آرشیو آبان ماه 1401

ارائه خدمات حقوقی

نیابت قضایی داخلی

۳۲ بازديد

دادگاه‌ها در سراسر کشور مسئولیت رسیدگی به شکایات مردم را بر عهده دارند. هر دادگاه می‌بایست پس از طرح دعوا توسط خواهان به پرونده رسیدگی نماید. قاضی دادگاه با کمک کارشناسان و مشاوران قضایی به تحقیق در خصوص دعوا و جمع آوری مدارک می‌پردازد. سپس رسیدگی به دعوا ادامه می‌یابد و حکمی در خصوص پرونده صادر می‌شود. اما گاهی ممکن است پرونده‌ای در دادگاهی تشکیل شود و آن مرجع قضایی از یک دادگاه دیگر بخواهد که به نیابت از او به پرونده رسیدگی کند. در این مورد استفاده از نیابت قضایی برای دادگاه‌ها کارآمد خواهد بود که شرایط خاص خود را دارد‌. نیابت قضایی به صورت داخلی و بین المللی انجام می‌گیرد‌. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص نیابت قضایی داخلی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نیابت قضایی داخلی از دیدگاه قانون

دادگاه‌ها وظیفه دارند که در خصوص ادله و دعاوی مختلف تحقیق و سپس حکم مناسب را صادر نمایند. اما گاهی پیش می‌آید که دادگاه نمی‌تواند به پرونده رسیدگی کند، زیرا رسیدگی باید خارج از محدوده دادگاه انجام گیرد‌. در این صورت دادگاه از نیابت قضایی استفاده می‌کند. یعنی از دادگاه صلاحیت دار محلی که امکان رسیدگی به پرونده در آن وجود دارد می‌خواهد که رسیدگی به پرونده را به انجام برساند‌. برای مثال گاهی ممکن است در یک پرونده نیاز به معاینه محلی و تحقیقات این چنینی در شهر‌های دیگر باشد.

در این صورت دادگاه نیابت دهنده از مرجع قضایی دیگر می‌خواهد که به نیابت از او معاینه محلی را به انجام برساند‌. به این کار نیابت دا‌خلی گفته می‌شود. منظور از نیابت دا‌خلی، اهدای نیابت به مراجع قضایی در داخل کشور می‌باشد. البته استفاده از نیابت قضایی دا‌خلی مستلزم وجود برخی شرایط نیز می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله نیابت قضایی را مطالعه نمایید.

شرایط استفاده از نیابت قضایی داخلی توسط دادگاه‌ها

همه دادگاه‌ها می‌توانند از نیابت قضایی دا‌خلی استفاده کنند. اما برای استفاده نمودن از این اختیار قانونی نیاز به وجود برخی شرایط می‌باشد. در زیر شرایط استفاده از نیابت قضایی دا‌خلی را شرح داده‌‌ایم:

  • برای استفاده از نیابت قضایی نباید مباشرت دادگاهی که رسیدگی را بر عهده می‌گیرد شرط دعوا باشد.
  • برای استفاده از نیابت قضایی می‌بایست شرایط به گونه‌‌ای باشد که نیاز به رسیدگی به پرونده در خارج از حوزه دادگاه باشد.

نکته: برای معتبر شناخته شدن دادگاه اجرا کننده نیابت لازم است که این اقدامات مورد وثوق دادگاهی که اقدام به اهدای نیابت نموده است واقع شوند.

نحوه اجرای نیابت قضایی داخلی

ابتدا دادگاه نیابت دهنده از دادگاه نایب می‌خواهد که رسیدگی به پرونده را بر عهده بگیرد. سپس دادگاه نیابت دهنده مدارک و مستندات پرونده را برای دادگاه نایب ارسال می‌کند. دادگاه نایب نیز رسیدگی به پرونده را آغاز می‌کند. سپس اقدام به تحقیق و جمع آوری مدارک می‌نماید و در آخر مستندات و نتیجه تحقیقات خود را برای دادگاه نیابت دهنده ارسال می‌کنند. در نتیجه نیابت قضایی دا‌خلی انجام می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نیابت قضایی داخلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نیابت قضا‌یی داخلی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

نیابت قضایی دا‌خلی و بین المللی چه تفاوتی با یکدیگر دارند‌‌‌‌ ؟

نیابت قضایی دا‌خلی در داخل کشور و نیابت قضایی بین المللی در کشور‌های دیگر انجام می‌گیرد.

اگر مباشرت دادگاه رسیدگی کننده شرط دعوا باشد امکان استفاده از نیابت قضایی وجود دارد‌‌‌‌ ؟

خیر در این صورت نمی‌توان از قرار نیابت قضایی استفاده نمود.

تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق

۲۲ بازديد

طلاق نوعی ایقاع، با تشریفات خاص به شمار می‌رود که برای پایان دادن به زندگی مشترک و از بین بردن آثار ازدواج انجام می‌گیرد. با توجه به این که درخواست طلاق از سوی مرد، زن یا به صورت توافقی مطرح می‌گردد روند خاصی طی می‌شود. حین بررسی دعوای طلاق، ممکن است دادگاه گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق صادر کند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چه زمانی گواهی عدم امکان سازش و چه زمانی حکم طلاق صادر می‌شود و تفاوت این دو در چیست؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع:‌ تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق

گواهی عدم امکان سازش و مراحل دریافت

گواهی عدم امکان سازش، نشان دهنده این است که زوجین با یکدیگر سازش و همکاری ندارند و امکان زندگی مشترک آن‌ها وجود ندارد و مجوز طلاق را به طرفین می‌دهد. در سه صورت دادگاه به صدور گواهی عدم سازش، اقدام می‌کند.

۱) طلاق از طرف مرد درخواست شده باشد. هنگامی که مرد تصمیم به جدا شدن از همسر خود و طلاق از او می‌گیرد، نخست باید با مراجعه به دادگاه گواهی عدم امکان سازش دریافت کند و سپس با ارائه این گواهی به دفتر ثبت ازدواج و طلاق اقدام به طلاق کند.

۲) طلاق، توافقی و با رضایت طرفین درخواست شده باشد هنگامی که زن و مرد، هر دو بر جدایی و طلاق رضایت داشته باشند با مراجعه به دادگاه و بررسی مرکز مشاوره، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌گردد.

۳) طلاق از طرف زن درخواست شده باشد؛ البته زمانی که حق طلاق برای زن، در ضمن عقد نکاح درج شده باشد.

جهت اخذ گواهی عدم سازش پس از درخواست طلاق، دادگاه پس از بررسی پرونده، زوجین را به مراکز مشاوره خانواده می‌فرستد. مشاوران و داوران دادگاه خانواده (که معمولا افراد نزدیک و آشنای زوجین هستند) در صورت تایید حل نشدن اختلاف میان زوجین و امکان پذیر نبودن سازش آن دو، گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کنند؛ البته داوران باید حداقل دو بار در مدتی که دادگاه تعیین می‌کند طرفین را احضار کرده و با آن‌ها در مورد اختلافشان صحبت کنند.

