کارگران در قانون کار پاسخ دهند.

 

 

 

سوالات متداول

ماهیت قانون کار چیست ؟

قانون کار ماهیت حمایتی از کارگران دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.      

در صورت تخلف از قانون کار شخص چه مجازاتی می‌شود ؟

در قانون کار برای شخص متخلف مجازات‌های نقدی و حبس در نظر گرفته شده است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه بخشی از قانون کار به حمایت از کارگر پرداخته شده است ؟

در فصل سوم از ماده 34 تا 84 قانون کار که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سامانه توسعه تجارت | نحوه ورود و ثبت نام در سامانه

۲۵ بازديد

آیا شما با سامانه توسعه تجارت آشنا هستید؟ کشورها همواره در پی گسترش دادن توانایی تجاری و صادرات خود هستند. با اقداماتی مثل تصویب قوانین برای آسان‌سازی امر صادرات سعی در افزایش حجم صادرات و رشد اقتصادی دارند. کشور ایران نیز سازمان توسعه تجارت ایران را به همین منظور ایجاد ساخت. سازمان توسعه تجارت ایران نیز مانند سایر سازمان‌های دولتی یک سامانه اختصاصی به خود را به نام سامانه توسعه تجارت ایران ایجاد نمود. در ادامه این مطلب به معرفی این سامانه و نحوه بهره‌وری از آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: سامانه توسعه تجارت | نحوه ورود و ثبت نام در سامانه

سازمان توسعه تجارت ایران

کشور ایران برای گسترش تجارت خارجی و دستیابی به بازارهای هدف در خارج از مرز‌های ایران، سازمانی تحت عنوان سازمان توسعه تجارت ایران را ایجاد کرده است. سازمان توسعه تجارت ایران در این راستا تلاش می‌کند. تا با به‌کارگیری دانش جدید تجارت خارجی کشور را گسترش دهد و مدیریت صادرات ایران را تسهیل بخشد.

سازمان توسعه تجارت ایران با اهداف مشخصی ایجادشده است. که از اهداف سازمان توسعه تجارت ایران می‌توانیم. به توسعه بنگاه‌های تجاری به‌منظور افزایش میزان صادرات غیرنفتی، گسترش بازارهای صادرات، توسعه تجارت خارجی اشاره کنیم. همچنین ارائه تسهیلات به‌منظور گسترش صادرات، تنظیم مقررات برای توسعه فعالیت‌های تجاری نیز از دیگر اهداف سازمان توسعه تجارت به شمار می‌آید.
معرفی سامانه توسعه تجارت ایران

در خصوص سازمان توسعه تجارت ایران گفتیم که توسط دولت ایران برای گسترش و تسهیل صادرات تشکیل‌شده است. با توجه به اینکه تمامی سازمان‌های دولتی در مهروموم‌های اخیر اقدام به توسعه الکترونیکی خود نموده‌اند. سازمان توسعه تجارت ایران نیز به‌منظور ارائه خدمات خود اقدام به ایجاد یک سامانه الکترونیک اختصاصی به نام سامانه توسعه تجارت ایران نمود.

این سامانه الکترونیک توسعه تجارت ایران به نشانی tpo.ir در دسترس تاجران و متقاضیان قرار دارد. این سامانه دارای امکانات متعددی است. که این امکانات شامل مشوق‌های صادراتی، نمایشگاه‌ها و هیئت‌های تجاری، تعلیم مخصوص تجار، ارائه مشاوره‌های تجاری، مطالعات در خصوص بازار، آشنایی با مرکز‌های تجارت خارج از ایران، آمار و دستورالعمل‌های مربوط به تجار و سامانه‌ای برای شرکت‌های مدیریت صادرات می‌شود.

نحوه ورود به سامانه توسعه تجارت ایران

جهت ورود به سامانه توسعه تجارت ایران و استفاده از خدمات آن ابتدا باید سایت به نشانی tpo.ir را جستجو کنید و وارد سایت شوید. با ورود به سایت سامانه توسعه تجارت ایران امکانات و خدمات آن در دسترس شما قرار می‌گیرد. البته توجه داشته باشید شرط استفاده از برخی خدمات سامانه توسعه تجارت ثبت‌نام در این سامانه است.

ازجمله خدمات سامانه توسعه تجارت که دسترسی به آن مشروط به ثبت‌نام در سامانه است می‌توانیم به خدمات کلینیک مشاوره صادرات اشاره کنیم. شما برای استفاده از این خدمات مشروط به ثبت‌نام ابتدا باید مراحل ثبت‌نام را تکمیل کنید. بعد از ثبت‌نام در سامانه، گزینه ورود را انتخاب نمایید. بدین ترتیب با استفاده از نام کاربری و رمز عبور به‌حساب ایجادشده خود در سامانه وارد می‌گردید. و تمامی امکانات سامانه توسعه تجارت در دسترس شما قرار می‌گیرد.

بنابراین همان‌طور که گفتیم برای ورود به سامانه توسعه تجارت ابتدا باید وارد سایت tpo.ir شویم. و در صورتی که از قبل ثبت‌نام کرده‌اید گزینه ورود را انتخاب کنید. بعد از انتخاب گزینه ورود در صفحه پیش رو‌ی خود نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید و سپس دکمه ورود را انتخاب نمایید. در ادامه این مطلب نحوه ثبت‌نام در سامانه را آموزش می‌دهیم.
ثبت‌نام و عضویت در سامانه توسعه تجارت ایران

پیش‌تر اشاره کردیم که برای دسترسی به برخی از خدمات سامانه توسعه تجارت ایران حتماً باید در سامانه ثبت‌نام کنید. خدماتی نظیر کلینیک مشاوره صادرات که بهره‌مندی از آن مشروط به ثبت‌نام در سامانه توسعه تجارت ایران می‌باشد. بنابراین در این بخش قصد داریم نحوه ثبت‌نام و عضویت در سامانه توسعه تجارت ایران را آموزش می‌دهیم.

مراحل ثبت‌نام در سامانه توسعه تجارت چندان پیچیده نیست. جهت ثبت‌نام در سامانه توسعه تجارت ابتدا وارد سایت tpo.ir شوید. سپس گزینه ورود را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که پیش روی شما می‌آید افرادی که از پیش ثبت‌نام کرده‌اند با ورود رمز و نام کاربری خود و کلیک بر روی گزینه ورود،  وارد سایت می‌شوند. اما برای ثبت‌نام شما باید گزینه عضویت که در پایین گزینه ورود در این صفحه تعبیه‌شده است کلیک کنید.

با انتخاب گزینه عضویت، سامانه از شما اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، آدرس پست الکترونیک یا همان ایمیل و شماره تماس می‌خواهد. پس از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده روی گزینه ثبت فرم بزنید تا ثبت‌نام شما انجام گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مرکز وکیل دات کام شما عزیزان را در حل پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌‌می‌نماید. از جمله خدمات‌‌‌‌‌‌‌ این مرکز ‌‌‌‌می‌توان‌ به ارائه مشاوره حقوقی تهران و حل انواع پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه های دولتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه های دولتی پاسخ دهند.

