آرشیو آذر ماه 1402

ارائه خدمات حقوقی

اعتبار کپی سند رسمی | اعتبار کپی برابر اصل – ارزش رونوشت سند رسمی

۲۳ بازديد

اعتبار کپی سند رسمی چقدر است؟ از دیرباز تا کنون مردم برای اثبات مالکیت خود سند تنظیم می‌کردند. این اسناد در قدیم فقط یک نسخه اصلی داشت که مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما به مرور زمان اشخاص از سندی که داشتند رونوشت و کپی تهیه کردند تا در صورتی که سند اصلی در دسترس نبود بتوانند از آن استفاده کنند. ولی میزان اعتبار کپی سند رسمی چقدر است؟ این سوالی است که در این مطلب سعی در پاسخ دادن به آن داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کپی سند و انواع آن

سند به معنای نوشته‌‌ای است جهت اثبات مالکیت فرد بر مالی. کپی سند به معنای این است که از روی سند اصلی یک نسخه‌‌ دیگر تهیه کنند مانند همان نسخه‌‌ اصلی بدون اینکه در آن تغییری ایجاد شود. اسناد دو نوع هستند:

  1. سند رسمی: اسنادی که از سوی مامور رسمی دارای صلاحیت برای نگارش و تهیه سند مربوطه، با رعایت تمام قوانین نوشته می‌شوند اسناد رسمی گویند.
  2. اسناد عادی: در مقابل سند رسمی سند عادی وجود دارد. هر سندی که یکی از شرایط بالا را نداشته باشد و در واقع به وسیله‌‌ اشخاص عادی تهیه شده باشد نه مامور رسمی سند عادی است.

اعتبار کپی سند رسمی

معتبر بودن سند رسمی مورد پذیرش عموم و مراجع قضایی است و کپی که از روی این سند گرفته می‌شود هم در صورت وجود شرایط قانونی معتبر خواهد بود. بر اساس ماده‌‌ 74 قانون ثبت اسناد کپی در صورتی که با ثبت دفتر یکسان باشند به معنای اصل بودن است و همان ارزش سند اصلی را دارد. در صورتی که شخص به هر دلیلی دسترسی به سند اصلی نداشته باشد می‌تواند کپی آن را برابر با اصل کند و از کپی سند استفاده نماید.

شرایط اعتبار کپی سند رسمی

قانون برای کپی سند رسمی نیز اعتبار قائل است ولی به شرط اینکه شخص به دفتر ثبت مراجعه نماید و از آن یک گواهی برابر اصل بگیرد. این کار فقط باید توسط دفتر ثبت انجام شود و گواهی دادگاه یا بخشداری برای کپی سند به منزله‌‌ برابر اصل کردن نیست.

در صورتی که مفاد سند کپی گرفته شده مطابق با آنچه که در دفتر ثبت شده باشد به فرد گواهی داده می‌شود که در آن قید شده است کپی برابر با اصل است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد اعتبار کپی سند رسمی می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعتبار کپی سند رسمی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعتبار کپی سند رسمی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا کپی سند رسمی اعتبار دارد ؟

بله، در صورتی که مراحل قانونی آن انجام شود این کپی سند معتبر است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

اعتبا‌ر کپی سند رسمی چه میزان است ؟

اگر کپی سند برابر اصل شود دارای همان اعتبا‌ر سند رسمی است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چه مرجعی باید کپی سند را تایید کند ؟

فقط دفتر ثبت می‌تواند گواهی کند کپی برابر با سند است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

تعویق صدور حکم | شرایط صدور انواع قرار تعویق حکم چیست؟

۹ بازديد

تعویق صدور حکم تحت چه شرایطی رخ می‌دهد؟ در سیستم قانون گذاری نوین یکی از اهداف اصلی قانون گذار تادیب و تربیت مجرمین است و بیشتر از آنکه به دنبال تنبیه کردن مجرم باشد به دنبال هدایت او است. در راستای این امر در قانون جدید قضات مجاز هستند که در صورت وجود شرایط قانونی صدور حکم را تا زمان مقتضی به تعویق بیندازند تا شاید از این طریق اسباب اصلاح شخص مجرم فراهم گردد. در این مطلب سعی در بررسی ابعاد قرار تعویق صدور حکم داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قرار تعویق صدور حکم

از نظر لغوی تعویق به معنای به تاخیر انداختن و انجام دادن در یک زمان دیگر است. در اصطلاح حقوقی به تعویق انداختن صدور حکم به معنای این است که شخص مجرم دستگیر و در دادگاه حاضر شده و مجرم بودن او نیز برای دادگاه محرز است. اما دادگاه در هنگامی که می‌تواند حکم صادر کند این کار را انجام نمی‌دهد و صدور حکم را به تاخیر می‌اندازد.

به طور مثال آقای ب مرتکب جرم شده است و جرم او هم اثبات شده است. بعد از گذشت چند جلسه زمان آن رسیده که قاضی حکم مجازات او را صادر کند. اما قاضی پرونده با توجه به شرایط هیچ حکمی صادر نمی‌کند و به جای آن اعلام می‌کند که فعلا آقای ب مجازات نمی‌شود و حکم او را یک سال دیگر صادر خواهم کرد. به این عمل تعویق صدور حکم یا به تاخیر انداختن صدور حکم می‌گویند.

انواع قرار تعویق صدور حکم

بر اساس ماده‌‌ 41 قانون مجازات اسلامی این آزادی و تعویق در صدور حکم دو حالت دارد:

1/ تعویق ساده: در این حالت شخص مرتکب فقط تعهد می‌دهد در مدت زمانی که صدور حکم او به تعویق افتاده است مرتکب جرم نشود. گاهی جرم ارتکابی خفیف است و خود قاضی هم از حالات و رفتار مجرم متوجه می‌شود که دیگر مرتکب جرم در آینده نخواهد شد به همین دلیل فقط از او یک تعهد کتبی می‌گیرد. به این حالت تعویق صدور حکم ساده گویند.

2/ تعویق مراقبتی: در صورتی که قاضی از رفتار مرتکب متوجه شود که علاوه بر تعهد کتبی نیاز است که مراقبت بیشتری از مرتکب شود در کنار شرایط تعویق ساده مرتکب ملزم است تا دستور‌ها و تدابیری را نیز انجام دهد.

در صورتی که مرتکب این تدابیر و دستورات دادگاه را به درستی انجام ندهد قاضی می‌تواند تا یک بار به میزان نصف مدت تعیین شده را به قرار تعویق اضافه کند یا اینکه حکم محکومیت صادر نماید.

تدابیر قرار تعویق مراقبتی

در صورتی که دادن تعهد کتبی به تنهایی کافی نباشد قاضی می‌تواند مرتکب را مجبور کند تا کارهای زیر را هم انجام دهد:

1/ حضور به موقع در زمان و مکانی که از سوی مددکار اجتماعی یا مقام قضایی تعیین می‌شود. به طور مثال مرتکب ملزم است هر پنج شنبه ساعت 9 صبح در پاسگاه محل حاضر شود.

2/ ارائه‌‌ اسناد و مدارک و اطلاعاتی که باعث می‌شود مدد کار اجتماعی راحت‌تر بتواند بر اجرای تعهدات توسط مرتکب نظارت کند. به طور مثال مرتکب در حال انجام کارهایی که متعهد شده عکس بگیرد و به مددکار اجتماعی بدهد.

3/ هرگونه تغییر شغل، اقامتگاه یا جابه‌جایی را باید در مدت کمتر از 15 روز به شکل یک گزارش به مددکار اجتماعی ارائه بدهد.

