آرشیو مهر ماه 1403

ارائه خدمات حقوقی

افترا یعنی چه؟

۱ بازديد

افترا یعنی چه؟ آبروی انسان بسیار ارزشمند است تا حدی که در دین اسلام ارزش آن بالاتر و فراتر از کعبه می‌باشد. اینکه شخصی بخواهد با سخنان و اعمال خود آبروی کسی را ببرد و یا اینکه جرمی‌ را به او نسبت دهد در حالی که هیچ گناهی ندارد نه تنها از نظر اسلام گناهی بزرگ است بلکه در قانون مجازات اسلامی در مورد آن جرم انگاری شده است. این جرم افترا نامیده می‌شود و در این مطلب به بررسی ا‌فترا و شرایط تحقق آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

افترا چیست ؟

از نظر لغوی ا‌فترا به معنای منتسب نمودن دروغ و کذب به یک فرد است. همچنین در تمام کتب لغت ا‌فترا را به معنای تهمت زدن و به دروغ نسبت خیانت یا گناه به کسی دادن است.

در میان عموم مردم ا‌فترا با تهمت هم معنی است و زمانی کاربرد دارد که یک شخص به شخص دیگری عمل زشت، جرم یا هر کار ناپسندی را نسبت داده باشد در حالی شخص اصلا چنین کاری را نکرده و بی‌گناه است.

در قانون مجازات اسلامی در ماده 697 و 699 تعزیرات به تعریف جرم ا‌فترا پرداخته است. در ادامه به تعریف ا‌فترا و انواع آن در قانون می‌پردازیم.

برای اطلاع از پیامدهای نشر اکاذیب کلیک کنید.

انواع جرم افترا

اگر چه عوام بیشتر بر این باور هستند که ا‌فترا با کلام تحقق پیدا می‌کند ولی در قانون برای جرم ا‌فترا دو نوع مطرح شده است 1/ ا‌فترای قولی 2/ ا‌فترای فعلی.

1/ افترای قولی

یکی از مواردی که در قانون به عنوان مصداق ا‌فترا در نظر گرفته شده است ا‌فترای قولی می‌باشد. بر اساس ماده 697 قانون تعزیرات هر فردی که به واسطه اوراق چاپی یا خطی مانند اعلامیه و یا با نوشتن در روزنامه‌ها و مجلات یا با سخنرانی کردن در یک مجلس عمومی، کاری خلاف قانون را صریحا به یک شخص نسبت دهد و یا اینکه این موضوع را منتشر کند در صورتی که نتواند صحت گفته‌های خود را ثابت کند به جرم ا‌فترا محکوم می‌گردد.

به طور مثال شخصی در سخرانی به یک شخص دیگه تهمت اختلاس و دزدی بزند یا اینکه اطلاعیه‌‌ای را منتشر کند و در آن بنویسد آقای الف دزدی کرده است. این کار ا‌فترای قولی است.

2/ افترای فعلی

همان طور که از خود این کلمه معلوم است ا‌فترای فعلی مربوط به زمانی است که شخص با فعل و عمل خود به دیگری جرمی را نسبت دهد. بر اساس ماده 699 قانون تعزیرات هرکس آلات و ادوات جرم یا وسایلی را که داشتن آن‌ها جرم است در منزل یا محل اقامت شخص قرار دهد ا‌فترای فعلی رخ داده است. به طور مثال شخص الف به خانه آقای ب برود و در منزل شخصی او تفنگ یا چاقویی که آلت قتل است را قرار دهد و آقای ب هم اصلا متوجه این موضوع نشود.

البته ممکن است این کار به شکل قرار دادن و مخفی کردن صورت بگیرد یا به شکلی این کار را انجام دهد که باعث انتساب آن شیء به آقای ب بشود. به طور مثال چاقو را در کمدی قرار دهد که قبلا آقای ب استفاده می‌کرده است. به نظر می‌رسد آنچه که مهم است این می‌باشد که عمل به نحوی نشان دهنده تعلق آن آلات و ادوات به فرد باشد.

شخص باید شی را در محلی قرار دهد که منتسب و مربوط به شخص باشد مانند محل کار او یا منزل او و حتی در جیب فرد.

شرایط تحقق افترا قولی

بر اساس 697 قانون تعزیرات برای اینکه جرم ا‌فترای قولی صورت بگیرد باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

در متن ماده به این نکته اشاره شده است که شخص به شکل صریح امری را به دیگری نسبت دهد نه با کنایه یا به طور غیر مستقیم. مثلا به طور مستقیم بگوید آقای ب شناسنامه جعل کرده است.