سؤالات متداول

سازمان توسعه تجارت ایران چیست ؟

کشور ایران برای گسترش تجارت خارجی و دستیابی به بازارهای هدف در خارج از مرز‌های ایران، سازمانی تحت عنوان سازمان توسعه تجارت ایران را ایجاد کرده است.

سامانه توسعه تجارت ایران نیست ؟

سازمان توسعه تجارت ایران نیز به‌منظور ارائه خدمات خود اقدام به ایجاد یک سامانه الکترونیک اختصاصی به نام سامانه توسعه تجارت ایران نمود.

خدمات سامانه توسعه تجارت ایران چیست ؟

امکانات سامانه توسعه تجارت ایران شامل مشوق‌های صادراتی، نمایشگاه‌ها و هیئت‌های تجاری، تعلیم مخصوص تجار، ارائه مشاوره‌های تجاری، مطالعات در خصوص بازار و… می‌شود.

نمونه دادخواست الزام به تمکین | رسیدگی به دعوای الزام به تمکین – هزینه دادرسی

۱۹ بازديد

نمونه دادخواست الزام به تمکین چگونه است؟ در حین عقد زن و شوهر در قبال یکدیگر دارای مسئولیت‌‌‌‌‌هایی ‌‌‌‌می‌شوند که می‌بایست به آن‌ها عمل نمایند. یکی از مسئولیت‌‌‌‌‌هایی که زن در حین عقد عهده دار آن می‌گردد تمکین از شوهر ‌‌‌‌می‌باشد.‌ زن موظف است از همسرش تمکین کند و تمام وظایفی را که حین عقد به عهده او قرار گرفته است انجام دهد، در غیر‌‌‌‌‌‌‌ این صورت مرد ‌‌‌‌می‌تواند به علت عدم تمکین از او در دادگاه شکایت نماید. در ادامه قصد داریم در مورد تمکین از همسر و نمونه دادخواست الزام به تمکین توضیحاتی را بیان نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نمونه دادخواست الزام به تمکین | رسیدگی به دعوای الزام به تمکین – هزینه دادرسی

عدم تمکین از شوهر به چه معناست ؟

زن موظف است که بعد از خوانده شدن عقد نکاح در منزل شوهر سکونت داشته باشد و از او حرف شنوی کند. همچنین موظف است که در برقراری رابطه زناشویی تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا نیاز‌‌‌‌‌های مرد را از‌‌‌‌‌‌‌ این لحاظ برطرف نماید. در صورتی که زن به‌‌‌‌‌‌‌ این موارد توجهی نکند مرتکب عدم تمکین از شوهر خود شده است و شوهر می‌تواند در دادگاه از او شکایت کند.

مرد در صورت عدم تمکین زن ‌‌‌‌می‌تواند با ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که زن را الزام به تمکین نماید. همچنین اگر به دادگاه ثابت شود که زن ناشزه است و از همسر خود تمکین ‌‌‌‌‌نمی‌کند دادگاه دیگر مرد را ملزم به پرداخت نفقه ‌‌‌‌‌نمی‌داند و حتی مرد ‌‌‌‌می‌تواند از دادگاه اجازه ازدواج دوم را نیز دریافت نماید.

دادخواست الزام به تمکین

مرد در صورت ناشزه بودن زن ‌‌‌‌می‌تواند طی ارائه دادخواستی او را الزام به تمکین نماید. در دادخواست الزام به تمکین ‌‌‌‌می‌بایست تما‌‌‌‌می مشخصات مرد و زن نوشته و به دادگاه ارائه شود. دادگاه نیز با بررسی دادخواست و خواسته مرد در صورتی که زن بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی ناشزه باشد او را ملزم به تمکین از همسر خود خواهد کرد.

نمونه دادخواست الزام به تمکین

علاوه بر ذکر مشخصات در دادخواست عدم تمکین، مرد ‌‌‌‌می‌بایست خواسته خود از دادگاه را نیز ذکر نماید و بگوید که درخواست صدور حکم الزام به تمکین را دارد. متن یک دادخواست الزام به تمکین صحیح به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشد:

با سلام و عرض احترام خدمت ریاست محترم دادگاه خانواده

اینجاب….. در تاریخ….. با خانم…. اقدام به ازدواج نموده‌‌‌‌‌‌ام. همسر بنده به مدت سه ماه است که منزل را ترک نموده است، با او برای بازگشت تماس گرفته‌‌‌‌‌‌ام اما او از بازگشت به منزل خوداری نموده است. لذا از شما خواهشمند هستم که زوجه را به تمکین از بنده الزام نموده و همچنین خواهان رسیدگی سریع شما و صدور حکم مبنی بر الزام به تمکین زن (همسر خود) ‌‌‌‌می‌باشم. تقاضا دارم با اتکا به ماده ۱۱۰۲ ،۱۲۰۸ و ۱۱۱۴همسر بنده را به تمکین الزام نمایید.

هزینه دادخواست الزام به تمکین | نمونه دادخواست الزام به تمکین

دادخواست الزام به تمکین جزو دادخواست‌‌‌‌‌های مالی نیست و معمولا هزینه‌‌‌‌ای در برندارد، اگر هم هزینه‌‌‌‌ای دریافت شود بسیار کم خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز وکیل دات کام شما عزیزان را در حل پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌‌‌می‌نماید. از جمله خدمات‌‌‌‌‌‌‌ این مرکز ‌‌‌‌می‌توان‌ به ارائه مشاوره حقوقی تهران و حل انواع پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست الزام به تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست الزام به تمکین پاسخ دهند.

سوالات متداول

عدم تمکین به چه معناست ؟

ترک منزل، خودداری از انجام رابطه زناشویی و…. جزو مواردی هستند که با وجود آن‌‌‌‌‌ها زن ناشزه محسوب ‌‌‌‌می‌شود.

آیا ‌‌‌‌می‌توان از دادگاه درخواست الزام به تمکین زن را داشت ؟

بله

در دادخواست الزام به تمکین چه مشخصاتی ‌‌‌‌می‌بایست قید شوند ؟

مشخصات کلی زن و مرد مانند‌ نام، نام خانوادگی، تاریخ عقد و…. ‌‌‌‌می‌بایست قید شود.

