آرشیو دی ماه 1402

ارائه خدمات حقوقی

شکایت از همسایه | برای شکایت از همسایه چه کنیم؟

۱۰ بازديد

نحوه شکایت از همسایه چگونه است؟ امروزه آپارتمان نشینی به یک امر خیلی رایج تبدیل شده است ولی متاسفانه به علت عدم رشد فرهنگ آپارتمان نشینی، ممکن است پیامدهای منفی فراوانی را با خود به همراه داشته باشد که بد‌ترین و شایع‌ترین حالت آن وجود همسایه مزاحم است. شاید تا به حال از اطرافیانتان شنیده باشید که کسی با همسایه خود مشکل داشته و برای وی مزاحمت ایجاد می‌کند. برای شکایت از همسایه مزاحم چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟ در ادامه به بررسی بهتر طریقه شکایت از همسایه مزاحم می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نحوه شکایت از همسایه مزاحم

در مرحله اول به مدیر ساختمان و یا صاحب‌خانه موضوع را اطلاع دهید و شرح سوء رفتار همسایه خود را به وی بگویید، شاید با طرح ساده مساله یا نهایتا تذکر و اخطار مسئولین ساختمان مزاحمت تکرار نشود.
در صورت عدم توجه همسایه به اخطار‌ها، خود شخصاً موضوع را با وی در میان گذاشته و ابراز نا‌رضایتی کنید و به او بگویید که می‌توانید از او شکایت کنید.

لیستی از مزاحمت‌های همسایه‌تان تهیه نموده و آن را به مدیر ساختمان و دیگر همسایه‌ها دهید تا در صورت قبول داشتن مفاد لیست آن را امضا نمایند.

اولین گام شکایت در مراجع دادگستری تقدیم دادخواست است که به این دادخواست لیست رفتار‌های آزاردهنده و آسیب‌زای همسایه که توسط سایر همسایگان امضا شده باید منضم گردد. در این مرحله پرونده حقوقی به جریان می‌افتد یعنی شکایت ثبت می‌گردد و به همسایه نیز ابلاغ می‌شود که شکایتی علیه وی تنظیم گردیده و برای ارائه پاره‌ای از توضیحات باید نزد مقام قضایی حاضر شود و از خود دفاع نماید.

مصادیقی از آزار و اذیت همسایه

رفتار‌های پرخطر و آسیب‌زا دامنه وسیعی را در بر می‌گیرد. از فحاشی گرفته تا ایجاد مزاحمت فیزیکی و روانی برای همسایه‌ها، همگی از مصادیقی هستند که قابلیت پیگیری قضایی را برای فرد ایجاد می‌کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرایط بازنشستگی | آشنایی با آخرین مقررات و قوانین بازنشستگی کشوری

۶ بازديد

شرایط بازنشستگی چیست؟ در تمام کشور‌های دنیا یکی از ساز و کار‌های اصلی دولت برای ایجاد رفاه در سطح عمومی بیمه کردن افراد جامعه است. در کشور ایران نیز افراد می‌توانند به صورت ماهیانه مبلغی را به تامین اجتماعی پرداخت کنند و در مقابل در زمان پیری و کهن سالی یا هنگام ناتوانی مبلغی را به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت نمایند. اما دریافت بازنشستگی مشروط به وجود شرایط تعیین شده از سوی سازمان تامین اجتماعی است. در این مطلب شرایط بازنشستگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرایط بازنشستگی

بر اساس ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی برای اینکه اشخاص بتوانند بازنشسته شوند دو شرط لازم است:

  1. داشتن شرط سنی: یعنی اینکه به سنی که در قانون تعیین شده برسند.
  2. پرداخت حق بیمه به مدت قانونی.

وجود هر دو شرط یا حتی یکی از آن‌ها برای بازنشسته شدن فرد کافی است. یعنی اینکه یا به سنی برسد که در قانون گفته شده یا اینکه سال‌هایی که در قانون مشخص شده حق بیمه پرداخت کرده باشد.

شرط سنی برای بازنشستگی

در ماده‌ 76 قانون تامین اجتماعی سن بازنشستگی مشخص شده است. بر این اساس آقایان با رسیدن به سن 60 سال و خانم‌ها با رسیدن به سن 55 سال بازنشسته می‌شوند. البته افراد باید حداقل 10 سال حق بیمه پرداخت کرده باشند تا بتوانند در این سن بازنشسته شود. این شرط سنی با توجه به نوع شغل فرد و وضعیت جسمانی او می‌تواند تغییر کند.

برای آشنایی بیشتر با تبصره های مربوط به سن بازنشستگی کلیک کنید.

مدت زمان پرداخت حق بیمه | شرایط بازنشستگی

در قانون تامین اجتماعی 10 سال حداقل و 35 سال حداکثر مدت زمان پرداخت بیمه است. آقایان با رسیدن به سن 50 سال و زنان با رسیدن به سن 45 سال بعد از پرداخت سی سال حق بیمه بازنشسته می‌شوند.

محاسبه‌ حقوق بازنشستگی

هرگاه که فرد شرایط لازم برای بازنشستگی را دارا باشد براساس سال‌های پرداخت حق بیمه به او حقوق می‌دهند. در صورتی که افراد سی سال حق بیمه داشته باشند بازنشستگی کامل را دریافت می‌کند.