1/ انتشار دادن

بر اساس ماده جرم ا‌فترا زمانی تحقق می‌یابد که شخص حرفی را که زده است منتشر کند. این منتشر کردن می‌تواند از طریق روزنامه و جرائد و یا حتی سخنرانی در یک جمع عمومی باشد به طوری که افراد زیادی و عموم متوجه شوند که آقای الف جعل کرده است.

2/ جرمی را نسبت دهد

زمانی می‌توان گفت فرد به دیگری ا‌فترا زده است که امری را که نسبت می‌دهد جرم باشد. به طور مثال جعل کردن از نظر قانونی جرم است. اما اگر کاری را که نسبت می‌دهد جرم نباشد و فقط کار ناپسند یا خلاف اخلاق باشد تا زمانی که این کار خلاف قانون و جرم نباشد، ا‌فترا نیز صورت نگرفته است. مانند این که شخصی بگوید آقای الف با پدر و مادر خود بد رفتاری می‌کند.

3/ عدم امکان اثبات کردن

قطعا یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شرایط ا‌فترای قولی عدم امکان اثبات گفته‌ها می‌باشد. این که شخص نتواند جرمی ‌را که به فرد نسبت داده اثبات نماید. مثلا نتواند صحت گفته‌های خود را در مورد اینکه آقای الف جعل کرده است ثابت کند. اما اگر با مدرک و مستدل اثبات نماید که واقعا آقای الف جعل کرده است دیگر جرم ا‌فترا رخ نداده است.

شرایط تحقق افترا فعلی

در ماده 699 قانون تعزیرات شرایط ا‌فترای قولی آمده است. از جمله:

1/ داشتن علم و قصد

برای تحقق جرم ا‌فترا فعلی شخص باید از روی عمد و با علم و قصد قبلی این کار را انجام دهد. این که شخص اصلا قصد نداشته باشد و یا اینکه حتی نداند انجام این کار باعث مجرم شدن طرف دیگر می‌شود به دلیل نبودن عنصر روانی سبب می‌شود تا ا‌فترای فعلی انجام نگیرد. در ماده به طور صریح گفته شده که شخص باید قصد متهم کردن دیگری را داشته باشد پس اگر قصد شوخی باشد این عمل ا‌فترای فعلی نیست.

2/ باعث اتهام شود

شیء و ابزاری باید باشد که داشتن آن باعث اتهام به فرد باشد. به طور مثال گذاشتن یک وسیله معمولی مانند کتاب باعث اتهام نیست. اما گذاشتن سلاح گرم مانند تفنگ باعث اتهام است. زیرا از نظر قانون داشتن سلاح گرم بدون مجوز قانونی جرم است.

البته داشتن برخی از اشیا به تنهایی جرم نیست ولی در شرایط خاص داشتن آن‌ها باعث وارد شدن اتهام به فرد می‌شود. به طور مثال چاقو وسیله‌‌ای است که در تمام منازل یافت می‌شود اما اگر با یک چاقو شخصی را بکشند سپس آن را در جیب آقای ج قرار دهند به دلیل اینکه آلت قتاله است باعث متهم شدن آقای ج می‌شود.

3/ بدون اطلاع شخص

شیء یا ادوات باید بدون اینکه شخص متوجه شود و بدون اطلاع فرد جایگذاری شود. اینکه فرد ببیند دیگری در میز او اسلحه می‌گذارد یا اینکه مواد را در جیب او جاسازی می‌کند ولی به هر دلیل اقدامی نکند باعث تحقق جرم ا‌فترا نمی‌شود. یا اینکه اگر شخص الف یک انگشتر طلای دزدی را به آقای ب بسپرد و به او بدهد به دلیل اینکه شخص مقابل به طور کامل اطلاع دارد ا‌فترا رخ نداده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد جرم ا‌فترا و شرایط تحقق آن می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرامی وکیل دات از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص افترا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون افترا پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

ا‌فترا چیست ؟

به معنای انتساب جرم یا عملی خلاف قانون به دیگری است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

انواع ا‌فترا چیست ؟

افترا دو نوع قولی و فعلی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

ا‌فترای قولی چگونه اتفاق می‌افتد ؟

ا‌فترای قولی از طریق کلام و صحبت صورت می‌گیرد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 چه کارهایی ا‌فترای فعلی است ؟

قرار دادن شیء یا ادواتی که باعث متهم شدن شخص دیگری می‌شود از مصداق‌های ا‌فترای فعلی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

 

منبع: افترا

مجازات جعل امضا

۲ بازديد

جعل امضا به عنوان یکی از رایج‌ترین جرم‌ها در زمینه جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی به شمار می‌رود و حساسیت بالایی را برمی‌انگیزد چرا که این جرم می تواند زمینه‌ساز جرایم بزرگ دیگری همچون کلاهبرداری و پولشویی شود. اصولا فلسفه جرم انگاری جعل این است که افراد جامعه بتوانند به اصالت اسناد اطمینان کنند و روابط اجتماعی اقتصادی پویا گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی  می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

تعریف قانونی جعل چیست ؟

جعل به معنای قلب و دگرگون کردن است. قانون مجازات اسلامی معنای لغوی جعل را بسط داده است و بدون ارائه تعریف مشخص به نام بردن مصادیق جعل بسنده می‌کند شامل: ساختن نوشته، سند یا ساختن مهر یا امضا اشخاص رسمی یا غیر‌رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم‌بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تأخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته‌ای به نوشته­ دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن‌ها.

