آرشیو خرداد ماه 1403

ارائه خدمات حقوقی

دعوای اعتراض شخص ثالث

۰ بازديد

دعوای اعتراض شخص ثالث به چه صورت ایجاد می شود؟ همانطور که می‌دانید هرگاه فردی در دادگاه طرح دعوا می‌نماید قاضی ادعای او را بررسی کرده و در خصوص آن ادعا حکمی را صادر خواهد کرد. احکامی که در دادگاه صادر می‌شوند بر اساس شرایط و مدارک موجود صادر گردیده‌‌‌‌اند و قاضی تا حد امکان سعی می‌کند حکمی را صادر کند که از هر نظر برای هردو فرد خوانده و خواهان مناسب باشد. اما‌ گاهی پیش می‌آید که اشخاص به حکم صادره از طرف قاضی اعتراض می‌کنند. اعتراض شخص ثالث نیز یکی از همین موارد می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص دعوای اعتراض شخص ثالث توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  دعوای اعتراض شخص ثالث

دعوای اعتراض شخص ثالث

دعوای اعتراض شخص ثالث یکی از دعاوی مطرح شده در دادگاه‌ها می‌باشد که ‌امروزه شاهد آن هستیم. شخص ثالث به شخصی گفته می‌شود که حقوق او در میان شکایت و صدور حکم برای دو فرد دیگر ضایع شده است و از بین رفته است. به عنوان مثال خوانده و خواهان در دادگاه طرح دعوا نموده‌‌‌‌اند و قاضی نیز در خصوص دعوای آن‌ها حکمی را صادر کرده است.

اما در این میان این ‌حکم به ضرر شخص ثالث است و باعث می‌شود حقوق او از بین برود. حال اگر شخص ثالث از صدور این ‌حکم ‌مطلع شود می‌تواند به دادگاه صادر کننده حکم مراجعه کند ‌و نسبت به حکم صادره اعتراض نماید. دعوای اعتراض شخص ثالث برای دفاع از حقوق خود دارای شرایط و قوانین خاص خود می‌باشد.

انواع اعتراض شخص ثالث

در ماده‌ 417 آیین دادرسی مدنی اعتراض شخص ثالث تعریف شده است. در صورتی که یک رای صادر شود و به موجب آن به حق شخصی به غیر از اصحاب دعوا خللی وارد گردد آن فرد می‌تواند اعتراض نماید. این اعتراض دارای انواعی است از جمله:

1/ شخص ثالث اصلی: اعتراض شخص ثالث نسبت به رای یا حکمی که حق او را پایمال می‌کند.

2/ شخص ثالث طاری: در صورتی که در دعوا یکی از اصحاب دعوا برای دفاع از خود به یک رای که در دادگاهی دیگر صادر شده استناد کند طرف دیگر دعوا می‌تواند نسبت به این موضوع اعتراض کند. یعنی به اینکه فرد به رای صادره از دادگاه دیگری استناد کرده اعتراض کند.

شرایط اعتراض شخص ثالث

با توجه به تعریفی که در ماده‌ 417 قانون آیین دادرسی مدنی برای اعتراض ثالث ذکر شده است می‌توان گفت برای این اعتراض دو شرط مهم وجود دارد:

1/ عدم حضور شخص ثالث در جلسات دادگاه به عنوان اصحاب دعوا.

نحوه طرح دعوای شخص ثالث

طرح دعوا توسط شخص ثالث می‌بایست در چهارچوب خاص خود صورت بگیرد. شخص ثالث برای اقامه دعوا می‌بایست ابتدا به دادگاهی که حکم از طرف آن صادر شده است رجوع کند. پس از رجوع به دادگاه نیز می‌بایست شخص ثالث دادخواستی را ارائه کند و طی ارائه آن از قاضی بخواهد که حقوق او را در نظر بگیرد و حکم ‌را تغییر دهد. در این صورت قاضی دادخواست او را بررسی می‌کند و وقتی را تعیین خواهد کرد تا به این موضوع رسیدگی کند. در دعوای شخص ثالث خوانده طرفین دعوا هستند و خواهان نیز شخص ثالث می‌باشد. توجه داشته باشید که اگر حکم صادره فرجام خواهی شده باشد دعوای اعتراض شخص ثالث می‌بایست حتما در دیوان عالی کشور طرح گردد

مهلت اعتراض شخص ثالث چقدر است

با توجه به توضیحات ارائه داده شده در بالا ممکن است برایتان سوال شود که مهلت اعتراض شخص ثالث به حکم صادره از طرف دادگاه چقدر است؟ که در این خصوص باید بگوییم در قانون هیچ مهلتی در این مورد تعیین نشده است زیرا ممکن است شخص ثالث زمانی از صدور حکم مطلع شود که حتی آن حکم به اجرا در آمده باشد.

عدم حضور شخص ثالث

اولین شرط و مهم‌ترین شرط این است که شخص ثالث یا نماینده او در دادگاه حضور نداشته باشد و برای این موضوع باید به موارد زیر توجه نمود:

1/ عدم حضور به عنوان اصحاب دعوا:

شخص ثالث نباید حضور داشته باشد یا اگر حاضر می‌شود به عنوان اصحاب دعوا نباشد. به طور مثال آقای الف به عنوان خوانده در جلسه دادگاه حضور پیدا می‌کند در این صورت نمی‌تواند بعدا به عنوان شخص ثالث اعتراض نماید. این که شخص با چه عنوانی در دادگاه حاضر شود دارای اهمیت است اگر فقط به عنوان تماشاچی حاضر شود نمی‌توان او را از اصحاب دعوا دانست. ولی اگر به عنوان خوانده، خواهان، وارد ثالث و مجلوب ثالث در دعوا حاضر شود جزو اصحاب دعوا محسوب است.

2/ دادرسی منتهی به رای:

اینکه شخص در کدام جلسه حاضر نباشد نیز دارای اهمیت است. یک دعوا ممکن است دارای چند جلسه دادرسی باشد ولی آنچه که ملاک است عدم حضور در جلسه دادرسی است که در آن رسیدگی انجام و رای صادر می‌شود.

ذی نفع بودن شخص ثالث

در صورتی فرد ثالث می‌تواند اعتراض کند که به سبب رای به او ضرری برسد و حق او پایمال شده باشد. این زیان می‌تواند فعلی و منجز باشد یا اینکه محتمل. به عبارت دیگر این ضروری نیست که ضرر و زیان به صورت قطعی اتفاق بیفتد بلکه همین که احتمال آن وجود داشته باشد کافی است.

برای آشنایی فا نحوه اعتراض به حکم قطعی دادگاه کلیک کنید.

حضور ثالث در دعوا

شرکت نمودن شخص ثالث یا نماینده‌ او در جلسه دادرسی مانع از استماع دعوای اعتراض است. در این راستا می‌توان گفت که وکیل، ولی، قیم، مدیر شرکت، وزیر وزارت خانه و… می‌توانند به جای خود شخص حاضر شوند. این امر حضور محسوب می‌گردد.

همچنین در مورد شخص حقوقی مدیر شرکت و مدیر تصفیه اگر در دادرسی حضور داشته باشند حق اعتراض ثالث از شخص حقوقی گرفته می‌شود. همچنین آگاهی یا عدم آگاهی فرد در مورد جلسه دادگاه مانع از مطرح کردن دعوای اعتراض شخص ثالث نیست. به فرض مثال آقای ب از جلسه دادرسی میان الف و ج اطلاع دارد ولی در آن شرکت نمی‌کند. با این حال آقای ب در صورت وجود شرایط می‌تواند اعتراض کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای اعتراض شخص ثالث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای اعتراض شخص ثالث پاسخ دهند.

سوالات متداول

در چه صورت شخص ثالث می‌تواند به رای اعتراض کند ؟

اگر در جلسه دادرسی حضور نداشته باشد و رای باعث ضرر او شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چطور از شخص ثالث حق اعتراض گرفته می‌شود ؟

در صورت حضور خود شخص یا نماینده او در جلسه دادگاه حق اعتراض از شخص ثالث ساقط می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شخص ثالث کیست‌‌‌‌ ؟

شخص ثالث کسی است که به طور غیر مستقیم از صدور حکم در مورد دو فرد دیگر دچار زیان می‌شود و می‌تواند به آن‌ حکم ‌اعتراض کند و طرح دعوا نماید.

مهلت اعتراض شخص ثالث چند روز است‌‌‌‌ ؟

در قانون کشور ما هیچ مدت زمان مشخصی برای اعتراض شخص ثالث تعیین نشده است.

ممنوع الخروج کردن زوجه | چگونه همسرم را ممنوع الخروج کنم؟

۱ بازديد

ممنوع الخروج کردن زوجه یکی از دعاوی حقوقی مربوط به اختلافات خانوادگی و مشکلات میان زن و شوهر می‌باشد. این ممنوع‌الخروجی هم قبل از دریافت گذرنامه و هم بعد دریافت گذرنامه توسط زن انجام می‌شود. بر اساس حکم ممنوع‌الخروجی که مرد برای همسرش دریافت می‌کند زن حق خروج از مرز را نخواهد داشت و دیگر نمی‌تواند به خارج از کشور سفر نماید. در ادامه شرایط و نحوه ممنوع‌الخروجی زوجه را به طور کامل خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  ممنوع الخروج کردن زوجه

ممنوع الخروج کردن زوجه و شرایط آن

ممنوع الخروجی زوجه در اصطلاح حقوقی یعنی اینکه زوجه یا همان زن، به خاطر وجود برخی موانع قانونی امکان خروج از مرز کشور را ندارد. بنابراین نمی‌تواند به سایر کشورها سفر نماید. گاهی ممکن است زوج با علت‌های مختلفی تمایل به خروج همسرش از مرز کشور نداشته باشد. در این حالت می‌تواند با رعایت شرایط و مراحلی سپس مراجعه به مرجع قانونی حکم ممنوع‌الخروجی همسرش را دریافت نماید. شرایط و مراحل برای صدور حکم ممنوع‌الخروجی به شرح زیر می‌باشد:

شوهر باید سند ازدواج داشته باشد یا سندی که نشان‌دهنده وجود رابطه زوجیت میان او و زوجه است.