4/ اجازه گرفتن از مقام قضائی برای مسافرت کردن به خارج از کشور.

قاضی می‌تواند در کنار این تدابیر مطرح شده یک یا چند تدبیر معاضدتی دیگر مانند معرفی به نهادهای دولتی برای مجرم در نظر بگیرد.

دستور‌های قرار تعویق مراقبتی

بر اساس ماده‌‌ 43 قانون مجازات اسلامی در صورتی که در زندگی شخصی و خانوادگی مجرم مشکل عمده‌‌ای ایجاد نشود قاضی می‌تواند با عنایت به جرم، ویژگی‌های مرتکب و شرایط زندگی‌اش، مجرم را به یک یا چند مورد از دستور‌های زیر ملزم کند:

1/ یادگیری یک مهارت و حرفه یا اشتغال به حرفه‌‌ای خاص.

2/ الزام به اقامت یا عدم اقامت در مکان معین.

3/ درمان کردن بیماری یا ترک اعتیاد.

4/ الزام به پرداختن نفقه‌‌ افرادی که واجب النفقه هستند مانند همسر و فرزند.

5/ جلوگیری از رانندگی کردن تمام یا برخی از وسایل نقلیه‌‌ موتوری.

6/ جلوگیری از فعالیت در حرفه‌‌ای که با جرم ارتکابی مرتبط باشد یا حتی استفاده از وسایلی که در آن موثر است.

7/ ممنوعیت از ارتباط با سایر عوامل جرم مانند شرکای جرم یا معاونان یا هر شخص دیگری با حکم دادگاه مانند بزه دیده‌ای که از عمل مجرم آسیب دیده است.

8/ گذراندن دوره یا دوره‌های آموزشی خاص برای یادگیری مهارت‌های دینی، فرهنگی و…

شرایط صدور قرار تعویق صدور حکم

قطعا برای اینکه حکم مجرم به تعویق بیفتد باید شرایطی وجود داشته باشد. در ماده‌‌ 40 قانون مجازات اسلامی فقط می‌توان برای جرایم موجب تعزیر درجه شش تا هشت قرار تعویق صدور حکم صادر نمود. بعد از اینکه مجرمیت متهم ثابت شد قاضی وضعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی و سوابق مجرم و شرایطی که در آن فرد مرتکب جرم شده را بررسی می‌کند. در صورت وجود سه شرط زیر صدور حکم را از شش ماه تا دو سال به تاخیر می‌اندازد:

1/ وجود عواملی که بر اساس آن می‌توان مجازات را تخفیف داد. مانند گذشت شاکی.

2/ قاضی پیش بینی کند که مرتکب اصلاح خواهد شد.

3/ جبران ضرر و زیان‌های وارد شده بر بزه دیده یا حداقل تلاش برای جبران.

4/ نداشتن سابقه‌‌ کیفری موثر: سابقه ارتکاب جرمی‌ که فرد را از حقوق اجتماعی محروم می‌کند سابقه‌‌ کیفری موثر می‌نامند.

لغو قرار تعویق صدور حکم

این قرار در صورتی که مجرم در مدت زمان اجرای قرار تعویق مرتکب جرم شود باطل می‌گردد. جرائمی که سبب ابطال می‌شود از قبیل قصاص، حد، جنایت‌های عمدی و جرائم تعزیری درجه‌‌ هفت می‌باشند.

مجرم اگر این جرائم را در مدت قرار انجام دهد، قرار لغو می‌شود و قاضی حکم محکومیت را صادر می‌کند.

پایان مدت زمان قرار تعویق صدور حکم

در صورتی که مدت زمان اجرای قرار به پایان برسد به طور مثال دادگاه اعلام کرده باشد که صدور حکم بعد از یکسال انجام می‌شود و این یکسال تمام شود بر اساس ماده‌‌ 45 قانون مجازات اسلامی قاضی با توجه به موارد زیر یا حکم محکومیت صادر می‌کند یا این که مجرم از کیفر معاف می‌شود:

1/ میزان پایبندی مرتکب به انجام تدابیر و دستورهای صادر شده‌‌ دادگاه.

2/ گزارش مددکار اجتماعی در مورد مرتکب.

3/ مشاهده وضعیت کنونی مرتکب بعد از گذشتن زمان قرار تعویق.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد قرار تعویق صدور حکم، شرایط و انواع آن می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعویق صدور حکم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعویق صدور حکم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

قرار تعویق صدور حکم چیست ؟

این قرار یعنی اینکه قاضی با اینکه می‌تواند حکم صادر کند ولی از انجام این کار خودداری نماید و صدور حکم را در زمان دیگری انجام دهد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

قرار تعویق صدور حکم چند نوع است ؟

دارای دو نوع است. یکی ساده و یکی هم مراقبتی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه جرائمی قرار تعویق صدور حکم صادر می‌شود ؟‌

جرایم تعزیری درجه‌‌ 6 تا هشت در صورت وجود شرایط قانونی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

کار زن در قانون | شرایط کار زنان و ممنوعیت اشتغال زن در کارهای سخت

۱۳ بازديد

کار زن در قانون چطور تعریف شده است؟ زنان امروزه درصد بالایی از کارگران را تشکیل می‌دهند و در واقع می‌توان گفت که تعداد زنان کارگر در جامعه رو به افزایش است. زنان به علت‌های مختلفی کار می‌کنند و سعی می‌کنند از این راه مایحتاج زندگی خود را تامین کنند. اما کار برای زن نیز دارای قوانینی می‌باشد که باید به آن توجه نمود. در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این خصوص ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کار کردن زنان

طبق آمار امروزه حدود چهل درصد کارگران در کشور را زنان تشکیل می‌دهند. برای زنان در جامعه شغل‌های مختلفی وجود دارد، برای مثال هر زن می‌تواند به عنوان آرایشگر، خیاط، فروشنده و… اشتغال داشته باشد. در قانون کار برای اینکه از زنان حمایت شود و از آسیب به آن‌ها در حین کار جلوگیری شود قوانینی در نظر گرفته شده است. البته این قوانین مربوط به کارگران و کارمندان زنی می‌باشد که مشمولین قانون کار هستند.

شرایط و مقررات کار زن در قانون

همانطور که در بالا گفته شد برای اینکه زنان بتوانند در جامعه آسان‌تر کار کنند و در حین کار آسیب نبینند قانون کار برای آن‌ها مقرراتی را در نظر گرفته است. شرایط و مقررات کار برای زنان به شرح زیر می‌باشد:

  • اگر زن باردار باشد می‌تواند از مرخصی زایمان بهره ببرد. پس از فارغ شدن نیز زن می‌تواند به سر کار خود بازگردد و کارفرما موظف به پذیرش او خواهد بود. زن در مدت مرخصی بارداری و زایمان دارای حقوق خواهد بود و مدت زمان مرخصی نیز جزو سابقه کاری او محسوب خواهد شد.
  • کارفرما حق ندارد به زنان کار‌های سخت و طاقت فرسا را محول کند. برای مثال زن نباید در حین کار وسایل سنگین را بلند کند و برای این‌کار باید از دستگاه‌های مخصوص مکانیکی کمک بگیرد.
  • زنی که شیرده باشد و دارای نوزاد باشد می‌تواند در هر سه ساعت کار نیم ساعت را به فرزند خود شیر بدهد و کارفرما حق ندارد او را از انجام این کار منع کند.
  • چنانچه در کارگاه یا شرکتی تعداد زیادی زن دارای نوزاد و کودکان خردسال کار کنند کارفرما موظف است که محلی را برای نگهداری از فرزندان آن‌ها در حین کار راه اندازی کند.