به چه نوشته‌ای امضا گفته می‌شود ؟

امضا، نشانه یا علامتی است که نوشته یا سندی را به فرد منتسب می‌کند و شخص آن را در زیر نوشته یا اسنادی که مورد قبول اوست می‌گذارد. جعل امضا یک فرد به معنای منتسب کردن نوشته به شخصی غیر از جاعل است. جعل امضا یک جرم است و فرد جاعل را مورد پیگرد قرار خواهد داد.

نحوه تشخیص جعل امضا

تشخیص جعل امضا در دادگاه و توسط کارشناس به عمل می‌آید. کارشناس با دیدن نمونه امضا طرف، نحوه فشار دست و… نظر خود را در خصوص جعل امضا بیان خواهد کرد.

تشدید مجازات جعل به اعتبار شخصی که امضای او جعل می‌شود

جرم جعل به اعتبار مقام شخصی که امضا او جعل می‌شود مجازات متفاوتی را در پی خواهد داشت. بدیهی است که امضا فرد رئیس‌جمهور نسبت به اشخاص عادی جامعه از ارزش و اعتبار یکسانی برخوردار نیست. بر این اساس جعل حکم، امضا، مُهر، فرمان یا دستخط مقام‌رهبری یا رؤسای سه قوه به اعتبار یا از حیث مقام رسمی آنان سه تا پانزده سال حبس را به دنبال خواهد داشت.

همچنین جعل حکم، امضا، مهر فرمان یا دست‌خط معاونان یا معاون اول رئیس‌جمهور یا وزراء یا اعضای شورای‌نگهبان یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان یا قضات یا رؤسا و کارکنان و مسؤولین دولتی به اعتبار یا از حیث مقام رسمی آنان یک الی ده سال حبس را در پی دارد.

تشدید مجازات جعل امضا بر اساس شخصیت جاعل و نوع سند

دسته‌بندی مجازات جاعل جایی اهمیت دارد که مرتکب جعل از مأموران دولتی باشد چراکه از این دست افراد انتظار می‌رود که امین مردم باشند و دولت و مردم با اعتماد به چنین افرادی امورات خود را تنظیم نمایند. از طرفی اعتبار اسناد رسمی با اسناد عادی یکسان نیست. قانون نیز این امر مهم را در نظر داشته و حتی در اثبات دعاوی در دادگاه‌ها نیز برتری اسناد رسمی بر اسناد عادی چشم‌گیر است.

چرایی تشدید مجازات جعل

پس در نهایت می‌توان چنین نتیجه گرفت که جعل مأموران دولتی در اسناد رسمی و در درجه بعد جعل در اسناد رسمی با مجازات شدیدتری مواجه خواهد بود. چنانچه در قانون می‌خوانیم: هر یک از کارمندان و مسؤولان دولتی در اجرا وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته‌ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آن‌ها، از نوشته‌ها و اوراق رسمی، تزویر نماید، اعم از اینکه امضا یا مهری را بسازد یا مهر یا خطوط را تحریف کند به مجازات حبس از یک تا سه سال یا به پرداخت جزای نقدی از شش تا سی میلیون ریال محکوم می‌شود.

همچنین اشخاصی که کارمند یا مسؤول دولتی نیستند هرگاه مرتکب یکی از جرائم فوق‌الذکر شوند(یعنی اشخاص عادی مرتکب یکی از انواع جعل در اسناد رسمی اعم از جعل در امضا شوند) علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از شش ماه تا سه سال یا سه تا هجده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

برای آشنایی با تعریف مسئولیت مدنی و شرایط تحقق آن کلیک فرمایید.

جعل امضا در اسناد عادی

بنابرآنچه پیشتر گفته شد اسناد عادی در جایگاه پایین‌تری به لحاظ اعتبار میان افراد جامعه و ارزش اثباتی در دادگاه‌ها قرار دارند اما از آنجا که بیانگر نوعی تعهد میان اشخاص هستند و به محض تنظیم منشاء حقوق و تکالیفی می‌شوند این دسته اسناد نیز دارای ارزش فراوان هستند.

