آرشیو مهر ماه 1402

ارائه خدمات حقوقی

زمان دریافت دستمزد در جعاله | میزان پاداش – نحوه تعیین – نوع دستمزد

۱۲ بازديد

زمان دریافت دستمزد در جعاله چه زمانی است؟ امروزه اگر فردی در انجام کاری ناتوان باشد و یا وقت انجام آن کار را نداشته باشد ‌می‌تواند از دیگران کمک بگیرد. برای مثال او ‌می‌تواند به دیگران دستمزدی پرداخت کند و از آن‌‌ها بخواهد که کار مورد نظرش را برای او به انجام برسانند. در ادامه قصد داریم درباره زمان و میزان دریافت دستمزد در جعاله توضیحات کامل‌تری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: زمان دریافت دستمزد در جعاله | میزان پاداش – نحوه تعیین – نوع دستمزد

جعاله چیست ؟

جعاله به عملی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن فردی از فرد دیگر ‌می‌خواهد که کاری را برای او انجام دهد‌‌ و در ازای آن کار به او دستمزدی را پرداخت ‌می‌نماید.‌‌ جعاله دارای سه رکن زیر ‌می‌باشد:

جاعل

جاعل فردی است که در ازای انجام کاری به دیگران دستمزد ‌می‌دهد.

عامل

عامل به کسی گفته ‌می‌شود که کار مورد نظر جاعل را به انجام ‌می‌رساند و دستمزد دریافت ‌می‌کند.

جعل | زمان دریافت دستمزد در جعاله

جعل در واقع همان دستمزدی است که جاعل به عامل پرداخت ‌می‌نماید.

زمان دریافت دستمزد در جعاله

زمان دریافت دستمزد جعاله پس از انجام کار ‌می‌باشد. برای مثال اگر فردی بگوید که برای پیدا کردن کیف گم شده‌ام به شما ۱۰۰ هزار تومان مژدگانی ‌می‌دهم منظورش این است‌‌ که بعد از اینکه کیف را پیدا کردید و به من تحویل دادید به شما مژدگانی ‌می‌دهم، پس به این صورت زمان دریافت دستمزد جعاله پس از انجام کار ‌می‌باشد.

میزان دستمزد در جعاله برای یک یا چند نفر | زمان دریافت

در قانون کشور ما دستمزد معینی برای جعاله در نظر گرفته نشده است و جاعل نیز موظف به ذکر میزان دستمزد در آگهی نخواهد بود. جاعل ‌می‌تواند مبلغی پول یا بخشی از مال گم شده را به عامل پرداخت نماید و آن ‌دو ‌می‌بایست بر سر این موضوع به توافق برسند. اگر عامل یک ‌نفر باشد تمام مژدگانی به او تعلق ‌می‌گیرد اما اگر عامل چندین نفر باشند مژدگانی میان آن‌‌ها تقسیم ‌می‌شود.

واضح است که جاعل می‌تواند مبلغ دستمزد را از قبل هم مشخص کند مثلا یک میلیون تومان.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زمان دریافت دستمزد در جعاله، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان دریافت دستمزد در جعاله پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

جعاله چیست‌‌ ؟

جعاله به عملی گفته ‌می‌شود که طی انجام آن فردی در ازای انجام کار به فرد دیگر دستمزد ‌می‌دهد.

زمان دریافت دستمزد جعاله بعد از انجام کار است یا قبل انجام کار‌‌ ؟

بعد از انجام کار.

میزان دستمزد در جعاله می‌تواند به صورت توافقی معین ‌شود‌‌ ؟

بله.

عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

۱۴ بازديد

عقد تملیکی و عقد عهدی به چه معناست؟ هرگاه افراد می‌خواهند با هم معامله‌‌‌‌‌‌ای انجام دهند و یا کاری را برای هم ‌انجام دهند ‌‌‌‌می‌بایست قراردادی را مبنی بر انعقاد عقد امضا نمایند. عقود انواع مختلفی دارند و هر کدام ‌با توجه به شرایط افراد و انگیزه آن‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ انجام ‌‌‌‌می‌شوند. در ادامه قصد داریم توضیحات مفیدی را در مورد عقد تملیکی و عقد عهدی در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

عقد تملیکی به عقدی گفته ‌‌‌‌می‌شود که طی انجام آن یکی از طرفین یا هردوی آن‌‌‌‌‌ها مالک ‌‌‌‌می‌شوند. برای مثال فردی پولی به کسی ‌‌‌‌می‌دهد تا در عوض مالک خانه او شود که در این صورت ‌‌‌‌می‌توان گفت عقد تملیکی صورت گرفته است.

نکته مهم عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ این است که برای انجام این نوع عقد نیاز نیست که حتما افراد‌‌‌‌‌ مالکیت دائمی داشته باشند و حتی اگر مالکیت آن‌ها موقتی باشد نیز عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ است. برای مثال در عقد اجاره فرد به صورت موقتی مالک منافع خانه فردی ‌‌‌‌می‌شود و عقد اجاره نیز جزو عقد‌‌‌‌‌های ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ به حساب ‌‌‌‌می‌آید.

عقد عهدی چه نوع عقدی است‌‌‌‌‌‌ ؟

عقد عهدی عقدی است که طی انجام آن یک یا هر دوی طرفین موظف به انجام کاری ‌‌‌‌می‌شوند. برای مثال وکیل در قبال دریافت حق الوکاله موظف ‌‌‌‌می‌شود که پرونده فرد را به نتیجه برساند و یا کسی چکی صادر ‌‌‌‌می‌کند و موظف ‌‌‌‌می‌شود که مبلغ چک را بپردازد.
تفاوت‌‌‌‌‌های عقد تملیکی و عقد عهدی

عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ و عقد عهدی دارای دو تفاوت بسیار مهم ‌‌‌‌می‌باشند که در زیر آن‌ها را نام برده‌‌‌‌‌‌ایم:

  • اولین تفاوت عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ و عقد عهدی موضوع آن‌‌‌‌‌ها ‌‌‌‌می‌باشد، موضوع عقد عهدی انجام کار و موضوع عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ انتقال مالکیت میان افراد ‌‌‌‌می‌باشد.
  • نحوه درخواست انجام تعهد نیز از تفاوت‌‌‌‌‌های این ‌دو نوع عقد به حساب ‌‌‌‌می‌آید. اگر یکی از طرفین در عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ به تعهد خود عمل نکند ‌‌‌‌می‌بایست دادخواستی مبنی بر مطالبه ملک به دادگاه ارائه نمود اما اگر در عقد عهدی هرکدام از طرفین به تعهد خود عمل نکنند ‌‌‌‌می‌بایست به دادگاه دادخواستی مبنی بر الزام به انجام تعهد ارائه نمود.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد تملیکی و عقد عهدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد تملیکی و عقد عهدی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

موضوع عقد ‌‌‌‌‌‌تملیکی‌ چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

انتقال مالکیت.

موضوع عقد عهدی چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

تعهد و انجام کار.

تراکم ساختمانی | نحوه محاسبه – شاخص‌های کنترل – عوامل موثر – قوانین

۱۳ بازديد

در هر شهر تعداد زیادی ساختمان و ویلا ساخته ‌‌‌‌‌می‌شود ‌تا اهالی آن ‌شهر بتوانند در آن‌‌‌‌‌ها زندگی کنند. اما امروزه شهرداری هر شهر با دقت بیشتری به ساختمان‌‌‌‌‌ها مجوز ساخت ‌‌‌‌‌می‌دهد تا بتواند تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های شهر را کنترل کند و جمعیت شهر را در سطحی نگه ‌دارد که با تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر متناسب باشد. در ادامه قصد داریم در مورد تراکم ساختمانی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تراکم ساختمانی | نحوه محاسبه – شاخص‌های کنترل – عوامل موثر – قوانین 

تراکم ساختمانی چیست و تراکم کدام ساختمان‌‌‌‌‌ها کنترل ‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد امروزه برای کنترل جمعیت هر شهر، شهرداری به دقت میزان ساخت و ساز را در آن شهر ‌‌‌‌می‌سنجد و در مناطقی مجوز ساخت ‌‌‌‌می‌دهد که فضای خالی وجود داشته باشد.

به تعدد انواع ساختمان‌‌‌‌‌های هر شهر تراکم ساختمان در آن‌ شهر گفته ‌‌‌‌می‌شود که‌ اگر تعداد این‌ ساختمان‌‌‌‌‌ها بیش از حد معمول ‌باشد ‌‌‌‌می‌گویند که ساختمان‌‌‌‌‌های آن ‌شهر ‌متراکم هستند اما اگر تعدادشان کم باشد نیز ‌‌‌‌می‌گویند ساختمان‌‌‌‌‌های آن شهر کم تراکم هستند. شهرداری‌‌‌‌‌ها برای تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها در شهر مجوز ساخت زمین‌های زیر را صادر ‌‌‌‌می‌نمایند.