بر اساس ماده‌ 77 قانون تامین اجتماعی میزان مستمری برابر است با یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق شخص بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط بازنشستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط بازنشستگی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

شرایط بازنشستگی در ایران چیست ؟

دو شرط وجود دارد یکی رسیدن به سن بازنشستگی و دیگری پرداخت سال‌های قانونی حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سن بازنشستگی در ایران چند سال است ؟

با توجه به نوع شغل و وضعیت شخص این سن متغیر است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

فرمول محاسبه‌ میزان حقوق بازنشستگی چیست ؟

یک سی‌ام متوسط × سنوات پرداخت حق بیمه که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

صدای همسایه مزاحم | پنج راهکار برای مقابله با همسایه پر سروصدا

۷ بازديد

چه اقداماتی در مقابل صدای همسایه مزاحم می توان کرد؟ تمام کسانی که در ساختمان‌های مجاور خانه ما زندگی ‌‌می‌کنند همسایگان ما هستند. همسایه‌ها نسبت به همدیگر دارای حقوق و تکالیفی هستند که ‌‌می‌بایست رعایت شوند. برای مثال هیچ همسایه‌ای حق ندارد با انجام کاری باعث آزار و اذیت همسایه خود شود. در ادامه قصد داریم در مورد مزاحمت صدای همسایه و راهکار مقابله با آن توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

زیاد بودن صدای همسایه مزاحم

همانطور که در بالا گفته شد همه همسایه‌ها نسبت به یکدیگر دارای تکالیفی هستند که باید به آن‌ها عمل نمایند. سرو صدا‌‌ کردن ‌‌می‌تواند باعث آزار و اذیت دیگران شود و آن‌ها را برنجاند. طبق قانون هیچ همسایه‌ای حق ندارد در روز‌های تعطیل از ساعت ۱۲ به بعد و در روزهای معمولی از ساعت ده به بعد به بهانه جشن ‌ایجاد سر و صدا کند و همسایه‌های دیگر را آزار دهد. طبق قانون هر همسایه‌ای که با ایجاد سرو صدا‌های نامتعارف باعث آزار و اذیت همسایه‌های دیگر شود ‌‌می‌توان علیه او در مراجع قضایی شکایت نمود. انواع سرو صدا به شرح زیر ‌‌می‌باشند:

  • سر و صدای متعارف:

سر و صدای متعارف به سرو صدایی گفته ‌‌می‌شود که در صورت وجود شما حق شکایت کردن از همسایه خود را نخواهید داشت. برای مثال گریه نوزاد یک سروصدای متعارف است و چون به صورت عمدی ایجاد نمی‌شود امکان شکایت کردن نیز وجود ندارد.

  • سرو صدای نا‌متعارف:

سرو صدای نامتعارف به سرو صدایی گفته ‌‌می‌شود که به صورت عمدی ایجاد شود و در آن‌ صورت شما حق دارید از همسایه خود شکایت کنید. برای مثال اگر همسایه شما در نیمه شب جشن و مهمانی برپا کند و سرو صدا ایجاد کند شما را آزار داده و شما ‌‌می‌توانید نزد مراجع قضایی از او شکایت کنید.

پنج راهکار مقابله با همسایه پر سر و صدا

برای مقابله با صدای همسایه مزاحم راهکار‌هایی پیشنهاد می‌گردد که در زیر پنج‌ نمونه را بیان نموده‌ایم:

  • اولین راهکار این است که با همسایه خود به صورت دوستانه و مسالمت آمیز صحبت کنید و از او بخواهید که ایجاد سر و صدا نکند.
  • اگر در راهکار اول موفق نشدید بهتر است از مدیر ساختمان ‌بخواهید که جلسه‌ای بگذارد و همسایه آزار دهنده را با همسایه‌های معترض گرد هم جمع کند و همگی از همسایه آزار دهنده بخواهید که دیگر سر و صدایی ایجاد نکند.
  • راهکار سوم‌ اینگونه است که همسایگان معترض به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و اظهار نامه‌ای تهیه نمایند. همسایگان باید در اظهار نامه بنویسند که: آقا یا خانم…..شما با ایجاد سر و صدا باعث آزار همسایه‌ها شده‌اید، از شما خواهشمندیم که دیگر ایجاد سر و صدا نکنید وگرنه در مرجع صالح قضایی از شما شکایت خواهیم کرد.
  • در راهکار چهارم ‌‌می‌بایست با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. اگر دیدید همسایه در نیمه شب جشن برپا کرده است با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و از پلیس بخواهید که به محل جشن برود و موضوع را بررسی کند.
  • اگر از هیچکدام از راهکار‌های بالا نتیجه نگرفتید به شورای حل اختلاف شهرتان مراجعه کنید و در آنجا دادخواستی مبنی بر دلایل اعتراضتان را تحویل دهید. در این راهکار شورای حل اختلاف دو طرف را فرا خوانده و اختلاف را حل خواهد کرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راهکار مقابله با سر و صدای همسایه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون راهکار مقابله با سر و صدای همسایه پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

برای شکایت از همسایه پر سرو صدا ‌‌می‌توان با ۱۱۰ تماس گرفت ؟

بله در این مورد بهتر است در حین برپایی جشن یا مهمانی همسایه با پلیس ۱۱۰ تماس حاصل فرمائید.

چرا نمی‌توان برای سرو صدای متعارف شکایت کرد ؟

زیرا سرو صدای متعارف به صورت عمدی و به قصد آزار ایجاد نمی‌شود.

از کار افتادگی | جدول درصد از کارافتادگی – فرمول از کارافتادگی

۳ بازديد

از کار افتادگی تحت چه شرایطی تایید می شود؟ همه‌‌‌ ما تا زمانی توانایی فعالیت و کار کردن را داریم و بعد از آن دیگر از کارافتاده و ناتوان می‌شویم. گاهی اوقات شخص به دلیل بیماری یا یک حادثه زودتر از زمانی که باید توان خود برای کار کردن را از دست می‌دهد. در این صورت می‌تواند از بیمه از کار افتادگی خود استفاده نماید تا بتواند مابقی عمر خود را تامین باشد. میزان مبلغ پرداختی به شخص بیمه شونده بر اساس فرمول معینی است که در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

از کار افتادگی

به طور کلی می‌توان در تعریف از کارافتادگی گفت که به معنای عدم توانایی و ناتوانی شخص کارگر برای ادامه فعالیت و کار خود است. این اتفاق ممکن است به دلیل حادثه‌‌‌ای باشد که در حین کار یا خارج از کار رخ داده است مانند اینکه کارگر هنگام کار در چاه سقوط کند یا اینکه به دلیل بیماری شخص باشد. این بیماری هم ممکن است به خاطر کار کردن در محیط نامناسب یا به خاطر عوامل دیگر باشد. به طور مثال ممکن است به دلیل کار کردن در کارگاه زیر زمینی شخص دچار بیماری تنفسی شده باشد یا اینکه بیماری مربوط به کار نباشد و فرد خودش بیماری قلبی داشته باشد. 