زوج باید یک درخواست و تقاضای کتبی برای ممنوع‌الخروجی زوجه ارائه نماید.

سپس ارائه اطلاعات هویتی مثل اطلاعات شناسنامه‌ای و کارت ملی لازم است.

درنهایت ممنوع الخروج کردن زوجه در پرونده حقوقی توسط رئیس اداره گذرنامه تائید می‌شود. و این ممنوع‌الخروجی در سیستم‌های رایانه‌ای ثبت می‌گردد.

یک نکته مهم در مورد ممنوع‌الخروجی زوجه توسط همسر این است. که اگر زوج یا همان شوهر به زوجه وکالت‌نامه بلاعزل برای خروج از کشور، که در دفاتر ثبت‌اسناد رسمی تنظیم‌شده است؛ تحویل دهد. در این صورت زوجه می‌تواند در هرزمانی که خواست از کشور خارج شود. و شوهر با طی مراحل و رعایت شرایط ذکرشده در بالا نیز دیگر نمی‌تواند زوجه را ممنوع‌الخروج کند.

نحوه ممنوع الخروج کردن زوجه و مدارک لازم آن

برای اینکه بتوانید زوجه را ممنوع‌الخروج نمایید باید مراحلی را انجام دهید. قانون گذرنامه که در سال 1376 تصویب شد. در بند 3 ماده 18 خود آورده است. زنانی که شوهر دارند. حتی اگر کمتر از 18 سال تمام باشند. تنها با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری با اجازه دادستان شهرستان محل زندگی زن می‌توانند درخواست صدور گذرنامه دهند و گذرنامه را دریافت نمایند.

بنابراین اگر شوهر اجازه دریافت گذرنامه را به زوجه ندهد زوجه اجازه خروج از مرزهای کشور را ندارد. البته زنانی که با همسر خود در خارج از کشور اقامت دارند. و یا زنانی که همسر خارجی دارند از شرط این بند قانونی مستثنا می‌شوند. بنابراین امکان دریافت حکم ممنوع‌الخروجی برای این زنان وجود ندارد.

در شرایطی که زوجه پیش از ازدواج اقدام به دریافت گذرنامه کرده باشد. و یا بعد از ازدواج و با اجازه همسر گذرنامه دریافت کند. در صورتی که زوج به دلایلی قصد ممنوع‌الخروج کردن همسرش را داشته باشد. باید به اداره کل گذرنامه و اتباع نیروی انتظامی که در شهر تهران یا شهرستان‌های دیگر قرار دارد مراجعه کند.

پس از مراجعه به اداره مربوطه زوج باید درخواست خود را مبنی بر ممنوع‌الخروجی زوجه و مدارک لازم را ارائه نماید. تا درخواست وی توسط رئیس اداره گذرنامه بررسی شود. و بعد از تائید درخواست، ممنوع‌الخروجی زوجه در سیستم‌های رایانه‌ای ثبت می‌شود. و از خروج قانونی زوجه از مرز کشور جلوگیری می‌شود.

برای اطلاع از شرایط و مدارک پاسپورت کلیک کنید.

مدارک لازم

مدارک موردنیاز زوج برای ارائه درخواست ممنوع‌الخروجی زوجه به شرح زیر است:

اول؛ سند یا به عبارت دیگر قباله ازدواج زوج و زوجه که نشان‌دهنده وجود رابطه زوجیت میان زن و مرد است.

دوم؛ مدارک هویتی مرد، به عنوان مثال شناسنامه و کارت ملی که باید ارائه شود.

سوم؛ زوج باید یک درخواست و تقاضانامه کتبی برای اینکه زوجه را ممنوع‌الخروج نماید تنظیم و ارائه کند.

چگونه وضعیت ممنوع الخروجی زوجه را استعلام بگیریم ؟

با توجه به شرایطی که توضیح دادیم زوج در هرزمانی می‌تواند زوجه را ممنوع‌الخروج کند. در این صورت پرسش این است که زوجه چگونه می‌تواند از وضعیت خود مطلع شود؟ در پاسخ باید گفت امکان استعلام وضعی ممنوع‌الخروجی به صورت آنلاین در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. اما زوجه می‌تواند به همراه گذرنامه خود به اداره پلیس گذرنامه مراجعه نماید. و به صورت مستقیم فرایند استعلام ممنوع الخروجی خود را انجام دهد.

طرح دعوا توسط زوجه برای رفع ممنوع الخروجی

در صورتی که زوجه توسط شوهر ممنوع‌الخروج شده باشد. زوجه می‌تواند با طرح دعوا در دادگاه علیه شوهر اجازه خروج از کشور را از طریق حکم دادگاه دریافت نماید. در این حالت زن باید در دادگاه ثابت کند که خروج او از کشور دلایل اضطراری دارد. در این صورت مقام قضایی اجازه خروج از کشور را برای زوجه صادر می‌کند. تشخیص این مسئله که خروج از کشور اضطراری است یا خیر بر عهده مقام قضایی می‌باشد.

با این اوصاف در موارد اضطراری دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه می‌تواند با درخواست زوجه برای دریافت گذرنامه موافقت نماید. و تشخیص ضرورت خروج از مرز با دادستان است. اما در این شرایط دادستان موظف است نظر خود را برای قبول یا رد درخواست زوجه مبنی بر ضرورت خروج از مرز و دریافت گذرنامه حداکثر تا سه روز اعلام نماید.

رفع ممنوع الخروج کردن زوجه توسط زوج

گفتیم که زن برای دریافت گذرنامه به اجازه کتبی همسر نیازمند است. و اگر گذرنامه داشته باشد بازهم ممکن است مرد او را ممنوع‌الخروج کند. به این ترتیب عامل اصلی ممنوع‌الخروجی زوجه نارضایتی شوهر است. بنابراین می‌شود با رضایت شوهر ممنوع‌الخروجی را بدون طرح دعوا رفع نمود. البته توجه داشته باشید که رضایت شفاهی زوج کافی نیست. و زوج باید به صورت کتبی رضایت خود را برای رفع ممنوع‌الخروجی ثبت نماید تا ممنوع‌الخروجی رفع شود.

رفع ممنوع الخروج کردن بعد از طلاق

اگر زن و شوهری قصد طلاق داشته باشند. و مرد، همسر خود را پیش از طلاق ممنوع‌الخروج کند. تا زمانی که طلاق جاری نشده و زوجه گواهی طلاق را به اداره گذرنامه ارائه ندهد ممنوع‌الخروجی برداشته نمی‌شود.بدین ترتیب وقتی صیغه طلاق جاری شد و زن و مرد از یکدیگر جدا شدند. موضوع طلاق باید به اداره گذرنامه اطلاع داده شود. طبیعی است که بعد از طلاق دیگر اجازه یا عدم اجازه مرد برای خروج از مرز اهمیتی ندارد و ممنوعیتی برای زن جهت خروج از مرز وجود ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

ممنوع الخروجی زوجه چیست ؟

ممنوع‌الخروجی زوجه در اصطلاح حقوقی یعنی اینکه زوجه یا همان زن، به خاطر وجود برخی موانع قانونی امکان خروج از مرز کشور را ندارد.

روش‌های رفع ممنوع الخروجی زوجه چگونه است ؟

جهت رفع ممنوع‌الخروجی، زوجه می‌تواند در شرایط ضروری برای خروج از کشور طرح دعوا علیه زوج برای رفع ممنوع‌الخروجی نماید. یا با رضایت کتبی زوج ممنوعیت رفع شود. همچنین رفع ممنوع‌الخروجی بعد از طلاق با ارائه گواهی طلاق به اداره گذرنامه انجام می‌شود.

عدم اهلیت خواهان و خوانده دعوا

۲ بازديد

عدم اهلیت خواهان و خوانده دعوا یعنی چه؟ هرگاه فردی در دادگاه از ما شکایت کند اولین اقدامی که در مقابل او انجام می‌دهیم دفاع از خودمان می‌باشد و سعی می‌کنیم که بی‌گناهی خود را در موضوع پیش آمده به اثبات برسانیم‌. همه ما حق اقامه دعوا و دفاع از خود در دعاوی مختلف را داریم و‌ هیچکس نمی‌تواند این حق را از ما سلب کند‌ اما قانونگذار برخی موارد را پیش بینی کرده است که در صورت وجود آن‌ها این حق از ما سلب می‌شود. یکی از مواردی‌ که ‌می‌تواند حق اقامه دعوا و دفاع از خود در دعاوی را از ما سلب کند عدم اهلیت می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص عدم اهلیت خوانده و خواهان دعوا توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  عدم اهلیت خواهان و خوانده دعوا

عدم اهلیت خوانده و خواهان دعوا

برای اینکه خوانده و خواهان دعوا بتوانند در دادگاهی که دعوا در آن طرح گردیده حضور یابند و از حقوق خود دفاع کنند می‌بایست دارای اهلیت باشند. خواهان مسلما برای دفاع از حقوق نادیده گرفته خود و خوانده نیز برای دفاع از خود در مقابل خواهان در دادگاه حضور می‌یابند.