زمین‌‌‌‌‌های مسکونی

در مرحله اول توجه ‌‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌‌‌‌‌های مسکونی که برای ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی آماده هستند چقدر فضای خالی وجود دارد. در بعضی از مناطق به سازنده اجازه ‌‌‌‌می‌دهند فقط تا شش طبقه ساختمان بسازد اما در برخی مناطق دیگر نیز به سازنده اجازه بلند مرتبه سازی ‌‌‌‌می‌دهند که این موارد با توجه به متراکم بودن یا کم تراکم بودن آن منطقه مسکونی تعیین ‌‌‌‌می‌شوند. در زمین‌های آماده برای ساخت ‌و ساز‌‌‌‌‌های مسکونی بیشتر مجوز ساخت برای ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی داده ‌‌‌‌می‌شود و معمولا کمتر ‌‌‌‌می‌توان ‌ساختمان‌‌‌‌‌های دیگر را در این مناطق مشاهده کرد.

تراکم ساختمانی زمین‌‌‌‌‌های تجاری

این زمین‌‌‌‌‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و اداری بسیار مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و معمولا ساختمان‌‌‌‌‌های مسکونی در این مناطق دیده ‌‌‌‌نمی‌شود. شهرداری‌‌‌‌‌ها دقت ‌‌‌‌می‌کنند که در زمین‌های تجاری این مناطق‌ چه تعداد ساختمان تجاری و چه تعداد ساختمان مسکونی ساخته شود و رعایت ‌‌‌‌می‌کنند که این تعداد با مساحت شهر متناسب باشد.

زمین‌‌‌‌‌های مختلط

این زمین‌ها برای ساخت و ساز‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی مناسب ‌‌‌‌می‌باشند و شهرداری به سازنده‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت زمین‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این مناطق را خواهد داد. البته توجه داشته باشید که زمین‌های مختلط ابتدا زمین‌های مسکونی بوده‌اند‌‌‌‌‌ که با گذشت زمان ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری نیز در آن‌ها ساخته شده است و‌ شهرداری با توجه به تراکم ساختمان‌‌‌‌‌ها اجازه ساخت هر دو ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و اداری در این زمین‌‌‌‌‌ها را صادر ‌‌‌‌می‌کند.

تراکم ساختمانی زمین‌‌‌‌‌های فضای سبز

زمین‌‌‌‌‌های مخصوص ساخت فضای سبز از جمله زمین‌‌‌‌‌هایی هستند که از آن‌‌‌‌‌ها برای محافظت از فضای سبز شهر استفاده ‌‌‌‌می‌شود. در این زمین‌ها پارک، تفریحگاه، اماکن گردشگری و… ساخته‌‌‌‌‌ می‌شود و ساختمان‌‌‌‌‌های تجاری و مسکونی در این‌ مناطق ساخته‌ نخواهند شد.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمانی

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست برای کنترل تراکم‌ ساختمان ‌و‌ همچنین کنترل جمعیت آن منطقه به شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان توجه ‌نماید. این شاخص‌‌‌‌‌ها در زیر شرح داده شده‌اند:

سطح زیر بنا

شهرداری ‌‌‌‌می‌بایست زیربنای هر ساختمان را محاسبه کند و بر اساس آن‌ ساختمان اجازه ساخت دهد. برای مثال برای یک ساختمان سه طبقه نیاز به حداقل ۱۵۰ متر زمین ‌‌‌‌می‌باشد و اگر زمین‌ کمتر باشد ممکن است تراکم‌ جمعیت نیز کمتر شود.

طبقات مجاز ساختمان

شهرداری دقت ‌‌‌‌می‌نماید که در برخی مناطق پرجمعیت ساختمان‌‌‌‌‌ها تا نهایتا شش طبقه ساخته شود و در برخی مناطق کم جمعیت اجازه بلند مرتبه سازی به سازنده ‌‌‌‌می‌دهد تا تراکم ساختمان‌‌‌‌‌های آن‌ شهر حفظ و کنترل شود.

نوع ساختمان | تراکم ساختمان

نوع ساختمان نیز بسیار مهم است و از شاخص‌‌‌‌‌های اصلی به حساب ‌‌‌‌می‌آید. برای مثال در برخی مناطق اجازه داده ‌‌‌‌می‌شود که ویلا ساخته شود زیرا جمعیت آن منطقه زیادتر است اما در برخی مناطق فقط مجوز ساختمان داده ‌‌‌‌می‌شود تا جمعیت آنجا افزایش یابد.

عوامل موثر بر تراکم ساختمانی کدامند‌‌‌‌ ؟

عوامل بسیار زیادی بر تراکم ساختمانی در شهر موثر هستند که در زیر آن‌ها را بیان ‌نموده‌ایم:

قیمت زمین

قیمت مسکن

کاربرد ساختمان

جمعیت

هزینه ساخت

عرض معبر.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تراکم ساختمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تراکم ساختمان پاسخ دهند.

 

 

سوالات متدوال

اگر تعداد ساختمان‌‌‌‌‌های یک شهر زیاد باشند آن شهر چه ‌‌‌‌می‌گویند‌‌‌‌ ؟

به آن،‌ شهر دارای ساختمان‌‌‌‌‌های متراکم گفته ‌‌‌‌می‌شود.

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان کدامند‌‌‌‌ ؟

شاخص‌‌‌‌‌های کنترل تراکم ساختمان نوع ساختمان، طبقات مجاز ساختمان و سطح زیربنای ساختمان ‌‌‌‌می‌باشند.

سامانه استعلام مدرک تحصیلی با کد ملی – estelam.msrt.ir

۱۹ بازديد

سامانه استعلام مدرک تحصیلی با کد ملی کدام آدرس است؟ کسانی که قصد دریافت استعلام از مدارک تحصیلی خود را دارند. در حال حاضر می‌توانند به صورت الکترونیکی استعلام مدارک خود را دریافت کنند. از این پس شما می‌توانید با مراجعه به سامانه استعلام مدارک تحصیلی وزارت علوم اقدام به دریافت استعلام مدرک خود نمایید. و به این وسیله به تمامی اطلاعات تحصیلی خود دسترسی خواهید داشت. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: سامانه استعلام مدرک تحصیلی با کد ملی – estelam.msrt.ir

سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم

پس از همه‌گیری ویروس کرونا، وزارت علوم با همکاری آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات، اقدام به تأسیس سامانه الکترونیکی استعلام مدرک تحصیلی به نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir نمود. تا از مراجعه حضوری بسیاری از متقاضیان جهت دریافت استعلام از مدارک تحصیلی‌شان جلوگیری کند.

اکنون داوطلبان تنها با مراجعه به سامانه استعلام مدرک تحصیلی و با درج کد ملی و سایر اطلاعات فردی می‌توانند به تمامی اطلاعات تحصیلی خود دسترسی داشته باشند. متقاضیان دریافت استعلام بعد از تکمیل اطلاعات خود در سامانه، یک کد رهگیری دریافت می‌نمایند. با استفاده از این کد رهگیری داوطلب می‌تواند وارد سیستم شود و استعلام مدارک تحصیلی خود را دریافت نماید.

ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم

در مطلب بالا اشاره کردیم که در سال‌های اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا، سامانه استعلام مدارک تحصیلی وزارت علوم راه‌اندازی شد. بدین ترتیب دانش‌آموزان و داوطلبان دانشگاهی از این پس می‌توانند بدون مراجعه حضوری و تنها با استفاده از سامانه الکترونیکی وزارت علوم، اقدام به دریافت استعلام مدارک تحصیلی خود نمایند.

نحوه دریافت استعلام از مدارک تحصیلی با استفاده از این سامانه چندان پیچیده و سخت نیست. و شما دسترسی به استعلام مدارک تنها به اطلاعات هویتی و شخصی داوطلب نیازمند هستید. گام اول برای دریافت استعلام مدرک تحصیلی از وزارت علوم جستجوی نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir و ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی است.

راهنمای دریافت استعلام

گفتیم که گام اول برای دریافت استعلام مدرک تحصیلی ورود به سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم است. بعد از ورود مرحله تکمیل فرم و درج اطلاعات خواسته‌شده در سایت است. هنگامی که اطلاعات به درستی درج شوند سایت به شما یک کد رهگیری می‌دهد. بنابراین می‌توانیم مراحل دریافت استعلام مدارک تحصیلی را به سه بخش تقسیم کنیم.