مراجع شبه قضایی | انواع و جایگاه مراجع شبه قضایی

۲۰ بازديد

آیا با مراجع شبه قضایی و وظایف آن‌ها آشنایی دارید؟ در جامعه ممکن است شهروندان از برخی تصمیمات ادارات دولتی دچار خسارت شوند. لذا باید بتوانند به طریقی نسبت به خسارت وارده اعتراض نمایند. بنابراین مراجعی تحت عنوان مراجع شبه قضایی ایجاد شد تا به این مشکل رسیدگی نماید. مراجع شبه قضایی، مراجعی هستند که به رسیدگی و حل دعاوی میان دولت و شهروندان می‌پردازند. در ادامه این مطلب به معرفی مراجع شبه قضایی، هدف تشکیل آن‌ها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مراجع شبه قضایی | انواع و جایگاه مراجع شبه قضایی

مراجع شبه قضایی چیست ؟

در جوامع امروزی به دلیل نقش پررنگ دولت مخصوصاً در نظام اقتصادی جامعه، ممکن است دعاوی میان شهروندان و ادارات دولتی ایجاد گردد. یکی از حقوق مسلم مردم توانایی اقامه دعوا علیه دولت‌ها است. این حق در ایران نیز به رسمیت شناخته می‌شود. بنابراین شرایط جامعه امروزی این‌گونه ایجاب می‌کند تا این دعاوی در مراجع خاصی و با اصول مخصوص به خود بررسی شوند.

به همین منظور مراجعی تحت عنوان مراجع شبه قضایی در ایران ایجاد گشتند. فلسفه ایجاد مراجع شبه قضایی این است که افرادی که به واسطه اعمال نهادهای دولتی دچار خسارت شدند. بتوانند با مراجعه به مکانی که توسط قانون پیش‌بینی‌شده است. احقاق حق نمایند و درخواست جبران خسارت وارده بر خود را داشته باشند.

مراجع شبه قضایی، زیرمجموعه قوه قضاییه نیستند. بلکه این مراجع تحت نظر قوه مجریه قرار دارند. بنابراین نمی‌توانیم این مراجع را به عنوان دادگاه معرفی نمود. با توجه حوزه‌های متعدد فعالیت‌های نهادهای دولتی و روابط متعدد دولت با شهروندان، مراجع شبه قضایی نیز دارای انواع متعددی است.

صلاحیت مراجع شبه قضایی

همان‌طور که اشاره کردیم مراجع شبه قضایی وظیفه رسیدگی به دعاوی میان شهروندان و نهادهای دولتی را دارند. همچنین این مراجع شبه قضایی زیرمجموعه قوه قضاییه نیستند بلکه تحت نظر قوه مجریه می‌باشند. بنابراین مراجع شبه قضایی صرفاً صلاحیت رسیدگی به آن دسته از شکایات و دعاوی را دارند. که توسط شهروندان علیه یکی از نهادهای دولتی و کشور مطرح شده باشد. صلاحیت این مراجع در خصوص رسیدگی به شکایات صراحتاً در قانون ذکرشده است. و خارج از آن نمی‌توانند به رسیدگی پرونده‌های دیگر که ماهیت قضایی دارند، بپردازند.

چرا به این مراجع، شبه قضایی می‌گوییم ؟

مراجع اداری رسیدگی به دعاوی میان شهروندان و دولت مراجعه شبه قضایی نامیده می‌شوند. اما چرا این مراجع عنوان مطلق قضایی ندارند؛ بلکه صرفاً آن‌ها را شبه قضایی می‌نامیم؟ تفاوت‌ها و شباهت‌های مراجع شبه قضایی با مراجع قضایی در چیست؟ چه چیزی موجب اطلاق عنوان «شبه قضایی» به آن‌ها شده است.

تفاوت مراجع شبه قضایی با مراجع قضایی

از یک طرف نمی‌توانیم عنوان قضایی به این مراجع بدهیم. چرا که جزئی از قوه قضایی نمی‌باشند. و در واقع تحت نظر قوه مجریه هستند. همچنین افرادی که در این مراجع به رسیدگی پرونده شکایات می‌پردازند و رأی می‌دهند قاضی نیستند.

هرچند ممکن است که قاضی نیز در میان افراد رأی‌دهنده وجود داشته باشد. اما در این پرونده‌ها رأی اکثریت ملاک عمل قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به اینکه این مراجع جزئی از قوه مجریه قرار می‌گیرند. بنابراین نام آن‌ها دادگاه، محکمه، دیوان و سایر عناوین مشابه مراجع قضایی نمی‌باشد. بلکه این مراجع با عنوان‌هایی نظیر کمیسیون حل اختلاف، سازمان، هیئت و… شناخته می‌شوند.

شباهت مراجع شبه قضایی با مراجع قضایی

اما از طرفی دیگر این مراجع به مراجع قضایی شباهت دارند. آراء صادره از این مراجع همانند مراجع قضایی اثر دارد. به این معنی که رأی صادره در مورد حقوق و تکالیف افراد توسط مرجع شبه قضایی لازم‌الاجرا می‌باشد. بنابراین از آن جهت که ساختار و نحوه رسیدگی به پرونده شکایات توسط مراجع شبه قضایی به دادگاه‌های دادگستری شباهت دارد. این مراجع را با وصف شبه قضایی تعریف می‌کنیم و آن‌ها را مراجع شبه قضایی می‌نامیم.

انواع مراجع شبه قضایی چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم حوزه‌های فعالیت دولت‌ها به خصوص در موضوع اقتصاد در جوامع امروزی بسیار گسترده شده است. در نتیجه تعدد حوزه‌های فعالیت دولت‌ها، روابط میان دولت با شهروندان نیز متعدد و متنوع خواهد شد. بنابراین امکان ورود خسارت به شهروندان توسط نهادهای دولتی در حوزه‌های مختلف وجود دارد. لذا لازم است مراجع شبه قضایی متخصص در هر یک از امور دولتی ایجاد شود.

امروزه با توجه به حوزه و زمینه فعالیت مراجع شبه قضایی انواع مختلفی از آن‌ها را می‌توانیم نام ببریم. به عنوان مثال می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

نهادهای شبه قضایی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات.

کمیسیون‌های شهرداری.

داوری در قوانین موضوعه.

امور اراضی و آب.

اقدامات سازمان‌ها و نهادها در برخی مسائل حقوقی.

ثبت اسناد و املاک.

هیئت‌های انتظامی رسیدگی به تخلفات.

هر یک از این مراجع شبه قضایی نامبرده خود  دارای چند دسته و اقسام مختلف هستند. و هر کدام از این اقسام وظیفه مخصوص به خود را دارند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراجع شبه قضایی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون موضوعا پاسخ دهند.

سؤالات متداول

مراجع شبه قضایی به مراجعی گفته می‌شود ؟

به مراجعی که وظیفه رسیدگی به دعاوی میان شهروندان و نهادهای دولتی را دارند مراجع شبه قضایی می‌گوییم.

مراجع شبه قضایی زیرمجموعه چه نهادی از حکومت هستند ؟

این مراجع، زیرمجموعه قوه قضاییه نیستند. بلکه این مراجع تحت نظر قوه مجریه قرار دارند.