حکم طلاق چیست ؟

حکم طلاق هنگامی صادر می‌شود که زن بدون داشتن حق طلاق که در ضمن عقد ثبت می‌شود، درخواست طلاق داده باشد. یعنی زوجه در هنگام ازدواج، وکالت در طلاق را از شوهرش دریافت نکرده باشد و این حق به زن داده نشده باشد. برای گرفتن طلاق از سوی زن، زوجه باید یکی از مواردی را که در قانون به آن‌ها اشاره شده است را به اثبات برساند: مانند تخلف زوج از شروط درج شده در ضمن عقد نکاح، استنکاف و عجز شوهر در پرداخت نفقه و یا همراه شدن زندگی مشترک با عسر و حرج برای زن.

با اثبات موارد فوق، دادگاه پس از بررسی‌های لازم و قبول اظهارات زوجه، حکم طلاق را صادر می‌کند. برای آشنایی بیشتر با بایدها و نبایدهای دادگاه طلاق کلیک کنید.

تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق

۱) مدت اعتبار گواهی عدم سازش سه ماه از تاریخ ابلاغ آن است و در صورت ارائه ندادن آن به دفتر ثبت ازدواج و طلاق، از اعتبار ساقط می‌شود. اما مدت اعتبار حکم طلاق شش ماه از تاریخ ابلاغ رای نهایی است.

۲) در صورت صدور گواهی عدم سازش، طلاق صورت نمی‌گیرد و زوجین در مدت سه ماهه اعتبار این گواهی، می‌توانند آن را به دفترخانه تحویل دهند و طلاق بگیرند و در صورت انصراف به زندگی خود ادامه دهند. اما حکم طلاق به منزله دستور دادگاه به جداشدن زوجین از یکدیگر است.

۳) در صدور گواهی عدم امکان سازش، دادگاه دخالتی در ماهیت دعوا نمی‌کند و با ارجاع زوجین به داوری، تنها قصد دارد تصمیم زوجین به طلاق را تایید کند اما هنگام صدور حکم طلاق با بررسی همه جانبه موضوع طلاق و رسیدگی به پرونده و ماهیت دعوا در نهایت حکم طلاق را صادر می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

مشاوره مالیاتی

۲۸ بازديد

مشاوره مالیاتی چیست؟ یک مشاور مالیاتی هم در حوزه حسابداری و هم در حوزه مالیاتی دارای تخصص، مهارت، دانش و تجربه است. همچنین مشاوره رسمی مالیاتی به طور کامل با قوانین و حقوق مالیاتی آشناست. در ادامه به معرفی مشاور رسمی مالیاتی و برخی از وظایف آن می‌پردازیم. اگر در این زمینه دچار مشکل شده اید می‌توانید از خدمات وکیل مالیاتی استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: مشاوره مالیاتی

مشاوره رسمی مالیاتی

مشاوران مالیاتی افرادی هستند که وظیفه اصلی ایشان اداره اموری است که مربوط به منابع شرکت و همچنین مصارف شرکت می‌شود. به عبارتی مشاور مالیاتی هزینه‌ها و مصارف مالی مورد نیاز شرکت را رصد و بررسی می‌کنند. و بهترین راه‌حل را پیش روی مدیران مالی شرکت می‌گذارند. نام دیگر مشاوران مالیاتی وکیل مالیاتی است.

قابل توجه است که مشاوران مالیاتی معمولاً افراد آموزش دیده، تحصیل کرده و باتجربه در حوزه مالیاتی و حسابداری هستند. این افراد علاوه بر تسلط به دانش حسابداری، به قوانین و حقوق مالیاتی نیز آگاهی کامل دارد. علاوه بر تسلط و دانش مشاوران مالیاتی در حوزه حسابداری و حقوق مالیاتی نکته مهم تجربه این افراد در اداره پرونده‌های مالیاتی و همچنین پیگیری در مراجع قضایی است. بنابراین با این اوصاف یک مشاوره رسمی مالیاتی باید به قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مالیاتی تسلط کامل داشته باشد. تا بدین طریق بتواند شرکت یا سازمان مورد نظر جهت پرداخت مالیات کمتر راهنمایی کند.

خدمات مشاوران مالیاتی

شرکت‌های مالیاتی یا مشاوران مالیاتی به طور کلی خدمات خود را با سه روش به متقاضیان ارائه می‌دهند. این سه روش شامل مشاوره مقطعی، مشاوره همراه و مشاوره موردی می‌شود.

در مشاوره مقطعی مشاور مالیاتی در یک مدت زمان مشخص که از پیش تعیین شده است. به متقاضی خدمات مشاوره مالیاتی‌اش را ارائه می‌کند.

نوع دوم یعنی مشاوره همراه برای شرکت‌های بزرگ کسب و کارهای بزرگ قابل استفاده است. در این روش ارائه خدمات مشاوره  مالیاتی با مطالعه نمودن پرونده‌های مالی شرکت و به صورت تلفنی یا به صورت حضوری انجام می‌گیرد. برای بهره‌گیری از روش مشاوره همراه مسئولین شرکت‌ها با مشاوران مالیاتی یک قرارداد می‌بندند. بدین ترتیب مسئول شرکت در هر ساعت از روز به مشاور دسترسی دارد.

روش سوم یا همان مشاوره موردی زمانی به کار می‌آید افراد و متقاضیان به صورت خاص و به صورت موردی نیازمند استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی هستند. به عنوان مثال برای انجام کارهایی مانند تنظیم صورت‌های مالی اصلاح آن‌ها و یا تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش‌افزوده می‌توان از خدمات مشاوره موردی مشاوران مالیاتی بهره برد. مشاوره موردی به صورت تلفنی هم انجام می‌گیرد.

برای دریافت خدمات مشاوره درباره اظهارنامه مالیاتی کلیک کنید.

روش‌های پیشنهادی مشاوره مالیاتی در کاهش هزینه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از وظایف مهم مشاوران مالیاتی راهنمایی شرکت‌ها و یا مودیان پرداخت مالیات جهت کاهش هزینه مالیاتی است. مشاوران رسمی مالیاتی برای کاهش هزینه مالیاتی دو راهکار دارند. این دو راهکار شامل پشتیبانی مالیاتی و دادرسی مالیاتی می‌شود.

روش اول، پشتیبانی مالیاتی

در این روش مشاور مالیاتی به مدیران شرکت و یا مودیان پرداخت مالیات کمک می‌کند تا با قوانین مالیاتی و تمام پیچیدگی آن آشنا گردند. مشاور مالیاتی صورت‌های مالی شرکت را به صورت شفاف تنظیم می‌نماید. و بدین ترتیب به دنبال روش‌های پرداخت مالیات کمتر می‌گردد. علاوه بر این‌ها مشاور مالیاتی در قراردادهای منعقد شده در شرکت و شیوه پرداخت و دریافت شرکت در فعالیت‌های خود نظارت می‌کند. همچنین راه‌های استفاده کردن از معافیت‌های مالیاتی را به مدیران شرکت و مودیان مالیاتی می‌آموزد.