اول؛ مراجعه به سامانه استعلام مدرک تحصیلی به نشانی estelam.msrt.ir و تکمیل فرم مورد نظر. این فرم از شما اطلاعات هویتی نظیر نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی و شماره شناسنامه و شماره موبایل می‌خواهد.

دوم، پس از تکمیل فرم در سامانه گزینه صدور کد رهگیری را در پایین صفحه فرم انتخاب نمایید. بدین ترتیب کد رهگیری به شماره موبایل شما ارسال می‌شود.

سوم؛ بعد از ارسال کد رهگیری به شما، یک صفحه جدید برای مشاهده استعلام مدرک تحصیلی در سامانه به شما نشان داده می‌شود. که در این صفحه کد رهگیری خود را وارد می‌نمایید. و گزینه استعلام مدرک تحصیلی را انتخاب می‌کنید. تا بدین ترتیب از مدارک تحصیلی خود به صورت اینترنتی و غیرحضوری استعلام دریافت نمایید. البته توجه داشته باشید گاهی ممکن است این صفحه جدید چند روز بعد از ثبت اطلاعات و تکمیل فرم به شما نشان داده شود.

ویرایش اطلاعات تحصیلی در سامانه استعلام مدرک تحصیلی

در این مطلب اشاره کردیم که متقاضیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به وزارت علوم و با سامانه استعلام مدارک تحصیلی به تمامی اطلاعات تحصیلی خود دسترسی یابند. اما آیا با استفاده از این سامانه امکان ویرایش اطلاعات تحصیلی نیز وجود دارد یا خیر؟

در پاسخ باید بگوییم که بله؛ متقاضیان که به طریقی که در این مقاله ذکر شد وارد سامانه شدند و کد رهگیری دریافت کردند. هنگامی که متوجه مغایرت برخی از اطلاعات تحصیلی خود در سامانه و اطلاعات صحیح شدند. می‌توانند با انتخاب گزینه ویرایش اطلاعات فردی، اطلاعات نادرست را اصلاح نمایند.

روش ویرایش اطلاعات

ابتدا به سامانه estelam.msrt.ir وارد می‌شوید. سپس اطلاعات هویتی خود را وارد می‌نمایید. و درنهایت گزینه صدور کد رهگیری را انتخاب می‌کنید. کد رهگیری توسط سامانه به شماره موبایل شما ارسال می‌شود.

با دریافت کد رهگیری، آن را در کادر مربوطه در سامانه وارد می‌نمایید. و سپس گزینه استعلام مدرک تحصیلی را انتخاب می‌کنید.

در صورت مشاهده اطلاعات نادرست در این صفحه گزینه ویرایش اطلاعات شخصی را انتخاب کنید. و اطلاعات ناصحیح را اصلاح نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید. که پیش از ایجاد تغییرات ابتدا اطلاعات هویتی بر اساس کارت ملی خود را با اطلاعات درون سامانه تطابق دهید. اگر هرگونه مغایرتی در اطلاعات هویتی شما وجود داشت به‌جز نام و نام خانوادگی، پرونده خود را ثبت ننمایید و ویرایش اطلاعات را انجام ندهید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

نشانی اینترنتی سامانه استعلام مدارک تحصیلی وزارت علوم چیست ؟

وزارت علوم با همکاری آموزش‌وپرورش و وزارت ارتباطات، اقدام به تأسیس سامانه الکترونیکی استعلام مدرک تحصیلی به نشانی اینترنتی estelam.msrt.ir نمود.

روش دریافت استعلام مدرک تحصیلی با استفاده از سامانه وزارت علوم چگونه است ؟

ورود به سامانه estelam.msrt.ir و درج اطلاعات هویتی خواسته‌شده، صدور و ارسال کد رهگیری به شماره تلفن شما و درنهایت وارد نمودن کد رهگیری در سایت و دریافت استعلام از مدارک تحصیلی.

عیدی کارگران در سال 99 | محاسبه، حداقل و حداکثر مبلغ عیدی کارگر

۱۸ بازديد

عیدی کارگران چیست؟ در قانون ایران قواعد و مقررات برای روابط کارگران و کارفرمایان در قانون کار بیان‌شده است. قواعد مهمی در قانون کار در خصوص رابطه میان کارگر و کارفرما وجود دارد. یکی از این قواعد مهم، که در جهت حمایت از کارگران تصویب شد. قانون مربوط به عیدی‌کارگرها و تعیین میزان آن است. در قانون کار کارفرمایان وظیفه دارند. هرسال پیش از عید نوروز به میزان معینی به کارگران خود عیدی بپردازند. در ادامه این مطلب قصد داریم به مسئله عیدی کارگران به طور مفصل بپردازیم. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: عیدی کارگران در سال 99 | محاسبه، حداقل و حداکثر مبلغ عیدی کارگر

عیدی کارگران در قانون کار

قانون کار در ایران جهت تعیین قواعد و مقررات روابط میان کارگران و کارفرمایان تصویب و اجرا می‌شود. یکی از مقررات مهم تعیین‌شده در قانون کار که در جهت حمایت از کارگران تصویب شد. قانون پرداخت عیدی به کارگران توسط کارفرمایان است. بر اساس این قانون کارفرمایان موظف هستند هرسال پیش از عید نوروز به میزان معین‌شده به کارگران خود عیدی پرداخت کنند.

البته زمان پرداخت عیدی‌کارگران بر اساس قانون، هرساله در اواسط ماه اسفند است. لذا با این توصیف کارگران هرسال تنها یک‌بار می‌توانند عیدی دریافت نمایند.تمامی کارگرانی که مشمول قانون کار می‌شوند مستحق دریافت این عیدی هستند. و می‌توانند از کارفرمایان خود این عیدی را مطالبه نمایند. به این ترتیب همه کارفرمایان موظف به پرداخت مبلغ عیدی هستند.

مبلغ عیدی کارگران چه قدر است ؟

قبل‌تر اشاره کردیم که بر اساس قانون کار و برای حمایت از حقوق کارگران، هرساله کارفرمایان موظف به پرداخت عیدی به کارگران خود هستند. زمان پرداخت عیدی به کارگران بر اساس قانون پیش از عید نوروز و در اواسط ماه اسفند می‌باشد. اما پرسش این است که میزان و مبلغ عیدی سالانه‌ی کارگران چه قدر است؟ آیا مقدار این عیدی در قانون تعیین‌شده است؟

در پاسخ به این سوا باید بگوییم که بر اساس قانون کار، میزان عیدی هر کارگر مطابق با دستمزد شصت روز کار او است. همچنین ممکن است در شرایطی مبلغ عیدی‌کارگران، مطابق با دستمزد نود روز کار، کارگر باشد. البته توجه داشته باشید که مبلغ دستمزد روزانه و ماهانه کارگران هرسال و بر اساس نرخ تورم تغییر می‌کند.

هرسال قانون‌گذار و افراد مسئول طی برگزاری یک نشست با توجه به شرایط و تورم سالانه میزان دستمزد کارگران را تصویب می‌کنند. در حال حاضر حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 روزانه در حدود 176 هزار تومان است.

قواعد مهم مربوط به مبلغ عیدی کارگران

در خصوص تعیین مبلغ عیدی کارگران دو قاعده مهم وجود دارد. این دو قاعده عبارت‌اند از:

اول؛ اگر تعداد روزهایی که کارگر در خدمت کارفرما مشغول به کار است. کمتر از یک سال باشد. در این صورت کارفرما باید مطابق با روزهایی که کارگر، کار کرده است به او عیدی بپردازد.

دوم؛ با وجود این‌که حداکثر میزان عیدی‌برای کارگران در قانون معادل با دستمزد 90 روز کاری است. اما در صورتی که کارفرما بخواهد میزان بیشتری به عنوان عیدی‌به کارگر دهد از نظر قانونی ایرادی ندارد.

محاسبه مبلغ عیدی کارگران

در مطلب بالا گفتیم که میزان عیدی کارگران معادل با دستمزد شصت روز کار ایشان و یا در برخی موارد معادل با دستمزد نود روز کار، کارگران می‌شود. بنابراین برای محاسبه عیدی‌سالانه کارگران باید دستمزد روزانه کارگر را در شصت یا نود ضرب کنیم.

به عنوان مثال اگر دستمزد کارگر روزانه شصت هزار تومان باشد. در این صورت معادل شصت روز کاری یعنی سه میلیون و ششصد هراز تومان و یا در برخی موارد معادل نود روز کاری یعنی پنج میلیون و چهارصد هزار تومان باید از کارفرمای خود عیدی دریافت نماید.