بیمه‌‌‌ از کار افتادگی و انواع آن

هر زمان که شخص دچار از کارافتادگی شود و این موضوع مورد تایید کمسیون پزشکی واقع گردد به طور ماهیانه مبلغی به عنوان بیمه‌‌‌ از کارافتادگی به فرد تعلق می‌گیرد. میزان مبلغ این بیمه بستگی به میزان و نوع از کارافتادگی دارد. از کار افتادگی بر اساس شدت به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  1. بیمه از کار افتادگی کلی: فرد قادر نباشد با انجام دادن کار سابق خود یا کاری جدید بیش‌تر از یک سوم از درآمد خود را کسب کند.
  2. بیمه از کارافتادگی جزئی: بیمه شده نتواند با انجام کار سابق خود یا کار جدیدی قسمتی از درآمد سابق خود را کسب کند.
  3. دریافت غرامت نقص مقطوع: این پول یکجا پرداخت می‌گردد. هدف آن هم جبران نمودن نقص عضو یا کاهش درآمد فرد است.

جدول درصد از کار افتادگی

بر اساس ماده‌‌‌ 70 قانون تامین اجتماعی نوع از کار افتادگی بر اساس میزان آسیب وارد شده به شرح زیر است:

الف/ از کار افتادگی کلی —— کاهش قدرت به میزان‌ 66 درصد و بیشتر.

ب/ از کار افتادگی جزئی —— توانایی انجام کار برا اثر حادثه ناشی از کار بین 33 تا 66 درصد افت نماید.

ج/ غرامت نقص عضو —— کاهش قدرت بین 10 تا 33 درصد ناشی از حوادث کار.

نحوه‌‌‌ دریافت بیمه‌‌‌ از کارافتادگی

شخصی که به هر جهت چه به دلیل بیماری و چه حوادث ناشی از کار دیگر نمی‌تواند کار کند می‌تواند وضعیت خود را اعلام کند. سپس وضعیت او در کمسیون پزشکی بررسی می‌شود. اگر فرد از کار افتاده باشد بر اساس میزان کاهش توانایی نوع از کار افتادگی او تعیین می‌شود و متناسب با آن مبلغی به عنوان بیمه به فرد تعلق می‌گیرد.

رای صادره از کمسیون پزشکی قابل اعتراض می‌باشد. در این صورت فرد نسبت به نوع از کارافتادگی و مبلغ بیمه اگر اعتراض داشته باشد می‌تواند نسبت به رای اعتراض کند و مجددا کمسیون تجدیدنظر به این موضوع رسیدگی می‌کند.

فرمول محاسبه‌‌‌ از کار افتادگی

میزان مبلغ دریافتی بر اساس مواد 72 و 73 و 74 قانون تامین اجتماعی به شرح زیر است:

بیمه‌‌‌ از کارافتادگی کلی = یک سی‌ام 30/1 مزد یا متوسط حقوق بیمه شده × سنوات پرداخت حق بیمه.

شرط 1‌: این مبلغ از نصف دستمزد نمی‌تواند کمتر شود.

شرط 2: این مبلغ نباید از مجموع حقوق ماهانه او تجاوز نکند.

کمک مشروط: در صورتی که شخص دارای همسر یا فرزند باشد و مبلغ تعیین شده برای او از 60 درصد مزد یا حقوق متوسط کمتر باشد به مبلغ دریافتی او معادل ده درصد مستمری استحقاقی را اضافه می‌کنند. جمع مستمری و کمک دریافتی نباید از 60 درصد بیشتر شود.

بیمه‌‌‌ از کار افتادگی جزئی = درصد از کار ا‌فتادگی ضرب در مستمری استحقاقی از کار افتاد‌گی کلی.

غرامت نقص عضو = درصد از کار ا‌فتادگی ضرب در 36 ضرب در‌ مستمری استحقاقی از کار افتاد‌گی کلی‌.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص از کار ا‌فتاد‌گی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون از کار ا‌فتاد‌گی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

بیمه‌‌‌ از کارافتادگی چیست ؟

درصورتی که فرد بیمه شده توانایی کار کردن خود را از دست بدهد هر ماه مبلغی به او به عنوان بیمه‌‌‌ پرداخت می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

میزان بیمه‌‌‌ از کار افتادگی چه قدر است ؟

مبلغ دریافتی بیمه‌‌‌ از کارافتادگی بستگی به نوع از کارافتادگی دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مدارک پاسپورت | اطلاعات و مدارک لازم برای دریافت پاسپورت و گذرنامه

۱۰ بازديد

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت در کشورمان چیست؟ ورود و خروج از کشور از جمله مواردی است که به سادگی صورت نمی‌گیرد و برای آن قوانین بسیار زیادی وضع گردیده است. افراد به دلایلی همچون انجام کار، گردش و تفریح از کشور خارج می‌شوند. یکی از قوانینی که برای خروج از کشور الزامی می‌باشد دریافت پاسپورت است. در ادامه قصد داریم در مورد دریافت پاسپورت و مدارک مورد نیاز آن توضیحات مفصلی را خدمتتان شرح دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی وکیل مهاجرت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

پاسپورت چیست‌ ؟

پاسپورت صورت کوچکی است که در آن مشخصات فردی که قرار است از کشور خارج‌ ‌شود ذکر گردیده است. پاسپورت به این دلیل که افراد بتوانند از راه‌های مجاز و قانونی از کشور خارج ‌شوند صادر می‌گردد. علاوه بر این پاسپورت صلاحیت فرد را نیز برای خروج از کشور ثابت می‌کند. برخی افراد مثل کسانی که بدهی‌های مالیاتی دارند یا ممنوع الخروج هستند نمی‌تواند پاسپورت دریافت کنند و با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که هر فرد دارای پاسپورت صلاحیت‌های لازم را برای خروج ‌از کشور دارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پاسپورت