نکته: اگر کارفرما از اجرای قوانین بالا خودداری کند مجرم شناخته شده و مستحق مجازات و پرداخت جریمه نقدی خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص کار زنان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون کار زنان پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

آیا زنان شاغل در حین بارداری و زایمان می‌توانند به مرخصی بروند ؟

بله زنان شاغل در صورت باردار بودن می‌توانند تا زمان زایمان و فارغ شدن تحت شرایطی به مرخصی بروند.

اگر کارفرما زنان را به انجام کار‌های سخت وادار کند تکلیف چیست ؟

در این صورت زنان باید این عمل او را به اداره کار گزارش نمایند که در این صورت مجرم شناخته می‌شود و مستحق مجازات خواهد بود.

حکم موت فرضی | شرایط در صورت برگشت فرد

۳۰ بازديد

حکم موت فرضی چیست؟ همه انسان‌ها می‌دانند که ‌وجود آن‌ها در دنیا موقتی است و روزی می‌میرند و مرگ زندگی آن‌ها را خاتمه می‌دهد. اما در برخی موارد ممکن است فرد مفقودالاثر شود و ورثه او ندانند که او زنده است یا مرده که در این‌صورت قوانین به خصوصی در مورد او اعمال خواهد گردید که نهایتا منجر به صدور حکم موت فرضی می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

صدور حکم موت فرضی

هرگاه فردی مفقودالاثر شود و سه سال از مفقود بودن او بگذرد و هیچ کس از او خبری نداشته باشد معمولا می‌توان گفت که این شخص دیگر زنده نیست و از دنیا رفته است که در این صورت حکم موت ‌‌فر‌ضی صادر می‌شود. این حکم به این دلیل صادر می‌شود که وارثین بتوانند از اموال فرد مفقود شده بهره مند شوند و بتوان به صورت رسمی فوت ‌او را اعلام‌ کرد. دادگاه برای صدور این حکم ابتدا تحقیقاتی را انجام می‌دهد و از فوت فرد مطمئن می‌شود.

تشریفات صدور حکم موت فرضی

برای صدور این نوع حکم می‌بایست ورثه ابتدا به دادگاه مراجعه نموده و دادخواستی مبنی بر صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی را به دادگاه ارائه کرده و دلایل خود را برای صدور این حکم بیان کنند.

در مرحله بعد دادگاه سه بار آگهی فرد مفقود شده را انتشار می‌دهد و تحقیقات می‌کند تا مطمئن شود که او واقعا فوت نموده است و سپس حکم موت ‌‌فر‌ضی را صادر خواهد کرد.

اگر فردی که حکم موت فرضی او صادر شده است بازگردد تکلیف چیست ؟

در صورتی که حکم موت ‌‌فر‌ضی صادر شود و او پس از مدتی بازگردد این حکم توسط دادگاه باطل می‌شود زیرا حکم موت ‌‌فر‌ضی در واقع یک حکم قطعی نیست و به دلیل اینکه فرد مدت زمان طولانی مفقود شده است صادر می‌شود پس اگر فرد زنده باشد و بازگردد این حکم باطل خواهد گردید.

اما از اعمالی که به حکم دادگاه انجام شده رفع اثر نمی‌شود برای مثال حکم طلاق زن باطل نمی‌شود یا ارثی که تقسیم شده و دیگر موجود نیست بازگردانده نمی‌شود.

صدور حکم موت فرضی به صورت خودکار انجام می‌شود ؟

حکم موت ‌‌فر‌ضی افراد به صورت خودکار صورت نمی‌گیرد و دادگاه این کار را بدون درخواست بازماندگان فرد انجام نمی‌دهد. حتی در صورتی که بازماندگان دادخواست صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی را به دادگاه ارائه دهند بازهم دادگاه در مورد فرد بسیار تحقیق خواهد کرد و تقریبا مطمئن می‌شود که او دیگر زنده نیست.

دلیل صدور حکم مو‌ت فر‌ضی

قبل از اینکه قانون صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی وضع شود بازماندگان افرادی که مفقود الاثر می‌شدند تا مدت‌ها منتظر می‌ماندند تا از فرد خبری شود و اموال او دست نخورده باقی می‌ماند و این قانون‌ نیز برای رهایی از سردرگمی بازماندگان وضع ‌‌‌گردیده است. طبق این قانون وقتی حکم موت ‌‌فر‌ضی صادر شود بازماندگان می‌توانند تکلیف اموال فرد را بعد از سه سال مشخص کنند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حکم موت فرضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حکم موت فرضی پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

صدور حکم موت ‌‌فر‌ضی چند سال بعد از مفقود الاثر شدن فرد انجام می‌گیرد ؟

سه تا سال بعد از مفقود شدن فرد در صورتی که هیچ خبری از او نباشد این ‌حکم صادر می‌شود.

دادگاه برای اینکه از فوت فرد مطمئن‌ شود چه می‌کند ؟

سه بار آگهی او را منتشر می‌کند تا افرادی که از او خبر دارند به دادگاه مراجعه کنند.

جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی | تهدید به انتشار، مجازات پخش و مجازات تهدید

۱۲ بازديد

اگرچه همه‌‌‌‌ ما در یک اجتماع و با هم زندگی ‌‌‌می‌کنیم ولی هرکس دارای حریم خصوصی است مانند عکس‌‌‌‌ها و تصاویر شخصی و خانوادگی‌‌‌. بی‌شک باید به حریم خصوصی هر شخص احترام گذاشته شود‌‌‌. موضوع احترام به حریم خصوصی افراد آنقدر دارای اهمیت است که حتی در قانون به آن اشاره شده و هرکس که بخواهد به حریم خصوصی دیگری تجاوز کند به طور مثال عکس‌‌‌‌های خانوادگی و خصوصی شخصی را منتشر کند مجرم بوده و باید مجازات شود. این مطلب جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی و تهدید به آن را بررسی ‌‌‌می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

انتشار عکس و فیلم خصوصی

همه‌‌‌‌ ما دارای تصاویر و فیلم‌‌‌‌هایی هستیم که در آن‌‌‌‌ها لحظات خانوادگی ما ثبت شده است‌‌‌. این تصاویر ‌‌‌می‌تواند به صورت چاپی باشد یا اینکه به شکل داده‌‌‌‌های یارانه‌‌‌‌‌ای. اگر شخصی تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی دیگری را پخش کند مرتکب جرم شده است.

به این جرم در قانون جرائم رایانه‌ای پرداخته شده است اگر چه همه‌‌‌‌ تصاویر به شکل داده‌‌‌‌های رایانه‌ای نیستند ولی با توجه به این که در زمان حاضر عمده‌‌‌‌ تصاویر و فیلم‌‌‌‌ها در ابزار الکترونیکی ذخیره ‌‌‌می‌شوند و حتی از طریق اینترنت و ابزار رایانه‌‌‌‌‌ای منتشر ‌‌‌می‌گردد به این جرم در قانون جرائم یارانه‌‌‌‌‌ای پرداخته شده است.

شرایط تحقق جرم انتشار عکس و تصاویر شخصی

بر اساس ماده‌‌‌‌ 16 قانون جرائم رایانه‌‌‌‌‌ای انتشار این تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی در صورت وجود دو شرط زیر جرم محسوب ‌‌‌می‌گردد:

1/ بدون رضایت شخص باشد.

2/ انتشار تصاویر و فیلم‌ها جزو مواردی نباشد که قانون اجازه داده است.