حال با توجه به این‌که هرسال دستمزد کارگران به صورت قانونی تغییر می‌کند. و در سال 1402 مبلغ دستمزد کارگران به روزی حدود 176 هزار تومان رسید. همچنین با این توصیف که مبلغ عیدی کارگران مطابق دستمزد شصت روز کار ایشان و در برخی موارد نود روز کاری ایشان است.

با ضرب 176 هزار تومان در شصت و در نود درمی‌یابیم. که حداقل میزان عیدی‌کارگران در سال 1402، عبارت از ده میلیون و پانصد و شصت هزار تومان است. همچنین حداکثر میزان عیدی‌برابر با پانزده میلیون و هشتصد و چهل هزار تومان است.

عدم پرداخت عیدی کارگر توسط کارفرما

گاهی ممکن است برخی از کارفرمایان از پرداخت عیدی کارگران امتناع ورزند. در این صورت کارگران برای احقاق حق خود چه اقدامی می‌توانند بکند؟ کارگران در چنین شرایطی برای دریافت حق قانونی خود و عیدی سالانه می‌توانند. به شورای حل اختلاف و یا به اداره کار مراجعه نمایند. و سپس عیدی‌خود را در این مراجع مطالبه نمایند.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم پرداخت عیدی به کارگر توسط کارفرما در قانون کار ذکرشده است. لذا کارگر موظف است که عیدی کارگر خود را بپردازد. و در صورت عدم پرداخت عیدی به کارگران، مرجع قضایی کارفرما را موظف به پرداخت عیدی‌به کارگران می‌نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عیدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عیدیدر پاسخ دهند.

 

سؤالات متداول

میزان مبلغ عیدی کارگران بر اساس قانون کار چه قدر است ؟

بر اساس قانون کار، میزان عیدی هر کارگر مطابق با دستمزد شصت روز کار او است. همچنین ممکن است در شرایطی مبلغ عیدی کارگران، مطابق با دستمزد نود روز کار، کارگر باشد.

در صورت عدم پرداخت عیدی توسط کارفرما چه می‌توان کرد ؟

در چنین شرایطی برای دریافت حق قانونی خود و عیدی سالانه می‌توانند. به شورای حل اختلاف و یا به اداره کار مراجعه نمایند. و سپس عیدی خود را در این مراجع مطالبه نمایند.

استعفای کارمندان از کار | چگونه استفعا بدهیم

۱۳ بازديد

 یکی از مشاغلی که همیشه برای جوانان وسوسه انگیز بوده است کارمندی برای ادارات دولتی ‌می‌باشد. بی‌شک ادارات دولتی مزایا و حقوق خوبی برای کارمندان خود در نظر ‌می‌گیرند و این موضوع سبب این شده است تا هر ساله تعداد زیادی از جوانان برای آزمون استخدامی ادارات دولتی داوطلب شوند. اشخاصی که در نهایت به عنوان کارمند در ادارات دولتی پذیرفته ‌می‌شوند به دو شکل رسمی و قراردادی و پیمانی استخدام ‌می‌شوند. اما همین اشخاص نیز ممکن است به دلایلی بخواهند به کار خود با دولت پایان دهند‌. در این صورت با رعایت شرایطی ‌می‌توانند استعفای خود را ارائه دهند. در این مطلب به بررسی قانون استعفا ‌می‌پردازیم.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: استعفای کارمندان از کار | چگونه استفعا بدهیم

تعریف کارمند و کارمندان رسمی

بر اساس تعریف عرفی کارمند شخصی است که به صورت پاره وقت یا تمام وقت وظیفه انجام فعالیت فکری در سیستم اداری یک سازمان یا شرکت را دارد. در صورتی که فردی در یک سازمان یا شرکت دولتی مشغول به کار شود کارمند دولت محسوب ‌می‌شود.

بر اساس نوع قراردادی که با کارمند بسته ‌می‌شود هر کارمندی به سه دسته تقسیم ‌می‌شود: 1/ رسمی 2/ پیمانی 3/ قراردادی.

بر اساس ماده چهار قانون استخدام کشوری کارمند کسی است که به موجب حکمی رسمی به یکی از پست‌‌های اداری و سازمانی در دولت مشغول ‌می‌شود. کارمندان رسمی نسبت به سایرین از امنیت شغلی بالاتری برخوردار هستند و مسائلی مانند بیمه‌، بازنشستگی و… شامل آن‌‌ها ‌می‌شود.

استعفای کارمندان رسمی دولت | قانون استعفا

در مورد مسائل مربوط به کارمندان دولتی باید به قانون استخدامی کشور رجوع نمود. بر اساس ماده 64 این قانون کارمندان رسمی دولت ‌می‌توانند از سمت خود استعفا نمایند اما باید این موضوع را از یک ماه قبل به مسئول مربوطه اطلاع دهند. در مقابل شرکت یا موسسه دولتی موظف است که طی مدت یک ماه نسبت به قبول یا رد این درخواست‌، تصمیم خود را اعلام نماید. البته گاهی امکان دارد که زودتر از مهلت یک ماهه پاسخ را اعلام نمایند. در صورتی که تا بعد از یک ماه در رابطه با این درخواست جوابی اعلام نکنند به معنای رد درخواست استعفا است.

اگر درخواست استعفای کارمند مورد قبول قرار نگیرد این حق برای شخص وجود دارد تا نسبت به این تصمیم در دیوان عدالت اداری اعتراض نماید. البته اداره در صورتی که دلیل موجهی داشته باشد اعتراض کارمند رد خواهد شد و اداره این حق را دارد که استعفا را نپذیرد مثلا حالتی که رفتن کارمند باعث خسارت و زیان اداره است‌. یا اینکه حداقل تا زمان پیدا کردن یک جایگزین مناسب با استعفای کارمند مخالفت نمایند.

حقوق مالی پس از استعفای کارمندان | قانون استعفا

قطعا استعفای یک کارمند و سپس پذیرش آن از سوی مدیریت به معنای پایان کار کارمند است. تمام حقوق و مزایای او تا زمان پایان فعالیتش مورد محاسبه قرار ‌می‌گیرد.

همچنین بر اساس ماده 66 قانون استخدامی کشور وجوهی که کارمند جهت کسور بازنشستگی به صندوق بازنشستگی پرداخت کرده است به او برگردانده ‌می‌شود.

بازگشت کارمند به کار بعد از استعفا

بر اساس ماده 67 قانون استخدامی کشور کارمند ‌می‌تواند بعد از پایان کار و استعفا دادن در صورت احتیاج به او ‌می‌تواند دوباره به کار خود برگردد. در صورت بازگشت به کار سوابق قبلی او در بازنشستگی محاسبه ‌می‌گردد به شرطی که وجوهی را که بر اساس ماده 66 در هنگام استعفا پس گرفته بوده‌، دوباره برگرداند.

در ماده 68 و 69 قانون استخدامی کشور مطرح شده است که وزارتخانه یا سازمان دولتی ‌می‌تواند کارمند را از دادن آزمون استخدامی و گذراندن دوره آزمایشی معاف نماید. یا اینکه اعلام نماید که کارمند باید آزمون استخدامی را انجام دهد ولی از دوره آزمایشی معاف است.

نمونه درخواست استعفا کارمند رسمی دولت | قانون استعفا

جناب‌‌‌ ….ریاست محترم‌….. با سلام و احترام /

بدینوسیله اینجانب …………. به شماره کارمندی …… و به شماره شناسنامه ……. از تاریخ ……….. در این شرکت با سمت ……. در واحد …… مشغول به کار ‌می‌باشم‌. اما از تاریخ‌…….. به دلایل شخصی / کاری تقاضای استعفای دارم. خواهشمند است در خصوص درخواست اینجانب اقدام لازم را مبذول نمایید. بدیهی است اینجانب تا زمان قبول درخواست بنده و تسویه حساب در خدمت شرکت بوده و در صورت نیاز آماده هستم تا نفر جدید جهت جایگزینی در سمت بنده را آموزش دهم.