برای دریافت پاسپورت فرد متقاضی می‌بایست مدارک شخصی خود را به پلیس 10+ تحویل دهد تا این مدارک در آنجا بررسی شده و برای او پاسپورت صادر گردد. مدارک مورد نیاز برای پاسپورت به شرح زیر می‌باشند:

  • مدارک مختص خانم‌ها:
  1. اجازه محضری همسر در صورت تاهل زن.
  2. برگه فوتی یا شناسنامه شوهر در صورتی که فوت کرده باشد.
  3. اجازه محضری پدر در صورتی که خانم به سن قانونی نرسیده باشد.
  • مدارک مختص آقایان:
  1. ارائه اصل کارت پایان خدمت.
  2. ارائه گواهی معافیت از خدمت.
  3. ارائه موافقت نامه سازمان وظیفه عمومی.
  4. ارائه گواهی اشتغال به تحصیل.

نکته: توجه داشته باشید که افراد بالای پنجاه سال نیاز به ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت نخواهند داشت.

  • مدارک مشترک میان خانم‌ها و آقایان:
  1. اصل شناسنامه و کارت ملی.
  2. ارائه آخرین گذرنامه در صورت وجود آن.

قوانین مربوط به عکس پاسپورت برای خانم‌ها و آقایان | مدارک لازم

امروزه در خود پایگاه پلیس به علاوه ده از شما عکسی مطابق با استانداردهای اسلامی و قانونی گرفته می‌شود. یعنی مانند سابق نیازی به ارائه عکس سه در چهار و تحویل آن ندارید.

صدور پاسپورت چقدر زمان می‌برد‌ ؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که صدور پاسپورت ماه‌ها زمان می‌برد که در این مورد باید بگوییم در گذشته صدور پاسپورت به یک الی دو ماه زمان نیاز داشت اما اکنون به محض ارائه مدارک به پلیس ۱۰+ پاسپورت ظرف ده روز صادر می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدا‌رک پاسپورت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدا‌رک پاسپورت پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

پاسپورت به چه دلیل صادر می‌شود‌ ؟

دلیل اصلی صدور پاسپورت اثبات صلاحیت خروج از کشور برای شهروندان می‌باشد.

صدور پاسپورت چقدر زمان می‌برد‌ ؟

صدور پاسپورت حدود ده روز زمان خواهد برد.

امر مختومه | اعتبار امر قضاوت شده در دعاوی حقوقی – ایراد امر مختوم

۶ بازديد

امر مختومه و اعتبار امر قضاوت شده چگونه تعیین می‌شود؟ روزانه حجم زیادی از پرونده‌های حقوقی در دادگاه‌های ایران مطرح ‌‌‌‌‌می‌شود. قطعا برای رسیدگی و صدور رای در مورد این دعاوی زمان و هزینه‌ زیادی صرف ‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌. پس زمانی که به یک دعوا به طور کامل رسیدگی ‌‌‌‌‌می‌شود و رای نهایی صادر ‌‌‌‌‌می‌شود لزومی به رسیدگی مجدد به همان دعوا وجود ندارد. در این مطلب به بررسی همین موضوع که در قانون اعتبار امر مختومه نام دارد ‌‌‌‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اعتبار امر مختومه در دعاوی حقوقی

در ماده‌ 84 قانون آیین دادرسی مدنی مواردی مطرح شده است که بر اساس آن دعوا رد ‌‌‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌. در بند ششم این ماده در مورد اعتبار امر قضاوت شده توضیح داده شده است.

بر اساس این ماده اگر در مورد دعوایی حکم قطعی صادر شده دوباره اصحاب دعوا و قائم مقام آن‌ها نمی‌توانند دوباره همان دعوا را مطرح کنند‌‌‌‌‌. به طور مثال آقای الف علیه آقای ب شکایت ‌‌‌‌‌می‌کند که در بیع دچار غبن فاحبش شده است. در مورد این دعوا حکم نهایی صادر ‌‌‌‌‌می‌شود. در این صورت آقای الف و آقای ب نمی‌توانند دوباره دعوای غبن فاحش را در مورد همان کالا و با همان اصحاب مطرح کنند.

موارد اجرای اعتبار امر قضاوت شده

این موضوع فقط در مورد آرای قطعی قابل اعمال است بنابراین چنانچه تصمیم گرفته شده ویژگی اداری داشته باشد نمی‌توان آن را به دلیل اعتبار امر قضاوت شده رد کرد. مراجعی که رای صادره از آن‌ها مشمول این موضوع ‌‌‌‌‌می‌شوند شامل مراجع قضایی عمومی‌‌‌‌‌، مراجع استثنایی مانند هیئت اختلاف شهرداری‌‌‌‌‌، یا مالیاتی‌‌‌‌‌، مراجع قضایی غیر دادگستری مانند اداره‌ ثبت و مراجع اداری استثنایی نیز ‌‌‌‌‌می‌شود.

شرایط تحقق اعتبار امر مختومه

1/ وحدت اصحاب دعوا‌‌‌‌‌: طرفین دعوا‌‌‌‌‌، نمایندگان‌‌‌‌‌، قائم مقام‌‌‌‌‌ آن‌ها‌‌‌‌‌ نمی‌توانند دعوا‌‌‌‌‌ را مجددا مطرح کنند.

2/ وحدت موضوع دو دعوا‌‌‌‌‌: اگر از نظر مادی و حقوقی دو موضوع عینا همان موضوع رای قبل باشد به طوری که شخص اثبات حق انکار شده یا انکار حق اثبات شده را بخواهد وحدت موضوع محقق ‌‌‌‌‌می‌شود. به طور مثال در دعوای اول فرد مالک شناخته نمی‌شود او هم تصمیم می‌گیرد تا همان دعوای مالکیت برای همان ملک را دوباره مطرح کند و مالکیتی را که در دعوای قبلی به او داده نشده است بگیرد.