روش دوم، دادرسی مالیاتی

از وظایف مشاوران مالیاتی می‌توان حل مشکلات ایجاد شده در پرونده‌های مالیاتی موسسه‌ها و یا شرکت‌ها اشاره نمود. پرونده‌ها و مشکلات مالی شرکت‌ها که در هیئت حل اختلاف و یا سایر مراجع قانونی ایجاد می‌شود توسط مشاوران مالیاتی قابل رسیدگی و حل است.

به‌عنوان مثال ممکن است صاحبان یک شرکت در پایان سال مالی اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان مالیات ارائه دهند. ممکن است بعد از دریافت برگ تشخیص به مالیاتی که به آن‌ها تعلق گرفته است اعتراض داشته باشند. در اینجا شرکت و یا موسسه به مشاوران مالیاتی نیازمند است. به این جهت که مشاوران مالیاتی در مراجع قضایی حضور یابند و از اظهارنامه مالیاتی شرکت دفاع کنند. تا بدین صورت مالیات اضافه به شرکت و موسسه تحمیل نگردد.

مزیت بهره‌گیری از مشاوره مالیاتی

بهره‌گیری از مشاوره مالیاتی مزیت بسیار خوبی برای شرکت‌ها و کسب و کارها دارد. یکی از مزیت‌های مشاوران مالیاتی حفظ سرمایه مالی شرکت است. چرا که مشاوران مالیاتی با دانش و تخصصی که دارند از پرداخت مالیات‌های سنگین جلوگیری می‌کنند. از دیگر مزیت‌های مشاوران مالیاتی می‌توان به مدیریت سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی برای کسب و کارها همچنین مشخص نمودن زمان بازنشستگی اشاره نمود. حتی می‌توان گفت افزایش سرمایه اقداماتی مانند خرید ملک با حداقل مبلغ پرداختی با استفاده از مشاوره مالیاتی امکان‌پذیر خواهد بود.

تفاوت مشاور مالیاتی و حسابدار چیست ؟

باید گفت که حسابداران تنها ثبت و محاسبات صورت‌های مالی شرکت را انجام می‌دهند. از طرفی انجام فعالیت‌های مالی روزمره شرکت بر عهده حسابداران شرکت می‌باشد. به عبارتی حسابدار وظیفه دارد تا میزان درآمد شرکت و هزینه‌های دارایی و فروش را محاسبه نماید و در دفاتر مربوطه ثبت نماید. سپس با محاسبه مالیات حقوق کارکنان شرکت را پرداخت کند.

بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که حسابدار در حوزه اصلاح هزینه‌ها و یا مصرف اشتباه درآمدها هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت. تفاوت اصلی یک مشاور مالیاتی با یک حسابدار در همین مورد مذکور است. یعنی یک مشاور مالیاتی ضامن سلامت مالی شرکت است برخلاف حسابدار که مسئولیتی در این حوزه ندارد. مشاوران مالیاتی موظف هستند در زمان درست راه‌حل‌ها و تصمیماتی در حوزه گسترش و رشد شرکت ارائه نمایند. بدین ترتیب شرکت و یا موسسه را از پرداخت مالیات‌های سنگین نجات دهند. و یا راه‌های استفاده از تخلفات مالیاتی را برای شرکت ایجاد کنند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مشاوران مالیاتی چه اشخاصی هستند ؟

مشاور مالیاتی هزینه‌ها و مصارف مالی موردنیاز شرکت را رصد و بررسی می‌کنند. و بهترین راه‌حل را پیش روی مدیران مالی شرکت می‌گذارند. نام دیگر مشاوران مالیاتی وکیل مالیاتی است.

تفاوت مشاوره مالیاتی با حسابداری در چیست ؟

حسابدار در حوزه اصلاح هزینه‌ها و یا مصرف اشتباه درآمدها هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت. اما یک مشاور مالیاتی ضامن سلامت مالی شرکت است.

نفقه در دوران عقد

۲۹ بازديد

نفقه در دوران عقد بر عهده شوهر است؟ در ایران بر خلاف بسیاری از کشورها میان عقد ازدواج و زندگی مشترک فاصله وجود دارد. در اکثر کشورهای مسلمان بعد از عقد نکاح طرفین زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند. اما در ایران در بیشتر مواقع طرفین عقد می‌کنند اما بعد از مدتی و گاهی حتی بعد از چند سال زندگی مشترک را با هم شروع می‌کنند. در این مدت زن و شوهر هر کدام جدا از هم زندگی می‌کنند. اما این جدا بودن سبب نمی‌شود تا تکلیف و وظائف خود را در مقابل یکدیگر انجام ندهند. همانطور که زن باید از شوهر خود تمکین کند حتی اگر به سبب رسوم با شوهر خود در یک مسکن نباشد شوهر هم باید تکالیف خود در برابر زن را انجام دهد. در این جا به یکی از وظائف مالی شوهر یعنی نفقه در دوران عقد می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نفقه در دوران عقد

نفقه زوجه در دوران عقد

با توجه به ماده 1102 قانون مدنی به محض وقوع صحیح عقد نکاح رابطه زوجیت بین طرفین ایجاد می‌شود و طرفین باید وظائف و تکالیف خود را انجام دهند. در نتیجه مرد موظف است تا نفقه همسر خود را حتی اگر در ایام عقد باشد بپردازد. یعنی نفقه در دوران عقد بر عهده مرد بوده و خانم می‌تواند قانونا آن را طلب کند. اما میزان آن با توجه به نظر کارشناس تعیین می شود که در ادامه تمامی جوانب آن را توضیح داده ایم. برای اشنایی بیشتر با قوانین مربوط به نفقه زن کلیک کنید.

حق حبس و نفقه

زوجه که در دوران عقد است و زندگی مشترک را با شوهر خود شروع نکرده است در صورتی که با مرد رابطه زناشویی برقرار نکرده باشد می‌تواند از حق حبس خود استفاده نماید. یعنی اعلام نماید که تا مهریه خود را دریافت نکرده است از شوهر تمکین نمی‌کند و رابطه برقرار نمی‌کند. در این صورت باز هم به زن نفقه تعلق می‌گیرد. یعنی مرد باید مهریه و نفقه زن را بدهد و زن هم می‌تواند تمکین نکند البته مشروط به اینکه قبلا رابطه جنسی با شوهر نداشته باشد.

میزان نفقه زن در دوران عقد

اگر چه اینکه زن با همسر خود مشترکا زندگی می‌کند یا نه تاثیری در اصل پرداخت نفقه ندارد اما در تعیین میزان آن تاثیر دارد. کارشناس در کنار بررسی تمام مسائل از جمله موقعیت خانوادگی و اجتماعی زوجه، اینکه طرفین در دوران عقد هستند را هم در نظر می‌گیرد.