مطابق قانون هر دو شخص خوانده و خواهان می‌بایست دارای اهلیت باشند تا بتوانند دعوا را ادامه دهند. حال شاید برایتان سوال شود اهلیت چیست؟ که در پاسخ به این پرسش می‌بایست بگوییم اهلیت به این معناست که فرد به بلوغ کافی برای ادای حق رسیده باشد، سفیه نباشد، بتواند امور مالی‌اش را انجام دهد، دچار جنون نباشد و… تا بتواند به دعوا ادامه دهد. در کشور ما سن بلوغ برای دختران ۹ سالگی و سن بلوغ برای پسران ۱۵ سالگی خواهد بود اما رسیدن به این سن کافی نیست و هردو شخص خواهان و خوانده می‌بایست به سن رشد خود که هجده سال تمام است نیز رسیده باشند. چنانچه خواهان و خوانده دارای اهلیت نباشند و دادگاه از این موضوع مطلع گردد برخی آثار حقوقی را برایشان به همراه خواهد آورد.

برای آشنایی با شرایط صدور قرار عدم اهلیت کلیک کنید.

آثار عدم اهلیت خواهان و‌ خوانده

در صورتی که خواهان و خوانده دارای اهلیت نباشند ممکن است این مسئله برخی آثار حقوقی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. در درجه اول اگر یکی از طرفین دعوا دارای اهلیت نباشند طرف دیگر می‌تواند به عدم اهلیت آن‌ها ایراد وارد کرده و از دادگاه بخواهد که به این موضوع رسیدگی کند‌. دادگاه نیز این موضوع را پیگیری کرده و چنانچه ایراد عدم اهلیت صحیح باشد و فرد دارای اهلیت نباشد رسیدگی به دعوا متوقف می‌شود. اما اگر دادگاه در حین پیگیری متوجه شود که ایراد عدم اهلیت صحیح نیست و فرد دارای اهلیت است روند رسیدگی به دعوا ادامه خواهد یافت.

حتما درباره ایراد عدم اهلیت کلیک کنید.

خوانده و خواهان دعوا چه کسانی هستند‌‌‌‌ ؟

همه افراد در جامعه حق طرح دعوا و شکایت از افراد دیگر را دارند و همچنین می‌توانند در صورتی که علیه آن‌ها ‌طرح دعوا شد از خود دفاع کنند. فردی که علیه شخص دیگر دعوا را طرح نموده و از او در دادگاه شکایت می‌کند به عنوان خواهان شناخته می‌شود. در این صورت می‌توان ‌گفت در هر دعوا شخص شاکی خواهان خواهد بود. خوانده نیز به شخصی گفته می‌شود که علیه او در دادگاه دعوایی طرح گردیده است و فرد دیگری از او شکایت نموده که در این صورت خوانده می‌بایست از خود دفاع کند. پس می‌توان نتیجه گیری کرد که خواهان همان شاکی و خوانده نیز فردی است که از او در مرجع قضایی شکایت شده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم اهلیت خواهان و خوانده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم اهلیت خواهان و خوانده پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

خوانده کیست‌‌‌‌ ؟

خوانده به کسی گفته می‌شود که در دادگاه علیه او شکایت شده است.

سن بلوغ در دختران چند سال است‌‌‌‌ ؟

سن بلوغ در دختران ۹ سال می‌باشد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر فرد سفیه باشد اهلیت دارد‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت فاقد اهلیت است که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

کلاهبرداری به چه معناست و انواع آن

۲ بازديد

کلاهبرداری به معنای بردن مال دیگری از طریق توسل توام با سوءنیت به وسایل یا عملیات متقلبانه است به عبارت دیگر کلاهبردار باید مرتکب مانور متقلبانه شود. بر اساس ماده یک قانون مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، هر کسی که از راه حیله و تقلب مردم را فریب دهد یا آن‌ها را از امور، پیشامدها و حوادث غیر واقع بترساند یا امیدوار کند و یا اسم  و عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور تحصیل کرده و از این راه مال دیگری ببرد کلاه بردار به حساب می آید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه کلاهبرداری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  کلاهبرداری به چه معناست و انواع آن

کلاهبرداری چیست؟

بردن مال دیگری با سوء نیت و توسل به اعمال متقلبانه. به عبارتی با فریب، پول یا مال دیگری را گرفتن، استفاده از وسایل و روش‌های متقلبانه، فریب دادن افراد و بردن اموالشان و مانند این‌ها از روش‌های کلاهبرداری است.

نکته قابل توجه و متمایز کننده این جرم نسبت به جرایم دیگر این است که مجنی علیه (قربانی) مال خود را با رضایت در اختیار کلاهبردار قرار می‌دهد.

ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری بیان می‌کند: هرکس از راه حیله و تقلب مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی‌ فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیشامد‌های غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل‌ مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آن‌ها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد، کلاهبردار محسوب می‌گردد.

مقید بودن جرم کلاهبرداری

کلاهبرداری از جمله جرایم مقید بوده که شرط تحقق آن حصول نتیجه خاص «بردن مال دیگری» است. بردن مال دیگری نیز مستلزم تحقق دو چیز است:
۱- ورود ضرر مالی به قربانی.
۲- انتفاع مالی کلاهبردار یا شخص مورد نظر وی.
جرم کلاهبرداری از تنوع فراوانی برخوردار است و در قالب‌های مختلفی صورت می‌گیرد اما بیشترین موارد کلاهبرداری در قالب معاملات است.

توصیه می کنیم مقاله شرایط معامله صحیح را مطالعه نمایید.

جرم چیست؟

هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب می‌شود.

برای آشنایی کامل با جرم و ارکان آن مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

شروع به جرم کلاهبرداری

در صورتی است که نفس عمل انجام شده جرم باشد شروع کننده به جرم مجازات می‌گردد. مثلا اگر شروع‏‌کننده کارمند دولت بوده‏ و مرتبه مدیرکلی یا بالاتر یا همطراز آنها داشته باشد، از خدمات‏ دولتی به طور دائم، منفصل می‌‏شود و در مراتب پایین‌‏تر به انفصال‏ موقت از خدمات از ۶‏ ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

عناصر تشکیل دهنده جرم کلاهبرداری

برای شکل گیری جرم کلاهبرداری همانند بسیاری جرائم دیگر سه عنصرقانونی، مادی و روانی لازم است.

عنصر قانونی

ماده ۱ قانون تشدید مجازات که شامل عملیات متقلبانه می‌شود به شرح زیر است:

الف: مغرور کردن به وجود شرکت تجارتی، مؤسسات موهوم

ب: مغرور کردن و فریب مردم به داشتن اختیارات موهوم

ج: امیدوار کردن دیگری به امور غیر واقع یا ترساندن از حوادث پیش‌بینی نشده و پیش‌آمدهای غیر واقع

د:‌ اتخاذ عنوان یا سمت مجعول( اگر در سازمان‌های دولتی باشد باعث تشدید مجازات می‌شود)

ح: استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسایل ارتباط جمعی که منجر به کلاهبرداری شود.

برای آشنایی با نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی کلیک کنید.

عنصر مادی

عنصر مادی شامل سه جزء است:

۱. رفتار فیزیکی اعم از فعل یا ترک فعل: رفتار مجرمانه مرتکب باید به شکل فعل مثبت باشد و ترک فعل حتی توام با سوء نیت و اغفال طرف مقابل و ورود ضرر نمی‌تواند عنصر مادی جرم کلاهبرداری را تشکیل دهد.

۲.مجموعه شرایط و اوضاع و احوالی که وجود یا فقدان آن‌ها از نظر قانون شرط تحقق جرم می باشد که عبارتست از:

الف: متقلبانه بودن وسایلی که کلاهبردار از آن‌ها برای اغفال دیگری استفاده می‌کند.

ب: اغفال شدن و فریب خوردن قربانی که لازمه آن عدم آگاهی قربانی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده مجرم می‌باشد. (برای آشنایی با مفاد جرم فالگیری کلیک کنید).

ج: تعلق مال برده شده به دیگری اعم از منقول یا غیرمنقول به دیگری شرط تحقق جرم است.

3.  نتیجه حاصله از رفتار متهم که باید رفتار متهم باعث نتیجه مجرمانه شده باشد. زیرا کلاهبرداری ازجمله جرایم مقید است که شرط تحقق آن‌ها حاصل شدن نتیجه خاص می‌باشد.

عنصر روانی:

از دو جزء سونیت عام و سوء نیت خاص تشکیل می‌شود.

منظور از سوء نیت عام، اراده خودآگاه فرد در ارتکاب عمل مجرمانه به این معنی که کلاهبردار باید با علم به تقلبی بودن وسیله مورد استفاده خود، در استفاده از آن عمد داشته باشد.

در سوء نیت خاص، کلاهبردار قصد بردن مال دیگری را دارد و برای تحقق جرم کلاهبرداری وجود و اثبات قصد خاص برای بردن مال دیگری ضروری می‌باشد.

انواع کلابرداری

کلاهبرداری دو نوع است: ساده و مشدد

کلاهبرداری ساده: در حالتی است که شرایط وقوع کلاهبرداری مشدد وجود نداشته باشد. ( برای اطلاع از مجازات سرقت کلیک کنید.) اجاره دوباره ملک بدون اجازه مالک می‌تواند از مصادیق کلاهبرداری ساده باشد.