3/ وحدت سبب دو دعوا: سبب به معنای رابطه‌ حقوقی است که به دلیل عمل یا واقعه‌ حقوقی یا بر مبنای قانون به وجود آمده است. به طور مثال در دعوای مالکیت ملک سبب دعوا عقد بیع بوده است.

عدم شمول اعتبار امر قضاوت شده در دعاوی حقوقی

در صورتی که از شرایط بالا یکی از آن‌ها نباشد نمی‌توان بر مبنای اعتبار امر مختوم قرار رد دعوا را صادر کرد. به طور مثال آقای الف بر علیه آقای ب دعوایی مطرح ‌‌‌‌‌می‌کند و ادعا می‌کند که آقای ب خانه‌ او را ب صورت فضولی معامله کرده است. رای نهایی صادر ‌‌‌‌‌می‌شود و آقای ب مبری ‌‌‌‌‌می‌شود.

در این صورت دوباره آقای الف نمی‌تواند دوباره همین دعوا را مطرح کند. اما اگر در مورد همین معامله و منزل همین دعوا را بر علیه آقای ج مطرح کند قابل استماع است‌‌‌‌‌. زیرا اصحاب دعوا متفاوت ‌‌‌‌‌می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اعتبار امر قضاوت شده در دعاوی حقوقی ‌‌‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص امر مختومه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون امر مختومه پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اعتبار امر مختوم چیست ؟

موضوعی که در دادگاه رسیدگی و رای برای آن صادر شده دوباره نمی‌توان آن را مطرح کرد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

اثر اعتبار امر مختوم چیست ؟

عدم استماع دعوا و صدور قرار رد دعوا که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شرایط استناد به اعتبار امر قضاوت شده چیست ؟

برای استناد به این امر سه شرط وجود دارد‌‌‌‌‌. وحدت اصحاب دعوا و موضوع دعوا و سبب دعوا‌‌‌‌‌ که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تمدید پاسپورت | نحوه و مراحل دریافت گذرنامه جدید – مدارک مورد نیاز

۷ بازديد

تمدید پاسپورت چه مراحلی دارد؟ سفر به کشور‌‌های خارجی از جمله مواردی است که برای افراد بسیار هیجان به همراه ‌می‌آورد و کمتر کسی است که نخواهد به خارج از کشور سفر کند. هرگاه فردی بخواهد برای سفر یا هر کار دیگری از کشور خارج بشود می‌بایست پاسپورت یا گذرنامه دریافت نماید. در ادامه قصد داریم در مورد تمدید گذرنامه یا پاسپورت توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل مهاجرت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گذرنامه یا پاسپورت چیست و به چه منظور صادر ‌می‌شود‌ ؟

گذرنامه یا همان پاسپورت صورتی ‌می‌باشد که توسط پلیس 10+ صادر ‌می‌شود. در پاسپورت تمامی مشخصات‌‌ فرد ذکر گشته است و صلاحیت او برای خروج از کشور به اثبات رسیده است.‌‌ پاسپورت برای‌‌ همه افراد صادر ‌نمی‌شود و هر فرد برای اینکه بتواند پاسپورت بگیرد ‌می‌بایست صلاحیت کامل را دارا باشد. برای مثال فردی که بدهی‌‌های مالیاتی دارد ‌نمی‌تواند پاسپورت دریافت کند و برای دریافت پاسپورت ‌می‌بایست ابتدا تمام بدهی‌‌های خود را پرداخت کند.

تمدید پاسپورت و دلایل آن

همانطور که ‌می‌دانید پاسپورت به علت‌‌های مختلف ‌می‌بایست تمد‌ید شود. تمد‌ید پاسپورت به این معناست که فرد دوباره به پلیس 10+ مراجعه ‌می‌کند و پاسپورت جدیدی دریافت می‌نماید. دلایل تمد‌ید پاسپورت به شرح زیر ‌می‌باشند:

  • در صورت تغییر نام شخص.
  • در صورت تمام شدن انقضای پاسپورت.
  • پر شدن صفحات پاسپورت.
  • در صورت وارد شدن آسیب فیزیکی به پاسپورت.
  • درخواست منفک نمودن نام فرزندان در پاسپورت.
  • گم شدن پاسپورت.

مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت چیست‌ ؟

مدارک مورد نیاز برای تمد‌ید پاسپورت برای خانم‌‌ها و آقایان متفاوت ‌می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای خانم‌‌ها:

  1. اصل کارت ملی و شناسنامه.
  2. رضایت محضری همسر در صورت تاهل.
  3. رضایت پدر در صورت دارا نبودن سن قانونی.
  4. برگه فوت ‌همسر در صورت فوت او.

مدارک مورد نیاز برای آقایان:

  1. اصل شناسنامه و کارت ملی.
  2. کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت دائم از خدمت که این مورد برای آقایان بالای پنجاه سال لازم نخواهد بود.

نحوه تمدید پاسپورت چگونه است‌ ؟

برای تمد‌ید پاسپورت فرد ‌می‌بایست برخی مراحل را به خوبی انجام دهد. در ابتدا ‌می‌بایست مدارک خود را به پلیس 10+ ارائه دهد. در مرحله بعد فرد ‌می‌بایست به دفتر خدمات الکترونیک شهرش مراجعه کند و فرم تمد‌ید پاسپورت خود را پر کرده و به پلیس +۱۰ تحویل دهد. فرد در پلیس +۱۰ حضور یافته و برای صدور پاسپورت جدید انگشت نگاری خواهد شد. پس از انگشت نگاری متقاضی ‌می‌بایست به دفتر پیشخوان دولت رجوع نموده و هزینه صدور پاسپورت را پرداخت کند. در مرحله آخر پاسپورت برای او صادر خواهد گردید و به دست او ‌می‌رسد.