عدم استحقاق نفقه در دوران عقد

در دو صورت است که به زن نفقه تعلق نمی‌گیرد و اینکه در دوران عقد باشند یا زندگی مشترک تفاوتی ایجاد نمی‌کند. از جمله:

1/ در عقد موقت: نفقه فقط مخصوص عقد دائم است. در عقد موقت شوهر هیچ وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه ندارد مگر اینکه بر خلاف این امر با یکدیگر توافق کرده باشند.

2/ عدم تمکین و نشوز زن: با توجه به ماده 1102 قانون مدنی با صحت عقد نکاح طرفین باید وظائف خود را کامل انجام دهند. همانطور که مرد باید نفقه بدهد زن هم باید در مقابل شوهر خود تمکین کند. حتی اگر در زندگی مشترک با هم نباشند ولی زن ملزم است در صورت مهیا بودن شرایط از شوهر تمکین کند.

زن فقط در صورتی که حق حبس داشته باشد می‌تواند هم نفقه بگیرد و هم تمکین نکند ولی در غیر این صورت ملزم به تمکین است.

برای آشنایی با نحوه مطالبه نفقه کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه در ایام عقد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه د‌ر ایام عقد پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

نفقه زن دوران عقد با چه کسی است ؟

شوهر زن باید مخارج او را بدهد.

میزان نفقه زن در دوران عقد چه قدر است ؟

نفقه هر زن با توجه به موقعیت خانوادگی و اجتماعی او فرق دارد و بسته به نظر کارشناس میزان آن تعیین می‌شود.

اعتراض به قرار ابطال دادخواست

۳۵ بازديد

امروزه برای طرح دعوا علیه افراد دیگر در مراجع قضایی نیاز به انجام برخی تشریفات می‌باشد. در مرحله اول خواهان می‌بایست دادخواستی بر این مبنی تنظیم و به دادگاه ارائه دهد. دادگاه پس از دریافت دادخواست آن را ‌‌بررسی کرده و پرونده مورد ‌‌مطالعه کامل قرار می‌گیرد. اما گاهی ممکن است دادخواست ارائه شده توسط خواهان در دادگاه باطل شود. در این صورت قراری مبنی بر ابطال دادخواست از طرف دادگاه مربوطه صادر می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص اعتراض به قرار ابطال دادخواست و روش‌های آن توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: اعتراض به قرار ابطال دادخواست

صدور قرار ابطال دادخواست در دادگاه

قرا‌ر ابطال دادخواست یکی قرا‌ر‌های قاطع صادره از طرف دادگاه‌ها می‌باشد. هرگاه خواهان یک دعوا دادخواست خود را برای طرح دعوا به دادگاه ارائه می‌کند، نیاز است که برای ادامه رسیدگی به پرونده اموری را به انجام برساند. چنانچه برای ادامه جریان رسیدگی به پرونده نیاز به انجام اموری توسط خواهان باشد و او از این کار امتناع نماید، دادگاه قرا‌ر ابطال دادخواست را صادر می‌نماید.

صدور این قرا‌ر به معنای باطل شدن دادخواست می‌باشد و خواهان باید دادخواست جدیدی تنظیم نماید. برای مثال وقتی خواهان موضوع دعوا را در دادگاه مطرح می‌کند، قاضی جلسه‌‌ای را تعیین می‌کند و از خواهان می‌خواهد که برای ارائه توضیحات در آن حضور یابد. حال اگر خواهان در این جلسه حضور نیابد دادگاه امکان ادامه رسیدگی به پرونده را ندارد و قرا‌ر ابطال دادخواست را صادر خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله قرار ابطال دادخواست را مطالعه نمایید.

اعتراض به قرار ابطال دادخواست

پس از صدور قرا‌ر ابطال دادخواست، خواهان می‌بایست برای طرح دعوا مجددا دادخواست جدیدی را تنظیم نماید. اما قانونگذار امکان اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست را نیز برای خواهان در نظر گرفته است. قرا‌ر ابطال دادخواست قابل اعتراض بوده و خواهان می‌تواند اعتراض خود را با روش‌های مختلف بیان نماید.

اولین روش اعتراض به این قرا‌ر درخواست تجدید نظر خواهی می‌باشد. در روش دوم نیز فرد می‌تواند با فرجام خواهی از قرا‌ر صادره نسبت به آن اعتراض نماید. در این صورت دادگاه اعتراض او را ‌‌بررسی می‌کند و به پرونده رسیدگی خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله رای قابل تجدید نظر را مطالعه فرمایید.

 

شرایط درخواست اعتراض و تجدید نظر نسبت به قرار ابطال دادخواست

همانطور که در بالا گفتیم یکی از روش‌های اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست درخواست تجدید نظر می‌باشد. برای ارائه این درخواست می‌بایست برخی شرایط را در نظر گرفت. در زیر شرایط درخواست تجدید نظر نسبت قرا‌ر ابطال دادخواست را ذکر نموده‌ایم:

  • در مرحله اول برای درخواست تجدید نظر می‌بایست اصل دعوا قابل تجدید نظر خواهی باشد.
  • از دیگر شرایط درخواست تجدید نظر نیز می‌توان به اعتراض در مدت زمان قانونی اشاره کرد. مهلت تجدید نظر خواهی نسبت به قرا‌ر ابطال دادخواست برای افراد مقیم در ایران بیست روز می‌باشد. افراد خارج ایران نیز تا دو ماه فرصت دارند که درخواست تجدید نظر خود را اعلام نمایند. پس از گذشت این مهلت امکان تجدید نظر خواهی از قرا‌ر ابطال دادخواست وجود ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله فرجام خواهی را مطالعه فرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار ابطال دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار ابطال دادخواست پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا امکان اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست وجود دارد‌‌‌ ؟

بله اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست به دو شیوه فرجام خواهی و درخواست تجدید نظر امکانپذیر است.

مهلت تجدید نظر خواهی از قرا‌ر ابطال دادخواست برای افراد مقیم ایران چقدر است‌‌‌ ؟

مهلت تجدید نظر خواهی از قرا‌ر ابطال دادخواست برای افراد مقیم ایران بیست روز می‌باشد.