کلاهبرداری مشدد: کلاهبرداری مشدد نسبت به ساده مجازات بیشتری دارد و در سه حالت اتفاق می افتد:

1.کلاهبرداری توسط کارمند دولت یا موسسات عمومی و شهرداری‌ها یا نهادهای انقلابی باشد.

2.مرتکب خود را به عنوان مامور دولت یا موسسات عمومی یا شهرداری، یا نهادهای انقلابی و شرکت‌های دولتی معرفی نماید.

3.مرتکب با فریب مردم از تبلیغ عامه از طریق وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله یا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی استفاده کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کلاه برداری و مجازاتش ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کلاه برداری و مجازاتش پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه کلاهبرداری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سامانه احراز نشانی پست gnaf.post.ir

۲ بازديد

آیا با سامانه احراز نشانی پست آشنایی دارید؟ نشانی محل زندگی مشتریان برای برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های پستی بسیار اهمیت دارد. بنابراین سازمان پست ایران برای دریافت آسان تأییدیه احراز نشانی پستی افراد طرحی تحت عنوان سامانه احراز نشانی پست را راه‌اندازی کرد. تا احراز نشانی پست به صورت الکترونیکی قابل دریافت باشد. در ادامه این مطلب به معرفی سامانه احراز نشانی پست می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  سامانه احراز نشانی پست gnaf.post.ir

معرفی سامانه احراز نشانی پست

سرویس یا سامانه احراز نشانی پست توسط شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی شده است. این سامانه برای احراز نشانی محل اقامت مشتریان حقیقی یا حقوقی و همچنین سازمان و شرکت‌های پستی ایجاد شد. افرادی که قصد احراز نشانی پستی را دارند. می‌توانند با ورود به سایت gnaf.post.ir وضعیت آدرس مشتریان را به صورت غیرحضوری استعلام بگیرند.

درواقع سامانه احراز نشانی پست برای احراز نشانی محل اقامت افرادی اعم از حقوقی و حقیقی به کار می‌آیند. که این افراد برای استفاده از خدمات پستی، نشانی خود را به سازمان یا شرکت‌های پستی داده‌اند. سازمان‌ها و شرکت‌های پستی همچنین مؤسسات دیگر نظیر بانک‌ها می‌توانند. بدون ارائه مستندات فیزیکی تمام فرآیند مربوط به دریافت نشانی محل اقامت مشتری خود را با سامانه احراز نشانی پست، به انجام رسانند.

متقاضیان برای دریافت استعلام وضعیت نشانی افراد با استفاده از سامانه احراز نشانی پست باید تعهد دهند. که اطلاعاتی دریافتی از این سامانه را محرمانه تلقی کنند. و در چهارچوب قرارداد خود صرفاً برای نیازی که مجوز آن را دارند. از این اطلاعات استفاده کنند. همچنین اجازه افشای این اطلاعات را نزد شخص ثالث به هر طریقی اعم از رسمی و غیررسمی یا کتبی و شفاهی ندارند. در صورت افشای اطلاعات مقررات قانون مجازات اسلامی شامل حال ایشان خواهد شد.

اگر در رویه ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها دچار مشکل شده اید کلیک کنید.

روش ثبت درخواست در سامانه احراز نشانی پست

اگر متقاضی دریافت احراز نشانی پست مشتری خود هستید. برای ثبت درخواست خود به صورت الکترونیکی جهت استعلام از نشانی پست مشتری باید به سایت gnaf.post.ir مراجعه نمایید. در ادامه مراحل ثبت درخواست استعلام از وضعیت نشانی پستی را شرح می‌دهیم.

_مراحل ثبت درخواست در gnaf.post.ir

افرادی که به سایت gnaf.post.ir جهت ثبت درخواست استعلام مراجعه کردند. باید بعد از ورود به سایت گزینه احراز نشانی مشتریان را انتخاب کنند. در صفحه جدید یک جمله نمایان می‌شود که: جهت ثبت درخواست احراز نشانی آدرس پست بر روی *اینجا* کلیک کنید. روی کلمه *اینجا* کلیک نمایید تا به مرحله بعدی برویم.

مرحله بعدی از شما یک شماره تلفن درخواست می‌شود. شماره تلفن خود و کد امنیتی را وارد کنید و گزینه درخواست کد تائید را انتخاب کنید. یک پیامک به شما ارسال می‌شود که حاوی کد 5 رقمی است. این کد 5 رقمی را در کادر مربوطه در سایت وارد نموده گزینه تائید را بزنید.

حال باید در این صفحه اطلاعات درخواست‌کننده را کامل و صحیح وارد نمایید. و درنهایت گزینه ثبت درخواست را بزنید. صفحه بعدی گزینه پرداخت را انتخاب کنید. و به صورت آنلاین از طریق درگاه‌های پرداخت، هزینه لازم را پرداخت کنید. این هزینه برای اعتبار سنجی کد پستی از شما درخواست می‌شود. سرانجام سایت با طی تمام این مراحل برای ثبت درخواست احراز نشانی پستی به شما یک کد رهگیری می‌دهد.

پیگیری درخواست احراز در سامانه احراز نشانی پستی

در قسمت قبل نحوه ثبت درخواست در سامانه احراز نشانی پستی را توضیح دادیم. اگر شما یک درخواست برای استعلام از وضعیت نشانی پستی مشتری خود از طریق سامانه احراز نشانی پستی ثبت کردید. حال پرسش این است پیگیری برای درخواست ثبت‌شده در سامانه احراز نشانی پستی چگونه انجام می‌شود؟

در پاسخ می‌گوییم بعد از آنکه درخواست خود را در سامانه احراز نشانی پستی ثبت نمودید. برای مشاهده وضعیت درخواست و پیگیری درخواست خود می‌توانید. به صورت اینترنتی و با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک GNAF با نشانی اینترنتی gnaf.post.ir اقدام کنید. در ادامه مراحل لازم برای پیگیری درخواست ثبت‌شده شما را در سایت gnaf.post.ir توضیح می‌دهیم.

_ مراحل پیگیری درخواست در gnaf.post.ir

خب همان‌طور که گفتیم برای پیگیری درخواست استعلام نشانی پستی ابتدا وارد سایت gnaf.post.ir شوید. بعد از آن روی گزینه پیگیری احراز نشانی مشتریان کلیک نمایید. صفحه‌ای در مقابل شما باز می‌شود. در این صفحه از شما شماره موبایل و کدپستی درخواست می‌شود. با درج این دو مورد و همچنین کد امنیتی گزینه مشاهده را بزنید.

پیش از نمایش وضعیت یک کد تائید به شماره موبایل شما ارسال می‌شود. این کد را در کادر مربوطه وارد نمایید. گزینه تائید را انتخاب کنید تا به مرحله بعدی بروید. به این ترتیب پیگیری درخواست شما در سایت gnaf.post.ir به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

سامانه احراز نشانی پستی چیست ؟

این سامانه برای احراز نشانی محل اقامت مشتریان حقیقی یا حقوقی و همچنین سازمان و شرکت‌های پستی ایجاد شد. افرادی که قصد احراز نشانی پستی را دارند.

ثبت درخواست و پیگیری در سامانه احراز نشانی پستی چگونه انجام می‌شود ؟

متقاضی می‌تواند با ورود به سایت gnaf.post.ir و انتخاب گزینه احراز نشانی مشتریان یا گزینه پیگیری احراز نشانی مشتریان و انجام سایر مراحل ذکرشده در مقاله موجود، درخواست خود را ثبت و پیگیری نماید.

دیه لاله گوش و دیه شنوایی در مجازات اسلامی

۳ بازديد

دیه گوش در قانون مجازات اسلامی در دو بخش لاله گوش و شنوایی مورد بررسی قرار گرفته است؛ دیه در لغت به معنی رد کردن و راندن می‌باشد و در اصطلاح از دیه به عنوان مالی یاد می‌شود که در صورت انجام جنایت باید پرداخت گردد همچنین از عناوینی مانند خون بها و دیه مقدر نیز می‌توان استفاده کرد تعریف قانون مجازات اسلامی از دیه به این شرح است که ( دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایات غیر عمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است.) در این مقاله قصد داریم تا مبحث دیه گوش و شنوایی و مفاهیم دیگری را در این خصوص مورد بررسی قرار دهیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  دیه لاله گوش و دیه شنوایی در مجازات اسلامی

انواع دیه

دیه را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد، دیه مقدر که عبارت است از دیه‌ای که میزان آن در شرع بیان شده است و دیه غیر مقدر که به آن ارش می‌گویند و شرع در خصوص میزان آن صحبتی نکرده است؛ در ماده 449 قانون مجازات اسلامی ارش به این شکل تعریف شده است ( ارش، دیه غیر مقدر است  که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می‌کند . مقرات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد مگر اینکه در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود. )

برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص دیه و احکام آن مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

به زبان ساده‌تر می‌توان ارش را به این شکل تعریف کرد که اگر شخصی به اعضای بدن دیگری آسیب وارد کند و میزان خسارت این آسیب در شرع  و قانون مشخص نباشد به این نوع از خسارت ارش می‌گویند؛ به همین خاطر است که قاضی در هر پرونده، به طور اختصاصی بعد از بررسی نظر کارشناس پزشکی قانونی و همچنین بررسی آسیب وارد شده بر زیان دیده، مقدار دیه غیر مقدر را تعیین می‌کند.