تمدید پاسپورت چقدر زمان ‌می‌برد‌ ؟

با توجه به توضیحات بالا شاید برایتان سوال شود که‌ تمد‌ید پاسپورت چقدر زمان ‌می‌برد؟ که در این باره باید بگوییم پس از اینکه مراحل تمد‌ید را انجام دادید پاسپورت شما ظرف مدت یک هفته الی بیست روز از طریق پست به دست شما خواهد رسید و نیاز به مدت زمان زیادی ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تمدید پاسپو‌رت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تمدید پا‌سپورت پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

اگر پاسپورت گم شود باید چه کار کرد‌ ؟

اگر پاسپورت گم شود ‌می‌بایست برای تمد‌ید آن اقدام نمود.

پاسپورت تمد‌ید شده در چه مدت زمانی صادر ‌می‌شود‌ ؟

پاسپورتی که تمد‌ید شده است ظرف مدت زمان یک هفته الی بیست روز صادر شده و به دست فرد خواهد رسید.

شکایت از شهرداری | نحوه طرح شکایت از شهرداری

۵ بازديد

نحوه شکایت از شهرداری چگونه است؟ شهرداری‌ها یک نهاد عمومی و غیردولتی هستند. که اداره امور مربوط به شهر را بر عهده دارند. گاهی ممکن است مقامات یا مأمور شهرداری از دایره قانونی خارج گردند. و به جای خدمت رسانی به شهروندان موجب ورود زیان به آن‌ها شوند. در صورت بروز چنین رخدادهایی شهروندان زیان‌دیده حق دارند از شهرداری شکایت کنند. اما در ادامه این مطلب به مسئله شکایت‌از شهرداری و نحوه شکایت از این نهاد خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شکایت از شهرداری

شهرداری‌ها به عنوان یک نهاد عمومی و غیردولتی که وظیفه اداره امور شهر‌ها را دارند ایجاد گشتند. از جمله وظایف و اعمال شهرداری نظارت بر ساخت‌وسازهای شهری، مدیریت و پاکیزگی معابر عمومی در شهر، صدور پروانه برای ساختمان‌سازی، دریافت عوارض، دفع زباله شهری و … است.در مواقعی ممکن است مأمورین شهرداری از دایره وظایف قانونی خود خارج شوند. و بدین ترتیب مجود ورود زیان به شهروندان گردند. شهروندان نیز در این شرایط از حق شکایت از شهرداری برخوردارند.

نحوه شکایت‌از شهرداری به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. همچنین امکان شکایت‌از شهرداری در مراجع مختلف وجود دارد. نحوه شکایت درواقع با توجه به مرجع انتخابی برای ثبت شکایت متفاوت خواهد بود. مراجع شکایت از شهرداری عبارت‌اند از دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، وزارت کشور و استانداری.

نحوه شکایت از شهرداری در مراجع مختلف

گفتیم که برای شکایت ازشهرداری مراجع مختلفی وجود دارند. که شما می‌توانید به یکی از آن‌ها مراجعه نموده و شکایت خود را ثبت نمایید. اما نحوه شکایت در هر یک از این مراجع متفاوت خواهد بود. از جمله مراجع مهم برای شکایت از شهرداری شامل دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، وزارت کشور و استانداری می‌شوند.

دیوان عدالت اداری

اگر برای شکایت از شهرداری قصد مراجعه به دیوان عدالت اداری را دارید. خوب است بدانید که دو مورد از شکایات در این مرجع قابل طرح است. اول؛ شکایت از مأمورین یا مدیران شهرداری بابت اعمال خلاف قانون ایشان. دوم؛ شکایت جهت ابطال مصوباتی که خلاف قانون شهرداری است.

در مورد اول می‌توانید به عنوان زیان‌دیده دادخواست خود را در یکی از شعب دیوان عدالت اداری ثبت کنید و هزینه دادرسی را پرداخت نمایید. تا شکایت شما رسیدگی شود. رأی صادره نیز قابل اعتراض و تجدید نظرخواهی می‌باشد. در مورد دوم هر یک از شهروندان می‌توانند شکایت خود را ثبت نمایند. همچنین ملزم به پرداخت هزینه‌ای برای دادرسی نیستند.  این دسته از شکایات برای ابطال مصوبات در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بررسی می‌گردد.

شما می‌توانید برای ثبت شکایات خود به صورت غیرحضوری به سامانه ثبت درخواست دیوان عدالت اداری مراجعه نمایید. همین‌طور امکان پیگیر شکایت شما نیز از طریق همین سامانه مهیا است. از جمله موارد قابل طرح در دیوان عدالت اداری عبارت‌اند از اعتراض به رأی کمیسیون ماده 100 شهرداری، اعتراض به ابطال بدون مجوز پروانه‌های صادره برای ساختمان. و اعتراض به عدم صدور پروانه با وجود اینکه شرایط و امکانات قانونی کاملاً فراهم است.

دادگاه کیفری

گاهی ممکن است عمل خلاف قانون شهرداری بر اساس قانون ایران جرم محسوب شود. یعنی آن عمل به عنوان جرم در قانون تعریف شود و برای آن جرم مجازات تعیین گردد. در چنین مواردی مثل تصرف عدوانی یک ملک توسط شهرداری، امکان شکایت در دادگاه‌های کیفری و دادسراها وجد دارد. برای ثبت شکایت در دادگاه کیفری می‌توانید از طریق سامانه ثبت درخواست قوه قضاییه که نام آن عدل ایران است اقدام نمایید. همچنین پیگیر شکایت شما از طریق همین سامانه قابل انجام است.

وزارت کشور

برای شکایت از شهرداری از طریق وزارت کشور می‌توانید از طریق سامانه وزارت کشور اقدام نمایید. و از این طریق درخواست خود را ثبت نمایید. ابتدا باید نشانی moi.ir را در مرورگر خود وارد نمایید. در صفحه اصلی سایت وارد بخش میز خدمت شوید. پیش از ثبت شکایت ابتدا باید در سایت ثبت‌نام نمایید.