نفقه زن شاغل | میزان نفقه زن شاغل – مخالفت مرد با شاغل بودن زن

۳۶ بازديد

آیا نفقه به زن شاغل تعلق می گیرد؟ با گذشت زمان سبک زندگی انسان تغییر کرد. در گذشته فعالیت زنان فقط محدود به کارهای مربوط به خانه داری میشد. اما امروزه نقش اجتماعی زنان پررنگ‌تر شده است. در قدیم اینکه یک زن شغلی به غیر انجام دادن کارهای خانه داشته باشد اصلا معنا نداشت اما اکنون شاهد آن هستیم که بانوان در کارهای مختلف ورود کرده‌اند و در عرصه سیاسی و اجتماعی توانسته‌اند جایگاه خوبی پیدا کنند. اینکه یک زن شاغل باشد باعث استقلال مالی او می‌گردد. این استقلال مالی اما تعارضی با حقوق او در زندگی زناشویی ندارد. آنچه در این مطلب بررسی می‌کنیم حقوق مالی زن و به طور خاص نفقه او در صورت شاغل بودن است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: نفقه زن شاغل | میزان نفقه زن شاغل – مخالفت مرد با شاغل بودن زن

 نفقه زن شاغل

در قانون مدنی ماده 1106 به طور کلی اعلام کرده است که مرد موظف است در عقد دائم به همسر خود نفقه بدهد. هیچ قانونی وجود ندارد که در صورت شاغل بودن زن نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. درآمد زن برای خود اوست و از هر راهی که بخواهد می‌تواند آن را خرج کند و این موضوع سبب نمی‌شود که مرد نفقه ندهد. پس به زن شاغل هم باید نفقه پرداخت. حتی اگر زن به سبب شغل دارای تمکن مالی باشد باز هم نفقه به او تعلق می‌گیرد زیرا نفقه به سبب نیاز زوجه نیست بلکه وظیفه مرد است که باید مخارج زن را تامین کند.

برای آشنایی بیشتر درباره قوانین مربوط به نفقه زن کلیک کنید.

میزان نفقه زن شاغل

در اینکه زن شاغل باشد و یا نباشد هیچ تفاوتی وجود ندارد. همان معیارهایی که در رابطه با محاسبه نفقه زن خانه دار در نظر گرفته می‌شود در مورد خانم شاغل کاربرد دارد.

در اینجا به موقعیت اجتماعی و شأن خانوادگی زوجه توجه می‌کنند و با توجه به آن میزان نفقه را تعیین می‌کنند. البته قطعا این که شغل خانم چیست و چه درآمدی دارد در نظر کارشناسی برای تعیین میزان نفقه تاثیر می‌گذارد ولی در اصل پرداخت نفقه اثری ندارد و مرد در هر صورت نفقه را باید بپردازد.

برای آشنایی با نحوه محاسبه نفقه زن کلیک کنید.

مخالفت شوهر با شاغل بودن زن

اگر چه در قانون ایران هیچ محدودیت و تبعیضی در رابطه با کار کردن زن و مرد وجود ندارد اما در ماده 1117 قانون مدنی به مرد این اجازه داده شده است که در شرایط خاصی زن را از اشتغال منع کند.

در صورتی که شغل زن خلاف مصالح خانوادگی یا حیثیت زن یا شوهر باشد مرد می‌تواند مانع اشتغال زن شود. البته تشخیص این موضوع با دادگاه است. دادگاه بعد از بررسی در مورد شغل و موقعیت خانوادگی زوجین و همین طور عرف جامعه در مورد اینکه آیا این شغل خلاف مصالح و حیثیت خانوادگی است نظر خود را ارائه می‌دهد.

اما اینکه زن شغلی داشته باشد که شوهر با آن مخالف است تعارضی با دادن نفقه ندارد. حتی اگر زن شغلی خلاف مصالح خانوادگی یا حیثیت خودش و شوهرش داشته باشد باز هم به او نفقه تعلق می‌گیرد. اگر شوهر مشکلی در رابطه با شغل زن دارد در یک دعوای جدا می‌تواند از زوجه بخواهد که این کار را انجام ندهد و او را از اشتغال به این حرفه منع کند. ولی صرف اینکه مرد مخالف کار کردن باشد مانع تعلق گرفتن نفقه به زن نیست.

پس از صدور رای دادگاه به نفع مرد در خصوص منع زن از اشتغال، اگر بازهم زوجه به شغلش ادامه دهد و به مخالفت مرد گوش نکند در اینجا شوهر می‌تواند با استناد به این که زن از او تمکین عام نمی‌کند و وظائف زناشویی خود را انجام نمی‌دهد نفقه زوجه را پرداخت نکند.

آیا در دوران عقد نفقه زن شاغل بر عهده شوهر است؟

خیلی اوقات می‌بینیم خانم های شاغلی که عقد کرده اند اما هنوز به منزل شوهر نرفته اند، در مورد این که نفقه و یا به نحوی کمک خرج شان بر عهده پدر یا همسر است، دچار مشکل می‌شوند. از نظر قانون زن شوهر دار، چه در منزل پدر و چه در منزل همسر زندگی کند، پرداخت نفقه او بر عهده شوهر است. حتی اگر خانم شاغل باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نفقه زن شاغل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نفقه زن شاغل پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا به زن شاغل هم نفقه تعلق می‌گیرد ؟

بله اشتغال مانع گرفتن نفقه نیست.

آیا اشتغال زن در نفقه تاثیر دارد ؟

بله در تعیین میزان آن تاثیر دارد ولی در اصل پرداخت کردن نفقه اثری ندارد.

زنانی که عده طلاق ندارند – زنان بدون عده

۲۲ بازديد

کدام زنان عده طلاق ندارند ؟ پس از انجام مراحل طلاق و جدا شدن زوجین از یکدیگر، زن موظف است مدت زمانی را که در قانون تعیین شده است صبر کند و سپس برای ازدواج مجدد اقدام نماید. به این مدت که زن اجازه ازدواج مجدد ندارد عده گویند؛ که در قانون برای پیشگیری از اختلاط نسل، زمان خاصی برای آن در نظر گرفته شده است و ممکن است برای هر یک از انواع طلاق متفاوت باشد. حال به توضیح اینکه عده چیست و چه زمانی رعایت آن لازم نیست و همچنین به بررسی زنانی که عده طلاق ندارند می‌پردازیم. برای دریافت خدمات مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: زنانی که عده طلاق ندارند – زنان بدون عده

عده چیست ؟

بر اساس ماده ۱۱۵۰ ق.م، عده عبارت از مدتیست که زن تا پایان آن، پس از منحل شدن عقد نکاح خود ( به دلایل مختلف )، نمی‌تواند مجددا ازدواج کند. انواع عده عبارتند از: عده طلاق، عده فسخ نکاح، عده بذل و انقضای مدت و عده وفات.

بنابراین نگه داشتن عده الزامی است و عدم رعایت آن جرم محسوب شده و ضمانت اجرا و مجازات‌هایی را به دنبال دارد از جمله:

۱- باطل شدن نکاح و حرمت ابدی در صورت آگاه بودن زوج به در عده بودن زن.

۲- محکومیت عاقد و زن و مرد آگاه از حرمت نکاح در زمان عده به حبس تعزیری یا جزای نقدی یا شلاق، در صورتی که نکاح به رابطه زناشویی منجر نشده باشد.

۳- محکومیت زن و مرد، در حالی که به حرمت نکاح در ایام عده آگاهند به سنگسار یا اعدام یا ۱۰۰ ضربه شلاق،‌ در صورتی که این نکاح به رابطه زناشویی منجر شده باشد.

۴- در صورت اطلاع نداشتن طرفین از حرمت نکاح و برقرار نشدن رابطه زناشویی، عقد باطل ولی موجب حرمت ابدی میان آن دو نمی‌شود.

۵- در صورت اطلاع نداشتن طرفین از حرمت نکاح و برقرار شدن رابطه زناشویی، عقد باطل و موجب حرمت ابدی میان آن دو می‌شود.