 

تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی

این که عکس و فیلم‌‌‌‌های خصوصی یک نفر پخش شود از دو بعد جرم انگاری شده است. یکی اینکه فردی واقعا این تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی را منتشر کند حتی بدون اینکه به قربانی از قبل خبر دهد‌‌‌. یک بعد دیگر از این جرم زمانی است که فرد تصاویر و فیلم‌‌‌‌ها منتشر ‌‌‌نمی‌کند بلکه فقط دیگری را تهدید ‌‌‌می‌کند که این کار را انجام ‌‌‌می‌دهد.

به طور مثال آقای الف عکس‌‌‌‌های مهمانی خانوادگی خانم ج را به دست ‌‌‌می‌آورد. او این عکس‌‌‌‌ها را در فضای مجازی پخش ‌‌‌می‌کند یا این که فقط خانم ج را تهدید ‌‌‌می‌کند که اگر به او 20 میلیون تومان ندهد این عکس‌‌‌‌ها را پخش خواهد کرد. هر دوی این موارد جرم هستند‌‌‌.

مجازات انتشار تصاویر و فیلم‌‌‌‌های خصوصی

در ماده‌‌‌‌ 745 قانون تعزیرات و یا ماده‌‌‌‌ 16 جرایم رایانه‌‌‌‌‌ای به مجازات این جرم اشاره شده است‌‌‌. بر اساس این قانون اشخاصی که با استفاده از ابزار الکترونیکی مانند اینترنت تصاویر و فیلم‌‌‌‌های خانوادگی‌‌‌، شخصی و اسرار افراد را منتشر کنند و یا در اختیار دیگران قرار دهند به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال معادل 500 هزار تومان تا چهل میلیون ریال معادل 4 میلیون تومان محکوم ‌‌‌می‌گردند. در صورت لزوم قاضی ‌‌‌می‌تواند هم حکم به حبس و هم جزای نقدی هر دو با هم بدهد.

مجازات تهدید به انتشار عکس و فیلم‌‌‌‌های خصوصی

در صورتی که فرد دیگری را تهدید به انجام این کار کند و در مقابل از او فعل یا ترک فعلی یا پول و مالی را بخواهد بر اساس ماده‌‌‌‌ 669 قانون تعزیرات به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم ‌‌‌می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی و تهدید به آن ‌‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جرم انتشار عکس و فیلم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جرم انتشار عکس و فیلم پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

در چه صورتی انتشار تصاویر شخص افراد جرم است ؟

اگر تصاویر و فیلم دیگران بدون رضایت شخص و در غیر از موارد قانونی پخش گردد جرم ‌‌‌می‌باشد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مجازات انتشار تصاویر و فیلم‌‌‌‌های شخصی چیست ؟

مجرم به جزای نقدی یا حبس یا هر دو محکوم ‌‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

اسم برای شرکت | راهنمای کامل انتخاب اسم شرکت

۱۹ بازديد

از اولین و مهم‌ترین مراحل تشکیل و ثبت یک شرکت انتخاب اسم شرکت است. اسم شرکت از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در رونق کسب‌وکار و گسترش تجارت تأثیر می‌گذارد. اما امروزه مراحل انتخاب اسم شرکت و ثبت آن به صورت قانونی نسبت به گذشته سخت‌تر شده است. انجام مراحل لازم و قانونی جهت انتخاب اسم شرکت برای تمامی متقاضیانی که قصد ثبت شرکتی را دارند یکسان است. و همه ملزم به رعایت قانون هستند. در ادامه این مطلب به موضوع انتخاب اسم شرکت و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

انتخاب اسم برای شرکت

اسم یک شرکت برخلاف تصور احتمالی مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک اسم مناسب می‌تواند در مسیر تجارت شرکت بسیار تأثیرگذار باشد. به همین دلیل در هنگام انتخاب یک اسم برای شرکت باید دقت کافی به خرج دهید. معمولاً افرادی که در ابتدای کار برای انتخاب اسم شرکت توجه کافی نداشته‌اند. در ادامه مسیر تجارت با پشیمانی‌های مواجه می‌شوند. برای انتخاب اسم شرکت باید به چند نکته اساسی توجه داشت.

نکته اول و مهم در انتخاب اسم شرکت این است که اسم مناسب نباید تکراری باشد یا مشابه داشته باشد. نام یک شرکت باید منحصربه‌فرد و خاص همان شرکت و متمایز از اسم دیگر شرکت‌ها باشد. یعنی اسم انتخابی نباید از قبل توسط شرکت دیگری ثبت‌شده باشد. در این صورت امکان انتخاب آن نام و ثبت قانونی نام امکان‌پذیر نیست. وقتی از تمایز نام شرکت از عناوین سایر شرکت‌ها می‌گوییم. مقصودمان نام اصلی است نه اینکه صرفاً اسم تکراری را با کلماتی مثل گستر، نوین، شرق و … ترکیب نماییم. و تصور کنیم نام متمایز برای شرکت خود انتخاب کردیم.

علاوه بر تمایز اسم انتخابی برای شرکت باید توجه داشته باشید نام موردنظر تا حد امکان حتی به اسم سایر شرکت‌ها تشابه هم نداشته باشد. یک اسم باید حداقل از به کلمه خاص ترکیب گردد که مشابه این ترکیب در سایر شرکت‌ها وجود نداشته باشد. در گذشته انتخاب اسامی یک سیلابی برای شرکت‌ها امکان‌پذیر بود. اما در حال حاضر اسم مناسب برای شرکت باید در کمترین حالت سه سیلابی انتخاب شود.

شرایط انتخاب اسم مناسب برای شرکت

گفتیم که یک اسم مناسب برای یک شرکت تجاری بسیار در موفقیت آن شرکت تأثیرگذار است. اسمی که برای شرکت انتخاب می‌شود باید هم معرف و هم متمایزکننده کالاها یا خدمات شرکت موردنظر باشد. یعنی افراد با مشاهده اسم شرکت بتوانند کالا یا خدمات آن را به یاد آورند یا تشخیص دهند. یکی از دلایلی که نباید اسم یکسان یا مشابه با سایر شرکت‌ها داشت همین تشخیص مشتری در تعیین کالا و خدمات یک شرکت است.

برای انتخاب یک اسم برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند اسم خبری انتخاب نمایید. چراکه معتقدند باید به وسیله اسم به مشتری اعلام نمود که شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌نماید. اما برخی دیگر از کارشناسان نیز انتخاب اسم انتزاعی یا ابداعی را بهتر می‌دانند. زیرا معتقدند اسامی ابداعی و انتزاعی بیشتر در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و این به نوعی باعث تبلیغات و جذب مشتری بیشتر به صورت ناخودآگاه می‌شود.

هرچند اسم یک شرکت بسیار مهم است. اما اگر به دنبال آن بازاریابی قوی و یا استراتژی مناسب جهت پیشبرد فعالیت تجاری وجود نداشته باشد. منطقی است که اسم به تنهایی نمی‌تواند موفق شود. فرایند انتخاب اسم برای یک شرکت پیچیده است. از طرفی انتخاب اسم مناسب از اولین قوانین برای ثبت قانونی یک شرکت است. به عبارتی یکی از مراحل اصلی ثبت شرکت انتخاب اسم است لذا اهمیت بالایی دارد. اما ویژگی‌ها و شرایط یک اسم مناسب برای شرکت به شرح زیر است.

ویژگی‌های ضروری و لازم برای نام شرکت

اسم لاتین انتخاب نکنید نام شرکت باید از واژگانی با ریشه فارسی انتخاب شود. از آنجا که نمی‌توانید از برخی اسامی استفاده کنید می‌توانید معادل آن را به کار ببرید مثل واژه آپارتمان که معادل آن کاشانه می‌شود.تنها در صورتی که واژه موردنظر معادل فارسی نداشته باشد از قانون ممنوعیت اسم لاتین مستثنا می‌شود. همچنین اسم باید مطابق شئون اسلامی انتخاب شود.