مبلغ دیه

مبلغ دیه در ماه‌های عادی و ماه‌های حرام متفاوت است به این شکل که در ماه‌های عادی این  مبلغ 480 میلیون تومان و در ماه‌های حرام 640 میلیون تومان می‌باشد منظور از ماه‌های حرام رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم است که اگر در این ماه‌ها جنایات عمدی و یا جنایات غیر عمدی رخ دهد به مبلغ دیه، یک سوم دیه نفس اضافه می‌شود.

بر اساس ماده 563 قانون مجازات اسلامی ( از بین بردن هر یک از اعضای فرد و هر دو عضو از اعضای زوج، دیه کامل و از بین بردن هر یک از اعضای زوج، نصف دیه کامل دارد. خواه عضو مزبور از اعضای داخلی بدن باشد خواه از اعضای ظاهری مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد. )

اگر بخواهیم منظور از اعضای زوج و فردی که در ماده به آن اشاره شده است را با یک مثال بیان کنیم چشم‌های یک شخص عضو زوج محسوب می‌شوند که اگر هر دوی آن‌ها از بین برود دیه کامل باید پرداخت شود و اگر یکی از آن‌ها از بین برود نصف دیه کامل باید پرداخت گردد و در خصوص عضو فرد هم می‌توان به بینی اشاره کرد که با از بین رفتن آن باید مبلغ کامل دیه پرداخت شود؛ در خصوص دیه لاله گوش و شنوایی در ادامه مطالبی را با استناد به قانون مجازات اسلامی بیان می‌کنیم.

دیه لاله گوش | دیه گوش

همانطور که اشاره شد قانون مجازات اسلامی دیه گوش را در دو بخش دیه لاله گوش و دیه شنوایی مورد بررسی قرار داده است؛ در ادامه به بیان مواد قانونی در خصوص دیه لاله گوش می‌پردازیم.

ماده 600 قانون مجازات اسلامی: از بین بردن دو لاله گوش، دیه کامل و از بین بردن هر یک از آن‌ها نصف دیه کامل را دارد.

تبصره: از بین بردن نرمه هر گوش، موجب یک ششم دیه کامل است.

ماده 601 قانون مجازات اسلامی: پاره کردن لاله یک گوش، موجب یک ششم دیه کامل و پاره کردن نرمه یک گوش، موجب یک نهم دیه کامل است و در هر دو مورد در صورت بهبودی کامل، ارش ثابت است.

ماده 602 قانون مجازات اسلامی: فلج کردن لاله هر گوش، دو سوم دیه آن و بریدن لاله گوش فلج شده، یک سوم دیه آن را دارد.

ماده 603 قانون مجازات اسلامی:هر گاه لاله گوش به نحوی قطع شود که استخوان زیر آن ظاهر گردد علاوه بر دیه لاله گوش، دیه موضحه نیز باید پرداخت شود. ( منظور از دیه موضحه پنج صدم دیه کامل است و حاصل جنایتی است که پوست روی استخوان را از بین ببرد و استخوان مشخص شود. )

ماده 604 قانون مجازات اسلامی: گوش شنوا و نا شنوا یا معیوبی که لاله آن سالم و دارای حس و حیات کامل باشد در احکام این فصل یکسان هستند .

ماده 605 قانون مجازات اسلامی: پاره کردن پرده گوش، موجب ارش است و اگر در اثر آن حس شنوایی نیز از بین برود یا نقصان پیدا کند، دیه آن نیز باید پرداخت شود.

ماده 606 قانون مجازات اسلامی: هرگاه آسیب رساندن به گوش به حس شنوایی سرایت کند یا موجب سرایت به استخوان و شکستگی آن شود هر کدام دیه جداگانه‌ای دارد.

برای آشنایی با دیه اعضای بدن کلیک کنید.

دیه شنوایی | دیه گوش

پیشتر در خصوص دیه لاله گوش مطالبی بیان شد و در ادامه احکام قانون را در خصوص دیه شنوایی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ماده 682 قانون مجازات اسلامی: از بین بردن شنوایی هر دو گوش دیه کامل و از بین بردن شنوایی یک گوش نصف دیه کامل دارد هرچند شنوایی دو گوش به یک اندازه نباشد.

ماده 683 قانون مجازات اسلامی: از بین بردن شنوایی گوش شنوای شخصی که یکی از گوش‌های او نمی‌شنود، موجب نصف دیه کامل است.

ماده 684 قانون مجازات اسلامی: کاهش شنوایی در صورتی که مقدار آن قابل تشخیص باشد به همان نسبت دیه دارد.

ماده 685 قانون مجازات اسلامی : هر گاه با قطع یا از بین بردن گوش و یا هر جنایت دیگری شنوایی از بین برود یا نقصان یابد هر یک از جنایت‌ها، دیه یا ارش جداگانه دارد.

ماده 686قانون مجازات اسلامی: هر گاه در اثر جنایتی در مجرای شنوایی، نقص دائمی ایجاد شود به نحوی که به طور کامل مانع شنیدن گردد، دیه شنوایی ثابت است و در صورتی که نقص موقتی باشد ارش تعیین می‌شود.

ماده 687 قانون مجازات اسلامی: هر گاه کودکی که زمان سخن گفتن او فرا نرسیده است در اثر کر شدن نتواند سخن بگوید و یا کودکی که تازه زمان سخن گفتن او فرا رسیده است در اثر کر شدن نتواند کلمات دیگر را یاد گیرد و بر زبان آورد، علاوه بر دیه شنوایی، دیه یا ارش زوال یا نقص گفتار نیز، حسب مورد ثابت می‌شود.

ماده 688 قانون مجازات اسلامی: هر گاه در اثر جنایتی حس شنوایی و گویایی، هر دو از بین برود، هر کدام یک دیه کامل دارد.

چه اشخاصی می توانند دیه را دریافت کنند؟

اشخاصی که می‌توانند دیه را مطالبه کنند عبارتند از شخص مجنی علیه ( شخصی که جرم به ضرر او واقع شده است)، اولیای دم و یا اشخاصی که دیه به عنوان بخشی از ارث آن‌ها واقع می شود؛ این اشخاص برای شکایت از شخصی که به آن‌ها آسیب رسانده است می‌توانند به دادگاه کیفری یا دادگاه حقوقی مراجعه کنند و تفاوت این دو دادگاه را می‌توان به این شکل بیان کرد که شکایت و درخواست دیه در دادگاه حقوقی مستلزم ارائه دادخواست است و همچنین هزینه دادرسی نیز باید در دادگاه حقوقی پرداخت شود ولی در دادگاه کیفری این چنین نیست. برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با برترین وکیلان و کارشناسان حقوقی کشور تنها با تماس با مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام در ارتباط باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه و نحوه تعیین آن ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه و نحوه تعیین آن پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دیه موی سر زن و مرد | دیه کندن موی سر زن و مرد

۴ بازديد

دیه موی سر از مواردی است که در قانون به آن پرداخته شده است. دیه در لغت به معنای رد کردن و راندن است و به اصطلاح از دیه به عنوان مالی یاد می‌شود که در صورت انجام جنایت باید پرداخت گردد. هم چنین عناوینی مانند خون بها و دیه مقدر نیز می‌توانند به عنوان مترادف این عبارت استفاده شوند در این مقاله سعی داریم که به بیان مفاهیمی نظیر ارش و دیه مو به طور جامع بپردازیم و در این راستا به قانون مجازات اسلامی نیز استناد می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  دیه موی سر زن و مرد

1-مفهوم دیه در قانون | دیه موی سر

در ماده  448 قانون مجازات اسلامی دیه مقدر به این شکل تعریف شده است: (دیه مقدر مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایات غیر عمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است.) اشخاصی که می‌توانند دیه را مطالبه کنند، شخص مجنی علیه (شخصی که جرم به ضرر او واقع شده است)، اولیای دم و یا اشخاصی هستند که دیه به عنوان بخشی از ارث آن‌ها واقع می‌شود. این اشخاص برای شکایت از شخصی که به آن‌ها آسیب رسانده است می‌توانند به دادگاه کیفری و یا دادگاه حقوقی مراجعه کنند.

تفاوت این دو دادگاه را می‌توان به این شکل بیان کرد که شکایت و درخواست دیه در دادگاه حقوقی مستلزم ارائه دادخواست است و همچنین در خصوص هزینه دادرسی نیز باید بیان کنیم که در دادگاه حقوقی می‌بایست پرداخت شود ولی در دادگاه کیفری این چنین نیست.

توصیه می کنیم مقاله دیه و نحوه تعیین آن را مطالعه نمایید.

2-مفهوم ارش در قانون | دیه موی سر

در ماده 449 ارش به این شکل تعریف شده است: (ارش، دیه غیر مقدر است  که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تاثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده را با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می‌کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد مگر اینکه در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود.)

در تعریف ساده‌تر می توان ارش را به این شکل تعریف کرد که اگر شخصی به اعضای بدن شخص دیگری آسیب وارد کند و میزان خسارت این آسیب در شرع و قانون مشخص نباشد به این نوع از خسارت ارش می‌گویند. به همین خاطر قاضی در هر پرونده به طور اختصاصی بعد از بررسی نظر کارشناسی پزشکی قانونی و بررسی آسیب وارد شده بر زیان دیده مقدار آن را تعیین می‌کند.