عده طلاق چیست ؟

پس از منحل شدن نکاح به وسیله طلاق، زن باید برای پیشگیری از اختلاط نسل مدت زمانی را تحت عنوان عده صبر کند و پس از پایان یافتن زمان عده می‌تواند مجددا ازدواج کند. طلاق می‌تواند رجعی یا بائن باشد که در طلاق رجعی نگه داشتن زمان عده الزامی است؛ اما طلاق بائن مانند طلاق یائسه و طلاق قبل از نزدیکی، از احکام خاصی برخوردارند که موجب می‌شوند این نوع طلاق عده نداشته باشد.

برای آشنایی با مدت زمان عده طلاق در شرایط مختلف کلیک کنید.

نکته: طلاق رجعی طلاقی است که مرد طی مدت خاصی بعد از طلاق حق بازگشت به زندگی مشترک را دارد اما در طلاق بائن مرد چنین حقی را ندارد.

نکته: عده وفات چهار ماه و ده روز و عده طلاق سه ماه است.

زنانی که عده طلاق ندارند

مطابق ماده ۱۱۵۵ ق.م، دختر باکره و زن یائسه عده طلاق و همچنین عده فسخ نکاح ندارند؛ اما هر دو موظف به نگه داشتن عده وفات در صورت فوت همسر خود هستند.

۱- زنان یائسه عده طلاق ندارند

زنان یائسه، سن باردار شدن را گذرانده و امکان بارداری ندارند؛ بنابراین قانون و شرع در این مورد نگران اختلاط نسل نیست و عده طلاق برای زنان یائسه مشخص نکرده است. زن یائسه تنها عده وفات دارد. عده و طی به شبهه و عده طلاق موقت نیز در خصوص ایشان منتفی است.

بنابراین تنها زمانی که زن یائسه موظف به نگه داشتن عده است، هنگام مرگ شوهرش می‌باشد. در صورت مرگ شوهر زن باید عده مرگ شوهر را رعایت نماید.

۲- دختر باکره عده طلاق ندارد

چنانچه رابطه زناشویی میان زوجین صورت نگرفته باشد امکان بارداری و اختلاط نسل نیز وجود ندارد؛ بنابراین طلاق دختر دوشیزه و باکره نیز عده ندارد. طلاق در دوران عقد نیز در صورت عدم ایجاد رابطه زناشویی، عده نخواهد داشت. دوشیزه عده وفات دارد.

۳- زوجه صغیره

مطابق شرع و نظر فقهای امامیه و نه قانون، طلاق دختر نابالغ و دختری که به دلیل داشتن سن کم احتمال بارداری نداشته باشد، از نوع بائن و بدون عده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زنانی که عده طلاق ندارند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زنانی که عده طلاق ندارند پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متداول

کدام زنان عده طلاق ندارند؟

زنان باکره و زنان یائسه عده طلاق ندارند. برخی از زنان که شرایط بارداری را ندارند و با شوهر خود رابطه جنسی نداشته اند …. (ادامه داخل متن توضیح داده شده)

چرا برخی زنان عده طلاق ندارند؟

قانون برای جلوگیری از اختلاط نسل زنان را موظف کرده تا بعد از جدایی مدتی را الزاما برای ازدواج مجدد صبر کنند تا اگر بارداری از ازدواج قبلی رخ داده باشد بارز گردد.
منبع: زنانی که عده طلاق ندارند – زنان بدون عده

قرار کارشناسی دادگاه

۲۹ بازديد

دادگاه‌ها در حوزه‌های خاصی دارای صلاحیت می‌باشند. برای مثال دادگاه خانواده در حوزه دعاوی خانوادگی و دادگاه کیفری در حوزه جرائم کیفری دارای تخصص و صلاحیت است. قاضی دادگاه‌ها با توجه به تخصص و اطلاعاتی که دارند در مورد پرونده‌های مختلف حکم صادر می‌کنند. قاضیان و مشاوران قضایی و کلیه کارکنان دادگاه‌ها دارای تخصص‌های مختلفی می‌باشند. اما گاهی ممکن است با وجود اینکه قاضی اطلاعات و تخصص زیادی دارد، نتواند در خصوص پرونده‌‌ای اظهار نظر کند و برای صدور رای خود بخواهد از دیگر افراد نیز کمک دریافت کند. در این مواقع قرار‌های مختلفی ممکن است از سوی دادگاه صادر گردد. یکی از این قرار‌ها، قرار کارشناسی می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص قرار کارشناسی دادگاه توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: قرار کارشناسی دادگاه

قرار کارشناسی دادگاه چیست‌‌‌‌ ؟

قرار کارشناسی یکی از انواع قرار‌هایی است، که در جریان رسیدگی به برخی پرونده‌ها از سوی دادگاه صادر می‌شود. همانطور که گفتیم قاضیان و دادرسین دادگاه در زمینه حقوقی و قضایی اطلاعات داشته و می‌توانند تنها در همین حوزه اظهار نظر نمایند. اما گاهی ممکن است پرونده‌‌ای دارای جنبه تخصصی و فنی باشد. یعنی رسیدگی به آن پرونده در تخصص و مهارت قاضی نباشد. در این صورت دادگاه قرار کارشناسی صادر می‌کند.

به این ترتیب دادگاه از یک کارشناس دادگستری می‌خواهد که در خصوص قسمت فنی و تخصصی پرونده تحقیق و اظهار نظر نماید. برای مثال وقتی فردی در یک تصادف رانندگی آسیب جسمانی می‌بیند، تعیین میزان دیه و آسیب او بر عهده پزشکی قانونی است، زیرا قاضی در حوزه پزشکی دارای علم نیست. به همین دلیل در این موارد دادگاه برای دریافت کمک از پزشکی قانونی قرار کارشناسی صادر می‌کند. در چنین پرونده‌هایی پزشکی که از سوی پزشکی قانونی عمل کارشناسی پرونده را به انجام می‌رساند به عنوان کارشناس دادگاه به حساب می‌آید.

برای اطلاع از تعرفه کارشناس رسمی دادگستری کلیک کنید.

انتخاب کارشناس برای اجرای قرار کارشناسی دادگاه

برای اینکه قرار کارشناسی صادره از طرف دادگاه به مرحله اجرا برسد، دادگاه می‌بایست بر حسب استاندارد‌هایی کارشناس مورد نظر خود را انتخاب نماید. دادگاه کارشناس مورد نظرش را از میان افرادی که صلاحیت مورد نیاز برای انجام کارشناسی در حوزه مورد نظر را دارند انتخاب می‌کند.

اگر تعداد کارشناسان دارای صلاحیت متعدد باشد، دادگاه به قید قرعه یکی از آن‌ها را انتخاب خواهد کرد. کارشناس انتخاب شده می‌بایست دارای پروانه کارشناسی باشد. نکته حائز اهمیت این است که طرفین دعاوی نیز می‌توانند توافق کنند که یک فرد خاص کارشناسی پرونده را بر عهده بگیرد. اما فردی که طرفین بر کارشناسی او توافق می‌کنند می‌بایست صلاحیت‌های لازم را دارا باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله رد کارشناس را مطالعه نمایید.