توفیق روزافزون شما و سایر همکاران را از پروردگار مسئلت می‌نمایم

با تشکر و سپاس/ نام و نام خانوادگی/ تاریخ و امضا

 

سوالات متداول

کارمند رسمی دولت چه کسی است ؟

کسی که با حکم رسمی به استخدام دولت در ‌می‌آید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا کارمندان رسمی دولت ‌می‌توانند استعفا دهند ؟

بله، اما باید یک ماه زودتر این موضوع را اطلاع دهند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا کارمند رسمی بعد از استعفا ‌می‌تواند دوباره به کار خود برگردد ؟

بله این امکان وجود دارد که مجددا مشغول به کار شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد استعفای کارمندان رسمی دولت ‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استعفای کارمندان رسمی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استعفای کارمندان رسمی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

حکم کتک زدن همسر | ضرب و شتم زن توسط شوهر

۱۰ بازديد

حکم کتک زدن همسر چیست؟ متأسفانه همچنان در جامعه امروز گاهی شاهد این هستیم که در یک خانواده زن توسط شوهرش مورد آزار و ضرب و شتم قرار می‌گیرد. در راهروهای دادگاه‌های خانواده با بسیاری از این موارد مواجه می‌شوید که خانم‌هایی در تلاش برای شکایت از شوهر خود به دلیل ضرب و شتم آن‌ها هستند. و عده‌ای نیز به سبب ضرب و شتم شوهر به دنبال تقاضای طلاق هستند. در ادامه این مطلب به حکم کتک زدن همسر و مجازات قانونی آن می‌پردازیم.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: حکم کتک زدن همسر | ضرب و شتم زن توسط شوهر

 

حکم کتک زدن همسر توسط شوهر چیست ؟

ضرب و شتم زن توسط شوهر یک اقدام ناپسند ازنظر اخلاق و اجتماع به حساب می‌آید. به این اقدام در اصطلاح خشونت خانگی می‌گویند. که قانون آن را جرم انگاری کرده و برای این عمل ناپسند مجازات تعیین نموده است. اگر مردی به‌عمد همسر خود را مورد ضرب‌وجرح قرار دهد.و یا با الفاظ ناپسند و زشت به همسر خود توهین نماید. با توجه به میزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهی به پرداخت دیه و خسارت و گاهی نیز به زندان و شلاق محکوم می‌شود.

از طرفی زن می‌تواند با استناد به ضرب و شتم خود از جانب شوهر درخواست طلاق نماید. بنابراین ضرب و شتم زن را می‌توانیم از مواردی اعلام کنیم که ممکن است منجر به صدور حکم طلاق شود. البته باید ادله اثبات کافی باشد. در خصوص سایر مجازات‌های مربوط به ضرب و شتم باید گفت. قانون‌گذار برای ضرب و شتم زن توسط شوهر ماده قانونی مجزایی را تعیین نکرده است. بلکه طبق قانون مجازات اسلامی همان مجازاتی که برای جرم ضرب و شتم اجرا می‌شود که شامل حبس، قصاص و دیه است. با نظر قاضی و بر اساس میزان عمل در دعاوی ضرب و شتم همسر نیز اجرا می‌گردد.

مقصود از واژه‌ها ضرب، جرح و شتم

ضرب به این معنی است که عمل انجام‌شده موجب ایجاد ورم و کبودی بدون بروز خونریزی بر روی بدن شود. و مقصود از جرح عملی است که به موجب آن بافت‌های بدن ازهم‌گسسته شود. بنابراین جرح به ایجاد پارگی و بریدگی در بدن می‌گویند. مصادیق دیگر جرح شامل قطع عضو و استخوان شکسته می‌شود.

مقصود از واژه شتم نیز دشنام و استفاده از الفاظ زشت و ناپسند برای توهین می‌باشد. توهین و فحاشی نیز به عنوان یکی از انواع اعمال خشونت‌آمیز جرم محسوب و مجازات دارد. گاهی ممکن است آثار ضرب‌وجرح بهبود یابد. اما آثار تحقیر و توهین و آسیب‌های روانی تا سال‌ها باقی بماند. بنابراین فحاشی و توهین از طرف شوهر به زن نیز جرم است.

نحوه شکایت ضرب و شتم از شوهر

گام اول برای شکایت از شوهر با عنوان ضرب و شتم، ثبت شکایت علیه شوهر در کلانتری یا دادسرا است. برای ثبت شکایت در هر ساعت از شبانه‌روز پیش از آنکه آثار جراحت از بین برود می‌توانید به کلانتری مراجعه کنید. مدارک خود شامل مدارک هویتی یعنی شناسنامه یا کارت ملی، شهادت شهود، صورت‌جلسه نیروی انتظامی، گزارش پزشکی و .. را مهیا کنید.

پس از تکمیل پرونده، به دادگاه ارجاع می‌شود. و بعد از آن زن باید برای معاینات لازم به پزشکی قانونی مراجعه نماید. سپس با صدور نظر پزشکی قانونی، پرونده شکایت به دادسرا ارسال می‌گردد. در این مرحله احضاریه به طور مجزا برای هر دو طرف یعنی زوج و زوجه ارسال می‌شود. در صورتی که مرد اقرار نکند با حکم قاضی زن برای تعیین میزان جراحت به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود. و بعد قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی حکم را ی نهایی را صادر می‌کند.

توصیه ما به شما این است که در صورتی که حتی برای بار اول توسط شوهر خود مورد ضرب‌وجرح قرار گرفتید. در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشکی قانونی مراجعه نمایید. و این رخداد را ثبت کنید. تا در صورت تکرار عمل بتوانید از این مدرک برای اثبات ضرب‌وجرح استفاده کنید.

کتک زدن همسر | چگونگی اثبات ضرب و شتم زن توسط شوهر

تصور می‌شود برای اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر حتماً باید از شهادت شهود استفاده کرد. البته شهادت شهود یکی از روش‌های اثبات ضرب‌وجرح توسط شوهر است. اما در صورت عدم وجود شاهد روش‌های دیگری نیز برای اثبات عمل ضرب‌وجرح زن توسط شوهر وجود دارد. جهت اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید.

اول؛ اقرار یا اعتراف خود شوهر نزد قاضی یا مأمور کلانتری به عملی که انجام داده است.

دوم؛ شهادت شهود مثل شهادت فرزندان، همسایه‌ها، خدمتکار و یا هرکس که شاهد ضرب‌وجرح زن توسط شوهرش بوده است.

سوم؛ علم قاضی که با توجه به شرایط پرونده و استنباط خود از مدارک ارائه‌شده به ضرب‌وجرح زن توسط شوهر رأی می‌دهد.

چهارم؛ اماره به برخی مدارک مثل صدا و تصویر ضبط‌شده می‌گویند. بنابراین ضبط فیلم با دوربین مثل موبایل مدرک خوبی برای اثبات ضرب‌وجرح زن توسط شوهر است.

پنجم؛ قسم که در شرایط ویژه و مخصوصی به کار می‌آید. در برخی پرونده‌ها و با وجود شرایط خاص قاضی از طرفین می‌خواهد. که در محضر دادگاه به انجام یا عدم انجام عمل ضرب‌وجرح قسم یاد کنند.

ضرب و شتم، جرم قابل گذشت

مقصود از جرم قابل گذشت این است که در صورت عدم وجود شکایت خصوصی، یا به عبارتی رضایت شاکی، متهم به خودی خود رفع اتهام می‌شود. و پیگیر جرم و مجازات او توسط دادگاه دیگر انجام نمی‌گیرد. ضرب و شتم نیز از جرائم قابل گذشت است. به عبارتی یعنی در صورتی که زن از شکایت خود صرف نظر کند. پرونده شکایت وی مختومه می‌شود و دیگر زوج مجازات نخواهد شد. چرا که با رضایت زن، از شوهر رفع اتهام می‌شود و دیگر به عنوان مجرم تلقی نمی‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

حکم ضرب و شتم زن توسط شوهر چیست ؟

با توجه به میزان و نحوه عمل انجام‌شده، توسط دادگاه گاهی به پرداخت دیه و خسارت و گاهی نیز به زندان و شلاق محکوم می‌شود.

مدارک لازم جهت ثبت شکایت ضرب و شتم توسط شوهر چیست ؟

مدارک لازم شامل مدارک هویتی یعنی شناسنامه یا کارت ملی، شهادت شهود، صورت‌جلسه نیروی انتظامی، گزارش پزشکی و .. می‌شود.

جعل کارت ملی | مجازات جعل کارت ملی | حکم جرم جعل کارت ملی

۱۴ بازديد

امروزه جعل اسناد بخصوص جعل کارت ملی بسیار بیشتر شده است و افراد متقلب و سودجو سعی می‌کنند با جعل اسناد مردم به در آمد‌های کلان برسند و یا از اسناد افراد دیگر سوء استفاده کنند. جعل کارت ملی یکی از مواردی است که ممکن است اتفاق بیفتد. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: جعل کارت ملی | مجازات جعل کارت ملی | حکم جرم جعل کارت ملی

آیا امکان جعل کارت ملی وجود دارد ؟

این سوال که آیا امکان جعل کارت ملی ما ‌وجود دارد؟ ممکن است در ذهن هر فردی پیش بیاید که در این باره باید بگوییم بله متاسفانه برخی افراد متقلب امروزه با دریافت هزینه‌های بسیار زیاد اقدام به جعل کارت ملی افراد می‌کنند و با این کار مرتکب جرم می‌شوند.