3- مفهوم دیه مو در قانون مجازات اسلامی | دیه موی سر

موی سر و ریش مرد

ماده 576 : (کندن یا از بین بردن تمام موی سر یا ریش مرد، در صورتی که دیگر نروید، دیه کامل دارد و اگر دوباره بروید، نسبت به موی سر، ارش و نسبت به ریش یک سوم دیه کامل ثابت است. در این حکم فرقی میان موی کم پشت و پر پشت و کودک و بزرگ سال نیست.) به زبان ساده‌تر اگر موی صورت و سر مرد به شکلی از بین برود که دیگر رشد نداشته باشد، دیه کامل باید پرداخت شود. و اگر موی سر مرد به شکلی از بین برود که امکان رشد مجدد وجود داشته باشد ارش تعیین می‌گردد و در صورتی که موی صورت مرد به شکلی از بین برود که امکان رشد مجدد وجود داشته باشد ثلث دیه باید پرداخت شود.

موی سر زن

ماده 577 : (کندن و یا از بین بردن تمام موی سر زن، در صورتی که دیگر نروید، موجب دیه کامل زن و اگر دوباره بروید، موجب مهر المثل است. در این حکم فرقی میان موی کم پشت و پرپشت و کودک و بزرگ سال نیست.) منظور از مهر المثل در این ماده یکی از انواع مهریه است که برای تعیین مقدار آن به شأن زن توجه می‌شود و اختصاص به زمانی دارد که برای زن در عقد دائم مهریه تعیین نشده است و در ماده اشاره شده است که اگر از بین رفتن موی زن به نحوی باشد که امکان رشد مجدد وجود داشته باشد دیه معادل مهرالمثل است. حال اگر در چنین موقعیتی مهرالمثل بیشتر از دیه کامل باشد همان دیه کامل باید پرداخت شود.

دیه موی سر مرد و زن در صورتی که قسمتی از موی آن ها از بین برود

ماده 578 : (چنانچه قسمتی از موی سر زن یا مرد یا ریش مرد طوری از بین برود که دیگر نروید، باید به نسبت، دیه پرداخت شود و اگر دوباره بروید، در موی سر مرد، ارش و در ریش به نسبت از یک سوم دیه کامل و در موی سر زن به همان نسبت از مهر المثل ، باید دیه پرداخت شود.)

در چه صورتی ازبین رفتن موی سر دیه ندارد؟

ماده 579 : (کندن موی سر زن یا مرد یا ریش مرد، چنانچه با رضایت شخص یا در مواردی که اذن شخص معتبر نیست، با رضایت ولی او باشد یا به جهت ضرورت‌های پزشکی لازم باشد، دیه یا ارش ندارد.)

تشخیص روییدن و نروییدن مو با چه کسی است و به شکل انجام می شود؟

ماده 580 : (تشخیص روییدن و نروییدن مو با کارشناس مورد وثوق است. چنانچه نظر کارشناس بر نروییدن باشد و دیه پرداخت شود، ولی پس از آن خلاف نظر او ثابت گردد، باید مازاد بر ارش یا یک سوم دیه ویا مهر المثل، حسب مورد به پرداخت کننده دیه، مسترد شود و اگر نظر کارشناس بر روییدن باشد و ارش یا یک سوم دیه و یا مهر المثل، حسب مورد پرداخت شود ولی خلاف نظر او ثابت گردد، باید ما به التفاوت آن پرداخت شود.)

برای آشنایی با میزان دیه اعضای بدن کلیک کنید.

نکات دیگر در خصوص دیه موی سر

ماده 582 : (اگر مقداری از موی سر ، ریش و ابرو پیش از جنایت از بین رفته باشد، زایل کردن باقی مانده آن‌ها، حکم از بین بردن قستی از مو را دارد.)

ماده 583 : (هرگاه با از بین بردن عضو یا پوست و مانند آن، موی سر، ریش یا ابرو از بین برود، علاوه بر دیه مو یا ریش یا ابرو، حسب مورد دیه یا ارش جنایت نیز پرداخت می‌شود.)

ماده 586 : (ملاک مسئولیت صدمه به مو، از بین بردن آن است و شیوه از بین بردن مانند کندن یا سوزاندن، تاثیری در حکم ندارد.)

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری در زمینه دیه می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه مو سر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه مو سر پاسخ دهند .

ثبت طرح صنعتی چگونه است؟ هزینه و سامانه ثبت طرح

۵ بازديد

مراحل ثبت طرح صنعتی چیست؟ شکل و ظاهری که برای یک محصول صنعتی طراحی می‌شود را طرح صنعتی می‌گوییم. و ثبت این طرح صنعتی بر اساس تشریفات و مقررات مربوط به اداره مالکیت معنوی انجام می‌شود. جهت ثبت یک طرح صنعتی کافی است افراد متقاضی به سایت مرکز مالکیت معنوی بروند. سپس اظهارنامه ثبت طرح صنعتی را تکمیل نمایند و طرح خود را تحویل دهند. در ادامه این مطلب به ثبت طرح‌صنعتی، نحوه انجام آن و مدارک و شرایط لازم می‌پردازیم. در صورت نیاز به تمدید و یا صدور پروانه بهره برداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه صلاحیت بهداشتی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  ثبت طرح صنعتی چگونه است؟ هزینه و سامانه ثبت طرح

ثبت طرح صنعتی چیست ؟

طرح صنعتی در ماده 20 قانون ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی تعریف‌شده است. بر اساس این ماده طرح صنعتی، طرح صنعتی درواقع شکل و فرم ظاهری است. که یک محصول صنعتی یا یک کالای صنایع‌دستی داراست. طرح‌های صنعتی شامل محصولات صنعتی و صنایع‌دستی مثل جواهرات، لباس، زیورآلات و اقلام لوکس دیگر می‌شود. بنابراین با توجه به این تعریف از طرح صنعتی می‌توانیم معنای ثبت طرح‌صنعتی را توضیح دهیم.

ثبت طرح صنعتی یک فرآیند است که طی آن شکل و فرم ظاهری محصول صنعتی یا کالای صنایع‌دستی با توجه به تشریفات و مقررات قانون مالکیت معنوی در اداره مالکیت معنوی ثبت می‌شود. در نتیجه‌ی ثبت یک طرح‌صنعتی، از کپی و تکرار طرح توسط تولیدکنندگان دیگر جلوگیری می‌شود. بنابراین تولیدکننده و صنعتگران برای جلوگیری از سوءاستفاده یا کپی از آثار خود توسط رقبای تجاری، با پرداخت هزینه لازم طرح ابداعی خود را به صورت قانونی و به نام خود ثبت می‌کنند. اگر فردی اقدام به کپی از طرح نماید مرتکب جرم شده است و قابل‌پیگیری است.

عملیات ثبت طرح‌صنعتی، موجب می‌شود طرح انحصاری شود که افزایش فروش و بازگشت سرمایه اولیه را به دنبال دارد. همچنین ارزش محصول صنعتی نیز با ثبت طرح صنعتی افزایش می‌یابد. بدین ترتیب دارایی شرکت تجاری نیز رشد می‌یابد. البته امکان انتقال طرح صنعتی بعد از ثبت آن نیز وجود دارد. یعنی صاحب طرح می‌تواند در قبال دریافت مبلغی طرح خود را بعد از ثبت به هر فرد متقاضی واگذار نماید. علاوه بر آن ثبت طرح‌صنعتی در شرایطی امکان استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و تأسیس شرکت دانش‌بنیان را به صاحب طرح ایجاد می‌کند.

چه طرح‌های صنعتی را می‌توانیم ثبت کنیم ؟

گفتیم که افرادی که یک طرح‌صنعتی ایجاد کرده‌اند می‌توانند جهت جلوگیر از کپی طرح توسط رقبای خود طرح مذکور را در اداره مالکیت معنوی ثبت کنند. اما آیا تمامی طرح‌های طراحان قابل ثبت است. ماده 84 آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات از طرح‌های صنعتی و علائم تجاری که توسط قانون حمایت و ثبت نمی‌شوند را معرفی می‌کند.

بر اساس این ماده طرحی که اصیل یا جدید نباشد؛ طرحی که فقط به علت نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد شود. طرحی که نماد یا نشان‌های رسمی داشته باشد. و درنهایت طرحی که مخالف اخلاق حسنه و نظم عمومی باشد؛ از جانب قانون حمایت نمی‌شود و ثبت طرح انجام نمی‌گیرد.

با توجه به این ماده یکی از نکات مهم برای ثبت طرح‌صنعتی این است. که طرح‌صنعتی باید اصیل و جدید باشد. مقصود از طرح جدید این است که تا پیش از تسلیم اظهارنامه توسط متقاضی یا طراح یا پیش از زمان ادعای حق تقدم؛ هیچ طرحی همانند طرح مذکور، به عرضه عمومی نرسیده باشد. و مقصود از طرح اصیل این است که طرح مذکور مستقلاً توسط طراح ایجادشده باشد و از طرح‌های موجود در بازار کپی نشود. یعنی به شکلی باشد که افراد آگاه با مشاهده محصول متوجه شوند که متفاوت از طرح‌های دیگر است و آن‌ها را یاد محصول دیگری نمی‌اندازد.

برای انجام امور ثبت علائم تجاری کلیک کنید.

شرایط لازم جهت ثبت طرح صنعتی

در قسمت قبل اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین شرایط ثبت طرح صنعتی این است که طرح‌صنعتی اصیل و جدید باشد. علاوه بر این ویژگی از دیگر شرایط قانونی ثبت طرح تکمیل و تسلیم اظهارنامه مخصوص ثبت طرح‌صنعتی به مرجع ثبت می‌باشد. در مورد اظهارنامه باید توجه داشت که بر اساس قانون این اظهارنامه و اسناد ضمیمه آن باید به زبان فارسی باشند.