نحوه اجرای قرار کارشناسی دادگاه

پس از صدور قرار کارشناسی از سوی دادگاه اقداماتی برای به اجرا در آمدن این قرار صورت می‌گیرد. ابتدا دادگاه کارشناسی فنی و تخصصی پرونده را به کارشناس دادگستری محول می‌کند.

کارشناس نیز می‌بایست با دقت عمل کارشناسی را به انجام برساند، زیرا حکمی ‌که در آینده صادر می‌شود بستگی به کارشناسی او خواهد داشت. کارشناس پس از انجام وظایف خود نظریه‌‌‌‌اش را به دادگاه اعلام می‌نماید. سپس دادگاه بر اساس نظریه او و اطلاعاتی که ارائه نموده است در خصوص پرونده تصمیم گیری خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله نظر کارشناس رسمی دادگستری را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار کار‌شناسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قر‌ار کارشناسی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا طرفین دعوا می‌توانند کارشناس پرونده خود را انتخاب کنند‌‌‌‌ ؟

بله اما باید طرفین بر کارشناسی توافق نمایند که صلاحیت انجام عمل کارشناسی را دارا باشد.

قرار کارشناسی به چه منظور صادر می‌شود‌‌‌‌ ؟

قرار کارشناسی به منظور ‌‌‌‌بررسی جوانب فنی و تخصصی پرونده و کسب اطلاعات بیشتر صادر می‌شود.

مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت

۲۹ بازديد

مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت چیست؟ حقوق تجارت برای مدیران شرکت‌های تجاری وظائف و مسئولیت‌هایی تعیین کرده است. که در صورت عدم انجام این وظائف توسط مدیران، مجازات‌هایی شامل حال مدیران می‌شود. مجازات‌هایی نظیر مجازات نقدی، زندان، عزل از سمت و مسئولیت‌های تضامنی و مدنی در برابر اشخاص ثالث. سؤال اینجاست که این مسئولیت‌ها تا کجا ادامه دارد؟ آیا مدیران پس از خروج شرکت نیز مسئول می‌باشند؟ برای آشنایی با نحوه اعمال تغییرات شرکت کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت

مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت

مدیران یک شرکت به طور کلی به اعضای هیئت‌مدیره و به طور خاص به مدیرعامل شرکت می‌گویند. برای هریک از این‌ها در قانون تجارت و لایحه اصلاحی قانون تجارت مسئولیت‌هایی تعیین شده است. اما اگر مدیرعامل یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره از سمت خود برکنار شود و از شرکت خارج گردد چه می‌شود؟ طبیعی است کسی که از یک شرکت خارج می‌شود دیگر مسئول وقایع و اتفاقات پیش آمده در آن شرکت نباشد. مسئولیت مدیران و مدیرعامل شرکت نیز پس از کناره‌گیری و خروج از شرکت به پایان می‌رسد.

البته مدیران شرکت حتی با خروج از شرکت مسئول وقایعی هستند که در دوران مدیریت ایشان اتفاق افتاده است. یعنی اگر به مدت سه سال در سمت مدیریت یک شرکت بوده‌اند و در همان سه سال مالیاتی تعیین شود یا توسط ایشان تخلفی صورتی گیرد این مدیر با وجود خروج از شرکت مسئول است. بنابراین نمی‌توان با خروج از شرکت از مسئولیت وقایع دوران مدیریت خود شانه خالی کرد.

توجه: در اساسنامه میزان و حدود اختیارات و مسئولیت اعضا مشخص شده است. پس در تنظیم این سند باید دقت کافی صورت بگیرد. برای اطلاع از نحوه تنظیم اساسنامه شرکت کلیک کنید.

مسئولیت مدیران در شرکت ها پس از خروج چگونه است ؟

مسئولیت اشخاص به طور کلی در قانون تجارت به دو دسته تقسیم می‌شود که شامل مسئولیت فردی و مسئولیت جمعی می‌شود. در مسئولیت فردی شخصی که خسارت وارد کرده یک نفر است و به تنهایی مسئول جبران خسارت می‌باشد. اما در مسئولیت جمعی اشخاصی که موجب ایجاد خسارت می‌شوند متعدد هستند. البته در مسئولیت جمعی نیز هر شخص به همان میزان که در ایجاد خسارت نقش داشته مسئول می‌باشد. مسئولیت جمعی با توجه به مسئولیت هر کس به اندازه نقش وی در ورود زیان، به سه بحث مسئولیت به تساوی، مسئولیت نسبی و مسئولیت تضامنی تقسیم می‌شود.

حال پرسش این است که مسئولیت مدیران شرکت‌های تجاری به چه صورت است؟ آیا مدیران مسئولیت فردی دارند یا مسئولیت‌شان جمعی است؟ حقوق تجارت به این پرسش پاسخ می‌دهد. بر اساس قانون تجارت اصل بر مسئولیت جمعی مدیران شرکت‌ها است. که این مسئولیت جمعی یا به تساوی است یا نسبی و یا تضامنی است. اما در مواردی و با حکم دادگاه مسئولیت فردی نیز متوجه برخی مدیران می‌گردد.

ماده 142 قانون تجارت می‌گوید: « مدیران و مدیرعامل شرکت در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانونی یا اساسنامه شرکت و یا مصوبات‌ مجمع عمومی برحسب مورد منفرداً یا مشترکاً مسئول می‌باشند و دادگاه حدود مسئولیت هر یک را برای جبران خسارت تعیین خواهد نمود.»

مسئولیت فردی و جمعی مدیران شرکت‌ها چه زمانی ایجاد می‌شود ؟

هنگامی که ورود خسارت توسط دو یا چند مدیر اتفاق بیافتد بعد از بررسی موضوع توسط دادگاه، هر مدیر به اندازه مسئولیت خود محکوم به جبران خسارت خواهد شد. و در مواردی که همه مدیران شرکت به اندازه مساوی در موجب ورود خسارت شوند، در این حالت همه مدیران مسئولیت به تساوی دارند. البته اگر وضعیت به شکلی باشد که نتوان مسئولیت هر یک از مدیران را به صورت مجزا تعیین نمود نیز جبران خسارت به صورت تساوی میان مدیران خواهد بود.

بنابراین همان‌طور که اشاره کردیم قانون‌گذار مسئولیت جمعی مدیران را پذیرفته است. اما ممکن است ورود خسارت به علت عمل یکی از مدیران باشد. در این صورت پس از اثبات این فرضیه در دادگاه مدیر مذکور مسئولیت فردی خواهد داشت. یعنی دادگاه این مدیر را مسئول جبران تمامی خسارات وارده معرفی می‌کند.