مطالبه نفقه | راه‌ها و شیوه‌های مطالبه – پیامدهای حقوقی اقدام از طریق هر کدام

۲۱ بازديد

مطالبه نفقه با چه روش هایی انجام می شود؟ نفقه یکی از حقوقی است که حین عقد به زن تعلق می‌گیرد. مرد ‌می‌بایست نفقه زن را پس از عقد به طور کامل پرداخت‌ نماید. برای مثال اگر زن قصد تهیه لباس و خوراک را داشته باشد مرد مسئول تامین نمودن آن‌‌‌ها است. اما دریافت نفقه نیز راه‌ها و مراحل قانونی خود را دارد که ‌می‌بایست طی شوند. در ادامه قصد داریم در مورد راه‌‌‌های مطالبه نفقه توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مطالبه نفقه | راه‌ها و شیوه‌های مطالبه – پیامدهای حقوقی اقدام از طریق هر کدام

مطالبه نفقه

زن ‌می‌تواند هر گاه که بخواهد نفقه خود را از مرد مطا‌لبه کند و مرد نیز موظف است که نفقه را با توجه به اصول قانونی به او پرداخت نماید. مطالبه نفقه زمان خاصی ندارد و پس از عقد زن قادر به مطالبه آن خواهد بود. از آن جایی که نفقه شامل نیاز‌‌‌های ضروری زن برای زندگی ‌می‌باشد مرد ‌می‌بایست برای تامین آن تلاش متعارف کند.
چه راه‌‌‌هایی برای مطالبه وجود دارد ؟

راه‌‌‌های بسیار زیادی برای مطا‌لبه نفقه وجود دارد و زن ‌می‌تواند از طریق مراکز مربوطه اقدام به مطا‌لبه و دریافت نفقه خود نماید. در ادامه دو مورد از اصولی‌ترین راه‌‌‌های مطالبه نفقه را شرح داده‌‌‌‌ایم:

مطالبه نفقه از طریق دادگاه حقوقی

زن ‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی و ارائه دادخواستی از قاضی بخواهد که نفقه‌‌‌‌‌اش را از طریق توقیف و فروش اموال مرد وصول نماید. اگر مرد در قید حیات باشد نفقه از طریق اموالش و در صورت فوت از ترکه‌اش به زن پرداخت ‌می‌شود. توجه نمایید که اگر زن به دادگاه حقوقی مراجعه کند ‌می‌بایست حتما دادخواست تنظیم نماید.
مطالبه نفقه از طریق دادگاه‌‌‌های کیفری

برخی از افراد تصور ‌می‌کنند که مطالبه نفقه فقط از طریق دادگاه‌‌‌های حقوقی امکان دارد که در این خصوص باید بگوییم زن ‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه‌‌‌های کیفری نیز خوا‌‌هان دریافت نفقه خود شود که شرایط خاصی دارد مثلا اینکه مرد متمول باشد. در صورت رجوع زن به دادگاه کیفری برای دریافت نفقه دادگاه مرد را احضار ‌می‌کند و در صورت عدم حضور اموال او را توقیف می‌نماید تا نفقه زن را وصول کند. مرد ممکن است به تحمل زندان نیز محکوم گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطا‌لبه نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطا‌لبه نفقه پاسخ دهند.

سوالات متدوال

برای دریافت نفقه ‌می‌بایست به چه دادگاهی مراجعه نمود ؟

دادگاه‌‌‌های حقوقی و کیفری.

در صورت عدم حضور مرد در دادگاه برای پرداخت نفقه تکلیف چیست ؟

در صورت عدم حضور مرد در دادگاه قاضی حکم توقیف اموال وی را صادر خواهد کرد و نفقه را از طریق ‌اموال او به زن پرداخت ‌می‌کند.

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر | عدم صلاحیت پدر برای حضانت از فرزند

۲۱ بازديد

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر را از کجا تهیه کنیم؟ پس از طلاق مرد و زن ‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای تعیین ‌‌‌‌‌‌سرپرست فرزندانشان در دادگاه حضور پیدا کنند. دادگاه با توجه به مصلحت فرزند پدر یا مادر او را به عنوان شخص ‌‌‌‌‌‌سرپرست انتخاب ‌‌‌‌‌‌می‌نماید و چنین فردی دارای مسئولیت‌هایی ‌‌‌‌‌‌می‌شود که ‌‌‌‌‌‌می‌بایست به خوبی به آن‌ها توجه نماید. در ادامه قصد داریم در مورد سلب حضانت از پدر و نمونه دادخواست آن توضیحات مفیدی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر | عدم صلاحیت پدر برای حضانت از فرزند

حضانت فرزند به چه معناست ؟

حضانت فرزند به معنای نگهداری از او ‌‌‌‌‌‌می‌باشد، شخص ‌‌‌‌‌‌سرپرست موظف است که از فرزند به خوبی مراقبت نماید و نیازهای او را برطرف کند. شخص ‌‌‌‌‌‌سرپرست ‌‌‌‌‌‌می‌بایست صلاح کودک را بخواهد و عملی را انجام‌ ندهد که مصلحت‌ فرزندش به مخاطره بیفتد.
سلب حضانت از پدر | نمونه دادخواست

همان طور که ‌‌‌‌‌‌می‌دانید اولویت حضانت دختر از هفت سالگی تا نه سالگی و اولویت حضانت پسر از هفت سالگی تا پانزده سالگی با پدرش خواهد بود. اما در برخی موارد ممکن است پدر صلاحیت‌های لازم برای نگهداری از فرزند را نداشته باشد و در این صورت مادر ‌‌‌‌‌‌می‌تواند حضانت را از او سلب نماید. مادر ‌‌‌‌‌‌می‌بایست برای سلب حضانت فرزند از پدر به دادگاه خانواده مراجعه نماید و طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که حضانت پدر را سلب کند.

نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر

برای ارائه دادخواست مبنی بر سلب حضانت از پدر مادر ‌‌‌‌‌‌می‌بایست متن مرتبط با این موضوع را در دادخواست ذکر نماید و سپس آن را به دادگاه خانواده ارائه دهد تا حضانت از پدر سلب شود. متن یک دادخواست اصولی برای سلب حضانت از پدر به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌می‌باشد:

با سلام  و احترام خدمت ریاست محترم دادگاه خانواده، اینجانب….. در تاریخ…. با آقای….. اقدام به عقد نکاح نموده‌ام و بنا به دلایلی نکاخ را فسخ نموده و جدا شده‌ایم. طبق نظر دادگاه حضانت فرزندم به نام….. به پدرش واگذار شده است. احتراما به استحضارتان ‌‌‌‌‌‌می‌رسانم که پدر صلاحیت‌های اخلاقی کافی را برای حضانت فرزندم ندارد و اعمال او مانند…. باعث به خطر افتادن مصلحت فرزندم شده است. اینجانب از شما خواهان صدور حکم سلب حضانت ‌‌‌‌‌‌می‌باشم و تقاضا دارم که از این پس ‌‌‌‌‌‌سرپرست فرزندم باشم.

این متن یک دادخواست برای تقاضای سلب حضانت از پدر ‌‌‌‌‌‌می‌باشد که مادر ‌‌‌‌‌‌می‌تواند با ارائه آن به دادگاه خواهان سلب حضانت شود. در صورتی که نزد دادگاه اثبات شود پدر صلاحیت حضانت را ندارد حضانت از او سلب خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه دادخواست سلب حضانت از پدر پاسخ دهند.