اگر مدارک و اسناد ضمیمه به زبان دیگری باشند لازم است که متقاضی ترجمه آن‌ها را ضمیمه کند. و اگر ترجمه همه اسناد و مدارک برای متقاضی میسر نبود. می‌تواند یک توضیح خلاصه از مدارک و اسناد به زبان فارسی الصاق نماید. البته در زمان بررسی تقاضا مرجع ثبت می‌تواند ترجمه رسمی برای مدارک ضمیمه‌شده را درخواست نماید. در مواردی که اصطلاحات تخصصی معادل فارسی ندارند. ذکر همان اصطلاحات بدون ایراد است.

مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی

اگر شما قصد ثبت یک طرح‌صنعتی را در اداره مالکیت معنوی دارید باید مدارک زیر را تهیه نمایید.

اول؛ اظهارنامه مخصوص ثبت طرح‌صنعتی را کامل و تسلیم کنید. این اظهارنامه دوبرگی است. همچنین هم‌زمان یا حداکثر 15 روز بعد از ارائه اظهارنامه مدارک مربوط به حق تقدم را نیز ارائه نمایید.

دوم؛ مدارک شناسایی خود را جهت احراز هویت تحویل دهید. برای اشخاص حقیقی مثل کپی شناسنامه و کارت ملی که برابر با اصل شده است. و برای اشخاص حقوقی مثل آگهی تأسیس و آخرین تغییرات که در شرکت رخ داده است. همچنین اگر تقاضای ثبت توسط نماینده قانونی شرکت انجام می‌شود باید مدارک نماینده جهت احراز سمت ارائه شود.

سوم؛ 5 نمونه از شکل یا تصویر محصول موردنظر ارائه دهید. خواه طرح صنعتی شما دو بعدی باشد و یا طرح صنعتی سه بعدی باشد.  نکات مهمی در مورد مشخصات در تصاویر طرح صنعتی باید رعایت کنید. این نکات عبارت‌اند از: ابعاد تصویر حداکثر آ4 و حجم تصویر حداکثر 500 کیلوبایت باشد. اسکن به صورت عمودی از تصویر انجام گیرد. تصویر رنگی باشد و پس‌زمینه ساده طرح تا قابل رؤیت باشد.

چهارم؛ هزینه‌های لازم یعنی هزینه  اظهارنامه و در صورت وجود هزینه‌های اضافی را پرداخت کنید و رسید آن را ارائه نمایید.

پنجم؛ در شرایطی که طراح نمی‌خواهد اسمی از وی در ثبت طرح‌صنعتی مطرح شود. شما به عنوان متقاضی ثبت طرح موظف هستید. که یک درخواست کتبی جهت عدم ذکر اسم طراح را اسکن نمایید. آن را در پرونده الکترونیکی الصاق کرده و به مرجع ثبت ارائه دهید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه صلاحیت بهداشتی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ثبت طرح صنعتی به چه معناست ؟

ثبت طرح‌صنعتی یک فرآیند است که طی آن شکل و فرم ظاهری محصول صنعتی یا کالای صنایع‌دستی با توجه به تشریفات و مقررات قانون مالکیت معنوی در اداره مالکیت معنوی ثبت می‌شود.

چرا طرح صنعتی را ثبت می‌کنیم ؟

تولیدکننده و صنعتگران برای جلوگیری از سوءاستفاده یا کپی از آثار خود توسط رقبای تجاری، با پرداخت هزینه لازم طرح ابداعی خود را به صورت قانونی و به نام خود ثبت می‌کنند.

سامانه سامح بهداشت sameh.behdasht.gov.ir

۸ بازديد

آیا با سامانه سامح وزارت بهداشت آشنایی دارید؟ وزارت بهداشت سامانه سامح بهداشت را برای کنترل سازماندهی‌شده و نظارت بر روی رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط کسب‌وکارها راه‌اندازی کرد. سایت سامانه سامح بهداشت به نشانی sameh.behdasht.gov.ir می‌باشد. که توسط این سایت تمام کارکنان زیرمجموعه وزارت بهداشت در مشاغل مختلف تحت نظارت وزارت بهداشت، رعایت مقررات بهداشتی را سازماندهی و کنترل می‌کنند. در ادامه این مقاله به معرفی کامل سامانه سامح‌بهداشت و ورود و ثبت‌نام در این سامانه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه صلاحیت بهداشتی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  سامانه سامح بهداشت sameh.behdasht.gov.ir

معرفی سامانه سامح وزارت بهداشت

سامانه سامح جهت کنترل سازماندهی‌شده و نظارت بر روی انجام پروتکل‌های بهداشتی توسط مشاغل و کسب‌وکارها ایجاد شد. سامح اختصار عبارت سامانه جامع مدیریت بازرسی بهداشت حرفه‌ای می‌باشد. سامانه سامح توسط وزارت بهداشت و با نشانی اینترنتی sameh.behdasht.gov.ir راه‌اندازی شد. این سامانه یک بستر مناسب ایجاد می‌کند. تا میان کارکنان، بازرسان بهداشت و صاحبان کسب‌وکار ارتباط آسان‌تر شکل گیرد .

سامانه سامح قابل‌بررسی در سه بعد مختلف می‌باشد. بعد اول؛ ایجاد یک پل ارتباطی میان مأمورین وزارت بهداشت و صاحبان مشاغل توسط این سامانه است. در توضیح این ویژگی باید گفت مسئول بهداشت مربوطه با استفاده از این سامانه بازرسان خود را از وظایف و دستورهای بهداشتی مطلع می‌نماید‌. سپس بازرسان کارکنان می‌توانند با مراجعه به پنل خود در این سامانه از وظایف خود و دستورات صادرشده آگاه شوند و این دستورات را انجام دهند.

بعد دوم در مورد سامانه‌سامح ایجاد یک محیط آسان و کارآمد برای صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها است. به این معنی که استفاده از این سامانه برای صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها سهل و آسان می‌باشد. کلیه کارآفرینان قادر هستند از طریق اینترنت به‌آسانی به این سامانه دسترسی پیدا کنند.

سپس مراحل ثبت اطلاعات واحد صنفی خود و دریافت مجوز بهداشتی را در این سامانه به انجام رسانند. همچنین سامانه سامح بهداشت به عنوان یک پل ارتباطی میان صاحبان کسب‌وکار و کارکنان وزارت بهداشت نیز عمل می‌کند. به این معنی که صاحبان مشاغل و اصناف می‌توانند با استفاده از این سامانه در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی با مسئولان وزارت بهداشت تماس برقرار نمایند.

سومین بعد قابل‌بررسی در سامانه‌سامح ایجاد شرایطی است که کارمندان وزارت بهداشت بتوانند از طریق این سامانه رعایت موازین بهداشتی توسط مشاغل مختلف را کنترل نمایند. و بدین ترتیب با استفاده از این سامانه وظایف خود را انجام دهند. همچنین بازرسان بهداشت می‌توانند با استفاده از این سامانه برخی از وظایف خود را انجام دهند. و برای بازرسی کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف و کارگاه‌ها اقدام نمایند.

برای دریافت صلاحیت بهداشتی فردی و واحد در کوتاه ترین زمان کلیک کنید.

مهم‌ترین خدمت سامانه سامح بهداشت

سامانه سامح وزارت بهداشت مخصوصاً در دوران شیوع بیماری کرونا و بعد از آن فعالیت‌ها و خدمات مفیدی ارائه نمود. به طور خاص این سامانه موجب می‌شود که فرایند ثبت بازرسی‌های بهداشت سلامت محیط به صورت الکترونیکی انجام شوند. بدین ترتیب از رفت‌وآمدهای فیزیکی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. و موجب کاهش تجمعاتی می‌شود که پیش از این در جریان این بازرسی‌ها به وجود می‌آمد.

نحوه ثبت‌نام در سامانه سامح بهداشت

برای شروع فعالیت شغلی، صاحبان کسب‌وکار و متصدیان ابتدا باید موارد بهداشتی را رعایت نمایند تا بتوانند مجوز شروع فعالیت خود را کسب کنند. بنابراین برای این کار لازم است که از سامانه سامح وزارت بهداشت استفاده کنند. اما برای دسترسی به خدمات و امکانات سامانه سامح ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام نمایید. و اطلاعات شغل نوع فعالیت و اطلاعات تماس خود را در این سامانه وارد کنید. برای ثبت‌نام در این سامانه ابتدا نشانی اینترنتی sameh.behdasht.gov.ir را در مرورگر خود جستجو کنید. تا به صفحه اصلی سایت این سامانه وارد شوید.

در این صفحه به عنوان صاحبان مشاغل گزینه صاحبان یا متصدیان کسب‌وکار را انتخاب نمایید. سپس بر روی گزینه ثبت‌نام جدید کلیک کنید تا به صفحه ثبت‌نام منتقل شوید. در صفحه جدید سامانه از شما اطلاعاتی را درخواست می‌کند. این اطلاعات شامل شماره تلفن همراه، اطلاعات هویتی، مثل شماره ملی و تاریخ تولد می‌شود.

بعد از درج این اطلاعات و همچنین درج کد امنیتی موجود در تصویر گزینه ادامه را انتخاب نمایید. بدین ترتیب در این فرایند ثبت‌نام برای شماره تلفن همراه شما یک پیامک حاوی کد فعال‌سازی ارسال می‌گردد. این کد فعال‌سازی را در کادر مربوطه وارد نمایید تا عملیات ثبت‌نام شما به پایان برسد.

برای اطلاع از نحوه دریافت سیب سلامت کلیک کنید.