مسئولیت مدیران شرکت‌ها در برابر شرکا و اشخاص ثالث

مدیران شرکت توسط تمامی یا اکثریت شرکا انتخاب می‌گردند. لذا این مدیران در حکم وکیل شرکت می‌باشند. بنابراین مدیران در صورتی که در امر مدیریت و انجام وظایف خود کوتاهی یا تقصیری مرتکب نشوند مسئولیتی ندارند. اما در صورتی که به دلیل تقصیر مدیر خسارتی در شرکت ایجاد شود مدیر در برابر شرکت و در برابر شرکا مسئولیت مدنی خواهد داشت.

مدیر در مقابل اشخاص ثالث نماینده شرکت محسوب می‌شود. یعنی به نمایندگی از شرکت با اشخاص ثالث در ارتباط است و تعهداتی را به عهده دارد. بنابراین در صورت ورود خسارت به شخص ثالث به دلیل عدم انجام تعهدات، با توجه به این‌که مدیر نماینده شرکت است مسئولیت مدنی ندارد. و شرکت مسئول جبران خسارت به شخص ثالث خواهد بود. البته در صورتی که مدیر خارج از حدود مسئولیت و اختیارات خود به عنوان نماینده در شرکت عمل کند و تخلف از جانب مدیر باشد، مسئولیت تنها برعهده خود مدیر است.

مسئولیت مدیران بعد از ورشکستگی و مسئولیت کیفری مدیران

بعد از ورشکستگی یک شرکت ممکن است اموال شرکت برای بازپرداخت بدهی‌ها و دیون کافی نباشد. طلبکار می‌تواند از دادگاه محکومیت مدیران متخلف شرکت که موجب ورشکستگی شرکت شدند را تقاضا نماید. دادگاه نیز بعد از رسیدگی مدیر یا مدیران مسئول را به صورت انفرادی یا تضامنی محکوم به پرداخت دیون می‌نماید. برای آشنایی با انواع شرکت ها کلیک کنید.

قانون تجارت در زمینه مسئولیت کیفری مدیران مقرراتی تعیین نکرده است. اما مدیران شرکت‌ها در صورت انجام جرائم عمومی و جرائمی که هنگام انجام وظیفه مدیریتی خود در شرکت مرتکب گردند مورد تعقیب جزایی قرار گرفته و مسئولیت کیفری خواهند داشت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا مدیران پس از خروج از شرکت نسبت به وقایع اتفاقی در شرکت مسئول‌اند ؟

خیر مدیران با خروج از شرکت تنها مسئول وقایعی هستند که در دوران مدیریت ایشان اتفاق افتاده است.

مسئولیت مدیران شرکت جمعی است یا فردی ؟

بر اساس قانون تجارت اصل بر مسئولیت جمعی مدیران شرکت‌ها است اما در مواردی و با حکم دادگاه مسئولیت فردی نیز متوجه برخی مدیران می‌گردد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مسئولیت مدیران پس از خروج از شرکت

طلاق به خاطر خیانت

۲۳ بازديد

طلاق به خاطر خیانت چه آسیب هایی در پی دارد؟ وقتی زن و شوهر با یکدیگر پیمان ازدواج می‌بندند در برابر یکدیگر متعهد هستند و می‌بایست برخی قوانین را رعایت کنند.‌ یکی از این قوانین خیانت نکردن به همسر و عدم ایجاد رابطه نامشروع می‌باشد. امروزه بسیار دیده می‌شود که زوجین به دلیل برقراری رابطه نامشروع توسط طرف مقابل به دادگاه مراجعه نموده و درخواست طلاق دارند. اما طلاق به خاطر خیانت زن و ‌مرد چگونه است و چه قوانینی دارد؟ در ادامه توضیحات مفصلی را در این باره بیان نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طلاق به خاطر خیانت

موارد زیادی وجود دارند که از نظر قانون مدنی رابطه نامشروع بوده و فرد می‌تواند به این دلیل از همسرش جدا شود. مواردی که به فرد حق طلاق می‌دهند در ادامه توضیح داده شده است. اما قبل از قطعی کردن تصمیم به طلاق به خاطر خیانت حتما درباره حق وحقوق خود و همسرتان با کارشناسان حقوقی مشورت نمایید. برای آشنایی بیشتر با سایر راهکارهای حقوقی مواجهه با خیانت همسر کلیک کنید.

خیانت مرد

چنانچه مرد با وجود همسر اقدام به عقد دائم با یک زن دیگر کند و یا او را صیغه کند بدون اینکه از همسرش اجازه بگیرد و یا اذن دادگاه را دریافت نماید، کار او تخلف محسوب شده و زن می‌تواند با ارائه دادخواستی خواهان طلاق خود شود.

البته این در صورتی است که زن بتواند خیانت مرد را با ارائه مدارک منطقی به دادگاه اثبات کند و در غیر این صورت با درخواست طلاق او موافقت نخواهد شد.

خیانت زن

چنانچه زن با فرد دیگری به جز شوهر اقدام‌ به برقراری رابطه نامشروع کند خیانت کرده است و مرد می‌تواند اقدام به طلاق به خاطر خیانت نماید‌.

توجه نمایید که در قانون ما طلاق حق یکجانبه مرد بوده و اصولا مرد با مراجعه به دادگاه می‌تواند طلاق بگیرد. اما اگر این طلاق به دلیل سوء رفتار زن نباشد مرد باید تمام حق و حقوق قانونی او را ادا کند.

اثبات خیانت و گرفتن حق طلاق به خاطر خیانت همسر

برای اثبات خیانت می‌بایست مدارکی در دست داشت تا بتوان با ارائه آن‌ها به دادگاه طلاق گرفت. برای مثال اگر مرد زنی را به عقد دائم خود در آورد می‌توان با رجوع به دفتری که ازدواج او در آن ثبت شده است خیانت را اثبات کرد.

اگر عقد موقت باشد نیز با رجوع با دفاتری که عقد نکاح در آنجا صورت گرفته است خیانت اثبات می‌شود. برای اثبات خیانت زن و مرد همچنین می‌توان با استفاده از مدارکی مثل عکس، پرینت تلفن و یا چت و ارائه آن‌ها به دادگاه خیانت را اثبات نموده و طلاق گرفت. برای آشنایی بیشتر با راه های اثبات خیانت همسر کلیک کنید.

تکلیف مهریه در طلاق به علت خیانت چگونه است ؟

مهریه حقی است که در حین عقد نکاح به زن تعلق خواهد گرفت و خیانت باعث از بین رفتن آن نمی‌شود، در این صورت مرد موظف است مهریه را با وجود خیانت به طور کامل به همسر خود پرداخت نماید.

برای دریافت مشاوره طلاق به سایت وکیل دات کام مراجعه نموده و با دریافت مشاوره از نتیجه پرونده حقوقی خود مطلع شوید. مرکز وکیل دات کام خدمات حقوقی زیادی را از جمله ارائه مشاوره تلفنی حقوقی و حل انواع پرونده به مشتریان ارائه می‌نماید و کمک می‌کند تا پرونده شما نتیجه دلخواه را داشته باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق به خاطر خیانت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق به خاطر خیانت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.