سوالات متداول

اولویت حضانت دختر و پسر از چه سنی تا چه سنی با پدرشان است ؟

دختر از هفت سالگی تا نه سالگی و پسر از هفت سالگی تا پانزده سالگی.

آیا ‌‌‌‌‌‌می‌توان حضانت را از پدر سلب نمود ؟

بله اگر دلایل کافی وجود داشته باشد امکانپذیر خواهد بود.

در متن دادخواست سلب حضانت از پدر ‌‌‌‌‌‌می‌بایست نام مادر و فرزند نیز قید شود ؟

بله

ازدواج سفید | جرم ، حکم و مجازات ازدواج سفید

۱۶ بازديد

ازدواج سفید چیست؟ هنگامی که واژه ازدواج را می‌شنویم به آنچه در قانون و شرع ما پذیرفته‌شده است یعنی ازدواج دائم یا موقت، فکر می‌کنیم. اما ازدواج سفید یک پدیده تازه و نوظهور می‌باشد. که جایگاهی در شرع و قانون ندارد. این ازدواج ریشه در فرهنگ کشور ما ندارد و از فرهنگ کشورهای غربی گرفته‌شده است. و در آن خطبه عقد شرعی و قانونی خوانده نمی‌شود. سال‌های اخیر به دلایل اقتصادی، عدم تعهد و … در کشور ما نیز  ظهور پیداکرده است. در ادامه این مطلب به معرفی ازدواج سفید و جرم و مجازات آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید
منبع: ازدواج سفید | جرم ، حکم و مجازات ازدواج سفید.

ازدواج سفید چیست ؟

ازدواج سفید به ازدواجی می‌گویند که زن و مرد؛ بدون اجرای صیغه نکاح که روش قانونی و شرعی می‌باشد زندگی مشترک خود را شروع کنند. این نوع از ازدواج وجاهت قانونی و شرعی ندارد و مدت زمان مشخصی نیز برای آن تعیین نمی‌شود.

در قانون مدنی ما آن ازدواجی صحیح است که ایجاب و قبول در آن صراحتاً به قصد ازدواج زن و مرد دلالت کند. از آنجا که قصد طرفین در ازدواج سفید صراحتاً دلالت بر ازدواج نمی‌کند می‌توانیم بگوییم که این ازدواج وجاهت قانونی ندارد. وقتی زن و مرد بدون توجه به مسائل شرعی و بدون ثبت قانونی و رسمی ازدواج خود، زندگی مشترک را شروع می‌کنند. طبیعتاً نسبت به یکدیگر تعهد شرعی و قانونی هم ندارند.

بنابراین زن و مرد در ازدواج سفید نمی‌توانند در محاکم قانونی نسبت به هم ادعای حق و حقوقی داشته باشند. شاید بتوانیم عدم تعهد طرفین به یکدیگر یکی از دلایل گرایش افراد در اوضاع اقتصادی حال حاضر به ازدواج سفید بدانیم.

آیا ازدواج سفید در ایران جرم است ؟

زمانی یک ازدواج از جانب قانون مورد حمایت قرار می‌گیرد که ازدواج با توجه به مقررات و اصول قانون منعقد گردد. در غیر این صورت ازدواج، مورد حمایت قانون نخواهد بود. بنابراین ازدواج سفید که بدون رعایت مقررات شرعی و قانونی است در نظر قانون‌گذار و قانون ایران رسمیت نخواهد داشت. همچنین این‌گونه از ازدواج به عنوان رابطه نامشروع و زنا امکان مجازات طرفین را دارد.

به عبارتی در قانون ایران، ازدواج سفید به صورت صریح جرم انگاری نشده است. و با توجه به اینکه زیست دو فرد نامحرم با یکدیگر مشروعیت ندارد. می‌توانیم ازدواج سفید را از جنبه زنا، در صورت اثبات، به عنوان یک جرم تلقی نماییم. مجازات برای ازدواج سفید با توجه به اینکه زنای اثبات‌شده محصنه یا غیر محصنه باشد تعزیر یا حد می‌باشد. کیفیت حد نیز با توجه به زنای اثباتی متفاوت خواهد بود.

ماده‌قانونی برای ازدواج سفید

ماده 221 قانون مجازات اسلامی زنا را این‌گونه تعریف می‌نماید:«زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آن‌ها نبوده و از موارد وطی به شبه نیز نباشد. » منظور از جماع مباشرت جنسی مرد و زن است. از آنجا که ازدواج سفید در ایران به عنوان رابطه زوجیت در نظر گرفته نمی‌شود. پس ارتباط زن و مرد تحت عنوان ازدواج سفید نیز در تعریف زنا گنجانده می‌گردد. و با اثبات زنای طرفین امکان مجازات آن‌ها به عنوان زناکار وجود دارد.

مطابق قانون اگر یکی از آن دو یا هر دو طرف دارای تأهل باشند. به عنوان زنای محصنه در نظر گرفته می‌شود و مجازات سنگین‌تری دارد.

مجازات ازدواج سفید چیست ؟

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم ازدواج سفید به طور صریح در قانون ما جرم انگاری نشده است. اما می‌توانیم بر اساس سایر مواد قانونی این‌گونه از ازدواج را مورد بررسی قرار دهیم. و حتی برای طرفین نیز مجازات تعیین نماییم.

بر اساس قانون ایران تنها ازدواج‌هایی که با اصول شرعی و قانونی منعقد شوند مورد حمایت قانون‌اند. و ازدواج‌های سفید در زیرمجموعه قوانین روابط نامشروع که شامل زنا می‌شود قرار می‌گیرند. و امکان مجازات طرفین وجود دارد. اگر ازدواج سفید به عنوان زنا اثبات شود با توجه به اینکه زنای محصنه است یا غیر محصنه در کیفیت مجازات حدی طرفین تأثیر خواهد داشت.

از طرف دیگر ازدواج سفید از آن جهت که به صورت رسمی و قانونی ازدواج را ثبت نکردند نیز قابل پیگیری قانونی می‌باشد. چرا که طبق قانون ایران واقعه ازدواج باید توسط زوجین، به صورت رسمی ثبت شود. در غیر این صورت زوج محکوم و مجازات می‌گردد.

از دیگر آثار قانونی که ازدواج سفید به وجود می‌آورد مسئله فرزندانی است که حاصل این‌گونه ازدواج هستند. با توجه به اینکه ازدواج سفید بدون رعایت شرع و قانون انجام می‌شود مورد حمایت قانون نخواهد بود. و عدم وجاهت قانونی این ازدواج‌ها موجب سلب برخی از حقوق قانونی از فرزندان حاصل ازدواج سفید خواهد شد.