سند عادی به صرف دارا بودن امضا افراد دارای بار حقوقی می‌شود بنابراین هر‌گونه تحریف در این امضا جعل محسوب می‌شود. طبق قانون جعل و تزویر در نوشته‌ها و اسناد غیر‌رسمی و استفاده آن‌ها موجب حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از سه تا دوازده میلیون ریال است. بنابراین در جعل اسناد عادی فرقی ندارد که جاعل از افراد عادی جامعه باشد یا از کارکنان دولتی.

نکات اساسی در خصوص جرم جعل

آنچه در این بحث حائز اهمیت به نظر می‌رسد تمایز قائل‌شدن میان جعل و استفاده از سند مجعول است. قانون گذار بر حسب اهمیت و حساسیت موضوع در برخی موارد، صرف جعل یک سند را جرم انگاری نموده است ولو جاعل هرگز از جعل خود سودی نبرد و آنرا به جایی ارائه نکند. جعل امضا رهبر یا رؤسا سه قوه، اسناد رسمی از این دست موارد به شمار می آیند.

فرض کنید نیروی انتظامی با تفتیش خانه فردی یک فقره جعل امضا رئیس‌جمهور در خانه او بیابد. چنین فردی مجرم است. اما چنانچه فرد مرتکب جعل در اسناد عادی شود باید از آن استفاده نماید تا قابل مجازات باشد برای مثال آن را به فردی دهد تا از او مبلغی دریافت کند.

نکته مهم دیگر این است که صرف استفاده از سند مجعول با علم به جعلی بودن آن جرم است ولو استفاده‌کننده از سند مجعول، خود شخص جاعل نباشد و فرد دیگری باشد.

جبران خسارت مدنی

همچنین مجازات مجرم مانع از مطالبه ضرر و زیان وارده به واسطه­ جعل نخواهد بود. اگر به شخص یا نهادی به علت جعل ضرری وارد شود آن ضرر در دادگاه حقوقی و کیفری قابل‌جبران خواهد بود.

برای آشنایی با ارکان جبران خسارت مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل امضاء، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل امضاءپاسخ دهند .

 

منبع: جعل امضا ؛ ارکان جرم، نحوه تشخیص، مجازات و تشدید آن

عوامل رافع مسئولیت کیفری را نام ببرید

۳ بازديد

عوامل رافع مسئولیت کیفری را می‌توان به عنوان دفاعیات شخصی در نظر گرفت که مرتکب فعل مجرمانه شده است این شخص در صورتی که بتواند با استناد به این عوامل اثبات کند که در زمان ارتکاب جرم توانایی تشخیص غیر قانونی بودن عملش را نداشته است با وجود اینکه وصف مجرمانه رفتار او همچنان باقی می‌ماند، مجازات نمی‌شود چراکه عنصر روانی یا به عبارتی قدرت تشخیص در زمان ارتکاب جرم وجود نداشته است.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه های کیفری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

معنای رافع مسئولیت چیست؟

وقتی از عوامل رافع مسئولیت صحبت می‌کنیم منظورمان عواملی است که از طریق اثبات آن‌ها دیگر مجازاتی برای شخص مجرم در نظر گرفته نمی‌شود و در این صورت  او در خصوص فعل مجرمانه‌ای که انجام داده است مسئولیت کیفری نخواهد داشت.

عوامل رافع مسئولیت کدام اند؟

عوامل رافع مسئولیت به دو گروه تقسیم می‌شوند. یکی از آن‌ها علل تام رافع مسئولیت است که شامل صغر، جنون و اجبار می‌شود و دیگری علل نسبی رافع مسئولیت می‌باشد که عبارت است از  بیهوشی، مستی و اجبار که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1- عوامل رافع مسئولیت | صغر

همان طور که در ماده 147 قانون مجازات اسلامی بیان شده است سن بلوغ دختران 9 سال تمام قمری می‌باشد در حالی که در خصوص پسران این سن 15 سال تمام قمری در نظر گرفته شده است. مطابق این ماده اشخاصی که در گروه سنی پایین‌تر قرار می‌گیرند، صغیر محسوب می‌شوند. در واقع ما دو نوع صغیر داریم، صغیر ممیز و صغیر غیر ممیز، تفاوت این دو از لحاظ قدرت تشخیص است. به عبارت دیگر افراد صغیر نمی‌توانند تشخیص بدهند که فعل ارتکابی از سوی آن‌ها  جرم است و تبعاتی دارد، بنابراین شرایط سنی شخص مرتکب می‌تواند از عوامل رافع مسئولیت کیفری باشد که با استناد به آن شخص مجرم معاف از کیفر می‌گردد. در ادامه این دو گروه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

صغیر غیر ممیز

صغیر غیر ممیز شخصی است که نمی‌تواند خوب را از بد تشخیص دهد و به اصطلاح فاقد قدرت تشخیص است در واقع او متوجه ماهیت و تبعات فعل مجرمانه نمی‌باشد و با استناد به فقه باید بگوییم که منظور از صغیر غیر ممیز کودکان زیر هفت سال می‌باشد.