جعل کارت ملی یک جرم کاملا عمدی محسوب می‌شود زیرا از نظر قانون فردی که کارت ملی را جعل می‌کند هیچ هدفی جز تقلب و سوء استفاده ندارد و مجرم محسوب خواهد شد.

 

جرم جعل کارت ملی 

جعل اسناد هویتی ( کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت و …) برخلاف قانون بوده و دارای مجازت می باشد. 

بر اساس قانون مجازات اسلامی جعل کردن کارت ملی یا شناسنامه از جمله مصادیق جرم جعل اسناد می باشد. برای بررسی جرم جعل کارت ملی لازم است به بررسی ماده 523 قانون مجازت اسلامی توجه کرد. 

بر اساس ماده 523 قانون مجازت اسلامی مجازت اسنادی از جمله کارت ملی مصادیق مختلفی دارد. مصادیق جرم جعل کارت ملی و شناسنامه شامل انجام اقداماتی همچون ساختن نوشته ، امضای اشخاص رسمی و غیر رسمی ، خراشیدن ، تراشیدن، قلم بردن، الحاق و محو و سیاه کردن یا تغییر تاریخ سند ، الصاق کردن نوشته به نوشته های دیگر ، به کار بردن مهر دیگران بدون اجازه و امثال آن که با قصد تقلب انجام شود.

 

مجازات جعل کارت ملی

جعل کارت ملی بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون تخلفات، جرایم و مجازات مربوط به اسناد سجلی و کارت ملی جرم می باشد و برای ارتکاب آن مجازات هایی مقرر شده است. در این قسمت از مقاله قصد داریم به مجازات جعل کارت ملی را ذکر کنیم : 

مجازات جعل کارت ملی توسط افراد دولتی

افراد دولتی به دلیل اینکه با روش تولید کارت ملی آشنایی بیشتری دارند بهتر می‌توانند آن را جعل کنند و همین باعث شده است که قانونگذاران برای افراد دولتی که این کار را انجام بدهند مجازات سنگین‌تری در نظر بگیرند.

بر اساس ماده 534 قانون مجازات اسلامی، مجازات جعل کارت ملی برای ماموران دولت یک الی پنج سال زندان و جریمه نقدی از 5 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان خواهد بود.

بر اساس ماده 532 قانون مجازات اسلامی اگر به واسطه وقوع جرم توسط کارمندان دولت یا مراجع قضایی یا ماموران دولت خسارتی به کسی برسد مامور دولت ملزم به جبران آن خواهد بود.

مجازات جعل کارت ملی توسط افراد عادی

بر اساس ماده 533 قانون مجازت اسلامی ، جرم جعل کارت ملی و شناسنامه با توسط به اقداماتی همچون تراشیدن، سیاه و محو رکدن اطلاعات کارت ملی ، خراشیدن و یا مواردی از این قبل در صورتی که توسط افراد عادی انجام شده باشد. به مجازت حبس از شش ماه تا سه سال و یا پرداخت جرائم نقدی 5 میلیون تا 25 میلیون تومان محکوم خواهد شد. 

 

سایر مجازات جعل کارت ملی 

علاوه بر موارد فوق :

طبق ماده 16 قانون تخلفات، مجازت های مربوط به اسناد سجلی و کارت ملی در صورتی که جعل کارت ملی از طریق گروه و به سورت سازمان یافته ای ارتکاب گردد. مجازت برای اعضای گروه عبارت است از 5 تا 15 سال و نیز پرداخت نقدی 15 تا 60 میلیون تومان 

بر اساس ماده 14 قانون تخلفات ، در صورتی که فردی اقدام به چاپ کارت ملی به صورت غیر مجاز نماید و یا اینکه اقدام به جعل غیر مجاز مهر های سجلی نماید یا آنها را سرقت کند. مجازات قانونی حبس از 2 تا 5 سال و جریمه نقدی 15 تا 35 میلیون برای او در نظر گرفته شده است. 

بر اساس ماده 15 قانون ذکر شده، خرید و فروش شناسانمه نیز جرم محسوب می شود و در صورتی که شخصی برای بار اول اقدام به این کار نماید به مجازت نقدی 3 تا 6 میلیون تومان محکوم می شود و در صورت تکرار این اقدام به مجازت حبس 3 تا 10 سال محکون می شود.

 

مجازات استفاده از کارت ملی جعلی

همانطور که جعل کارت ملی جرم است استفاده از کارت ملی جعلی نیز جرم محسوب می‌شود و چنانچه فردی بداند که کارت ملی‌‌ای جعلی است اما بازهم از آن استفاده کند طبق قانون مجازات می‌شود.

بر اساس ماده 5332 قاون مجازت اسلامی در صورتی که شخصی با علم و اطلاع نسبت به جعلی بودن اسناد همچون کارت ملی ، آن را مورد استفاده قرار دهد؛ علاوه بر اینکه محکون به جبران خسارت وارده می شود. به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و یا مجازات نقدی 5 تا 15 میلیون تومان محکوم خواده شد. 

 

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم جعل کارت ملی 

جرم جعل کارت ملی ، شناسنامه و جعل کارت پایان خدمت ، قابل شکایت و پیگیری قضایی می باشد. شکایت از جرم جعل کارت ملی به این صورت است که شاکی باید اقدام به طرح شکایت از مرتکب نماید و رسیدگی به جرم جعل کارت ملی جعلی را از دادگاه تقاضا نماید.

شاکی ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکواییه خود را به صورت الکترونیکی به ثبت برساند. البته طرح شکواییه نیاز مند ان است که ابتدا فرد در سامانه ثنا حساب کاربری ایجاد نموده باشد. 

 

نمونه شکواییه جعل کارت ملی 

شاکی با تهیه و تنظیم شکواییه و ارائه آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رسدیگی به این جرم و مجازات مرتکب را تقاضا نماید. 

در ادامه نمونه شکواییه جعل کارت ملی آمده است :

 

نمونه شکواییه جعل کارت ملی

ریاست محترم ……………….. با سلام ؛ احتراما به استحضار می رساند که مشتکی عنه ، آقا / خانم …………………… در تاریخ ……………………….. اقدام به جعل کارت ملی اینجانب نموده اند . با توجه به اینکه جعل کارت ملی ، بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم می باشد ، به استناد اسناد و مدارک ضمیمه شده ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر مجازات ایشان را خواستار هستم. با تشکر

.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل کارت ملی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل کارت ملی پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

چرا نمی‌توان به آسانی ‌‌‌کا‌رت ملی را جعل نمود‌‌‌ ؟

زیرا ‌‌‌کا‌رت ملی تمام افراد امروزه هوشمند می‌باشد و چون برای ساخت ‌‌‌کا‌رت ملی هوشمند فرد مجرم نیاز به اثر انگشتان صاحب ‌‌‌کا‌رت دارد امکان جعل به صفر می‌رسد.

اگر کسی برای رسیدن به یک هدف خاص ‌‌‌کا‌رت ملی را جعل کند به حبس می‌رود‌‌‌ ؟

بله مجازات این گونه افراد بسیار سنگین خواهد بود و ممکن است فرد به حبس برود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل کا‌رت ملی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل کا‌رت ملی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

جعل شناسنامه | مجازات جعل شناسنامه و نمونه شکواییه

۱۳ بازديد

جعل اسناد هویتی افراد دیگر از جمله مواردی است که طبق قانون جرم محسوب شده و مجازات‌های متفاوتی را در پی خواهد داشت. شناسنامه یکی از اسنادی است که ممکن است توسط افراد متقلب جعل شود. در ادامه قصد داریم در مورد جعل شناسنامه توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جعل شناسنامه | مجازات جعل شناسنامه و نمونه شکواییه 

آیا امکان جعل شناسنامه وجود دارد ؟

این سوال که آیا امکان جعل شنا‌سنا‌مه ما ‌وجود دارد؟ ممکن است در ذهن هر فردی پیش بیاید که در این باره باید بگوییم بله متاسفانه برخی افراد متقلب امروزه با دریافت هزینه‌های بسیار زیاد اقدام به جعل شنا‌سنا‌مه افراد می‌کنند و با این کار مرتکب جرم می‌شوند.

جعل شنا‌سنا‌مه یک جرم کاملا عمدی محسوب می‌شود زیرا از نظر قانون فردی که شنا‌سنا‌مه را جعل می‌کند هیچ هدفی جز تقلب و سوء استفاده ندارد و مجرم محسوب خواهد شد.