فرزندان حاصل ازدواج سفید و حقوق آن‌ها

همان‌طور که گفتیم ازدواج‌های سفید بدون رعایت اصول شرعی و قانونی انجام می‌گیرند. لذا مورد حکایت قانون نیز نخواهند بود. به همین ترتیب فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها نیز مورد حمایت قانون نخواهند بود. و از نظر قانونی از برخی حقوق مانند دریافت ارث از والدین محروم می‌شوند.

از یک طرف این احتمال که طرفین چنین ازدواج‌هایی فرزند خود را پس بزنند وجود دارد. بنابراین فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها به لحاظ روحی و گاهی حتی جسمی متحمل خسارات جبران‌ناپذیری خواهند شد.

البته باید توجه داشت که با وجود اینکه فرزندان حاصل ازدواج سفید از برخی حقوق نظیر ارث محروم می‌شوند. اما پدر و مادر همچنان از نظر قانون موظف به نگهداری از فرزند خود و دریافت شناسنامه برای این فرزند هستند.

قانون ثبت‌احوال مصوب سال 1355 در بند الف ماده یک خود آورده است. که صدور شناسنامه برای کودکان متولد ایران از پدری ایرانی یکی از وظایف سازمان ثبت‌احوال می‌باشد. با توجه به این قانون مشاهده می‌کنیم که تفاوتی میان فرزندان مشروع و فرزندان حاصل از ازدواج سفید جهت دریافت شناسنامه قائل نشده‌اند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ازدواج سفید، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه معو‌قه پاسخ دهند.

سؤالات متداول

ازدواج سفید چیست ؟

ازدواج سفید به ازدواجی می‌گویند که زن و مرد؛ بدون اجرای صیغه نکاح که روش قانونی و شرعی می‌باشد زندگی مشترک خود را شروع کنند.

آیا ازدواج سفید در ایران جرم است ؟

در قانون ایران، ازدواج سفید به صورت صریح جرم انگاری نشده است. ولی توجه به اینکه زیست دو فرد نامحرم با یکدیگر مشروعیت ندارد. می‌توانیم ازدواج سفید را از جنبه زنا، در صورت اثبات، به عنوان یک جرم تلقی نماییم.

نفقه معوقه زن | راه‌های مطالبه نفقه گذشته – شرایط و پیامدهای حقوقی

۲۰ بازديد

نفقه معوقه زن چطور محاسبه و دریافت می‌شود؟ پس از ازدواج زوجین قانونگذار زن را مکلف ‌‌‌‌‌می‌داند که با مرد رابطه جنسی برقرار کند اما در قبال‌ این کار به زن حقوقی تعلق می‌گیرد و مرد نیز در مقابل ‌‌‌‌‌می‌بایست به تمام تکالیف خود توجه نماید. یکی از تکالیفی که مرد پس از ازدواج با زن به عهده دارد پرداخت نفقه ‌‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه توضیحات مختصری را درباره نفقه معوقه زن بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نفقه معوقه زن | راه‌های مطالبه نفقه گذشته – شرایط و پیامدهای حقوقی

نفقه چیست و در چه مدت زمانی باید پرداخت شود ؟

نفقه یکی از حقوق قانونی زن است که پس از عقد نکاح به او تعلق گرفته و پرداخت ‌آن‌ نیز هیچ مدت زمان خاصی ندارد و پس از عقد نکاح زن ‌‌‌‌‌می‌تواند نفقه‌اش را از مرد مطالبه کند.‌ برای مثال وقتی زن ‌‌‌‌‌می‌خواهد لباس یا خوراک بخرد و یا هزینه‌‌‌‌‌‌های درمان خود را بدهد مرد موظف به تامین همه‌ این‌‌‌‌‌‌ها خواهد بود که به‌ این کار مرد پرداخت نفقه گفته ‌‌‌‌‌می‌شود. نفقه با توجه به شرایط مالی مرد و مشخصات خانوادگی، عادت زن و… پرداخت خواهد شد.

نفقه معوقه زن

شاید شما نیز بارها شنیده باشید که نفقه معو‌قه نیز وجود دارد که در‌ این باره باید بگوییم وقتی زن مدتی مثلا یک یا چند سال نفقه دریافت نکرده است در صورتی که به دادگاه مراجعه کند و خواهان دریافت نفقه‌اش شود دادگاه نفقه او را معوقه تلقی ‌‌‌‌‌می‌نماید.‌ این بدان معناست که نفقه مربوط به گذشته یا سال‌‌‌‌‌‌های پیش ‌‌‌‌‌می‌باشد اما در هر حال زن ‌‌‌‌‌می‌تواند با مراجعه به دادگاه آن را مطالبه نماید و هیچ دلیلی وجود ندارد که زن نتواند نفقه معو‌قه خود را مطالبه کند.
راه مطالبه نفقه معوقه زن

زن ‌‌‌‌‌می‌بایست برای مطالبه نفقه معو‌قه خود به دادگاه مراجعه و طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که نفقه را از اموال مرد وصول‌ نماید‌. دادگاه نیز با سنجش سطح مالی مرد اقدام به تعیین میزان نفقه نموده و مرد را ملزم ‌‌‌‌‌می‌کند‌ که در تاریخ معین‌ شده توسط قاضی نفقه را به زن پرداخت کند.

شکایت کیفری برای دریافت نفقه معوقه

با وجود‌ اینکه دریافت نفقه معوقه یکی از حقوق قانونی زنان ‌‌‌‌‌می‌باشد اما قانون به زن اجازه نمی‌دهد که برای دریافت‌ این نوع نفقه از مرد شکایت کیفری کند و انجام‌ این نوع شکایت برای دریافت نفقه معوقه امکان پذیر نخواهد بود.

به علاوه شکایت کیفری نفقه در مواردی مطرح می‌شود که مرد با وجود توان مالی نفقه شما را نمی‌پردازد ولی اگر تمکن مالی ندارد اقدام از طریق دادگاه کیفری وجهی ندارد.

دادگاه حقوقی

اصولا برای دریافت نفقه خود ( چه معو‌قه و غیر آن) باید به دادگاه حقوقی مراجعه کنید مگر اینکه زمینه شکایت کیفری فراهم باشد که توضیح آن پیشتر آمد.

نتیجه می‌گیریم که مطالبه نفقه معو‌قه فقط از طریق داگاه حقوقی ممکن است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.[/box]

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه معو‌قه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه معو‌قه پاسخ دهند.

سوالات متداول

نفقه در چه زمان باید پرداخت شود ؟

برای پرداخت نفقه مدت زمان خاصی معین نشده است و مرد پس از ازدواج باید آن ‌را پرداخت کند.

نفقه معوقه چیست ؟

به نفقه‌‌‌‌‌‌های عقب افتاده و پرداخت نشده زن نفقه معوقه گفته ‌‌‌‌‌می‌شود.

آیا ‌‌‌‌‌می‌توان برای دریافت نفقه معوقه شکایت کیفری نمود ؟

خیر.