صغیر ممیز

منظور از صغیر ممیز گروه سنی بالای هفت سال است. به عبارت دیگر از اشخاصی صحبت می‌کنیم که زیر سن بلوغ قرار می‌گیرند، توجه کنید که آن‌ها تا حدودی متوجه ماهیت و تبعات فعل مجرمانه‌ای که انجام می‌دهند هستند به همین دلیل قانون گذار شرایط ویژه‌ای را برای بررسی جرایم آن‌ها در نظر می‌گیرد.

2- عوامل رافع مسئولیت | جنون

جنون در واقع حالتی است که به موجب آن در قوای ادراک شخص اختلال به وجود می‌آید، شخصی که دچار جنون است مجنون نامیده می‌شود و از منظر حقوقی مجنون شخصی است که دچار فساد عقل است هم چنین مجانین در گروه محجورین قرار می‌گیرند و محجورین اشخاصی هستند که به حکم قانون نمی‌توانند به شکل مستقل امور خود را اداره کنند؛ جنون شخص از عواملی است که عنصر روانی یا به عبارت دیگر قدرت تشخیص را از بین می‌برد و شخص توانایی تشخیص اینکه عمل ارتکابی از سوی او جرم است را از دست می‌دهد به همین دلیل جنون از عوامل رافع مسئولیت کیفری به شمار می‌رود.

با استناد به ماده 140 قانون مجازات اسلامی، مسئولیت کیفری زمانی برای شخص ایجاد می‌شود که او در حین ارتکاب جرم بالغ، عاقل و صاحب اختیار باشد، همچنین به صراحت در ماده 149 قانون مجازات اسلامی اشاره شده است که اگر مرتکب در زمانی که جرم را انجام می‌دهد دچار اختلال روانی باشد به شکلی که از خودش اراده نداشته باشد یا به عبارت دیگر فاقد قوه تمیز باشد مجنون محسوب می‌شود و در این صورت است که او مسئولیت کیفری ندارد.

جنون دائمی

جنون دائمی به حالتی اطلاق می شود که در آن شخص مجنون پیوسته با این اختلال درگیر است و در واقع حالتی که او به آن دچار شده است قابلیت انقطاع ندارد و به طور مستمر در جریان است؛ بنابراین باید سلامت عقلی مرتکب جرم بررسی شود تا در صورت امکان مسئولیت کیفری از او رفع گردد.

جنون موقت

جنون موقت و ادواری حالتی است که در آن شخص مجنون مدتی را در حال افاقه و مدت دیگر را درحالت جنون سپری می‌کند، در واقع این نوع از جنون، مستمر و دائمی نیست دقیقاً برخلاف جنون دائمی که در آن شخص پیوسته در حالت جنون قرار داشت.

توصیه می کنیم تاثیر جنون قاتل در مجازات کیفری را بخوانید.

3- عوامل رافع مسئولیت | اشتباه

از دیگر مواردی که با استناد به آن می‌توان مسئولیت کیفری را برطرف کرد اشتباه می‌باشد که خود انواعی دارد و ما در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

اشتباه حکمی

جهل به حکم در دو شکل مورد بررسی قرار می‌گیرد در مواردی ممکن است شخصی که مرتکب جرم شده ادعا کند که نسبت به نوع مجازات جاهل بوده است در این صورت مسئولیت کیفری از شخص رفع نمی‌شود؛ اما در مواردی این امکان وجود دارد که شخص مجرم ادعا کند که نسبت به جرم بودن فعلی که مرتکب آن شده است جاهل بوده است در صورت تحقق چنین موقعیتی باید میان جرائم حدود و غیر از آن تفاوت قائل شد. به این شکل که اگر در جرائم حدود شخص به جرم بودن عمل ارتکابی آگاه نباشد، جهل او از عوامل رافع مسئولیت کیفری در نظر گرفته می‌شود.

ولی در سایر جرائم به غیر از جرائم حدی جهل شخص مسئولیت کیفری را رفع نمی‌کند مگر اینکه کسب علم در این خصوص عادتاً برای او ممکن نباشد و یا این که جهل مجرم در شرع به عنوان یک عذر قابل پذیرش باشد.

 اشتباه موضوعی

توجه کنید که اشتباه موضوعی در خصوص نفس عمل مجرمانه است و به این شکل عمل می‌کند که قصد را در جرائم عمدی از بین می‌برد و زمانی که قصد از بین برود فعل مجرمانه تحقق پیدا نمی‌کند بنابراین اشتباه موضوعی از مواردی است که به موجب آن مسئولیت کیفری رفع می‌شود.