پس از ثبت‌نام و دریافت رمز عبور و نام کاربری مجدد وارد سایت می‌شوید. در بخش رسیدگی به شکایات گزینه شکایات از خانواده وزارت کشور سپس واحدها و ستاد اجرایی را انتخاب نمایید.  حال فرم مربوطه را تکمیل و شکایت خود از شهرداری را ثبت کنید. سپس کد پیگیری شکایت از شهرداری حتماً از سامانه دریافت نمایید.

استانداری

جهت شکایت از شهرداری‌ها با از طریق استانداری ابتدا باید به استانداری که شهر مربوطه زیرمجموعه آن است مراجعه حضوری داشته باشید. در حال حاضر سامانه‌ای برای استانداری‌ها جهت شکایت از شهرداری ایجاد نگشته است. مرجع استانداری برخلاف دیوان عدالت اداری رأی صادر نمی‌کند. و تنها به تخلف انجام‌شده در شهرداری رسیدگی می‌کند.

انواع سامانه شکایت از شهرداری

برای شکایت از شهرداری سامانه‌های مختلفی در دسترس است. مهم‌ترین سامانه‌ها جهت شکایت ازشهرداری شامل این موارد است: اول؛ سامانه سجاد که مخصوص ثبت درخواست‌ها در دیوان عدالت اداری است. نشانی این سامانه sajed.divan-edalat.ir است. دوم؛ سامانه عدل ایران می‌باشد. که برای ثبت شکایات از شهرداری از طریق دفاتر خدمات قضایی و دادگاه‌های کیفری است. نشانی این سامانه adliran.ir است. سوم؛ سامانه وزارت کشور است که نشانی اینترنتی آن moi.ir می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سؤالات متداول

مراجع مختلف برای شکایت از شهرداری کدام‌اند ؟

برای شکایت از شهرداری مراجع مختلفی وجود دارند که از جمله مراجع مهم برای شکایت ازشهرداری شامل دیوان عدالت اداری، دادگاه کیفری، وزارت کشور و استانداری می‌شوند.

سامانه‌های اینترنتی برای شکایت از شهرداری چیست ؟

برای شکایت ازشهرداری سامانه‌های مختلفی در دسترس است. که شامل سامانه سجاد، سامانه عدل ایران و سامانه وزارت کشور می‌شود.

خسارت عدم انجام تعهد | مطالبه خسارت ناشی از عدم ایفای تعهد – شرایط – نحوه

۹ بازديد

خسارت عدم انجام تعهد چه زمانی تعیین می‌شود؟ بستن قرارداد از جمله مواردی می‌باشد که باعث ایجاد اعتماد بین طرفین می‌شود و آن‌ها را نسبت به موضوع قرارداد متعهد می‌نماید. قرارداد قوانین بسیار زیادی دارد که باید به آن‌ها توجه نمود. یکی از قوانین قرارداد انجام تعهد ذکر شده در آن می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چیست‌ ؟

در همه قرارداد‌ها مدت زمانی ذکر می‌شود که‌ دو طرف قرارداد موظف هستند در آن‌ زمان وظایف خود را انجام دهند. برای مثال طبق قرارداد فروشنده موظف است که سه ماه دیگر چندین کالا را به دست خریدار برساند و چنانچه این کار را نکند می‌بایست به او خسارت پرداخت ‌نماید و خریدار از نظر قانونی حق مطالبه خسارت را خواهد داشت.

شرایط مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چیست‌ ؟

برای مطالبه این خسارت می‌بایست دارای شرایطی بود تا دادگاه اجازه مطالبه این نوع خسارت را بدهد. شرایط مطالبه خسارت ناشی از تاخیر در انجام تعهد به شرح زیر می‌باشند.

 

خودداری مدیون از انجام تعهد

فردی که از او خسارت عد‌م انجام تعهد مطالبه می‌گردد می‌بایست از روی عمد تعهدش را به انجام نرسانیده باشد و زمان ایفای تعهد نیز سپری و انجام تعهد نافرجام مانده باشد.

برای مثال ممکن ‌است فردی تصادف کند و تصادف او باعث شود که در انجام تعهدش ناتوان ‌باشد که در این صورت او ملزم به‌ پرداخت خسارت نخواهد بود. اما اگر شخص بدون هیچ دلیل منطقی و قانونی از انجام تعهد خود سر باز زند باید خسارت را به طرف مقابلش بپردازد.

وجود ضرر و رابطه سببیت

یکی از شرایط مطالبه خسارت عد‌م انجام تعهد وجود ضرر می‌باشد. چنانچه عد‌م انجام تعهد و یا دیر انجام دادن آن باعث ضرر و زیانی به طرف مقابل شود او می‌تواند خسارت دریافت کند.

برای مثال اگر فردی در قرارداد ذکر کند که در تاریخ…. مقداری میوه به سردخانه منتقل شود و این کار را به عهده طرف مقابلش در قرارداد بگذارد، در صورتی‌ که طرف‌مقابل میوه‌ها را به سرد خانه منتقل نکند و میوه‌ها خراب شود می‌بایست خسارت را بپردازد زیرا صاحب میوه‌ها زیان دیده است.

شخصی که زیان دیده است باید بتواند به دادگاه ثابت نماید که ضرری که به او تحمیل شده نتیجه عد‌م انجام تعهد فرد مقابلش است تا دادگاه خسارت او را وصول نماید.

رابطه سببیت یعنی ربط داشتن ورود ضرر به فعل یا ترک فعل شخص متعهد. مثلا اگر میوه‌های مذکور بر اثر سیل از بین برود کسی ضامن نیست ولی اگر شخص متعهد کوتاهی کرده باشد و میوه‌ها تلف شود او مسئول است.

مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چگونه است‌ ؟

برای مطالبه خسارت ناشی از عد‌م انجام تعهد فرد می‌بایست به دادگاه مراجعه نماید و دادخواستی را مبنی بر مطالبه خسارت ارائه‌ نماید. او می‌بایست در دادگاه ثابت ‌کند که به ‌او زیان ‌وارد شده است و فرد از روی عمد تعهدش را انجام نداده است. در صورتی که ‌فرد بتواند این‌ دو مورد را نزد دادگاه اثبات نماید دادگاه نیز شخصی که تعهدش را انجام نداده ملزم به پرداخت خسارت می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مرکز معتبر وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌های حقوقیتان یاری می‌نماید. از بهترین خدمات این مرکز می‌توان به حل انواع پرونده‌های حقوقی و ارائه مشاوره حقوقی تهران اشاره نمود. شما عزیزان‌ می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی از این مرکز حل پرونده حقوقی خود را تسریع بخشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص خسارت عد‌م انجام تعهد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون خسارت عد‌م انجام تعهد پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد چیست‌ ؟

خسارتی است که در صورت زیان دیدن افراد به خاطر عد‌م ‌انجام تعهد در قرارداد به آن‌ها پرداخت می‌شود.

اگر فرد به خاطر عدم انجام تعهد طرف مقابلش در قرارداد زیان ببیند می‌تواند خسارتی را مطالبه کند‌ ؟

بله.

اجور معوقه | نحوه مطالبه اجاره بهای عقب افتاده

۷ بازديد

اجور معوقه را چطور زنده کنیم؟ وقتی افراد ‌‌می‌خواهند در منطقه‌ای ساکن شوند که خانه‌‌‌‌ای در آنجا ندارند ‌‌می‌بایست ملک افراد دیگر را اجاره نمایند. اما اجاره کردن خانه دیگران قوانین خاص خود را دارد که مستاجر و موجر ‌‌می‌بایست به این قوانین به خوبی توجه نمایند. در ادامه قصد داریم در مورد اجور معوقه و نحوه مطالبه آن توسط صاحب ملک توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اجاره به چه معناست‌‌‌‌ ؟

اجاره به معنای تحویل گرفتن ملک دیگران در ازای پرداخت اجاره بها به آن‌ها ‌‌می‌باشد. برای مثال ‌‌می‌توان خانه افراد را برای مدتی مشخص اجاره کرد و مبلغی را به عنوان اجاره بها به آن‌ها پرداخت نمود.

برای اجاره خانه ‌‌می‌بایست اجاره نامه‌‌‌‌ای تنظیم گردد تا هر دو ‌طرف این معامله به یکدیگر اعتماد کنند و از تعهد طرف مقابل خود مطمئن باشند. موجر و مستاجر تکالیف زیادی نسبت به هم دارند، برای مثال مستاجر موظف است که اجاره بها را در زمان مشخص بپردازد و موجر نیز ‌‌می‌بایست پس از اتمام مدت اجاره پول پیش را به مستاجر باز گرداند.

اجور معوقه به چه معناست‌‌‌‌ ؟

همان طور که در بالا گفته شد مستاجر ‌‌می‌بایست در ازای خانه‌‌‌‌ای که اجاره کرده است اجاره بها بپردازد. اما زمان پرداخت اجاره بها نیز بسیار مهم ‌‌می‌باشد، مستاجر ‌‌می‌بایست اجاره بها را در مدت زمان‌‌‌های مشخص شده در قرارداد پرداخت نماید و اگر از پرداخت آن‌ها خودداری ورزد به این اجاره‌‌‌های پرداخت نشده اجاره معوقه گفته ‌‌می‌شود.

در این صورت صاحب ملک ‌‌می‌تواند اجور معوقه را از مستاجر طلب نماید. طبق قانون مستاجر ‌‌می‌بایست اجور معوقه را به صاحب ملک پرداخت نماید تا صاحب ملک نیز پول پیش را به او بازگرداند. اما ممکن است در برخی موارد پول پیشی وجود نداشته باشد که در این صورت نیز مطالبه اجور معوقه امکان پذیر خواهد بود.

نحوه مطالبه اجور معوقه

برای مطالبه اجور معوقه ‌‌می‌بایست با نحوه آن به خوبی آشنایی داشت تا بتوان اجاره‌‌‌های عقب افتاده را به راحتی طلب نمود. در ادامه نحوه مطالبه اجور معوقه را بر اساس مبلغ آن‌‌‌ها شرح داده‌‌‌‌ایم:

مطالبه اجاره معوقه تا بیست میلیون تومان

برای مطالبه اجاره معوقه تا بیست میلیون تومان صاحب ملک ‌‌می‌بایست به شورای حل اختلاف برود و درخواست مطالبه این اجور معوقه را بنماید. در این صورت شورای حل اختلاف مستاجر را ملزم به پرداخت تمام اجاره‌‌‌های عقب افتاده خود خواهد کرد.

مطالبه اجاره معوقه بیشتر از بیست میلیون تومان

اگر مبلغ اجاره معوقه بیش از بیست میلیون تومان باشد صاحب ملک ‌‌می‌بایست به دادگاه مراجعه نماید و طی دادخواستی خواهان وصول اجاره معوقه شود. در این صورت دادگاه اموال فرد را توقیف نموده و از اموال توقیف شده او اجاره معوقه را به صاحب ملک پرداخت خواهد نمود.

برای دریافت مشاوره از وکیل حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید و از خدمات ویژه این سایت بهره مند گردید. مرکز وکیل دات کام شما را در حل پرونده‌‌‌های حقوقی خود یاری ‌‌می‌نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجور معوقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجور معوقه پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

اجاره یعنی چه‌‌‌‌ ؟

یعنی در اختیار داشتن ملک دیگران برای یک مدت زمان مشخص و پرداختن اجاره بها به آن‌‌‌ها در ازای بهره وری از ملک.

اجاره معوقه به چه نوع اجاره‌‌‌‌ای گفته ‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

اجاره معوقه به اجاره‌‌‌هایی گفته ‌‌می‌شود که در زمان معین شده پرداخت نشده‌اند و عقب افتاده‌اند.

برای مطالبه اجور معوقه تا بیست میلیون تومان باید به کجا مراجعه کرد‌‌‌‌ ؟

‌‌می‌بایست به شورای حل اختلاف مراجعه نمود و اجور معوقه را مطالبه کرد.