اسناد ثبت احوال | تعریف ماهیت – اسناد و مدارک – انواع

۱۸ بازديد

اسناد ثبت احوال در کجا و چگونه نگهداری می شود؟ از ابتدای تولد تا هنگام مرگ هر شهروند ایرانی دارای یکسری اسناد هویتی است که نشان دهنده احوال شخصی او ‌‌می‌‌باشد از جمله کارت ملی و شناسنامه. شناسنامه را ‌‌می‌توان مهم‌ترین سند هویتی هر ایرانی دانست که تمام اطلاعات شخصی او از جمله نام، تاریخ تولد، محل تولد و… در آن ثبت ‌‌می‌‌گردد.

علاوه بر این اطلاعات کلی، وقایع مهم زندگی اشخاص اعم از ازدواج، طلاق، ولادت فرزند و در آخر هم وفات در شناسنامه اشخاص ذکر ‌‌می‌گردد. وظیفه ثبت تمام این موارد با ادار‌‌‌ه ثبت احوال ‌‌می‌‌باشد. ادار‌‌‌ه ثبت احوال در سراسر ایران دارای دفاتری است که به عنوان نماینده آن به ثبت اطلاعات و احوال شخصی ‌‌می‌‌پردازند. اما وظیفه ثبت احوال فقط به تنظیم شناسنامه ختم ‌‌نمی‌‌شود بلکه اسناد مختلفی وجود دارد که وظیفه تنظیم آن‌‌‌ها بر عهد‌‌‌ه ادار‌‌‌ه ثبت احوال است. در این مطلب به بررسی ا‌سناد ثبت احوال و انواع آن ‌‌می‌‌پردازیم. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: اسناد ثبت احوال | تعریف ماهیت – اسناد و مدارک – انواع

اسناد ثبت احوال

ادار‌‌‌ه ثبت احوال از ادارات دولتی است و همان طور که از نام آن معلوم است مربوط به احوال شخصیه افراد ‌‌می‌‌باشد. در ابتدا این اداره وظائف محدودی در رابطه با اطلاعات شخصی هر ایرانی داشت و در دفاتری دستی تمام اطلاعات ثبت ‌‌می‌‌شدند. اما در زمان حاضر با گسترش جمعیت و پیچیدگی‌های ثبت و نگهداری این اطلاعات بر تعداد اسناد ثبتی افزوده شده و دیگر به شکل دستی نیستند و همه چیز در سیستم مرکزی ثبت ‌‌می‌گردد. همچنین از نظر قانونی افراد به ملزم به ثبت تمام وقایع شخصی از جمله طلاق، ولادت و… هستند از این رو به تعداد اسناد رسمی نیز افزوده شده است.

بر اساس آنچه که در قانون ثبت احوال ذکر گردیده است سند ثبت احوال هر گونه سندی در خصوص احوال شخصی از جمله وفات، طلاق و… است که توسط ماموران رسمی تنظیم ‌‌می‌گردد.پ

انواع اسناد ثبت احوال

مجموع اسنادی که ثبت احوال آن‌‌‌ها را به ثبت ‌‌می‌‌رساند به شرح زیر است:

1/ سند ثبت ولادت.

2/ سند ثبت مرگ.

3/ دفتر کل ثبت وقایع.

4/ برگ ولادت.

5/ گواهی ولادت: برای کودکان خارجی است که بعد از ثبت ولادت یک گواهی هم مربوط به ولادت برای آن‌‌‌ها صادر ‌‌می‌‌شود.

6/ شناسنامه.

7/ کارت شناسایی.

8/ دفتر رسمی ازدواج، عقدنامه‌ها و قباله نکاح.

9/ دفتر رسمی طلاق.

10/ دفتر نام خانوادگی.

11/ رونوشت شناسنامه: دفتری که تقدم اشخاص نسبت به نام خانوادگی را نشان ‌‌می‌‌دهد. به طور مثال نام خانوادگی کریمی که در این دفتر ثبت ‌‌می‌‌شود نشان می‌دهد که این نام برای اولین بار توسط چه شخصی ثبت شده است و برای فرد نسبت به سایرین در خصوص این فا‌‌میلی حق تقدم وجود دارد.

12/ سایر اسناد سجلی.

بر اساس ماد‌‌‌ه 8 قانون ثبت اسناد تمام موارد بالا جزو اسناد رسمی غیر قابل انکار و تردید است. این اسناد تا زمانی که به موجب تصمیم هیات اختلاف یا رای دادگاه باطل نشوند دارای اعتبار ‌‌می‌‌باشند. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما ‌‌می‌‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اسناد ثبت احوال از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌سناد ثبت احوال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌سناد ثبت احوال پاسخ دهند.

سوالات متداول

اسناد ثبت احوال چیست ؟

هر گونه سند مربوط به احوال شخصی که توسط ماموران رسمی ثبت ‌‌می‌‌گردد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

قانون مهریه

۱۳ بازديد

آیا با قوانین و قانون مهریه آشنا هستید ؟ در حین ازدواج قانون زنان و مردان را ملزم می‌داند که تکالیف خود را پس از عقد به خوبی انجام دهند و از انجام آن‌ها خودداری نکنند. برای مثال مرد می‌بایست هر مقدار مهریه‌‌ای را که در حین عقد برای زن تعیین شده است به طور کامل به او پرداخت نماید. در ادامه قصد داریم تمام قوانین مربوط به قانون مهریه را برای شما عزیزان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه قانون مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: قانون مهریه

مهریه چیست‌‌ ؟

مهریه یکی از حقوقی است مرد در حین عقد موظف به پرداخت آن می‌شود. مبلغ مهریه را زن و شوهر معین نموده و پس از عقد زن می‌تواند مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند. بر اساس قانون مهریه می‌بایست با توجه به شرایط زن به او پرداخت شود و مرد نمی‌تواند از پرداخت آن اجتناب نماید.

مطالبه مهریه | قانون مهریه

بر اساس قانون مهریه زن می‌تواند برای مطالبه مهریه خود به دادگاه یا دفتر ثبت ازدواج مراجعه نماید و طی دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهریه را برای او وصول نماید. دادگاه نیز مدتی به مرد مهلت می‌دهد که برای پرداخت یا قسط بندی مهریه اقدام کند و سپس مهریه زن به صورت یکجا یا قسط بندی شده به او پرداخت خواهد شد.

نحوه پیگیری دادخواست مهریه در قانون مهریه

برای پیگیری دادخواست مهریه و مشاهده روند رسیدگی به آن می‌بایست وارد سامانه ثنا شد. برای ورود به‌‌‌ این سامانه نیازمند یک رمز عبور می‌باشید که با مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایی می‌توانید آن را دریافت کنید. پس از دریافت رمز وارد سامانه ثنا شده و اطلاعات پرونده خود را نیز در فرم‌های مربوطه وارد نمایید تا از حکم صادره دادگاه مطلع شده و دادخواست مهریه خود را پیگیری کنید.