توصیه می کنیم مقاله اشتباه حقوقی را مطالعه نمایید.

4- عوامل رافع مسئولیت | اجبار

موقعیتی را تصور کنید که در آن یک شخص تحت فشار بیرونی یا درونی فعل مجرمانه‌ای را انجام می‌دهد در صورتی که فشارهای بیرونی و درونی وارد شده به شخص عادتاً قابل تحمل نباشد و همچنین خطری که شخص را تهدید می‌کند یک خطر قریب الوقوع باشد به نحوی که راهی جز ارتکاب فعل مجرمانه برای شخص باقی نماند و همچنین در صورتی که فعل مجرمانه حاصل خطای قبلی شخص نباشد در این صورت است که اجبار موجب می‌شود تا مسئولیت کیفری رفع گردد.

اما اجبار و اکراه در همه موارد رافع نیست. برای مثال در قتل ادعای اکراه و اجبار پذیرفته نیست.

توصیه می‌کنیم مقاله دفاع مشروع را نیز در همین راستا مطالعه نمایید.

5- عوامل رافع مسئولیت | مستی

اگر شخصی به قصد ارتکاب جرم از مشروبات الکلی استفاده کند در این صورت نه تنها مسئولیت کیفری از او رفع نمی‌شود بلکه برای مصرف مشروبات الکلی و ارتکاب فعل مجرمانه مجازات می‌گردد. اگر شخص از مشروبات الکی استفاده کرده باشد ولی نه به قصد ارتکاب جرم، در این مورد مستی رافع مسئولیت کیفری است زیرا تحت شرایطی مشروبات الکلی شخص را فاقد اراده و قصد کرده است و همانطور که اشاره شد در صورتی که با فقدان عنصر روانی روبه رو باشیم مجرم دیگر مجازات نمی‌شود. برای آشنایی با تاثیر مستی در مسئولیت کیفری کلیک کنید.

6- عوامل رافع مسئولیت | بیهوشی

اگر شخص در حالت خواب و بیهوشی مرتکب فعل مجرمانه شود باید این مورد را بررسی کرد که آیا شخص عالم به این موضوع بوده است که امکان دارد در این حالت مرتکب جرم شود یا خیر، در صورتی که عالم نباشد خواب و بی هوشی رافع مسئولیت کیفری می‌گردد ولی در صورت آگاه بودن به چنین امری مسئولیت کیفری از او رفع نمی‌شود.

نکات عوامل رافع مسئولیت کیفری چیست ؟

عوامل ذکر شده عواملی هستند که مسئولیت کیفری اشخاص را رفع می‌کنند و این در حالی است که مسئولیت مدنی به قوت خودش باقی می‌ماند و شخص مجرم باید جبران خسارت کند؛ اگر وکیل متهم یا خود متهم مدعی وجود عوامل رافع مسئولیت باشند  بار اثبات این موضوع بر عهده آن‌ها است چراکه قانون اصل را بر مسئولیت افراد می‌گذارد. توجه کنید که این موضوع با توجه به حساسیت و تأثیر بسیاری که بر وضعیت اشخاص دارد مستلزم دریافت مشاوره‌های حقوقی می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری در زمینه های کیفری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عوامل رافع مسئولیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عوامل رافع مسئولیت پاسخ دهند .

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

منبع: عوامل رافع مسئولیت کیفری چیست ؟

ارث بعد از طلاق چیست

۳ بازديد

ارث بعد از طلاق چه شرایطی دارد؟ با پایان زندگی مشترک بین زن و مرد تمام رشته‌‌‌‌‌های میان آن‌ها از هم گسسته می‌شود. با طلاق گرفتن، زوجین از منظر شرعی و قانونی به هم نامحرم می‌شوند و دیگر الزامی به انجام تکالیف و وظائف زناشویی در برابر طرف مقابل ندارند. اما‌‌‌‌ این امری غیر قابل انکار است که زمانی میان این دو‌‌‌‌‌، پیوندی برقرار بوده و با هم نسبت داشته‌اند. از همین رو سوال پیش می‌آید که وجود رابطه زناشویی در گذشته می‌تواند در حقوق مالی زوجین نسبت به هم در آینده اثر بگذارد؟ یکی از حقوق مالی که زوجین پیش از طلاق دارند حق ارث بردن از یکدیگر است اما بعد از طلاق تکلیف ارث بردن طرفین از یکدیگر چیست؟ در‌‌‌‌ اینجا به بررسی اثر گذاری طلاق بر روی ارث بردن زوجین از یکدیگر می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ارث بردن زوجین

بر اساس ماده 940 قانون مدنی در صورتی که بین زن مرد رابطه زوجیت دائمی برقرار باشد و موانع ارث بردن وجود نداشته باشد می‌توانند از هم ارث ببرند. میزان سهم الارث زوجین هم در قانون به وضوح تعیین شده است.