 

جرم جعل شناسنامه 

جعل اسناد هویتی ( شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و …) برخلاف قانون بوده و دارای مجازت می باشد. 

بر اساس قانون مجازات اسلامی جعل کردن شناسنامه یا کارت ملی از جمله مصادیق جرم جعل اسناد می باشد. برای بررسی جرم جعل شناسنامه لازم است به بررسی ماده 523 قانون مجازت اسلامی توجه کرد. 

بر اساس ماده 523 قانون مجازت اسلامی مجازت اسنادی از جمله شناسنامه مصادیق مختلفی دارد. مصادیق جرم جعل شناسنامه یا کارت ملی شامل انجام اقداماتی همچون ساختن نوشته ، امضای اشخاص رسمی و غیر رسمی ، خراشیدن ، تراشیدن، قلم بردن، الحاق و محو و سیاه کردن یا تغییر تاریخ سند ، الصاق کردن نوشته به نوشته های دیگر ، به کار بردن مهر دیگران بدون اجازه و امثال آن که با قصد تقلب انجام شود.

 

مجازات جعل شناسنامه

جعل شناسنامه بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون تخلفات، جرایم و مجازات مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه جرم می باشد و برای ارتکاب آن مجازات هایی مقرر شده است. در این قسمت از مقاله قصد داریم به مجازات جعل شناسنامه را ذکر کنیم : 

مجازات جعل شنا‌سنا‌مه توسط افراد دولتی

افراد دولتی به دلیل اینکه با روش تولید شنا‌سنا‌مه آشنایی بیشتری دارند بهتر می‌توانند آن را جعل کنند و همین باعث شده است که قانونگذاران برای افراد دولتی که این کار را انجام بدهند مجازات سنگین‌تری در نظر بگیرند.

بر اساس ماده 534 قانون مجازات اسلامی، مجازات جعل شناسنامه برای ماموران دولت یک الی پنج سال زندان و جریمه نقدی از 5 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان خواهد بود.

بر اساس ماده 532 قانون مجازات اسلامی اگر به واسطه وقوع جرم توسط کارمندان دولت یا مراجع قضایی یا ماموران دولت خسارتی به کسی برسد مامور دولت ملزم به جبران آن خواهد بود.

مجازات جعل شناسنامه توسط افراد عادی

بر اساس ماده 533 قانون مجازت اسلامی ، جرم جعل شناسنامه و کارت ملی با توسط به اقداماتی همچون تراشیدن، سیاه و محو رکدن اطلاعات شناسنامه ، خراشیدن و یا مواردی از این قبل در صورتی که توسط افراد عادی انجام شده باشد. به مجازت حبس از شش ماه تا سه سال و یا پرداخت جرائم نقدی 5 میلیون تا 25 میلیون تومان محکوم خواهد شد. 

 

سایر مجازات جعل شناسنامه 

علاوه بر موارد فوق :

طبق ماده 16 قانون تخلفات، مجازت های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه در صورتی که جعل شناسنامه از طریق گروه و به سورت سازمان یافته ای ارتکاب گردد. مجازت برای اعضای گروه عبارت است از 5 تا 15 سال و نیز پرداخت نقدی 15 تا 60 میلیون تومان 

بر اساس ماده 14 قانون تخلفات ، در صورتی که فردی اقدام به چاپ شناسنامه به صورت غیر مجاز نماید و یا اینکه اقدام به جعل غیر مجاز مهر های سجلی نماید یا آنها را سرقت کند. مجازات قانونی حبس از 2 تا 5 سال و جریمه نقدی 15 تا 35 میلیون برای او در نظر گرفته شده است. 

بر اساس ماده 15 قانون ذکر شده، خرید و فروش شناسانمه نیز جرم محسوب می شود و در صورتی که شخصی برای بار اول اقدام به این کار نماید به مجازت نقدی 3 تا 6 میلیون تومان محکوم می شود و در صورت تکرار این اقدام به مجازت حبس 3 تا 10 سال محکون می شود.

 

مجازات استفاده از شناسنامه جعلی

همانطور که جعل شنا‌سنا‌مه جرم است استفاده از شنا‌سنا‌مه جعلی نیز جرم محسوب می‌شود و چنانچه فردی بداند که شنا‌سنا‌مه‌‌ای جعلی است اما بازهم از آن استفاده کند طبق قانون مجازات می‌شود.

بر اساس ماده 5332 قاون مجازت اسلامی در صورتی که شخصی با علم و اطلاع نسبت به جعلی بودن اسناد همچون شناسنامه ، آن را مورد استفاده قرار دهد؛ علاوه بر اینکه محکون به جبران خسارت وارده می شود. به مجازات حبس از شش ماه تا سه سال و یا مجازات نقدی 5 تا 15 میلیون تومان محکوم خواده شد. 

 

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم جعل شناسنامه 

جرم جعل کارت ملی ، شناسانه و جعل کارت پایان خدمت ، قابل شکایت و پیگیری قضایی می باشد. شکایت از جرم جعل شناسنامه به این صورت است که شاکی باید اقدام به طرح شکایت از مرتکب نماید و رسیدگی به جرم جعل شناسنامه جعلی را از دادگاه تقاضا نماید.

شاکی ابتدا باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و شکواییه خود را به صورت الکترونیکی به ثبت برساند. البته طرح شکواییه نیاز مند ان است که ابتدا فرد در سامانه ثنا حساب کاربری ایجاد نموده باشد. 

 

نمونه شکواییه جعل شناسنامه 

شاکی با تهیه و تنظیم شکواییه و ارائه آن از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی رسدیگی به این جرم و مجازات مرتکب را تقاضا نماید. 

در ادامه نمونه شکواییه جعل کارت ملی آمده است :

 

نمونه شکواییه جعل کارت ملی

ریاست محترم ……………….. با سلام ؛ احتراما به استحضار می رساند که مشتکی عنه ، آقا / خانم …………………… در تاریخ ……………………….. اقدام به جعل شناسنامه اینجانب نموده اند . با توجه به اینکه جعل شناسنامه ، بر اساس قانون مجازات اسلامی جرم می باشد ، به استناد اسناد و مدارک ضمیمه شده ، رسیدگی و صدور حکم مبنی بر مجازات ایشان را خواستار هستم. با تشکر

.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل شنا‌سنامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل شنا‌سنامه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متدوال

آیا جعل شنا‌سنا‌مه جرم محسوب می‌شود ؟

بله جرم محسوب شده و مجازات‌هایی را در پی خواهد داشت.

مجازات حبس افرادی که از شنا‌سنا‌مه جعلی استفاده می‌کنند چقدر است ؟

مجازات حبس این افراد از شش ماه تا سه سال خواهد بود.

 

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان | بررسی مفاد الزامی مندرج در قرارداد

۱۲ بازديد

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان به چه صورت است؟ امروزه یکی از انواع معاملات آپارتمان که بسیار رواج یافته است پیش فروش آپارتمان می‌‌‌‌‌‌باشد. زمانی که سازنده ملک تصمیم بگیرد که آپارتمان را پیش از این که به طور کامل تمام شود بفروشد اصطلاحا گفته می‌شود پیش فروش آپارتمان. برای این کار ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد اما گاهی این اتفاق وقتی میفتد که سازنده از نظر مالی دچار مشکل می‌‌‌‌‌‌شود. ‌‌‌‌‌در این مطلب به بررسی نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان | بررسی مفاد الزامی مندرج در قرارداد

قرارداد پیش فروش آپارتمان

پیش فروش کردن حالتی است که در آن مالک آپارتمان قبل از اینکه ساختمان به طور کامل تمام شود و قبل از تکمیل آپارتمان آن را می‌‌‌‌‌‌فروشد. این کار برای دو طرف سودمند خواهد بود.‌‌‌‌‌ زیرا از یک سو فروشنده قبل از اینکه آپارتمان تمام شود به پول خود رسیده است و حتی در صورت داشتن مشکل مالی برای پایان کار آپارتمان با گرفتن زودتر پول مشکل خود را برطرف می‌کند. از یک سو هم خریدار سود کرده است زیرا همواره قیمت آپارتمان در هنگام پیش خرید کردن کمتر از زمان پایان کار است و خریدار توانسته است با مبلغ پایین‌‌تر‌‌‌‌‌ی صاحب آپارتمان شود.

البته باید در هنگام نوشتن قرارداد پیش فروش دقت لازم را نمود زیرا بسیاری از افراد از این طریق کلاهبرداری ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌کنند. بهتر است قبل از هرگونه پرداخت و امضا با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت نمایید. در زیر یک نمونه کامل از قرارداد پیش فروش ساختمان قرار داده شده است.

نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

ماده ۱: طرفین قرارداد

۱-۱- ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌فروشنده/ فروشندگان…. فرزند… به شماره شناسنامه …. صادره از …. کدملی …. متولد…. ساکن…. تلفن…. با وکالت/ قیمومیت/ ولایت/ وصایت …. فرزند…. به شماره شناسنامه …. متولد….

۱-۲- خریدار/ خریداران…. فرزند…. به شماره شناسنامه …. صادره از…. کد ملی…. متولد…. ساکن…. تلفن ….با وکالت/ قیمومیت/ ولایت/ وصایت…. فرزند….به شماره شناسنامه…. متولد….

ماده ۲٫ موضوع قرارداد | نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

عبارت است از ساخت و فروش مورد معامله با مشخصات، اوصاف و شرایط مورد توافق طرفین که در ماد‌‌‌‌‌ه 3 این قرارداد به آن اشاره شده است وعبارت است از انتقال آن طبق این قرارداد به خریدار در برابر عوض معلوم.

ماده ۳٫ مشخصات مورد قرارداد

۱-۲- ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌…… دانگ در پلاک …… به مساحت …… متر مربع، اختصاصی …… ضلع…. طبقه …… دارای نقشه و پلان …… که مشخصات مورد معامله تماماً به اطلاع خریدار رسیده است.

۲-۳- ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌مشخصات مورد معامله از حیث مصالح مورد استفاده، لوازم، منصوبات و سایر موارد به شرح پیوست این قرارداد است که به امضای طرفین رسیده و لازم الاجرا می‌‌‌‌‌‌باشد.

تبصره: هرگونه تغییر در مشخصات ساختمانی در صورتی که با‌‌ تر‌‌‌‌‌اضی طرفین باشد مجاز خواهد بود.

ماده ۴٫ قیمت مورد معامله | نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

قیمت مورد معامله از قرار هر متر مربع ……. ریال که جمعاً …… ریال تعیین گردید که به صورت نقدی یا مبلغ …… ریال …… نقداً و باقیمانده قیمت …… ریال، طی …… قسط، هر یک به مبلغ …… ریال به تاریخ.‌‌‌‌‌…طی چک/ چک‌های شماره ……پرداخت خواهد شد.

ماده ۵٫ تسلیم مورد معامله

فروشنده مکلف است مورد معامله را حداکثر تا تاریخ .‌‌‌‌‌…….با توجه به شرایط مقرر در قرارداد، تکمیل نماید و به خریدار تسلیم نماید.

ماده ۶٫ شرایط و آثار قرارداد | نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان

۱-۶- فروشنده مکلف است قبل از عقد قرارداد پیش ­فروش نسبت به اخذ مجوز ساخت از شهرداری و هر گونه مجوز لازم دیگر از سایر مراجع ذی­صلاح اقدام نماید. مجوز مذکور پیوست قرارداد بوده و جزء لاینفکی از قرارداد خواهد بود.

۲-۶- فروشنده مکلف است کلیه ضوابط و مقررات و نظامات دولتی و آیین­ نامه­‌‌‌ها‌‌‌‌‌ی مربوطه از قبیل اخذ پروانه ساختمانی،‌‌ تر‌‌‌‌‌اکم، پایان کار و ‌‌‌‌‌آیین نامه مهندسی مربوط به مقاوم سازی در برابر زلزله را رعایت کند.

3-6- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌فروشنده ملکف است بعد از تکمیل مورد معامله و تحقق کلیه شرایط مندرج در ماده ۴ جهت تنظیم سند رسمی‌‌‌‌‌‌ به نام خریدار در تاریخ.‌‌‌‌‌… به دفتر اسناد رسمی ‌‌‌‌‌‌مراجعه نماید.

 تبصره: در صورت عدم حضور هر یک از طرفین و عدم ثبت معامله به هر علت، سردفتر گواهی عدم حضور را با ذکر مورد صادر خواهد کرد.

۵-۶-‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌اگر مورد معامله بعد از احداث از نظر متراژ زیادت یا نقصانی در حد عرف داشته باشد، ارزش مساحت اختلافی بر اساس قیمت هر متر مربع بین طرفین محاسبه خواهد شد. در صورتی که این زیادت و نقصان غیر متعارف باشد، خریدار علاوه بر اختیار فسخ قرارداد می­‌تواند ارزش روز مورد معامله را از فروشنده دریافت نماید.

۸-۶- ‌‌‌‌‌قیمت مورد معامله قطعی بوده و فروشنده نمی‌‌‌‌‌‌تواند به هیچ عنوان از قبیل بالارفتن قیمت مصالح و سایر هزینه‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ قیمت را افزایش دهد.

۹-۶- ‌‌‌‌‌درصورتی که پس از تحویل مورد معامله در یک دوره سه ماهه که به عنوان تحویل موقت ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌باشد، معایبی در مورد معامله ظاهر شود که ناشی از افراط و تفریط خریدار نبوده باشد، فروشنده مکلف است نسبت به جبران خسارت وارده اقدام نماید.

خسارت تاخیر و تادیه ( فروشنده و خریدار) 

۱۰-۶- ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در صورتی که خریدار ثمن مورد معامله مذکور در ماده ۴ را پرداخت نکند یا در جهت پرداخت بقیه اقساط اقدام نکند باید به ازای مبلغ باقیمانده ‌‌‌‌‌به میزان …… درصد به عنوان خسارت دیرکرد به فروشنده پرداخت نماید.

۱۱-۶-‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌در صورت تخلف و تاخیر فروشنده در اجرای تعهدات مبنی بر تنظیم سند رسمی‌‌‌‌‌ و تحویل مورد معامله به ازای هر روز تاخیر معادل مبلغ ……. ریال به عنوان خسارت تاخیر در اجرای تعهد به خریدار پرداخت می‌‌‌‌‌‌شود، این خسارت مانع از الزام متعهد به انجام تعهد اصلی نیست.

سایر مواد قراداد پیش فروش ساختمان

ماده ۷٫ کلیه خیارات به ‌‌تر‌‌‌‌‌اضی طرفین در این قرارداد اسقاط گردید.

ماده ۸٫ در صورتی که مورد معامله دارای وام بانکی باشد و خریدار بخواهد از تسهیلات بانکی استفاده نماید، مخارج تنظیم سند رهنی بانک وام­دهنده به عهده …… خواهد بود.

ماده ۹٫ حق­ الزحمه مشاور املاک طبق تعرفه بعهده طرفین است که همزمان با امضای این قرارداد مبلغ ……… ریال به موجب قبض شماره ‌‌‌‌‌….. و ‌‌‌‌‌…..پرداخت شد.

ماده ۱۰٫ این قرارداد در تاریخ.‌‌‌‌‌….در دفتر مشاور املاک شماره ‌‌‌‌‌….. به نشانی ‌‌‌‌‌….. در سه نسخه بین طرفین تنظیم، امضا و مبادله گردید. مشاور املاک موظف است ضمن ممهور نمودن نسخ قرارداد به مهر مخصوص مشاور، نسخه اول و دوم را به خریدار و فروشنده تسلیم نماید و نسخه سوم را در دفتر مخصوص بایگانی کند و هر سه نسخه دارای اعتبار یکسان است که با تنظیم سند رسمی‌‌‌‌‌‌ از درجه اعتبار ساقط است.

ماده ۱۱٫ موارد حقوقی مفاد این قرارداد مطابق با مقررات جاری است و تایید می­‌شود.

فروشنده ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌                                           خریدار                                    شهود

با احراز هویت متعاملین و مدارک و اسناد مورد معامله، تمام مراتب مندرج در این مبایعه ­نامه به تایید و گواهی اینجانب می­‌رسد.

مهر و امضای مشاور املاک

نکات قرارداد پیش فروش ساختمان

1/ هر یک از طرفین ‌‌‌می‌‌‌‌‌‌توانند بر طبق خواسته خود بندی را به این قرارداد اضافه نمایند یا از آن بندی را حذف نمایند.

2/ در مورد اسقاط کلیه خیارات طرفین می‌‌‌‌‌‌توانند به هر صورت که تمایل داشته باشند توافق نمایند. در صورت توافق طرفین می‌‌‌‌‌‌توانند کلیه خیارات یا فقط بعضی را اسقاط نمایند.

3/ قبل از امضای قراداد یا پرداخت قیمت مورد معامله حتما بررسی‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌ی لازمه را انجام دهید و با یک وکیل متخصص مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نمونه قرارداد پیش فروش آپارتمان پاسخ دهند.