اگر قصد استفاده از اعداد در اسم را دارید به عدد را به صورت حروفی در اسم استفاده کنید. شما نمی‌توانید از حروف مخفف برای نام شرکت استفاده کنید. استفاده از واژه‌هایی نظیر تجاری، حقوقی، بازرگانی و … در اسم شرکت به عنوان جزئی از نام شرکت محسوب نمی‌شود. چرا که اصلی تحت عنوان تشابه نام‌ها رعایت شود.

نام یک شرکت باید خاص باشد مثل نام یک فرد یا یک مکان جغرافیایی که آن را جمع نمی‌بندند. از واژه‌هایی نظیر شاهد، ایثارگران  و… که مربوط به بنیاد شهید و اسامی مخصوص سازمان‌های دولتی پرهیز کنید. برای استفاده از برخی واژه‌ها مانند گمرک، تشکل، ارشاد، کانون و … نیازمند به دریافت مجوز قانونی از مراجع ذی‌صلاح دارید. همچنین اجازه استفاده از اسامی افراد مشهور مثل دانشمندان یا شاعران معاصر را ندارید. از آنجا که نام انتخابی نباید تکراری باشد می‌توانید با مراجعه به سایت sherkat.ssaa.ir نام انتخابی خود را چک کنید تا مشابه نداشته باشد.

شرکت‌هایی که تعاونی هستند همچنین مؤسسات غیرتجاری برای ثبت نام شرکت ملزم به پرداخت هزینه نمی‌شوند. همچنین شرکت‌های تعاونی موظف‌اند نام انتخابی را طی یک نامه، به وزارت تعاون ارسال نمایند. و شرکت‌های نسبی، تضامنی، مختلط سهامی و غیر سهامی نیز باید مطابق مواد 117، 141، 162 و 184 قانون تجارت در انتخاب اسم عمل نمایند.

 

مراحل انتخاب و ثبت اسم برای شرکت

گفتیم که یکی از مراحل اصلی ثبت شرکت انتخاب اسم مناسب است. وقتی مطابق شرایط ذکرشده نام مناسب شرکت را انتخاب نمودید. یکی از سهامداران یا مؤسسان شرکت و یا وکیل شرکت با ارائه وکالت‌نامه می‌تواند اسم انتخاب‌شده را ثبت نماید. انتخاب و ثبت اسم شرکت به صورت قانونی به وسیله سامانه ثبت شرکت انجام می‌پذیرد. به این صورت که هنگام طی مراحل ثبت شرکت باید 5 نام پیشنهادی را نیز ارائه نمایید. این 5 اسم انتخابی را به ترتیب اولویت در سایت قرار دهید تا کارشناسان متوجه اولویت‌های شما شوند.

معمولاً سه روز طول می‌کشد تا کارشناسی بر روی اسامی پیشنهادی شما انجام شود و نتیجه اعلام گردد. در صورتی که اسامی پیشنهادی شما تعارضی داشته باشد. کارشناس با ذکر دلیل رد آن اسامی را به اطلاع شما می‌رساند. و از شما تقاضا می‌شود تا اسامی دیگری پیشنهاد دهید.

اگر شما به رد اسامی اعتراض دارید می‌توانید یک فرم اعتراضی به مرجع مربوطه در ثبت اسم شرکت‌ها ارائه نمایید. اگر اعتراض رد شد می‌توانید مجدداً با تکمیل فرم اعتراض مخصوص به سازمان ثبت شرکت‌ها اعتراض نمایید. درنهایت مسئول تعیین نام در سازمان ثبت شرکت‌ها از فرهنگستان زبان فارسی نظرخواهی می‌نماید. و نتیجه نهایی را به شما اعلام می‌کند.

اعتبار اسم‌های تائید شده که شرکت آن‌ها به ثبت رسد و در روزنامه رسمی آگهی آن درج گردد بدون محدودیت است. در صورتی که شرکت به ثبت نرسد و در روزنامه آگهی نگردد اعتبار اسم تائید شده سه ماه از تاریخ تائید اسم است. در شرکت‌های سهامی عام نیز این مدت سه‌ماهه به 6 ماه یعنی از زمان تشکیل مجمع عمومی افزایش می‌یابد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

اهمیت انتخاب اسم برای شرکت چیست ؟

اسم یک شرکت برخلاف تصور احتمالی مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک اسم مناسب می‌تواند در مسیر تجارت شرکت بسیار تأثیرگذار باشد.

آیا اسم مناسب برای شرکت به تنهایی برای موفقیت تجاری شرکت کفی است ؟

خیر، اما اگر به دنبال اسم مناسب، بازاریابی قوی و یا استراتژی مناسب جهت پیشبرد فعالیت تجاری وجود نداشته باشد. منطقی است که اسم به تنهایی نمی‌تواند موفق شود.

آزمون اصناف

۲۳ بازديد

آزمون اصناف چیست؟ اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار مستقل را دارید. از مهم‌ترین اقدامات شما برای قانونی سازی کسب‌وکارتان دریافت پروانه کسب مربوط به رسته شغلی خود از اتحادیه اصناف است. اما دریافت جواز یا پروانه کسب مراحل و مقدماتی دارد. که متقاضی باید این مراحل را بگذراند. از جمله این مراحل شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و آزمون اصناف است که بعد از دوره آموزشی برگزار می‌شود. پس از شرکت در آزمون و قبولی در آن، اجازه صدور جواز کسب برای متقاضی داده می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به آزمون اصناف و قوانین پیرامون آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آزمون اصناف چیست ؟

همه ساله جهت ورود به اتحادیه صنفی کشور آزمونی معروف تحت عنوان امتحان اصناف در تمام شهرهای کشور اجرا می‌شود. هر اتحادیه صنفی برای حمایت از افرادی که وارد صنف می‌شود و همچنین حمایت از مشتریان آن‌ها مجوز قانونی برای افراد صنفی خود به نام پروانه کسب صادر می‌نمایند. به عبارتی افراد برای ورود به یک صنف و راه‌اندازی یک کسب‌وکار به صورت قانونی باید این جواز یا پروانه کسب را دریافت نمایند.

متقاضیان دریافت جواز کسب ابتدا باید مراحلی را نظیر شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی بگذرانند. در انتهای دوره‌های آموزشی امتحان اصناف برگزار می‌گردد. تا سطح دانش متقاضی سنجیده شود. گواهی پایان دوره و قبولی در آزمون اصناف یکی از مدارک مهم برای صدور جواز کسب متقاضی است.

 

نحوه برگزاری ارزشیابی یا آزمون اصناف

پیش‌تر اشاره کردیم که اگر شما قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارید یکی از اقدامات اولیه و مهم شما دریافت پروانه کسب از صنف مورد نظرتان است. و اما دریافت این پروانه دارای مراحلی است که از جمله مراحل مهم آن دوره‌های آموزشی و آزمون اصناف می‌باشد. به این صورت که متقاضی ابتدا باید در دوره‌های آموزشی و ضروری اتحادیه اصناف شرکت نماید.

سپس آزمون اصناف بعد از پایان دوره‌های آموزشی در تمام شهرهای کشور برگزار می‌شود. محل و زمان برگزاری ارزشیابی به صورت کتبی به متقاضیان اعلام می‌گردد. و در صورت امکان محل و زمان برگزاری آزمون توسط پیام کوتاه یا پست الکترونیک نیز به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود. اما شیوه ارزشیابی و طرح سؤالات در امتحان اصناف به دو صورت انجام می‌شود.