ارث بردن زوجین بعد از طلاق

اینکه زوجین بعد از طلاق هم می‌توانند از هم ارث ببرند یا نه بستگی به نوع طلاق دارد. در صورتی که طلاق زوجین بائن بوده باشد زوجین در صورت فوت طرف مقابل از هم هیچ ارثی نمی‌برند. اما در صورتی که طلاق رجعی بوده باشد امکان ارث بردن وجود دارد.

اما ارث بردن در طلاق رجعی نیز دارای شرایطی است که باید رعایت شود. بر اساس ماده 943 قانون مدنی هنگامی که شوهر از زن خود با طلاق رجعی جدا شود هر یک از طرفین اگر در مدت زمان عده بمیرند دیگری از او ارث می‌برد. در صورتی که مدت زمان عده پایان بیاید در صورت فوت یک طرف‌‌‌‌‌، به همسر او هیچ ارثی تعلق نمی‌گیرد. پس در طلاق رجعی آنچه اهمیت دارد زمان مرگ است. به طور مثال زن و مردی طلاق رجعی گرفته‌اند. مرد قبل از پایان زمان عده زن فوت می‌کند. در ‌‌‌‌اینجا زن ارث می‌برد. اما اگر عده تمام شود و بعد مرد فوت کند زن هیچ ارثی نمی‌برد.

ارث بردن زن از شوهر بعد از طلاق

آنچه گفته شد برای هر دو زوجین قابل اجرا است اما حالتی وجود دارد که فقط سبب ارث بردن زن از شوهر می‌شود. بر اساس ماده 944 قانون مدنی اگر شوهر در حالت مرض زن خود را طلاق بدهد و ظرف یکسال بمیرد زن از مرد ارث می‌برد حتی اگر طلاق بائن باشد. در اینجا نیازی نیست که حتما طلاق رجعی باشد بلکه یک استثنا برای طلاق بائن مطرح شده است.

با توجه به صراحت ماده این استثنا فقط برای ارث بردن زن از شوهر خود است و حالت برعکس آن وجود ندارد.

شرایط ارث بردن در طلاق در حال مرض

برای اینکه زن از شوهر خود که او را در حالت مرض طلاق داده است ارث ببرد باید شرایطی رعایت گردد. از جمله شرایط زیر:

1/ شوهر زن را در حالت مرض و بیماری طلاق داده باشد.

2/ بیماری که در مدت آن طلاق رخ داده است باید متصل به مرگ باشد. یعنی اگر مرد مریض باشد ولی شفا پیدا کند ارث زن منتفی می‌شود. حتی اگر بعدا دوباره به آن بیماری مبتلا شود باز هم زن ارثی نمی‌برد. بلکه بیماری باید متصل به مرگ باشد و بین آن بهبود و شفایی نباشد.

3/ مرگ به علت آن بیماری باشد. اگر شوهر به دلیل دیگری فوت کند زن ارث نمی‌برد. به طور مثال مرد مبتلا به بیماری است ولی در اثر تصادف می‌میرد یا هر دلیل دیگری سبب مرگ شوهر می‌شود در‌‌‌‌ اینجا زن هیچ ارثی نمی‌برد.

4/ در ظرف یکسال بمیرد. اگر یکسال از طلاق بگذرد و در‌‌‌‌ این مدت شوهر به خاطر بیماری فوت نکند زن ارث نمی‌برد بلکه باید در مدت یکسال بعد از طلاق بمیرد. اگر مرد پس از پایان یکسال فوت کند هیچ ارثی به زن نمی‌رسد.

5/ زن نباید شوهر کرده باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و دریافت مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن زوجین بعد از طلاق با گروه مشاوران وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث بردن زوجین بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث بردن زوجین بعد از طلاق پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا زن و شوهر بعد از طلاق از هم ارث می‌برند ؟

در صورتی که طلاق رجعی باشد با رعایت شرایط قانونی از هم ارث می‌برند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا زن می‌تواند از شوهر خود بعد از طلاق ارث ببرد ؟

بله در طلاق رجعی و بائن زن می‌تواند از شوهر فوت شده خود ارث ببرد البته با رعایت شرایط قانونی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

منبع: ارث بعد از طلاق

محرومیت از ارث امکان‌پذیر است یا نه

۳ بازديد

محرومیت از ارث احتمالا شما هم این واژه را شنیده‌اید که پدر به فرزند خود می‌گوید از ارث محرومت می‌کنم. اما آیا این جمله دارای ارزش قانونی می‌باشد؟ گاهی اوقات ممکن است پدری تصمیم بگیرد که همه اموال خود را به یک فرزند بدهد و یا حتی یک فرزند را از ارث خود محروم کند. در ادامه طبق قانون به بررسی این که آیا چنین کاری ممکن است یا خیر می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انحصار وراثت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تقسیم‌بندی اموال از طریق وصیت