در قانون مهریه چه اموالی برای وصول مهریه قابل مصادره نیستند‌‌ ؟

این صحیح است که دادگاه برای وصول مهریه اموال مرد را توقیف می‌کند اما طبق قانون مهریه برخی اموال نیز قابل توقیف نیستند. اموال غیرقابل توقیف برای وصول مهریه به شرح زیر هستند:

  • خانه‌‌ای که مرد در آن‌ سکونت دارد قابل توقیف نیست و دادگاه آن را برای وصول مهریه توقیف نمی‌کند.
  • وسیله نقلیه مانند ماشین، موتور و… نیز قابل توقیف نیستند.
  • اثاثیه زندگی مرد که با آن‌ها نیاز‌های ضروری خود را برطرف می‌نماید نیز قابل توقیف نخواهند بود.
  • آذوقه مورد نیاز زندگی نیز برای وصول مهریه توقیف نمی‌شود.
  • کتاب‌ها، وسایل انجام کار و لوازمی که فرد با آن‌ها امرار معاش می‌کند نیز قابل توقیف نخواهند بود.

مهریه زنان با شرایط مختلف | قانون مهریه

مهریه زن ناشزه

زن ناشزه به زنی گفته می‌شود که از تمکین همسر خودداری نموده است و در واقع مرتکب یک عمل غیر قانونی شده است اما‌‌‌ این عمل نمی‌تواند او را از دریافت مهریه‌‌‌اش محروم نماید و در صورت نشوز زن باز هم مهریه به او تعلق گرفته و مرد ملزم به پرداخت آن خواهد بود.

مهریه زن نازا | قانون مهریه

زنان نازا نیز می‌توانند مهریه خود را به صورت یکجا دریافت نمایند و از آن جایی که قانون نازایی را عیب نمی‌داند زن را مستحق دریافت تمام مهریه می‌داند و مرد نمی‌تواند نازایی او را بهانه کند تا از پرداخت مهریه فرار نماید.

مهریه زن قبل از وقوع رابطه زناشویی

قبل از وقوع رابطه زناشویی زن باکره است و چنانچه پیش از مواقعه طلاق بگیرد و مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند دادگاه او را مستحق دریافت نصف مهریه می‌داند و مرد موظف است که نصف مهریه ذکر شده در عقدنامه را به او بپردازد.

مهریه زن بعد از وقوع رابطه زناشویی

پس از وقوع رابطه زناشویی چنانچه زن مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند مرد موظف است که تمام مهریه را به او پرداخت کند.

مهریه زن خیانتکار | قانون مهریه

چنانچه زن اقدام به برقراری رابطه نامشروع با فردی به جز همسر خود نموده باشد باز هم مستحق دریافت مهریه است و‌ مرد می‌بایست با توجه به قانون مهریه کل مهریه را به او پرداخت کند.

انواع مهریه در قانون مهریه کدامند‌‌ ؟

مهریه نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به شرایط زن به او پرداخت می‌شوند. انواع مهریه به شرح زیر می‌باشند:

مهرالمسمی

در‌‌‌ این مورد زن و مرد در حین عقد مبلغی را به عنوان مهریه زن ذکر نموده و پس از عقد مرد موظف است که آن را پرداخت کند. اگر زن باکره باشد مستحق نصف مهریه و چنانچه رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق تمام مهریه است.

مهرالمثل | قانون مهریه

مهرالمثل نیز یکی از انواع مهریه می‌باشد، چنانچه در حین عقد زن و مرد مهریه‌‌ای تعیین نکرده باشند و مرد بخواهد که زن را طلاق دهد بر اساس قانون مهریه می‌بایست به او مهرالمثل پرداخت کند. مبلغ مهرالمثل با توجه به شرایط خانوادگی زن، سن او، تحصیلاتش و… محاسبه شده و به او پرداخت می‌گردد.

مهرالمتعه

چنانچه زن و شوهر مهریه را تعیین نکرده باشند و مرد بخواهد پیش از وقوع رابطه زناشویی زن را طلاق دهد می‌بایست به او مهرالمتعه پرداخت کند.‌‌‌ این نوع مهریه توسط دادگاه محاسبه می‌گردد.

اگر مرد پیش از پرداخت مهریه زن از دنیا برود تکلیف مهریه در قانون چگونه است‌‌ ؟

چنانچه مرد قبل از‌‌‌ اینکه مهریه زن را پرداخت کند فوت نماید بر اساس قانون مهریه زن می‌تواند مهریه‌‌‌اش را از اموال به جا مانده او وصول نماید. قانون نیز پس از فوت مرد اول مهریه زن را از اموال به جا مانده به او پرداخت می‌کند.

زندان به دلیل عدم پرداخت مهریه

چنانچه زن برای مطالبه مهریه به دادگاه مراجعه کند و دادگاه مدتی را به مرد مهلت دهد تا مهریه را پرداخت کند، اگر مرد هیچ اقدامی نکند و آن مدت زمان سپری گردد دادگاه حکم جلب او را صادر می‌نماید. حتی اگر مهریه زن قسط بندی شود و مرد به مدت چند ‌ماه از پرداخت قسط امتناع کند دادگاه حکم حبس را صادر می‌نماید.

مهریه زن در عقد موقت | قانون مهریه

در عقد موقت اگر مهریه معین نشود عقد باطل خواهد بود و حتما می‌بایست زن و شوهر مهریه‌‌ای را تعیین نمایند و مرد آن را پرداخت کند. در عقد موقت نیز مانند عقد دائم اگر زن باکره باشد نصف مهریه و اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد زن مستحق دریافت تمام مهریه خواهد بود.

در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد‌‌ ؟

در برخی موارد نیز مهریه‌‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت و زن حق مطالبه مهریه خود را نخواهد داشت و اگر مهریه نیز تعیین شده باشد بر اساس قانون مهریه باز هم زن حق مطالبه هیچ مبلغی را ندارد. مواردی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد به شرح زیر است:

۱) چنانچه زن و مرد عقد کنند اما به دلایل مختلف عقد آن‌ها باطل باشد در صورتی که رابطه زناشویی اتفاق نیفتاده باشد زن حق مطالبه مهریه را نخواهد داشت و به او مهریه تعلق نمی‌گیرد. البته اگر زن به بطلان جاهل باشد و مواقعه اتفاق افتاده باشد مهرالمثل می‌گیرد.

۲) اگر زن و مرد بخواهند که عقد نکاح را فسخ نمایند و نزدیکی میان آن دو صورت نگرفته باشد زن مستحق دریافت مهریه نخواهد بود. اما اگر فسخ نکاح به علت ناتوانی مرد در انجام رابطه زناشویی اتفاق بیفتد زن می‌تواند نصف مهریه‌‌‌اش را مطالبه کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون مهریه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد قانون مهریه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید

سوالات متدوال

انواع مهریه کدامند ؟

مهرالمسمی، مهری المثل و مهر المتعه

آیا مرد در صورت عدم پرداخت مهریه جلب می شود ؟

با توجه به قانون مهریه موجود به طور کلی می توان گفت بله که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: قانون مهریه