برای افراد باسواد آزمون پایان دوره اصناف به صورت سؤالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود. اما این آزمون برای افراد بی‌سواد به صورت شفاهی اجرا می‌گردد.  پس از اینکه متقاضی دریافت جواز کسب در دوره‌های آموزشی شرکت نمود و با موفقیت آزمون اصناف را پشت سر گذاشت. یک گواهینامه تحت عنوان گواهینامه پایان دوره  به او تعلق می‌گیرد.

گواهینامه پایان دوره چیست ؟

هنگامی که شما به عنوان متقاضی دریافت جواز کسب در دوره‌های آموزشی ضروری اتاق اصناف شرکت کردید. و پس از پایان دوره‌های آموزشی موفق به قبولی در آزمون اصناف شدید. یک گواهینامه پایان دوره به شما اعطا می‌شود. گواهینامه‌های پایان دوره دارای طراحی یکسانی هستند. که توسط دبیرخانه هیئت عالی نظارت و با همکاری اتاق اصناف ایران طراحی شدند. و برای تمامی اتحادیه‌های اصناف در سراسر ایران ارسال می‌گردند.

گواهینامه‌های پایان دوره دائمی نیستند و دارای مدت اعتبار می‌باشند. معمولاً این گواهینامه‌ها دارای 5 سال اعتبار هستند. نکته قابل توجه در خصوص گواهینامه‌های پایان دوره این است. که در طول این 5 سال مدت اعتبار گواهینامه در صورت تغییر رسته شغلی و یا در صورت جابه‌جایی واحد صنفی، دارنده گواهینامه نیاز به شرکت مجدد در دوره آموزشی و آزمون اصناف ندارد. و این گواهینامه در هر رسته شغلی برای دارنده آن معتبر و قابل استفاده است. همچنین گواهی که توسط مرکز آموزش صادر می‌شود برای تمام اتحادیه‌ها در سراسر کشور ایران اعتبار دارد.

سرفصل‌های دوره آموزش و آزمون اصناف

همان‌طور که گفتیم آزمون اصناف بعد از شرکت در دوره‌های آموزشی و به عنوان سنجش متقاضی در پایان این دوره‌ها برگزار می‌گردد. بنابراین در اینجا پرسش مطرح می‌شود که سرفصل‌های دروس دوره‌های آموزشی در چه حوزه‌ای می‌‌باشد؟ و به دنبال آن سرفصل‌های امتحان اصناف چیست ؟

دوره‌های آموزشی اصناف که به صورت دروس الزامی برای متقاضیان دریافت جواز کسب ارائه می‌شود. شامل 9 سرفصل می‌گردد. این 9 سرفصل عبارت‌اند از: قانون و مقررات نظام صنفی، مشتری مداری، فقه بازار، خریدوفروش الکترونیکی، قوانین و مقررات مالیاتی. قانون و مقررات شهرداری، قانون و مقررات کار و تأمین اجتماعی، قانون و مقررات نیروی انتظامی و درنهایت قانون و مقررات بهداشت. همه این سرفصل‌ها در مجموع حدود 24 ساعت به صورت کلاس و دوره آموزش ارائه می‌شوند.

در پایان دوره‌های آموزشی با سرفصل‌های مذکور آزمون اصناف برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌گردد. امتحان اصناف مطابق با همین سرفصل‌های ارائه‌شده در دوره آموزشی طراحی و برای متقاضیان برقرار می‌شود. پس از قبولی در آزمون اصناف همان‌طور که اشاره کردیم یک گواهینامه پایان دوره برای شرکت‌کننده صادر می‌شود. که این گواهینامه از مدارک و اسناد مهم جهت صدور جواز کسب می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آزمون اصناف چیست ؟

همه ساله جهت ورود به اتحادیه صنفی کشور آزمونی معروف تحت عنوان آزمون اصناف در تمام شهرهای کشور اجرا می‌شود.

نحوه برگزاری امتحان اصناف برای افراد باسواد و بی‌سواد به چه صورت است ؟

برای افراد باسواد آزمون پایان دوره اصناف به صورت سؤالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود. اما این آزمون برای افراد بی‌سواد به صورت شفاهی اجرا می‌گردد.

عقد معلق و عقد منجز | تعریف قانونی درباره عقد معلق و منجز

۸ بازديد

منظور از عقد معلق و عقد منجز چیست؟ عقد به بسته شدن قرارداد و قبول تمام مواردی که داخل آن‌ ذکر شده است گفته ‌‌‌می‌شود.‌ در قوانین ما عقود مختلفی هستند که هر کدام با توجه به شرایط افراد و نیاز آن‌‌‌‌ها تعیین ‌‌‌می‌شوند‌. برای مثال در قانون کشور ما عقد نکاح برای ازدواج و عقد بیع برای خرید و فروش انجام ‌‌‌می‌شود و هر کدام قوانین خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم در مورد عقد معلق و عقد منجز توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عقد منجز چیست‌‌‌‌‌ ؟

طبق ماده ۱۸۹ عقد منجز به عقدی گفته ‌‌‌می‌شود که طی انجام آن افراد به محض اینکه قرارداد ‌‌‌می‌نویسند موظف به انجام کاری ‌‌‌می‌شود و ‌‌‌می‌بایست حتما آن ‌کار را انجام دهند. برای مثال شخصی در عقد منجز ‌‌‌می‌گوید که پس از بسته شدن قرارداد خانه‌اش را به نام طرف مقابلش ‌‌‌می‌زند و در قبال خانه مبلغی پول دریافت ‌‌‌می‌کند‌ که در این صورت ‌اگر عقد امضا شود ‌‌‌می‌بایست خانه‌اش را به نام طرف مقابل زده و در عوض پول دریافت کند.

عقد معلق به چه عقدی گفته ‌‌‌می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

عقد معلق نیز یکی از انواع عقود در قانون کشور ما ‌‌‌می‌باشد که قوانین مربوط به خود را دارد. در عقد معلق طرفین ‌‌‌می‌توانند انجام کاری را به بعدها موکول کنند. برای مثال در عقد ذکر ‌‌‌می‌کنند که اگر فردی در آزمون دکترا قبول شود برای او اتومبیل ‌‌‌می‌خرند که در این صورت فردی که قرار است اتومبیل بخرد نیاز نیست که اتومبیل را بلافاصله بعد از عقد به طرف مقابل بدهد و ‌‌‌می‌بایست صبر نماید تا او در آزمون دکترا قبول شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عقد معلق و منجز، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عقد معلق و منجز پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

عقد منجز چیست‌‌‌‌‌ ؟

عقد منجز عقدی است که پس از بسته شدن آن بلافاصله افراد موظف به انجام کاری ‌‌‌می‌شوند.

تفاوت عقد منجز و عقد معلق چیست‌‌‌‌‌ ؟

عقد منجز عقدی است که بلافاصله پس از بسته شدن قرارداد افراد باید کاری را انجام دهند اما در عقد معلق اینگونه نخواهد بود و افراد ‌‌‌می‌توانند انجام کار را به روز‌‌‌‌های بعد موکول کنند.