نحوه ورود به سامانه سامح بهداشت

گفتیم که افرادی که قصد دارند از امکانات سامانه سامح وزارت بهداشت استفاده کنند. در گام اول باید وارد این سامانه شوند و در آن ثبت‌نام نمایند. همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم نشانی اینترنتی این سامانه sameh.behdasht.gov.ir می‌باشد. اما نحوه ورود  در این سامانه برای کارکنان و شاغلین زیرمجموعه وزارت بهداشت با صاحبان کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است. در ادامه این مطلب نحوه ورود به سامانه را برای هر دو گروه توضیح می‌دهیم.

کارکنان وزارت بهداشت

کلیه کارمندان دانشگاه علوم پزشکی در کشور همچنین تمامی کارکنان و شاغلینی که زیرمجموعه وزارت بهداشت هستند بالاجبار باید به سامانه سامح وزارت بهداشت وارد شوند. اگر شما جز جامعه علوم پزشکی و زیرمجموعه وزارت بهداشت هستید. برای ورود به سامانه سامح ابتدا باید نشانه اینترنتی سامانه را در مرورگر خود جستجو نمایید. سپس شما به صفحه اصلی این سامانه هدایت می‌شوید. در صفحه اصلی سامانه جهت ورود باید گزینه کارکنان را انتخاب نمایید.

در صفحه جدید باید نام کاربری یا شماره تلفن همراه خود را وارد کنید. سپس رمز عبوری که زمان ثبت‌نام انتخاب کردید را وارد نمایید. درنهایت گزینه ورود را انتخاب کنید. با انجام این مراحل شما به عنوان کارکنان و نمایندگان وزارت بهداشت به صفحه کاربری خود در این سامانه منتقل می‌شوید.

صاحبان کسب‌وکار

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار یا شغل هستید که نیازمند به دریافت مجوزهای بهداشتی دارید. جهت ثبت اطلاعات کسب‌وکار خود و دریافت مجوز برای فعالیت در حوزه مربوط به خود باید از سامانه‌سامح بهره ببرید. اما برای ورود به این سامانه ابتدا باید نشانی اینترنتی سامانه سامح بهداشت را به نشانی sameh.behdasht.gov.ir جستجو نمایید. به این صورت شما به صفحه اصلی این سامانه منتقل می‌شوید.

برای دریافت خدمات کامل در خصوص دریافت جواز کسب کلیک کنید.

در این صفحه شما باید گزینه صاحبان یا متصدیان کسب‌وکارها را انتخاب کنید. سپس بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید. بعد از انجام این مراحل در صفحه جدید که روبروی شما قرار دارد باید شماره ملی و مشخصات مقام مسئول کارگاه صنفی خود را وارد نمایید. پس از درج کد امنیتی گزینه ارسال کد را بزنید تا اطلاعات به سامانه ارسال شود. به‌این‌ترتیب صاحبان و مدیران کسب‌وکارها می‌توانند به صفحه کاربری خود در سامانه سامح وارد شوند. سپس اقدامات لازم برای دریافت مجوز فعالیت خود را در این صفحه کاربری انجام نمایند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه صلاحیت بهداشتی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

سامانه سامح وزارت بهداشت چیست ؟

سامانه‌سامح توسط وزارت بهداشت با نشانی اینترنتی sameh.behdasht.gov.ir جهت کنترل سازماندهی‌شده و نظارت بر روی انجام پروتکل‌های بهداشتی توسط مشاغل و کسب‌وکارها ایجاد شد. سامح اختصار عبارت سامانه جامع مدیریت بازرسی بهداشت حرفه‌ای می‌باشد.

مهم‌ترین خدمت سامانه سامح چیست ؟

در زمان شیوع کرونا و بعد از آن این سامانه موجب می‌شود که فرایند ثبت بازرسی‌های بهداشت سلامت محیط به صورت الکترونیکی انجام شوند. از رفت‌وآمدهای فیزیکی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. و موجب کاهش تجمعاتی می‌شود که پیش از این در جریان این بازرسی‌ها به وجود می‌آمد.

انحصار وراثت

۵ بازديد

انحصار وراثت و مباحث مربوط به ارث در ظاهر دارای پیچیدگی و ابهاماتی می‌باشند به همین خاطر ما در این مقاله سعی داریم تا با بیان مطالب و نکات کلیدی به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم؛ زمانی صحبت از ارث و انحصار وراثت می‌شود که شخص فوت کرده باشد، زیرا در این صورت است که باید وضعیت دارایی او مشخص شود به این ترتیب اطلاع داشتن از اینکه چه اشخاصی از متوفی ارث می‌برند و مراحل انحصار وراثت به چه شکل است می‌تواند بسیاری از ابهامات را برطرف کند. برای مطالعه مقاله وصیت چیست کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه انحصار وراثت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  انحصار وراثت

انحصار وراثت مطابق ماده 862 قانون مدنی

طبقه اول : پدر و مادر ، اولاد و اولاد اولاد ( نوه ).

درجه اول : پدر و مادر، اولاد متوفی.

درجه دوم : اولاد اولاد ( نوه‌ها ).

درجه سوم : اولاد اولاد اولاد (نبیره‌ها ).

طبقه دوم : اجداد ( پدر و مادر بزرگ ) و برادر و خواهر اولاد آن‌ها.

درجه اول : جد ( پدر پدر و پدر مادر ) و جده ( مادر پدر  و مادر مادر ) و برادر و خواهر.

درجه دوم : پدر جد و مادر جد و پدر جده و مادر جده و فرزندان برادر و خواهر.

طبقه سوم : عمات ( عمه ) و عمام ( عمو ) و اخوان ( دایی ) و خالات ( خاله ) و اولاد آن‌ها.

1-عمو و عمه و خاله و دایی ( درجه اول ) و اولاد آن‌ها ( درجه دوم ).

2-عمو و عمه و خاله و دایی پدر و مادر ( درجه اول ) و فرزندان آن‌ها ( درجه دوم )

توصیه می‌کنیم مقاله در صورت عدم همکاری یکی از وراث چه باید کرد را مطالعه نمایید.

مراحل انحصار وراثت

در خصوص مراحل انحصار وراثت باید بیان کنیم که ورثه شخصی که فوت شده است و همه اشخاصی که صاحب نفعی از ترکه متوفی هستند یا به عبارت دیگر از او ارث می‌برند باید به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی مراجعه کنند. در شورای حل اختلاف بعد از انجام فرایندی، گواهی انحصار وراثت صادر می‌شود. در این گواهی میزان ارث اشخاصی که وارث هستند یا از ترکه شخصی که فوت شده نفعی می‌برند مشخص شده است. برای دریافت گواهی انحصار وراثت ارائه مدارکی الزامی می‌باشد. این مدارک عبارتند از: استشهادیه محضری، گواهی فوت، شناسنامه شخصی که فوت شده، عقد نامه یا رو نوشت از آن، شناسنامه اشخاصی که ارث می‌برند، وصیت نامه تأیید شده و رسمی متوفی.

توصیه می‌کنیم مقاله وارث مفقود الاثر را مطالعه نمایید.

انواع گواهی برای انحصار وراثت

با در نظر گرفتن اینکه ملاک، مدت زمان می‌باشد با دو نوع گواهی انحصار وراثت رو به رو هستیم. گواهی انحصار وراثت محدود و گواهی انحصار وراثت نامحدود. تفاوت این دو نوع از گواهی را می‌توان به این صورت بیان کرد که اگر شخصی که فوت شده اموالی داشته باشد، گواهی انحصار وراثت، به صورت گواهی نامحدود صادر می‌شود و در غیر این صورت، یعنی زمانی که متوفی اموالی نداشته باشد گواهی محدود صادر می‌گردد.

نکات

1-در میان این موارد که برای دریافت گواهی فوت باید ارائه شود ممکن است ابهامی در خصوص استشهادیه محضری وجود داشته باشد که توضیحاتی را برای رفع ابهام در ادامه بیان می‌کنیم. این استشهادیه توسظ دفاتر اسناد رسمی ارائه می‌شود. به این صورت که سه نفر در این دفاتر حاضر می‌شوند و تأیید می‌کنند، ورثه متوفی که از او ارث می‌برند چه کسانی هستند. حال اگر یکی از وراث در دسترس نباشد، در این صورت می‌توان به شورای حل اختلاف مراجعه کرد و درخواستی را مبنی بر استعلام از ثبت احوال صادر نمود.

2-در ابتدای انجام مراحل انحصا‌ر وراثت، وراث و اشخاصی که صاحب منافع از ترکه و ارثی که متوفی به جا گذاشته است می‌باشند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می‌کنند و درخواست صدور گواهی انحصا‌ر وراثت را می‌نمایند و همان طور که پیش‌تر بیان شد صلاحیت صدور این گواهی در حدود صلاحیت‌های شورای حل اختلاف می‌باشد.

3-فرایند صدور گواهی انحصار وراثت توسط شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی صورت می‌گیرد، این شورا دادخواست را یک نوبت در روزنامه‌های کثیر الانتشار و یا محلی آگهی می‌کند و هزینه این اقدام را از متقاضی دادخواست دریافت می‌نماید. بعد از مدت یک ماه از تاریخ انتشار و در صورت وجود نداشتن معترض این گواهی صادر می‌شود.

سقف 50 میلیون تومان

برای متوفیانی که اموال زیر 50 میلیون تومان دارند گواهی انحصار وراثت محدود صادر می‌گردد که نیازمند نشر آگهی نیست ولی برای اموال بالای 50 میلیون نیاز به نشر آگهی هست و گواهی نامحدود صادر می‌گردد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انحصار وراثت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون انحصار وراثت پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه انحصار وراثت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.