طبق قانون مدنی تا زمانی که شخصی زنده است می‌تواند در اموال خود هر گونه دخل و تصرفی انجام دهد و هر تصمیمی که می خواهد راجع به اموال و دارایی‌های خود بگیرد اما همین که شخص فوت کند تصمیم گیری در مورد اموال بر عهده وارثان شخص متوفی می‌باشد. مگر این که شخص متوفی در زمان حیات خود از طریق وصیت در مورد اموال و دارایی‌های خود تصمیمی گرفته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عدم همکاری برای تقسیم ارث کلیک کنید.

همان طور که می‌دانید وصیت شخص متوفی تا میزان یک سوم از اموالش پذیرفته است و وصیت در مورد بیشتر از آن نیازمند رضایت بقیه وراث می‌باشد.

بنابراین اگر شخصی در وصیت برای بیش از یک سوم اموالش تصمیمی بگیرد وارثان به راحتی می‌توانند آن را بی‌اثر کنند.

تعیین میزان ثلث دارایی‌های متوفی طبق ماده 845 قانون مدنی به اعتبار دارایی موصی در حین وفات او می‌باشد نه به اعتبار دارایی او در حین وصیت.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت چیست را مطالعه نمایید.

محرومیت از ارث

طبق ماده 837 قانون مدنی اگر کسی به موجب وصیت یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند وصیت مزبور در آن مورد از اعتبار ساقط است.

بنابراین محرومیت از ارث تا میزان یک سوم از دارایی‌های شخص متوفی امکان پذیر می‌باشد و در واقع محرومیت وراث از کل اموال طبق قانون مدنی صحیح نمی‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله مقدار وصیت اموال را مطالعه نمایید.

محرومیت‌های قانونی از ارث

طبق مطالب گفته شده هیچ پدری به طور کلی حق محروم کردن وراث از ارث را ندارد ولی طبق قانون 5 دسته از افراد از آن محروم می‌باشند

قتل عمد | محرومیت از ارث

دسته اول کسی است که مورث خود را عمداً به قتل می‌رساند، در این مورد وارث از ارث محروم می‌گردد. بنابراین قتل عمد مانع دخل و تصرف در اموال متوفی می‌باشد. اعم از این که قتل شخصا توسط خود وی انجام شود، به تنهایی یا با شرکت دیگری مورث خود را بکشد یا سبب قتل او شود مثلا با اطلاع از ناراحتی قلبی او، او را شدیداً بترساند.

کفر

دسته دوم به این صورت است که شخص کافر از مسلمان ارث نمی‌برد.

طبق ماده 881 مکرر قانون مدنی کافر از مسلمان ارث نمی‌برد و اگر در بین ورثه متوفای کافری، فرد مسلمانی هم باشد، وراث کافر نمی‌توانند هیچ دخل و تصرفی در اموال متوفی بکنند، اگر چه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر وارث مسلمان باشند.

ولد زنا

دسته سوم محرومیت فرزندی می‌باشد که از طریق رابطه نا‌مشروع متولد شده است، متولد زنا از پدر و مادر خود ارث نمی‌برد. اما اگر رابطه نا‌مشروع که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از والدین کودک زنا باشد و نسبت به دیگری به علت اکراه یا شبهه زنا نباشد طفل فقط از این طرف و اقوام او ارث می‌برد و بالعکس.

توصیه می‌کنیم مقاله ارث فرزند نامشروع را مطالعه نمایید.

لعان بین زن و شوهر

دسته چهارم در مورد لعان بین زن و شوهر است. اگر زن و شوهری با شرایطی که در فقه و قانون مقرر شده یکدیگر را لعان کنند از ارث بردن از هم محروم می‌گردند.

لعان پدر بر فرزند | محرومیت از ارث

دسته آخر در مورد فرزندی است که به واسطه لعان از سوی پدرش نفی ولد می‌شود، در این صورت فرزند و پدر از ارث هم محروم می‌شوند. البته اگر پدر لعان خود را پس بگیرد، در این صورت فرزند می ‌تواند از پدرش ارث ببرد ولی بازهم پدر از فرزندش ارث نخواهد بود.

نکته : طبق قانون اگر فرزندی زودتر از والدین خود فوت کند، ورثه آن فرزند از پدر بزرگ و مادر بزرگ خود ارث نمی‌برند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص محرومیت از ارث، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون محرومیت از ارث پاسخ دهند .

 

منبع: محرومیت از ارث