ثبت نام لاتاری | زمان و چگونگی ثبت نام لاتاری

۱۱ بازديد

ثبت نام لاتاری برای دریافت گرین کارت آمریکا آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود. برنامه قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت هرسال برگزار می‌شود. شاید شما هم از علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه و امتحان شانس خود برای مهاجرت از این طریق به آمریکا باشید. شما برای شرکت در برنامه قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت باید ابتدا در لاتاری ثبت‌نام نمایید. در ادامه این مطلب به ثبت نام در لاتاری و شرایط آن می‌پردازیم. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ثبت نام در لاتاری گرین کارت آمریکا

لاتاری گرین کارت آمریکا آسان‌ترین و ارزان‌ترین روش برای مهاجرت به آمریکاست. قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت آمریکا به‌عنوان یک برنامه مهاجرتی هرسال برگزار می‌شود. این برنامه توسط اداره مهاجرت آمریکا و برای حفظ تنوع نژادی مهاجرین آمریکا انجام می‌گیرد. کشور ایران با 7 درصد سهمیه سالانه از کل ویزاهایی که اداره مهاجرت آمریکا هرسال برای لاتاری در نظر می‌گیرد؛ بیشترین سهم را در میان سایر کشورهای مجاز برای شرکت در لاتاری دارد.

افراد متقاضی مهاجرت به آمریکا با ثبت‌نام در این برنامه و پیروزی در این قرعه‌کشی اجازه اقامت دائم یا همان گرین کارت کشور آمریکا را کسب می‌کنند. بنابراین گام اول برای متقاضیان شرکت در قرعه‌کشی لاتاری ثبت‌نام است.

خبر خوب اینکه شما برای ثبت نام در لاتاری نیاز به شرایط ویژه‌ای ندارید. به عبارتی تقریباً همه افراد حتی بدون تحصیلات عالیه و موقعیت شغلی و اجتماعی عالی می‌توانند در این قرعه‌کشی ثبت‌نام نمایند. برندگان هر دوره از قرعه‌کشی لاتاری آمریکا می‌توانند همراه خانواده خود به کشور آمریکا مهاجرت کنند.

طبق قانون آمریکا خانواده شامل همسر و تمام فرزندان مجرد زیر 21 سال می‌شود. برندگان لاتاری گرین کارت آمریکا اقامت دائم در این کشور را کسب می‌نمایند. همچنین همانند شهروندان آمریکایی از حقوق و مزایای شهروندی نظیر اجازه کار در امریکا، افتتاح حساب بانکی، تحصیل و … بهره‌مند می‌شوند.

مراحل و مدارک موردنیاز ثبت نام لاتاری

در مطالب بالا اشاره کردیم لاتاری گرین کارت که توسط یک قرعه‌کشی میان متقاضیان به برندگان تعلق می‌گیرد؛ هرسال برگزار می‌شود. اگر شما قصد مهاجرت به آمریکا را دارید و می‌خواهید از راه دریافت گرین کارت لاتاری اقدام نمایید. ابتدا باید در این برنامه ثبت‌نام کنید. شما می‌توانید برای ثبت‌نام در لاتاری که هرسال به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد به سایت رسمی لاتاری مراجعه نمایید.

البته مؤسساتی نیز وجود دارد که با دریافت هزینه ثبت‌نام را برای شما انجام می‌دهند. پس از آن ثبت‌نام در قرعه‌کشی لاتاری گرین کارت شامل دو مرحله کلی می‌شود. این دو مرحله عبارت‌ از تکمیل فرم مشخصات، بارگذاری عکس مخصوص لاتاری  است.

اول؛ تکمیل فرم مشخصات ثبت‌نام لاتاری است که متقاضی باید در این فرم اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، آدرس و مواردی از این دست وارد نماید. که به اطلاعات شناسایی و هویتی افراد مربوط می‌شود. علاوه بر اطلاعات فرد متقاضی، اطلاعات خانواده و زیرمجموعه‌ها او نیز باید به همین ترتیب وارد گردد. همان‌طور که گفتیم خانواده و زیرمجموعه متقاضی شامل همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال می‌شود.

دوم؛  بارگذاری عکس مخصوص لاتاری است. که می‌توانیم بگوییم مهم‌ترین بخش ثبت نام لاتاری همین بخش عکس مخصوص لاتاری و بارگذاری آن است. چرا که عکس لاتاری قوانین و شرایط خاصی دارد. همان‌طور که تکمیل اطلاعات اعضای خانواده نیز باید انجام گیرد. عکس تمام افراد زیرمجموعه متقاضی نیز باید به همین ترتیب با شرایط قانونی لاتاری بارگذاری شود.

مدارک موردنیاز ثبت نام لاتاری

شما برای ثبت‌نام در لاتاری به مدارک خاصی نیاز ندارید. تنها مدرک موردنیاز برای ثبت‌نام در لاتاری عکس مخصوص لاتاری است. که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این عکس‌برداری برای این عکس باید شرایط و قوانین خاصی رعایت شود. در صورت عدم رعایت شرایط قانونی لاتاری برای عکس از قرعه‌کشی کنار گذاشته می‌شوید.

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کردیم عکس متقاضی اصلی و هم زیرمجموعه یا همان خانواده متقاضی، برای ثبت‌نام در لاتاری باید تهیه شود. مجدداً تأکید می‌کنیم که تمامی این عکس‌ها باید مطابق شرایط خاص و قانون مربوط به عکس‌های لاتاری باشد.

به یک نکته توجه نمایید، باوجود اینکه در مرحله ثبت‌نام نیازی به مدرک نیست. اما اگر شما از قرعه‌کشی لاتاری، برنده خارج شوید. باید جهت ادامه مراحل و دریافت گرین کارت مدارکی تهیه نمایید. که این مدارک باید با اطلاعات واردشده در زمان ثبت‌نام همخوانی داشته باشد. در غیر این صورت ویزا و گرین کارت به شما تعلق نمی‌گیرد. پس توجه کنید که در زمان ثبت‌نام با دقت تمام اطلاعات خود را وارد نمایید.

شرایط مدرک تحصیلی و شرایط سنی ثبت نام در لاتاری

در مطالب بالا اشاره کردیم که هر فردی با هر شرایط سنی و تحصیلاتی می‌تواند در قرعه‌کشی لاتاری ثبت‌نام کند. اما باید توجه داشته باشید که برای همین شرایط نیز یک حداقلی وجود دارد. حداقل مدرک تحصیلی برای ثبت نام در لاتاری دیپلم است. یعنی شما باید حداقل دارای مدرک دیپلم باشید تا بتوانید در لاتاری ثبت‌نام کنید.

البته اگر شما دیپلم ندارید به‌عنوان جایگزین باید دو سال سابقه کار تخصصی که در 5 سال گذشته قابل استناد باشد؛ داشته باشید. جالب است بدانید حتی اگر مدرک زبان و آشنایی با زبان انگلیسی نداشته باشید هم می‌توانید در لاتاری ثبت‌نام کنید.

در مورد حداقل شرایط سنی افرادی که به‌عنوان متقاضی اصلی ثبت‌نام می‌کنند باید بگوییم. همه افراد در هر سنی می‌توانند ثبت‌نام کنند اما معمولاً افراد زیر 18 سال که مدرک دیپلم ندارند و همچنین بعید است که 2 سال سابقه کار تخصصی داشته باشند. بنابراین حتی اگر در لاتاری ثبت‌نام کنند امکان صدور ویزا و گرین کارت لاتاری برای ایشان وجود ندارد. البته افراد زیر 18 سال به‌عنوان خانواده و زیرمجموعه پدر یا مادرشان قابل ثبت‌نام هستند.

ثبت‌نام تک شانسه، دوشانسه و سه شانسه

قرعه‌کشی لاتاری هرسال برگزار می‌شود و هر کس اجازه دارد تنها یک‌بار در سال ثبت‌نام نماید. در غیر این صورت به‌صورت خودکار توسط سیستم تمام ثبت‌نام‌هایش پاک می‌شود. بنابراین هر فرد در یک سال یک شانس برای لاتاری دارد. اما در شرایط خاصی شما می‌توانید در سال دو یا سه شانس داشته باشید. به این ترتیب ثبت‌نام‌های لاتاری به تک شانسه، دوشانسه و سه شانسه تقسیم می‌شود.

ثبت‌نام تک شانسه برای هر یک از افراد مجرد بالای 18 سال است. که به‌صورت مستقل در لاتاری ثبت‌نام می‌کنند. و تنها یک‌بار اجازه ثبت‌نام دارند. ثبت‌نام دو شانسه مربوط به متأهلین است. به این صورت که یک‌بار مرد به‌عنوان متقاضی اصلی همسر خود را به‌عنوان زیرمجموعه ثبت‌نام می‌کند و یک‌بار زن به‌عنوان متقاضی اصلی شوهر خود را به‌عنوان زیرمجموعه ثبت‌نام می‌نماید.

توجه داشته باشید افراد متأهل حتماً باید همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال خود را به‌عنوان زیرمجموعه ثبت‌نام کنند. اگرنه شانس خود را از دست می‌دهند. ثبت‌نام سه شانسه نیز مربوط به افراد مجرد بین 18 تا 21 سال می‌شود. چرا که این افراد هم می‌توانند به‌صورت مستقل ثبت‌نام نمایند. و هم به‌عنوان زیرمجموعه پدر و مادر خود که در مجموعه سه شانس در سال خواهند داشت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

ثبت نام لاتاری گرین کارت آمریکا به چه صورت انجام می‌شود ؟

شما می‌توانید برای ثبت نام در لاتاری که هرسال به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد به سایت رسمی لاتاری مراجعه نمایید.

مراحل و مدارک موردنیاز ثبت نام در لاتاری چیست ؟

ثبت نام در لاتاری شامل دو مرحله کلی می‌شود. این دو مرحله عبارت‌ از تکمیل فرم مشخصات، بارگذاری عکس مخصوص لاتاری  است. و تنها مدرک موردنیاز برای ثبت نام لاتاری عکس مخصوص لاتاری است که اهمیت ویژه‌ای دارد.

منبع: ثبت نام لاتاری | زمان و چگونگی ثبت نام لاتاری

طلاق | آشنایی با انواع و اقسام طلاق

۱۶ بازديد

ازدواج یک امر مقدس و بسیار پسندیده است که ادیان نیز آن را توصیه نموده‌‌اند. ازدواج و تشکیل زندگی مشترک می‌تواند سبب آرامش و پیشرفت انسان‌ها شود اما متاسفانه بسیاری از ازدواج‌ها امروزه به دلایل مختلف به طلاق ختم می‌شوند و زن و شوهر از یکدیگر جدا می‌شوند. در ادامه توضیحاتی را در خصوص ‌‌‌طلاق و انواع آن ارائه نموده‌‌‌ایم، با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طلاق چیست ؟

‌‌‌طلا‌ق به معنای جدایی زن و شوهر از یکدیگر است، زن و مرد می‌توانند در صورت عدم سازش و تفاهم از یکدیگر جدا شوند. ‌‌‌طلا‌ق مراحل مختلفی دارد که می‌بایست زوجین آن‌ها را طی نمایند تا ‌‌‌طلا‌قشان به صورت رسمی ثبت شود. ‌‌‌طلا‌ق نیز قوانین خاص خود را دارد و زوجین می‌بایست به قوانین آن توجه نمایند. در حین ‌‌‌طلا‌ق زن و مرد تایید می‌کنند که دیگر به یکدیگر محرم نخواهند بود و از هم جدا شده‌‌اند اما قانونگذار به آن‌ها اجازه ازدواج مجدد نیز می‌دهد و چنانچه زن و مرد از ‌‌‌طلا‌ق پشیمان شوند می‌توانند دوباره با یکدیگر ازدواج کنند.

انواع طلاق

‌‌‌طلا‌ق انواع مختلفی دارد و در هر نوع ‌‌‌طلا‌ق می‌بایست مراحل متفاوتی طی شود تا دادگاه ‌‌‌طلا‌ق را ثبت کند و زن و مرد بتوانند از یکدیگر جدا شوند. ‌‌‌طلا‌ق در سه نوع توافقی، ‌‌‌طلا‌ق از طرف زن و ‌‌‌طلا‌ق از طرف مرد وجود دارد که در هر سه مورد با رعایت قوانین زن و مرد می‌توانند از یکدیگر جدا شوند. این‌ سه نوع ‌‌‌طلا‌ق به طور کامل در زیر شرح داده شده‌‌اند:

‌‌‌طلا‌ق از طرف مرد

طبق قانون مرد می‌تواند بدون اینکه دلیل خاصی داشته باشد زن را ‌‌‌طلا‌ق دهد و زن نمی‌تواند در این مورد مانع از ‌‌‌طلا‌ق شود. در این نوع ‌‌‌طلا‌ق مرد می‌بایست به دادگاه اثبات نماید که امکان سازش میان او و همسرش وجود ندارد و گواهی عدم سازش را از دادگاه دریافت کند. پس از دریافت این‌ گواهی مرد اجازه دارد زن را ‌‌‌طلا‌ق دهد اما می‌بایست قبل از ‌‌‌طلا‌ق تمام حق و حقوق او را پرداخت کند. مرد می‌بایست حقوق زن را همچون مهریه، نفقه، اجرت المثل و… به زن پرداخت کند تا بتواند او را ‌‌‌طلا‌ق دهد.

‌‌‌طلا‌ق از طرف زن

زن برای ارائه دادخواست ‌‌‌طلا‌ق به دادگاه می‌بایست دلایل منطقی و قانونی  داشته باشد. دلایل قانونی که به زن حق ‌‌‌طلا‌ق می‌دهند به شرح زیر هستند:

  • اگر زوج به بیش از پنج سال حبس محکوم شده باشد.
  • چنانچه مرد دچار یک بیماری صعب العلاج مبتلا شود.
  • چنانچه مرد بعد از گذشت پنج سال در بارور کردن زن ناتوان باشد.
  • اگر مرد شش ماه زندگی مشترک را ترک کند و‌ یا مفقودالاثر شده باشد.
  • چنانچه زوج اعتیاد داشته باشد و اعتیاد او خللی به زندگی مشترک وارد کند.
  • اگر مرد زن را کتک بزند و او را مورد ضرب و شتم قرار دهد.
  • و…

اگر زن یکی از موارد بالا را به دادگاه اثبات کند نیازی به گواهی عدم سازش نخواهد داشت و می‌تواند به راحتی ‌‌‌طلا‌ق بگیرد اما اگر موارد بالا موجود نباشند زن نمی‌تواند طلاق بگیرد. برای همین غالبا به زنان توصیه می‌گردد که در هنگام ازدواج حق طلاق را اخذ نمایند. ‌‌‌طلا‌ق از طرف زن پنج الی شش ماه زمان می‌برد.

‌‌‌طلا‌ق توافقی

در ‌‌‌طلا‌ق توافقی همان طور که از نامش مشخص است می‌بایست زن و مرد برای ‌‌‌طلا‌ق با یکدیگر توافق کنند. برای مثال زن می‌تواند مهریه خود را ببخشد و در ازای آن حضانت فرزند را از همسر دریافت کند و سپس به صورت توافقی ‌‌‌طلا‌ق بگیرد. از آن جایی که حق ‌‌‌طلا‌ق با مرد است زن می‌تواند با بخشش کل مهریه یا بخشی از آن مرد را راضی به ‌‌‌طلا‌ق کند که به این موارد ‌‌‌طلا‌ق توافقی گفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.